Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 01 aug 2023, 16:38

Het enige waar ik je nog aan kan helpen is deze akte

ZWK f282 - 8 jan 1683 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Willem Evers en Wijcher Evers.
In het Gericht zijn verschenen Berent Gerrijts en Jutte Cornelis, eheluiden, Willem Teunis en Teunisjen Jansen, eheluiden, en Jan Teunissen en Fennighjen Teunissen, eheluiden, zijnde de vrouwen met hun respectievelijke ehemannen als mombers geassisteerd, tesamen erfgenamen van zaliger Hendrick Gosens. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, zoals aan genoemde Hendricks Gosens zaliger als aan hun comparanten is voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hermen Willemsen Pelle en zijn huisvrouw Meghtiltjen Evers en hun erfgenamen hun comparantens 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Reghter Kampen, en nog 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Door Kampen, in dit kerspel van Zwolle, zoals deze hun comparanten van voornoemde Hendrik Gosens is aangeërfd.

Of deze Willem de juiste is, geen idee.. maar verder heb ik geen Willem Teunis van voor 1683 in mijn gegevens Zwollerkerspel [Wijtem]

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 01 aug 2023, 21:50

Willem heeft een zuster Teuntie, resp. zoon en dochter van Antoni. Antoni’s vader is Willem Teunis. Kan de vrouw van Willem inderdaad Teunisje Jansen zijn en heeft Antoni zijn dochter vernoemd naar zijn moeder? Of is dit allemaal te ver gezocht?

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 01 aug 2023, 22:13

Het is mij niet bekend dat Willem Teunis uit Wijthem een zuster heeft.
Zijn zoon Anthonij heeft wel een dochter Teune, en een zoon Willem, zoon Gerrit, zoon Frederik
Ik denk dat je die bedoelt?

Deze Hendrik Goossens kan ik niet plaatsen. Er zijn meerdere Hendrik Goossens die ik wel kan volgen, maar deze dus niet.
Hij is iig niet de neef van Willem Teunis die in 1700 in Bergklooster wordt begraven

En de naam Jutte Cornelis - geen alledaagse cobinatie -daar kan ik ook niets van vinden

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 01 aug 2023, 22:34

Laat ik het even omdraaien om misverstanden te voorkomen. Stel: Teunisje Jansen is de vrouw van mijn Willem Teunis dan is zij de moeder van Antoni. En kan hij zijn dochter Teuntie hebben vernoemd naar zijn moeder.

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 02 aug 2023, 14:40

Duidelijk.

Misschien is hij deze?

Zwolle NG 05-12-1681 Hendrik Gosens j.m. en Aaltie Gerrits beijde te Oldeniel

Zwolle Henrick Goossens 1681-12-08 Tekst: wonende te Oldenniel, trouwt met Aeltien Gerrijts op het Raadhuis

Is niet vermeld in VST 1682

Dan zouden ze allebei al zijn overleden voor 8jan 1683 en zonder kinderen

ZWK f282 - 8 jan 1683 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Willem Evers en Wijcher Evers.
In het Gericht zijn verschenen Berent Gerrijts en Jutte Cornelis, eheluiden, Willem Teunis en Teunisjen Jansen, eheluiden, en Jan Teunissen en Fennighjen Teunissen, eheluiden, zijnde de vrouwen met hun respectievelijke ehemannen als mombers geassisteerd, tesamen erfgenamen van zaliger Hendrick Gosens. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, zoals aan genoemde Hendricks Gosens zaliger als aan hun comparanten is voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hermen Willemsen Pelle en zijn huisvrouw Meghtiltjen Evers en hun erfgenamen hun comparantens 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Reghter Kampen, en nog 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Door Kampen, in dit kerspel van Zwolle, zoals deze hun comparanten van voornoemde Hendrik Gosens is aangeërfd.

Zou Berent verwant kunnen zijn aan Aaltje Gerrits, en de andere 2 stellen erfgenaam van Hendrik.

Pure speculatie hoor!
Maar wie weet...

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 02 aug 2023, 14:56

bericht 2

RK Zwolle Koestraat
1681 [na 20 okt. en voor 27 dec.] - Hendricus Goswini et Aleijdis Gerardi iuncti.
[Bij de ondertrouw heet hij: Goossens].

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door Janny Lalkens » 02 aug 2023, 21:42

In Oldeneel/Oldeniel wonen Gerret Herms en zijn vrouw Geertrujt Hendrix , die 7 september 1712 in de Spiegelsteeg ( 4e foto van 12 in totaal op VPND) laten dopen Gerardus Gerrits. Peet is Aeltie Gerret, die ook in Oldeneel woont.

Is zij de vrouw of weduwe van Hendrik Gosens te Oldeneel?

Ene Aaltje Gerrits wonend te Oldeneel doet in april 1680 belijdenis volgens N.H. Lidmatenboek 1 op blz. 292. Dat is dus een Aaltje die protestant belijdenis doet. Is zij dan toch de Aaltje Gerrits die in december 1680 katholiek trouwt met Hendrik Gosens?

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 02 aug 2023, 22:00

Bericht 3

Hendrik Goosen x Aaltje Gerrits uit Oldeneel zijn niet bemiddeld, want ze geven 6 slechts stuivers aan de armen

0709.793 "Eheboeck daerinne angetekent die buten de Gereformeerde religie sig in de H. Ehestant hebben begeven ende voor de H.H. Schepenen doen copuleren ende bevestigen' 1663 Juli 25 - 1795 Mei 21
Zwolle 8 december 16
– zijkant voor de armen .-6-. [zes stuivers]


Bovenstaande Aaltje is niet de dochter zijn van onderstaande Gerrit.


ZWK f35 - 29 juli 1685 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Derk Bergh, hopman, en Derck Henricks.
In het Gericht is verschenen Gerrijt Jansen van Oldeniel. Hij heeft over zijn 5 onmondige kinderen (Aaltjen, Willemtjen, Jan, Alfijt en Eghbert) tot mombers verzocht Geerligh Roelofs Dijck, oom van moeders zijde, en Hendrick van Wever [bedoeld is mogelijk Hendrick van Werven], neef van de kinderen van vaders zijde, zo hij in echte bij zijn zaliger huisvrouw Aaltjen Roelofs Dijck verworven heeft. Welke laatste momber alhier in judicio present, deze momberschap voor hem en zijn mede-momber heeft aangenomen, waarvan ook bovendien door de ondertekening van de absente [momber] bleek. Waarna hij comparant aan de gezeide kinderen, in aanwezigheid van de ene momber erfuiting heeft gedaan, en aan deze voor het vaders goed bewezen aan zijn oudste dochter Aaltjen een bed met zijn toebehoren, en aan de vier anderen daarvoor 50 gulden, en onder hun vijven een zilveren gordel met twee bijhangsels, en de gouden ringen van de moeder. Waartegen hij comparant de gehele boedel met alle schuld en onschuld aan zich zal houden. Hij verklaart hiermee een oprechte erfuiting te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen. Zonder argelist.
- Jusjurandum remissum est.

Aanvulling - deze Gerrit Jansen is verwant aan Dijk en Rietberg
Laatst gewijzigd door ria jongman op 03 aug 2023, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 02 aug 2023, 22:21

ria jongman schreef:
02 aug 2023, 14:40
Duidelijk.

Misschien is hij deze?

Zwolle NG 05-12-1681 Hendrik Gosens j.m. en Aaltie Gerrits beijde te Oldeniel

Zwolle Henrick Goossens 1681-12-08 Tekst: wonende te Oldenniel, trouwt met Aeltien Gerrijts op het Raadhuis

Is niet vermeld in VST 1682

Dan zouden ze allebei al zijn overleden voor 8jan 1683 en zonder kinderen

ZWK f282 - 8 jan 1683 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Willem Evers en Wijcher Evers.
In het Gericht zijn verschenen Berent Gerrijts en Jutte Cornelis, eheluiden, Willem Teunis en Teunisjen Jansen, eheluiden, en Jan Teunissen en Fennighjen Teunissen, eheluiden, zijnde de vrouwen met hun respectievelijke ehemannen als mombers geassisteerd, tesamen erfgenamen van zaliger Hendrick Gosens. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, zoals aan genoemde Hendricks Gosens zaliger als aan hun comparanten is voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hermen Willemsen Pelle en zijn huisvrouw Meghtiltjen Evers en hun erfgenamen hun comparantens 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Reghter Kampen, en nog 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Door Kampen, in dit kerspel van Zwolle, zoals deze hun comparanten van voornoemde Hendrik Gosens is aangeërfd.

Zou Berent verwant kunnen zijn aan Aaltje Gerrits, en de andere 2 stellen erfgenaam van Hendrik.

Pure speculatie hoor!
Maar wie weet...
Ik kom toch even terug op bovenstaande tekst. Lees ik het goed dat de vrouwen de erfgenamen van Hendrick zijn en de mannen in dit geval slechts hun voogden? En wat is dan de mogelijke (familie-) relatie van de vrouwen tot Hendrick?

Nog een vraag: wat wordt bedoeld met ‘Regther Kampen’ en ‘Door Kampen’?

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 02 aug 2023, 22:30

Nee, de echtparen zijn erfgenaam, maar eventuele verwantschap kan middels het patroniem zijn. Dat bedoel ik.

Willem Teunis, Jan Teunis of Femmigjen Teunis
Berent Gerrits

Plaats reactie