Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 26 apr 2022, 10:32

bericht 2

Met dat hele verhaal van hiervoor wil ik dus aangeven dat Willem geboren is na 1714.
En dat mogelijk zijn ouders dus na 1714 naar Zwolle zijn gekomen.
Maar mogelijk kan ook dat Willem als klein jongetje naar Zwolle gekomen en niet beter weet dan dat hij van Zwolle is.
Ik kan helaas geen doop vinden in Zwolle van ene Willem/Wilhelmus die zoon is van ene Teunis Scholten/Scholt/Schult, of van een Teunis Teunis / Anthoni Teunis.

Volgens mij zijn er meer registers van Zwolle waar personen in worden genoemd, maar die bezit ik niet en ik weet ook niet of dat al digitaal te vinden is. Mogelijk en hopelijk weet iemand daar meer van / over.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 apr 2022, 10:43

bericht 3

Ik heb dit bericht 3 betr Jan Scholten weggehaald.
Omdat het me beter lijkt om eerst een poging te doen omTeuntie Scholten op te sporen.
Een poging te doen..

Willem Scholten heeft het patroniem Teunis als hij NG trouwt.
Dat heb ik voor alle zekerheid gecontroleerd op VpNd middels de foto.
Dus als hij trouwt met patroniem Teunis kan Teuntie dat ook doen.

Ik heb 3 kandidaten gevonden in Zwolle.
Die alle 3 van 'buiten' komen.

Zwolle 07-06-1728 Gerrijt Egberts j.m. van Wijtem met Teune Teunis j.d. in Heten te Raalte De proclam: gaan mede te Raalte, alwaar ook ingeschreven zijn. 1728. den 6 Junij att. bekomen om tot Raalte te trouwen. Welke att: terugh gebragt sijnde en vertoont - sijn alhier getrouwt

Vorige
Zwolle 02-02/ 24-02-1737 Barent van het Veer j.m. Rooms tot Wiethem met Teuntien Teunis j.d. Rooms - tot Hellendoorn sijn getuijge Jan Egbers [zij] Consent van de ouders de gebooden gaan tot Hellendoren

02-02-1721 Hermen Jansen wed. an de Wipstrik met Theuntje Theunis j.d. tot Heijno Z:G: Mens Leuwenberg H:G: de huisvrouw van Jan Ka? de Bruidegom moet vertonen hoe lang zijn vrouw overleden is, en moet Erfuitinge doen. de Proclamatien moeten mede te Heijno gaan. attestatie vertoont en getrouwt.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 apr 2022, 13:03

bericht 4

Kandidaat 1 - zie bericht 3

Zwolle 07-06-1728 Gerrijt Egberts j.m. van Wijtem met Teune Teunis j.d. in Heten te Raalte De proclam: gaan mede te Raalte, alwaar ook ingeschreven zijn. 1728. den 6 Junij att. bekomen om tot Raalte te trouwen. Welke att: terugh gebragt sijnde en vertoont - sijn alhier getrouwt

Bovenstaande is RK.

Zwollerkerspel invrn 618 f30 - 2 feb 1718 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Wolbert Meijer en Thomas Voorthuijs.
In het Gericht is verschenen Zeijne Berents tot Wijtmen, weduwnaar van Jannegien Jansen. Hij heeft over zijn onmondige dochter Derckjen, bij zijn voornoemde huisvrouw in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Albert Berents int' Gagel, oom van vaders zijde, en Egbert Janssen te Wijtmen, oom van moeders zijde. Zij zijn persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.

Zeijne en Albert Berents zijn broers.
Bij een doop van een kind van Albert in RK Dalfsen is Janna de vrouw van Gerrit Scholten getuige.

1723 Dnca. Septuagesima die 24 Januarii - Berent filius van Albert patris et Griete matris in 't Gagel. Matrina Janna uxor van Gerrit Scholten in Wiettem.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 apr 2022, 13:31

bericht 5

Bij bericht 4 hoort deze dopen - RK Dalfsen

RK Dalfsen
Die 14 7bris 1729 - Jan filius van Gerrit Egberts patris de Niuwe Meijer in Dalfsen et Teune matris. Matrina Trijne avia patris. [oma van vaderskant]
Die 2 Januarii 1735 - baptizatus est Gerrit Gerritsen, cujus pater Gerrit Egbers et mater Toone conjuges in Dalfsen. Matrina Toone Teunissen matertera. [tante van moederszijde ]
Die 8 Septembris 1738 - baptizata est Maria Gerrits, cujus pater Gerrit Egbers et mater Teune Teunissen conjuges in Dalfsen. Matrina Teune Teunissen matertera.

Avia - oma van de dopeling - in bovenstaand geval is de oma de moeder van Gerrit Egberts
Matertera - tante van de dopeling

Er wordt altijd gedacht vanuit de kinderen bij het aanstellen van voogden e.d. - dus de oom als voogd is de oom van het onmondige kind etc..

HermandO3M

Bericht door HermandO3M » 30 apr 2022, 14:53

ria jongman schreef:
26 apr 2022, 10:43
bericht 3

Ik heb dit bericht 3 betr Jan Scholten weggehaald.
Omdat het me beter lijkt om eerst een poging te doen omTeuntie Scholten op te sporen.
Een poging te doen..

Willem Scholten heeft het patroniem Teunis als hij NG trouwt.
Dat heb ik voor alle zekerheid gecontroleerd op VpNd middels de foto.
Dus als hij trouwt met patroniem Teunis kan Teuntie dat ook doen.

Ik heb 3 kandidaten gevonden in Zwolle.
Die alle 3 van 'buiten' komen.

Vorige
Zwolle 02-02/ 24-02-1737 Barent van het Veer j.m. Rooms tot Wiethem met Teuntien Teunis j.d. Rooms - tot Hellendoorn sijn getuijge Jan Egbers [zij] Consent van de ouders de gebooden gaan tot Hellendoren

02-02-1721 Hermen Jansen wed. an de Wipstrik met Theuntje Theunis j.d. tot Heijno Z:G: Mens Leuwenberg H:G: de huisvrouw van Jan Ka? de Bruidegom moet vertonen hoe lang zijn vrouw overleden is, en moet Erfuitinge doen. de Proclamatien moeten mede te Heijno gaan. attestatie vertoont en getrouwt.
Teuntie Scholte is getuige bij de doop van Christophorus op 21 januari 1737. Als zij op dat moment getrouwd was, zou zij dan niet een een andere naam hebben? Dus pas na die datum getrouwd zijn?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 03 mei 2022, 16:36

Daar ga ik niet vanuit.
Gezien de aantekeningen die ik in Zwolle tegenkom.

Bijvoorbeeld.

11-09-1694 Jan Lipkens j.m. en Heltin Berentz Verborgh j.d.
get: Haar Moeje de Huijs Vrouwe van Peters Werners
[moeder is dus hertrouwd ]

10-02-1705 Cristian Kerssens j.m. en Catrina Helena Grouwels j.d. haer getuijge Heijltien Verborgh, huijsvrou van Jan Lipkes

17-03-1705 Mighiel Thomas j.m. soldaet en Anna Jans j.d. Haer getuige Heijltijen Verburgh

*

Aangezien Willem met het patroniem Teunis trouwt, zou Teuntie dus ook het patroniem Teunis hebben.
Teuntie Teunisz of Teuntie Scholt[en].
Van Teuntie of Willem is geen doop te vinden in Zwolle, alles afgezocht.
Ook RK.

Het is dat Willem beweerd van Zwolle te zijn, anders zou je hem kunnen koppelen aan Anthoni Scholten uit Wijthem.
In dat geval is Willem zijn doop sowieso niet in Zwolle te vinden.
Ergens anders [Dalfsen of Heino?] gedoopt, want Anthoni is dus in 1732 naar Zwolle gekomen.
In 1742 vermeld hij als 10 jaar in Zwolle te wonen.

Zou de vader van Anthoni Scholten deze zijn.
Willem Theunis 1708-06-26 : wonende te Wijtmen; zijn vrouw is begraven op het Bergkloosterkerkhof

HermandO3M

Bericht door HermandO3M » 04 mei 2022, 16:47

Als je Willem wilt koppelen aan Anthoni, zouden het dan broers moeten zijn, wat gezien hun geschatte leeftijd kan? Maar kan in dat geval de genoemde Willem Theunis de vader wel zijn? Zou Willem bij zijn trouwen dan niet het patroniem Willems i.p.v. Teunis krijgen?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 04 mei 2022, 21:14

Waarop baseer je dat Anthonij zijn broer zou zijn? En van ongeveer dezelfde leeftijd?

*

Nb AANGEVULD

- Antonij Scholten lijkt of ís dezelfde als Antonij van Wietem.

Zwolle 07-05-1709 Anthonij van Wijthem j.m. en Catharina Margreta Elberfelt
SG zijn broeder, HG Gerrit Willems vrouw Sijn met permissie van de magistr: getrouwt

Antonij Wijtem, van
1709-05-07 Tekst: trouwt met Catharina Margareta Elbervelt in de R.K. kerk in de Hoornsteeg

Bron: R.K. Doopboek Koestraat RBSO. nr.768, blz. 79
18 October 1713 - Fredericus Christianus filius Antonij van Wijtem et Margaritae Hurbervelt coniugum. Suscepit Dominus [-] van Ketleaar.

idem
24 Augusti 1717 - Anthoni filia Anthonij Willems et Margaretae Fredrikx coniugum. Suscepit Helena Willems
= Teuntie Scholten

NB KOESTRAAT [hiaat november 1707 - april 1712]

RK dpb Onder de Boogen
24-10-1721 Gerardus van Wietem - Antonius van Wietem X Margareta Harberfelt - getuige Cathr. Bremmelbusch

Zwolle Inwonersregister 1712-1714
[f112]
In de Roggenstraat an de oostzijde

[E:] De wed. van Gerrit Sonsbeek
[H:] Jan Leverinck tobacksverkoper

[E:] De dochter van de wed. van Gerrit Sonsbeek genaemt Hillegien
[H:] Hendrick Kerckhoff

[E:] Hermanis Sonsbeek apteeker
[H:] Antonij van Wijtem knopmaker

Als je bovenstaande gegevens vergelijkt met de VOT 1748 én het inwonersregister 1742 betr Antonij Scholte dan zijn er overeenkomsten.

797 a - Antonij Scholte
b - Magrita Catrina
c -
d -
e -
f -

in 1742 beroep ook knopenmaker - heeft 3 kinderen. Die volwassen zijn en niet meer thuiswonen in 1742
En RK en hij komt van Wietem

En doophiaat tussen de dopen
En als Gerrit Willems [wiens vrouw getuige is] de broer is van Antoni dan zit je met Antoni zeker goed.
Ook bij de 2e doop is het patroniem van Antoni namelijk WILLEMS

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mei 2022, 22:59

bericht 2

Vermoedelijk heb je het overlijden van Antoni Scholten in 1774 gekoppeld aan die uit de VOT 1748, maar Willem heeft ook een zoon Antoni
Vandaar de opmerking - ze zullen broers zijn?

03-09-1759 Antonij - Willem Scholte Roelofjen Weijs

Antoni Scholte
Datum:13-12-1774
is voor rekening van de [Roomse] kamer begraven op het Broerenkerkhof om 11 uur.

Opmerking - er staat een X voor zijn aantekening net als de X bij 2 aantekeningen verderop en daar staat Roomse kamer. De aantekening ertussen heeft die niet en daar staat armenkamer
Bron: Begraafboek RBSO 744, blz. 50

ria jongman

Bericht door ria jongman » 07 mei 2022, 10:34

bericht 3

Doop van Willem Scholten gevonden !!

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miad ... mip2=anton*

1710-02-21
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Antoni
Achternaam:
Willems
Aangenomen:
Nee
Datum:
1710-02-21
Tekst:
en zijn vrouw Margareta N.N. laten hun zoon Guilielmus dopen
[ Guilielmus = Willem]
RK dpb Onder de Boogen

Getuige is weer Hille Willems!

En daarmee is het bewijs geleverd dat Gerrit Scholten uit Wijtem én Antoni Scholten broers zijn.
Hille Willems is hun zus.

Dalfsen Ao. 1708 hebdomada ante paschatis festum - baptizavi Willem filium van Gerrit Scholten et Janna uijt Wietem. Patrina Hille, soror van Gerrit. [soror = zus]

Zwolle 12 april / 28-04-1684 Jan Arents j.m. en Hilleghijn Willems j.d. beijde toe Wijtmen De proclamatien gaen te Mastebroeck getoont en getrouwt

Zwolle 07-05-1709 Anthonij van Wijthem j.m. en Catharina Margreta Elberfelt
SG zijn broeder, HG Gerrit Willems vrouw Sijn met permissie van de magistr: getrouwt

Plaats reactie