van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 16 jul 2022, 18:40

Na onderzoek kunnen er nu velen op de Schroothoop.

Ria, bedankt voor al het werk van de afgelopen dagen!
Zoals je weet: Jacob Gerrits is een rechtstreekse voorvader van me en ook de Schrotens uit Haerst, die oors[ronkelijk uit Spoolde kwamen. Vandaar mijn dubbele belangstelling voor en mijn belang bij dit onderzoek!

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 16 jul 2022, 20:52

Op de schroothoop of uit de troika gooien.
Ik zou dat nog niet doen.

Het is zeker dat Jan Egberts Rietberg met Annigjen Gerrits trouwde
en ook dat de voogd van MZ - Jacob Gerrits nog leefde in 1721 en is overleden voor 1742.

Je kunt ook niet bewijzen dat Annigjen van een andere Gerrit afstamt.
Wel dat ze een broer Jacob heeft.

Annegien Gerrits, weduwe van Jan Riedbergh, aan de oom van vaderszijde Derk Herms en de oom van moederszijde Jacob Gerrits om voogd te worden over haar onmondige kinderen Jan, Jacob en Gerre¬gien Riedbergh. Ze beloofde de zoons ieder 185 carolusgulden en de dochter 150 carolusgulden, een bed met toebehoren en de kist van de vader

Bovendien was ze ook niet arm.

Heb je bijvoorbeeld het ORA van Zalk doorgenomen?

Kleine aanwijzingen zijn evengoed belangrijk - zeker als er zoals in Dalfsen veel ORA aktes niet bewaard zijn gebleven

- of de aanwijzing Gerrit Westerveld als huwelijksgetuige bij Gerrit Schrotenboer [Heemse]

En onderstaande?

ZWK f132 - 12 apr 1768 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Dirk Wolters en Werner Teunis.
Verschenen zijn Jan Hendriks en Geertjen Hendriks Clooster, meerderjarige kinderen van Hendrik Willems Clooster en Willempjen Jans Westra. Zij verklaarden van hun voogden Hendrik van Herfte en Dirk Heijmerigs, alhier present, te hebben ontvangen rekening, bewijs en reliqua. Zij bedanken bij dezen hun voogden voor de goede administratie 6

Jan Jansen Rietberg de zoon van Annigjen Gerrits trouwde met de weduwe Willempje Jans Westra.

Derk Wolters kom ik zelden in het ORAZWK tegen.

De enige die voor mij werkelijk afvalt is Gerregien Gerrits de vrouw van Willem Cornelis Lindeboom.
Van haar is bewezen dat ze de dochter is van Gerrit Sijse

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 16 jul 2022, 22:01

Derk Wolters wordt denk ik ook wel eens als Venusboer omschreven, hoewel dat ook wel eens voor nageslacht van Gerrit Gerrits Schroten in Haerst wonend werd gebruikt.

Van Gerregien staat inderdaad vast welke ouders ze heeft. En dat zijn niet de ouders van Berentje, Aaltje, Jacob enz.

ORA Zalk heb ik niet, maar je hoort me niet klagen! Ik ben erg dankbaar voor alles wat ik verder wel heb gekregen van deze en gene! Ook van jou.

Berentje Gerrits en Aaltje zie ik nog wel zussen zijn van elkaar vanwege dat de zoon van de ene huwelijksgetuige is bij zijn neef, de zoon van de andere. Zeer goed mogelijk.

Bij Annegien als zus van o.a. Berentje, Aaltje en Jacob en Gerrit en dan graag ook nog van Hendrik Gerrits hoop ik meer bewijs te kunnen vinden via voogd Jacob Gerrits of via iemand anders.

In het artikel dat van jou en van Jan Rientjes en Bé van Dooren in 2003 in de Nederlandsche Leeuw stond zag ik dat Annegien Gerrits en Jan Egberts Rietberg in 1715 de Nieuwe Kroone kochten. Maar over het leven van Annegien voor 1715 weet ik weinig.

Misschien dat de kinderen die Jan Egberts laat dopen in Zalk ( Gerritje in 1708, Willem in 1709, Gerrit in 1712) Annegien Gerrits als moeder hadden. Maar er zullen er ook meer zijn geweest die Jan Egberts heetten... Als het hier wél om Jan Egberts Rietberg ging, dan zouden Willem en Gerrit voor de momberstelling uit 1721 overleden zijn. En Gerritje, gedoopt 1708, kan de Gerregien uit de momberstelling van 1721 zijn geweest. Toen waren er nog 2 andere zonen van Annegien die wel leefden: Jan Jans en Jacob Jans.

Als Annegien Gerrits wel de Anne Gerrits was die in 1723 als weduwe, wonend te Vecaten, hertrouwde met Harmen Peters, dan kreeg ze nog 2 zonen daarna: Jan Harmens en Gerrit Harmens.

De Gerrit Jacobs die in Zalk op 3-2-1689 een zoon Jacob Gerrits laat dopen is ook vader van Jan Gerrits en Geertje Gerrits. Jan gedoopt 9-9-1694 en Geertje sept. 1692 Of er meer kinderen in dat gezin waren weet ik niet. Altijd hoop houden voor eventueel meer informatie. Ogen goed open houden.

Dat Teunis Hendriks nog geen ouders heeft die ik ken, doet mij ook nog steeds op scherp staan. Net als Jacob Gerrits zijn ouders. Allebei een cold case. Maar om een troika wat handig te laten glijden heb je sneeuw en kou nodig.

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 16 jul 2022, 22:24

Annigje hertrouwt in 1721.
Ze laat jan. 1721 een voogdijstelling opmaken.
Ze heeft als momber ene Jan Bruin. Voor hetzelfde geld is hij haar bruidegom, dat kom je wel meer tegen dat de bruidegom als momber optreedt bij een voogdijstelling. Soms staat het er bij, soms ook niet.

AANVULLING
Ik denk het trouwens niet. Hij is vaker momber.

En van haar weet ik verder niets, nooit meer gevonden dat wat nu bekend is.
Derk Harms de voogd van VZ was in dat artikel belangrijk, zijn vrouw is Jannigjen Egberts de zus van Jan Egberts Rietberg.

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 16 jul 2022, 22:45

Janny Lalkens schreef:
16 jul 2022, 22:01

Dat Teunis Hendriks nog geen ouders heeft die ik ken, doet mij ook nog steeds op scherp staan. Net als Jacob Gerrits zijn ouders. Allebei een cold case.
Jacob Gerrits x met F.W. Bos is een Schrotenboer, daar heb je toch bewijs van?
Aaltje Gerrits Schrotenboer is zijn zus, zwager is haar man Peter Everts Westerveld

De 2 nakomelingen van Gerrit Gerrits x G.W. Bos noemen zich Schroten.

De nakomeling van Berentje Gerrits noemt zich Schrotenboer.
Gerrit Westerveld is huwelijksgetuige bij haar zoon.

Wat zoek je dan nog aan bewijs?

harm56
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door harm56 » 16 jul 2022, 23:10

Anne Gerrits die als weduwe in 1723 met Hermen Peters trouwt, is niet de weduwe van Jan Egberts Rietberg, maar van Cornelis Wolters.

22-02-1705 Cornelis Wolters Zallik Annetie Gerrits Zallik

Momberstelling 15 april 1723
voogden Albert Warners en Jannes Jacobs
vier onmondige kinderen, Jennechien, Wolter, Gerrit en Henrick

Harm

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 16 jul 2022, 23:54

Bedankt, Harm. Dan is het duidelijk dat Anne Gerrits een andere vrouw is dan Annegien Gerrits.

Er is van Annegien Gerrits wel de momberstelling uit 1721, maar of ze die heeft laten opmaken vanwege een volgend huwelijk, weet ik niet. Ik heb nog geen datum van een eventueel 2e huwelijk van haar gezien.

En wat Berentje, Aaltje, Jacob en Gerrit Gerrits betreft: die zie ik als kinderen van dezelfde vader Gerrit, maar jammer dat er bekeken vanuit deze 4 broers en zussen geen stel ouders is aan te wijzen dat duidelijk deze 4 kinderen allemaal laat dopen. Er zijn wel kandidaat-ouders voor ze.

Gezien wat er allemaal is verzameld horen deze 4 personen bij elkaar als gezin met nog een plek vrij voor Hendrik Gerrits en er is ook wel ruimte voor een extra zus Annegien vanwege de voogd Jacob Gerrits, oom van moedersijde, voor haar 3 kinderen. .

Gerrit van Keulen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2022, 22:01

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Gerrit van Keulen » 17 jul 2022, 00:30

Wow, wat een informatie! Geweldig Ria en Janny! Ik sta er versteld van! Nu ben ik zelf ook wel aardig bezig op het genealogisch terrein maar dit overtreft mijn stoutste verwachtingen! Ik kan hier wel een flinke tijd mee vooruit om de puzzel compleet te maken alhoewel ik meteen besef dat we er in feite nooit mee klaar zijn, want degene die ik zoek hebben natuurlijk ook ouders en die ouders hebben ook weer ouders, etc., etc...

Nogmaals, geweldig bedankt voor de vele informatie die tot op heden hier op het Forum staat!! Ik moet het allemaal tot me nemen, in kaart brengen en wat er nog meer nodig is om een goed beeld te krijgen en ik houd me van harte aanbevolen voor aanvullende informatie! Maar ik ben jullie zeer erkentelijk!

Gerrit van Keulen

NB: Nu weet ik het weer dat het Johan Seekles was (jullie wel bekend) die destijds in het GA Zwolle werkten toen bij mij kwam met de Jacob Gerrits van Keulen, hij was toen bestuurslid van de NGV Overijssel (IJssellanden) waarvan ik de secretaris was. Omdat ik aan de westkant van het IJsselmeer woon was (en is) het niet zo makkelijk voor mij om af te reizen naar Zwolle te meer ook omdat ik zelf in een elektrische rolstoel zit en er altijd iemand mee moet (in mijn geval, mijn vrouw) al sik ergens naar toe wil.Behoudens dat, na een reis van ongeveer 1 1/2 uur moet ik eerst een dag bekomen, dus is het al een 'no go!' voor me als ik op één dag en reizen moet en in het archief kan zoeken. Fijn dat jullie mij willen helpen!

Gerrit van Keulen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2022, 22:01

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Gerrit van Keulen » 17 jul 2022, 01:23

Ik heb al enige tijd dit kaartje van de dijken en land langs de IJssel ter hoogte van Schelle. Daarop staat twee keer "Land van Van Keulen"

Bijgaande tekst: "Kaart van de stadstichelkuil met de gewezen panoven in de buurschap Schelle, net ten zuiden van het Engelsche Werk (Nieuwe Werk). Binnenland, hoge dijk met hek bij het Nieuwe Werk, Stadsland, Buitenland met gewezen panoven van de land van Van Keulen. Met noordpijl, legenda en schaalstok (met 100 Sallandse roeden)., midden achttiende eeuw."

Dit kaartje is ook opgenomen in het archeologisch onderzoek die vooraf ging aan de bouw van de nieuwe spoorbrug. Het aardige is dat men bij dat onderzoek een heleboel bakstenen hebben gevonden.

Bekijk hier het resultaat van dat onderzoek: https://archisarchief.cultureelerfgoed. ... chelle.pdf
Bijlagen
Klein - Land van Van Keulen circa 1750 - aangepast.jpg
Klein - Land van Van Keulen circa 1750 - aangepast.jpg (17.31 KiB) 207 keer bekeken

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Egbert_ » 17 jul 2022, 11:48

Gerrit van Keulen schreef:
11 jul 2022, 23:21

Jacob Gerrits van Keulen
Begraven 17 mrt 1733 op het Bethlehemse kerkhoff

Pas bij zijn begrafenis draagt Jacob Gerrits de naam van Keulen.
Hieronder de link naar de scan van het begraafboek:
https://collectieoverijssel.nl/collect ... miview=ldt

Jacob Gerrits te Schelle te half twee
op Betleh: kerkhoff


Dus niet de achternaam van Keulen

Plaats reactie