Liesbet Geerts van Ootmarsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
eppe

Liesbet Geerts van Ootmarsen

Bericht door eppe » 02 aug 2022, 07:06

Liesbeth Geerts van Ootmarsen is doopgetuige 18-8-1737 in Giethoorn bij een kind van Hendrik Wichers Baas x Trijntje Hendriks. Aangezien de laatste uit Den Hulst komt, zal een evt. familieverband via de Baas familie zijn. Liesbeth zit in mijn kwartierstaat, ze is getrouwd met Kier Mensen waarvan de ouders mij onbekend zijn. Liesbeth is een dochter van Geert Lamberts x Willempje of Coopje (?)

Aangezien doopgetuigen meestal familie zijn, weet iemand het verband tussen Liesbeth en Hendrik Wichers Baas? Volgens Internet is de laatste een kind van Wicher Hendriks Baas/Broer x Trijntje Everts.

bvd

ria jongman

Re: Liesbet Geerts van Ootmarsen

Bericht door ria jongman » 02 aug 2022, 15:59

bericht 1
Hendrik Wichers is een mennist. Die laten geen pas geboren kinderen dopen, alleen gelovige volwassenen.
Dat er uberhaupt een kind werd gedoopt wekte al mijn verbazing.
Ik denk dus dat Liesbeth geen mennist is en dat zij om de voorgaande reden het kind ter doop hield en de vader hier wel vermeld maar dus afwezig was. Vermoedelijk is het 1e kind Wijcher om die reden ook niet als gedoopt te vinden?

Om die reden ook is het in ieder geval lastig ouders te vinden via het doopboek of er moet een registratie zijn van geborenen?
Heb je de ouders via haar huwelijk of heb je haar doop/registratie gevonden

ria jongman

Re: Liesbet Geerts van Ootmarsen

Bericht door ria jongman » 02 aug 2022, 16:01

bericht 2

Ze staat anders vermeld in de VOT 1748 [Schoutampt Giethoorn]

2229
Huisgezin: Kier Mensen en vrou Elesabet Geers Twent. Kinderen boven 10 jaar: . Kinderen beneden 10 jaar: Annegien, Geert, Mense en Jan Kiers. Knechten en meiden: . Inwonenden en kostgangers: .

Getrouwd na 1738

Plaats reactie