Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 23 dec 2022, 16:56

bericht 3

2 dopen van een Lambert Gerrits in 1726 duidt op 2 x een Lambert Gerrits.

Maar degene die met Agneta Jacobs Beumer trouwde is [volgens het ORA] de broer van Reinder Gerrits Voorhorst.
En dat op basis van het erf waar deze Lambert op woont.

Lambert Gerrits op de hofstede de Korten Oever testeert aan zijn vrouw Angenetha Beumers, en aan zijn kinderen Jennegien, Gerrit, Aertien en Willem de gehele nalatenschap - Olst invnr 15 dd 07-09-1761 folio 223

Dat erf wordt genoemd in de akte die ik eerder gaf, nl deze ; f 329 16 Junij 1725 (uittr 14.329)
waarin o.a. dit staat [-] Vorders geeft en legateert sij testatrice [Grietien Gosens], geassisteert als voren aan haar stiefdochters soon Reiner Gerrits [= Voorhorst] haar eigendomelike vierde part in Korten Oevers Hofstede, een vierde part in den Kruilicks Hofstede, een vierde part in het Kerkenlant

AANVULLING 30-12-1022 - Deze Lambert Gerrits wordt verder nooit als Voorhorst aangeduid. Ook zijn nageslacht niet.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 30 dec 2022, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 23 dec 2022, 19:12

bericht 4

en voor je administratie

Olst invnr 15 f16 dd 13-03-1737
testament Lambert Janssen Voorhorst en Everdina Roelofs
- Erfgenaam hun kinderen Harmine, Barta, Roelof, Jan, Henrica, Hendrikus, Jakob en Lulof

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 23 dec 2022, 19:15

Willemijn Hofstra schreef:
23 dec 2022, 14:58

De Agnieta Beumers is dan wel dezelfde als Agnieta Jacobs. Maar is zij dan ook wel de dochter van Jacob Willem Beumers en Gerritje (ter Meulen (Meulemans) ?

Volgens het ORA Olst is zij de dochter van Jacob Willems Beumer en Aartje Berents.
Bron ORA Olst invnr 6 f349 dd 10-05-1766
Bron ORA OLst invnr 11 f 754 dd 10-05-1766

broers zijn Luilof Jacobs Beumer x Grietie Arents en Berent Jacobs Beumer[geen vrouw vermeld]
zus is Willemina Jacobs Beumer x Wolter Derks

aktes wel controleren!

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 23 dec 2022, 19:27

Willemijn Hofstra schreef:
23 dec 2022, 14:58

De door mij veronderstelde doop van Lambert Gerrits is dus ook niet op 12-02-1699, want dat betreft wel een Voorhorst.

BERICHT 6

Nogmaals - waar baseer je dat op dat hij een Voorhorst is?

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door Willemijn Hofstra » 24 dec 2022, 12:15

Ik kom in mijn kwartierstaat binnen via Agnieta Jacobs Beumer(s).

Daarin komt het echtpaar Jacob Willem Beumer (Bomer) x Voorst 16-11-1670 Gerritje (ter) Meulen (Meulemans) voor.
Ik vond van dit echtpaar de dopen van Steventje (Twello 08-08-1686) en Gerritje (Twello 20-03-1690).
Ik denk dat daar ook de kinderen Aeltjen, Elisabeth, Peter, Lucas en Grietjen bij horen.

Toen kwam ik Agnieta tegen met het patroniem Jacob en de achternaam Beumer en heb te gemakkelijk verondersteld dat zij ook bij dit gezin hoorde.

En om jouw vraag te beanwoordem, dus ook te snel geconcludeerd dat die Agnieta Jacob Beumer met een Voorhorst was getrouwd.
Wat slordig van mij.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 24 dec 2022, 12:46

Verwijderd
Laatst gewijzigd door ria jongman op 30 dec 2022, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door Willemijn Hofstra » 24 dec 2022, 19:03

Oké, maar ze is niet de dochter van Jacob Willem Beumer en Gerritje (ter) Meulen (Meulemans). Agnieta hoort daar dus niet bij. Dat is mijn fote veronderstelling.

Later trouwt die Gerritje ter Meulen met Berend ter Weechel.

Ik kan die Agnieta in mijn situatie dus skippen.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 24 dec 2022, 21:39

Nee, maar haar vader hoort wel bij de Beumers. En hij is o.a. de broer van Hendricus Beumer die met die andere Agnieta trouwde.
Hun tante is weer Bartha Bomer/Beumer wiens 3e man dus met die Gerritje Meulemans trouwde.

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door Willemijn Hofstra » 26 dec 2022, 16:26

Een hele puzzel Ria. Het duizelt me soms, maar ik ga het toch nog een keer proberen op een rij te zetten, beginnend bij mijn kwartier.

Bartha (is dat dezelfde als Betje ?) Bomer (Beumer), ovl. vóór 26-05-1694, trouwde 3x:
1. ?
2. ?
3. met Berent Hendriks van Weechel.

Berent Hendriks van Weechel hertrouwde op 26-05-1694 te Twello met de weduwe Gerritje (ter) Meulen (Meulemans).
Gerritje was eerder getrouwd te Voorst op 06-11-1670 met Jacob Willem Bomer (Beumer). Uit dat huwelijk dochters Steventje (1686) en Gerritje (1690) en waarschijnlijk ook Aeltjen, Elisabeth, Peter, Lucas en Grietjen.

Of en hoe die beide Agniet's hier dan weer bij horen is voor mij een raadsel.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Lambert Gerrits Voorhorst (in relatie tot forumdiscussie in 2015)

Bericht door ria jongman » 26 dec 2022, 17:06

Kan ik me goed voorstellen hoor dat het je soms duizelt.

Het is vooral het patroniem wat het verschil maakt in deze.

Jacob Willems Beumer is de broer van Hendrik Willems Beumer x Aaltje Herms wonende te Voorst, en ze hadden nog een broer Peter
Zo leg ik tenminste onderstaande aktes uit


OLST 72 4 Augustus 1683 (uittr 3.72)
Ick Henr van Suchtelen Secretaris der Stadt Deventer en in dese tijt Verwalter Scholtes van Olst doe cond en certificere voor de gerechte waarheit dat voor mij en nabenoemde ceurnoten in de Gerigte gecompareert en erschenen sijn Joan Backer en Marija Munsters sijn huisvrouwe, marito tutore, en bekende voor dese vercogt, en als nu de laaste met de eerste cooppenninck ten vollen betaalt en voldaan sijnde, gecedeert, getransporteert en opgedragen te hebben aan Henrick Boimer en Aaltien Herms sijn huisvrouw nevens Jacob Boimer en Gerritien Meulemans sijn huisvrouw en haar beijder erffgenamen seker stuck lants sijnde een derde part in 12 ½ morgen lants gelegen tot Welsum in de Grapendaal buijtendijckx onder des eedlijk Gerigte van Olst so en als het selve hem voor desen van zaliger Willem Boimer of sijn soon Peter Boimer is aangeerft en sulx met sijn raet en onraet, oude en nieuwe toebehoir. En gingen comparanten verhaalter qualiteit in des eed Gerigte also daarvan uit, aan ende ten erffelijcken profijte van voornoemde Henrick Boimer en Aaltien Herms sijn huisvrouw nevens Jacob Boimer en Gerritien Meulemans sijn huisvrouw en hare beijder erfgenamen, belovende dese cessie te staan wachten en waren voor allerleij evictie ende namaninge na regte en Landtregte gehorigt, sonder argelist.

HIER HOORT BIJ

299 18 Januarij 1688 (uittr 3.299)
Ick Joan van Suchtelen wegens sijn Hooght de Heere Prince d’Orangie, etc etc, Scholtes tot Olst doe cond en certificere in en vermits deses dat voor mij en nabenoemde coornoten in den Gerigte gecompareert en erschenen sijn Hendrik Beumer tot Voorst en Aaltien Hermsen sijn huisvrouw, sij geadsisteert met hare eheman voornoemt als tot deser sake haar wettige en gecoren momboir ende bekenden sij comparanten om een summa van penningen, daarvan de laaste met de eerste penning ten genoegen voldaan en betaalt te sijn en daarvoor verkogt, gecedeert, getransporteert en opgedragen te hebben gelijck sij deden kragt deses aan Henrick Jansen op Schockenkamp, Willemtien Gerrits sijn huisvrouw en erfgenamen twee acker lants in desen Carspel Olst en boerschap Welsum in de Grapendaal op het Welsemervelt gelegen so comparant van sijn vader zaliger Willem Beumer is aangeerft en aangestorven, de ene acker naast de acker van de kerke tot Olst en de tweede acker onderaan Hermen Jansen en aan de Welgeb Heer Doetinchem toe den Hogenhoff gelandet en dat met sijn regt en gerechtigheit, raet en onraet, ap en dependentien van dien en gingen comparanten in dese Ed Gerigte van de voornoemde 2 ackers also daar van uit aan en ten erflijcken profijte van Henrick Jansen, Willemtien Gerrits sijn huisvrouw en erfgenamen, belovende sij comparanten dese cessie en opdragt te staan wachten en waren voor alle evictie en namaninge als na dese Lande van Overijssel gebruikelijk is.


En Bartha heeft het patroniem Lulofs - dochter van Lulof Beumer
Of Lulof het patroniem Willems heeft is me niet bekend - ik vermoed het wel - maar wel bekend is dat bij deze Lulof dus ook haar broer Willem Lulofs hoort

en ze is 3x getrouwd


f 421 13 Junij 1685 (uittr 3.421)
Staat en inventaris van de gerede en ongerede goederen van Barta Luilofs Beumer, weduwe van wijlen Gerrit Henrix en nu weduwe van Berent Berents, gemaackt en gedaan ten overstaan der momboiren Lambert Henrix en Willem Luilof Boemer over desselfs kinderen met namen Mechtelt, Grietien en Henrickien Berents, neffens Nultie Gerrits =[Neeltien Gerrits]
- dan een erfscheiding genoteerd =
Vorders belooft de moeder ieder kint als sij tot haar mundige jaren sijn gekomen, een bedde met sijn toebehoor of dertig gulden in de plaatse en twee paar servetten.
Nog belooft en neemt de moeder aan enige schulden te verrekenen so daar noch uitstaande sijn en oock nog schuldig is om deselve na liquidatie te goede of te quade bevonden worden hetselve in te brengen ten allerspoedigsten. Idem belooft de moeder haar jongste dochter Neeltien Gerrits te onderholden in kost en dranck, kledinge tot 18 jaar toe en hetselve te laten leren naijen, lesen en schriven.
Aldus dese staat en inventaris geexhibeert door Barta Luilofs Boemers en deselve bij handtastinge in eedtsplaatse verklaart also waar te sijn en het vaderlijke goedt aan hare kinderen bij wijlen Berent Berents en Gerrit Hendrix ehelijk verworven ten overstaan desselfs momboiren Lambert Hendriks en Willem Luilofs Boemer. Aldus geschiet voor mij Gesubst Scholtes J v Rossum en coornoten Joost Courssen en Derck Verheij. Actum Olst den 13 Junij 1685

Ze hetr Berend Hendriks

1694-05-26 - Berend Hendriks Ten Weechel wed. v. Betje Bomers van Welsum ende Gerritje Meulemans wed. v. Jacob Bomer in zijn leven kerkmr. alhier tot Twello - Nederd. Geref. (onder)trouw Twello.

Is dit wel duidelijk genoeg? Anders stel gerust je vragen ..

Plaats reactie