Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door Janny Lalkens » 03 aug 2023, 00:04

Met een belijdenis doen in april en een katholiek huwelijk in december, beide in 1680, vroeg ik me af of er tegelijkertijd 2 Aaltjes Gerrits in Oldeneel woonden. Een katholieke en een protestantse. Als dat wel zo was, kan die protestantse dan een dochter van Gerrit Jansen zijn geweest?

De Rechterkampen/Rechter Kampen moeten ergens bij Routenveen of Ankum, platteland van Dalfsen liggen, vermoed ik. Inwoners van Dalfsen hadden ook wel eens grondbezit op de Rechter Kampen. En het volgende weet ik ook niet zeker: Door Kampen, is dat Doorn Kampen? Rond Huize Den Doorn in Haerst had je aan de ene kant Het Doorn Hoekje en aan de andere kant De Doorn Landen. Kadasterkaart Sectie C 7e blad. Misschien is Door Kampen en Doorn Landen hetzelfde?

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 03 aug 2023, 09:29

Aaltje de dochter van Gerrit Jansen uit Oldeneel was nog onmondig in 1685. Deze Gerrit is protestants.
Mogelijk is zij dezelfde als die Aaltje die belijdenis doet in 1680.
Maar zij is beslist niet die Aaltje die RK trouwt met Hendrik Goosens.

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 03 aug 2023, 11:25

Janny Lalkens schreef:
03 aug 2023, 00:04
De Rechterkampen/Rechter Kampen moeten ergens bij Routenveen of Ankum, platteland van Dalfsen liggen,
In ORA Dalfsen wordt gesproken over twaelff roeden hoojlants inde Rechter Kampe, mits gaders noch ongeveer vier morgen hooijlants inden Doot Camp
Lijkt erop dat Door dus Dootcamp moet zijn? Typefoutje? de r staat naast de letter t

Maar als dit land verder wordt uitgezocht dan is het beter een nieuw topic te starten.

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 03 aug 2023, 11:32

bericht 2

het is Doot camp

ZWK f416 - 24 mei 1699 - Richter Harman Meuwsen.
Keurnoten Jan Wolf van Rijssen, vaandrig, en Derck Hendricks.
In het Gericht is verschenen Berent Jansen Timmerman van Dalfsen, mede de rato caverende voor zijn afwezige [absente] huisvrouw Machtelt Evers. Hij comparant verklaarde voor een somma van penningen, hem te danke voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Harmen Enxinck en zijn huisvrouw Machtelt Vorens en hun erfgenamen 3 roeden hooiland, zijnde 1 1/2 roede in de Rechter Campen "neffens" Derck Willems Mulder tot Raelte, en 1 1/2 roede in de Dootcampen "neffens" de sloot [den Sloot] en Derck Willems voornoemd, in dit kerspel van Zwolle gelegen [-]; zo en in dier voegen als dit land door Harmen Willemsen Pelle en de comparant zijn huidige huisvrouw Machtelt Evers voornoemd van de erfgenamen van zaliger Hendrick Goossens is aangekocht; zijnde vrij eigenlijk land, onbezwaard met enige uitgaande renten; en zulks met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad vanouds daartoe behorende. Zonder argelist.
- De gerichtschrijver Meuwsen zal voor de comparant mede tekenen en zegelen

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 03 aug 2023, 20:03

bericht 3

Hendrik Goosens uit 1683 is NIET die RK Hendrik Goosen die met RK Aaltjen Gerrits trouwde
Dat staat inmiddels vast.

Hendrik is NG én belijdend lid. Trouwt 3x - 1e huwelijk in 1633 -
Gegevens van het land zitten deels in ZWK en deels in Dalfsen

Zijn erfgenamen zijn niet te koppelen - niet door mij
Ik heb geen idee waar Hendrik Goosens oorspronkelijk vandaan komt.

Dus helaas.

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 05 aug 2023, 12:44

ria jongman schreef:
02 aug 2023, 22:30
Nee, de echtparen zijn erfgenaam, maar eventuele verwantschap kan middels het patroniem zijn. Dat bedoel ik.

Willem Teunis, Jan Teunis of Femmigjen Teunis
Berent Gerrits
Omdat ik ervan uitging dat de vrouwen erfgenaam waren dacht ik aan het patroniem jansen van Teunisje als aanknopingspunt voor verder onderzoek, maar jij denkt dat dat niet het juiste spoor is?

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 05 aug 2023, 12:48

Misschien een Jan Gosens of zo

Egbert_
Berichten: 4066
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door Egbert_ » 05 aug 2023, 13:03

Meestal was het zo, tenzij anders bepaald door een testament, dat de erfgenamen de nakomelingen waren.

Waren er geen nakomelingen, dan waren de ouders erfgenaam. En bij hun overlijden, hun nakomelingen. En als die ook overleden waren, hun nakomelingen.

Je krijgt de indruk dat een aantal erfgenamen kinderen waren van ene overleden Teunis. Teunis zou dan een broer van van Hendrik Gosens moeten zijn, of een zwager. Maar in dat laatste geval moet Teunis met een zus van Hendrik Gosens getrouwd zijn geweest.

Heel veel mogelijke combinaties dus. Bij welke Teunis horen die erfgenamen (m/v) nn Teunis?

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 05 aug 2023, 14:54

Hendrik Gosens heeft 5 zusters en broeders met namen Tonnissien, Geert, Geertien, Tonnis en Willem Gosens.
Zijn vrouw heeft 4 zusters en broeders met namen Willem, Hendrickien, Jannes en Gesien Jaspers,

Hij is dan getrouwd met zijn 2e vrouw - Grietien Jaspers
Beiden doen belijdenis in Zwolle

Zwolle juni 1661 Grietien Jaspers wonende in het Buitengasthuis doet met haar man Hendrick Gosens belijdenis
Griettie komt uit Dalfsen, haar ouders heb ik gevonden.

Uit zijn 2 huwelijken geen kinderen.

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 05 aug 2023, 18:42

Misschien ben ik het spoor enigszins bijster. Daarom maar wat vragen
- is dit de NG Hendrik Gosens?
- klopt dat Willem Teunis en (als zij zijn vrouw is) Teunisje RK zijn?
- Zijn Willem en Teunisje generatiegenoten van Hendrik?
- Wat betekent dit voor de patroniemen van Willem en Teunisje?

Plaats reactie