Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 12 apr 2022, 19:39

bericht 3

14-03-1740 Simon Struis j.m. met Aaltje Vonk j.d. beide in de Spoelstraat S.G. Sijn vader H.G. de vrouw van Willem Scholte Consent van Bruids moeder moet blijken, is ingekomen

VOT 1748
288 a - Simon Struis sold. van Mulart
b - Aaltje Jansen
c -
d - Dina & Jannegien
e -
f -

3 nummers verder

291 a - Wilm Scholte
b - Roelofje Weis
c -
d - Janna
e -
f -

Zij wonen in de wijk Diezerstraat 1

Aaltje Jans is een Vonk. En ook doopgetuige - Margareta Gertrudis Wilhs. Scholte X Cathr. Jansen get. Alijda Janse Vonk 1742 Dec. 12 " 70

Het vreemde is dat Cath. ook Vonk als achternaam heeft bij de doop van Christoffer.
Het staat zo vermeld in mijn transcriptie
Scholte Christophorus Wilhs. Scholte X Cathr. Teuntie Scholte 1737 Jan. 21 " 69
Vonke
Je kunt controleren op VpNd [Van Papier naar Digitaal] waar dit Vonk bij hoort?

Vanwege het doophiaat zou het mogelijk kunnen zijn dat Willem Scholte nog een keer is getrouwd? Dus na Christina Lankhorst met Catharina Vonk?

Roelofje is waarschijnlijk de dochter van deze

VOT 1748- wijk Diezerstraat 2 [Hagelstege]
251 a - Coenraad Weis
b - Jana Silemans
c -
d -
e -
f - Jan Hulsebos is 't soons jongien
Aanvulling - dit is niet correct - zie bericht 4
Laatst gewijzigd door ria jongman op 12 apr 2022, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 12 apr 2022, 19:57

bericht 4

Ng Zwolle
13-07-1717 Roelofie - Coenraed Weijs Margie Roelfs
26-03-1719 Jan Koenraat - Jan Coenraat Weijs Marrigje Roelofs

Zwolle NG
13-01/05-02-1748 Jan Coenraad Weijds j.m. met Johanna Zielemans j.d. van Dalfsen S:G: Hend.k Zieleman vader H:G: Trientien Gerrits de Proclamatien moeten te Dalfsen gaan

NB niet de vader - maar de broer is in bericht 3 vermeld

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 12 apr 2022, 20:14

bericht 5

Zwolle begraafboek 1747-02-28
een Elemoeseniers dode Maria Roelofs ... [niet ingevuld] van Jan Coenraad Weijs
[van de armen begraven]

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 12 apr 2022, 20:41

bericht 7

Er is een verkeerde koppeling gemaakt door mij?

19-11-1736 Willem Teunis j.m. aan de Vismarkt met
Catarina Vonke j.d. aan de Vismarkt
Manqueert 't Consent van beijden ouderen.
Bruids ouders consent is ingekomen.
mede van Bruidegom den 19 Nov: 1736

Maar dat is weer in tegenspraak met dit

29-10-1736 Berent ten Rouwenhorst j.m. met Geertjen Jansen j.d. beijde buiten de Dieserpoort S:G: Joannes Nijhuis H:G: de huisvrouw van Willem Scholten

Of er moet nog een andere Catharina Jans Vonke zijn?

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 14 apr 2022, 13:00

De RK inschrijvingen (wat wordt daar precies mee bedoeld? in Deventer heb ik nog niet gevonden. Ik zou eerlijk gezegd ook niet waar ik die moet zoeken.
Het eerste kind van Willem heette Christophorus. Ik ben daarom wel begonnen in Deventer (toegang 723 - 8. Gericht - Ondertrouw- en trouwboeken voor alle gezindten, 1591-1811) te zoeken naar een Christophorus o.i.d.. Ik schat in dat Willem zo tussen 1700 en 1710 geboren kan zijn en dat zijn ouders in die periode of iets eerder getrouwd zijn, maar nog niets gevonden. Bij het zoeken kwam ik wel een Dirk tegen, die uit Goor komt en in 1702 is getrouwd in Deventer
Dirk Scholts 1702.jpg
Dirk Scholts 1702.jpg (109.3 KiB) 343 keer bekeken
.
Verder ook nog een Femme Scholte

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 14 apr 2022, 16:16

Je hebt mijn berichten dus niet of niet goed gelezen?

Willem Scholte[Scholts] is getrouwd met Catharina Vonk[e].
Hij trouwt als jm.

Christophorus
Scholte
Datum:
1737-01-21
Tekst:
zoon van Wilhelmus Scholte en zijn vrouw Catharina Vonke wordt gedoopt

De Willem Scholten x Christina Lankhorst is een andere. Dochter van Hermannus Lankhorst uit Zwolle en bovendien NG

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 14 apr 2022, 19:18

Gelezen zeker, niet goed dat weet ik niet. Uit je reactie begrijp ik dat ik het niet goed begrepen heb. Mijn excuses daarvoor, maar ik ben nog niet zo thuis in de hele materie. Ik zat door alle informatie (het duizelt mij af en toe) op het spoor dat Willem tenminste drie keer getrouwd is geweest. Eerst met Christina (ik heb nog niet gezocht naar haar overlijdensdatum) en geen kinderen, daarna Cathr. of Triene en tenslotte met Roelofje waaruit o.a. Fredrik geboren wordt. Maar dat kan dus niet juist zijn omdat hij als j.m. met Cathr. trouwt.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 14 apr 2022, 19:53

Geeft verder niets hoor, ik kan me nog goed mijn eigen beginnerstijd herinneren ;)
Als iemand eerder op het HCO [toen nog Rijksarchief of Gemeentearchief] mij wat had uitgelegd, was ik aan het eind van de uitleg alles al weer kwijt. :D Voordeel van dit forum is, dat je het kunt herlezen.

En ik heb je op het verkeerde been gezet, excuus daarvoor, en dat maakt het ook nog lastiger om te begrijpen.
Bovendien, zul je nog wel merken denk ik, werden er toen ook fouten gemaakt. Die de zoektocht ingewikkeld maken.
Aan de andere kant, hoe ingewikkelder hoe leuker ik het weer vind :P

Er is een register van 1742 in Zwolle - een inwonersregister - waarin de inwoners zijn genoteerd en daarin staat ook waar ze zijn geboren.
Niet alleen 1742 maar ook wel zijn volgende jaren genoteerd.

Willem Scholten kwam ik inmiddels 2 x tegen - in de wijk Diezerstraat 1 - en wel op nr 132 [mei 1751] waar hij huurt van Lustelink [die dus de eigenaar is]. Dan verhuist hij naar nr 120 [1757] . En huurt van Hopman van Stegeren.
Voor die tijd heb ik hem nog niet kunnen traceren.

Maar dàn [dus in 1751 en 1757 zegt hij dat hij van Zwolle is - 3 kinderen heeft - en als beroep geeft hij op; metselaar. Religie RK [nog steeds - ondanks de eed wel de kinderen NG laten dopen maar RK blijven]

Op nr 131 woont Simon Struis en die is ook metselaar. Woont er dan een 1/2 jaar - Struis was getrouwd met Aaltje Jans Vonk

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 17 apr 2022, 19:53

En dan duikt ook de naam Lustelink weer op. Was dat misschien Andries, de vader van Christina, waarmee Frederik later trouwde?

Nog een vraag: hoe weet je dat het dezelfde Willem is, die verhuisde in de Diezerstraat? Kan het ook de andere zijn, er waren misschien twee Wlliems Scholten?

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 18 apr 2022, 11:10

Omdat hij in de Volkstelling 1748 genoemd wordt als getrouwd met Roelofje Weis en in dezelfde wijk woont.
Zijn zwager Simon woont in de VOT 1748 vlak bij hem.
Zie mijn eerdere bericht daarover.

De VOT 1748 is van augustus.
Willem x in april, komt van de Nijstadt en gaat dan wonen in de Spoelstraat.

Zwolle 29-04-1748 Willem Scholte wedunaar op de Nijstadt met Roelofjen Weijs j.d. in de Spoelstraat
S.G. Siemon Struijs
HG: Hendriks van Doesburg
de Bruidegom rooms sijnde heeft den Eed gedaan.
Erffuitinge is getoont.

14-03-1740 Simon Struis j.m. met Aaltje Vonk j.d. beide in de Spoelstraat S.G. Sijn vader H.G. de vrouw van Willem Scholte [= Catharina Vonke]
Consent van Bruids moeder moet blijken, is ingekomen

Willem zou dus in het inwonersregister van 1742 nog te vinden moeten zijn onder de Nijstadt.
Dit register kan ik alleen foto voor foto bekijken.
Met Nijstad is de bebouwing buiten de Diezerpoort bedoeld, tenminste zo heb ik het altijd begrepen en waar die Nijstad onder valt zou dus de Diezerwijk moeten zijn. Daar zijn er 2 van, met wel honderd foto's per wijk, dus het kan wel even duren voor ik het heb gevonden.

Je kunt de VOT 1748 zelf bekijken op Van Papier naar Digitaal. [NB Dat staat als eerste bovenaan vermeld, dus niet onderaan onder Zwolle]
Wijk Diezerstraat
nr 292
291 a - Wilm Scholte
b - Roelofje Weis
c -
d - Janna
e -
f -
Dit is dus de Spoelstraat

Plaats reactie