Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door ria jongman » 04 jan 2023, 20:19

Is duidelijk.
Zijn vrouw haar naam?
Geen idee - zal moeilijk te achterhalen zijn vanwege het enorme hiaat in het ORA Olst [27-05-1646 tot 15-08-1680]

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Egbert_ » 04 jan 2023, 20:36

Het is natuurlijk erg off-topic, maar volgens Odette is dit dezelfde als Aelbert Beumer van Welsum
ria van bessen schreef:
12 jun 2021, 21:12
2. IJsselmuiden, 15 juni 1667:
Compareerde in het Gericht van IJsselmuiden Mr. Reijnier van Marle voor hem zelf en als man en momber van zijn huisvrouw Mergretien van den Vene. Hij heeft zich tot borg gesteld voor het erfhuis van wijlen Willem Henrix en Anna Willems, gewezen eheluiden op Hartenhorst, "belangende" de schulden en actien zoals iemand op de boedel voornoemd mocht hebben te pretenderen, te weten tegens comparant en nabenoemde personen en geen ander als Egbert Slijckhuis, Albert Bomer, Dirrick Francke, Egbert Gerritss, Hendrick Gerrits, Aeltjen Gerrits, Megtelt Egberts en Anna Hendrix, zijn goederen te weten, een hof gelegen in de Oude Nieuwe Wech, en een halve hof gelegen naast Jonker Egbert te Bosch lant, tesamen in het Ambt van IJsselmuiden. Zonder argelist, &.
De naam van de vrouw van Aelbert Beumer/Albert Henricks Beumer is ook bij Odette niet bekend. Mogelijk is zij verwant aan van Marle? Ik zie niet hoe hij anders betrokken kan zijn bij Willem Henrix en Anna Willems op Hartenhorst.

Egbert Gerrits is een zoon uit het eerste huwelijk van Anna Willems

Reijnier van Marle is een (half)broer van Anna Willems
Egbert Willems op 't Slijckhuis is een broer van Anna Willems
Dirrick Francke is de man van Henrickien van Marle, (half)zus van Anna Willems

Albert Bomer staat tussen de laatste twee. Dus mogelijk getrouwd met een zus van Anna Willems?

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Willemijn Hofstra » 05 jan 2023, 13:32

Wat een geweldige ontwikkeling. Bedankt hoor Ria en Egbert.

Ik heb nog 3 vragen:

1. Machtelt Jansen komt uit Empe, blijkens de trouwakte: Waar moet ik Empe zoeken?

2. Agni(e)ta (Angenetha, Miete, Niete, Mite, Nisje) Jacob(s) Beumer(s) was vóór 17-04-1726 getrouwd met Lambert Gerrits Voorhorst. Als doop heb ik daar nog steeds staan 12-02-1699 in Olst met als ouders Garrit Lamberts en Jacomina Harms. Zie ik dat goed of zit het toch anders met zijn ouders en doop?

3. Ik heb nog één niet te plaatsen Beumer. Het betreft Berent (Berend) Gerrit(s) Bomer (Bömer, Beumer) (ovl. te Welsum op 07-03-1809) x Terwolde (NG) 04-04-1756 Aaltjen (Aeltjen) Jans(s)en Plui(j)m (ovl, te Terwolde op 31-12-1812). Uit dit huwelijk 11 kinderen in Terwolde.
Ik kan nergens deze Berent Gerrits Beumer plaatsen. Hebben jullie een idee?
Laatst gewijzigd door Willemijn Hofstra op 05 jan 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door ria jongman » 05 jan 2023, 14:13

Willemijn Hofstra schreef:
05 jan 2023, 13:32
Wat een geweldige ontwikkeling. Bedankt hoor Ria en Egbert.



2. Agni(e)ta (Angenetha, Miete, Niete, Mite, Nisje) Jacob(s) Beumer(s) was vóór 17-04-1726 getrouwd met Lambert Gerrits Voorhorst. Als doop heb ik daar nog steeds staan 12-02-1699 in Olst met als ouders Garrit Lamberts en Jacomina Harms. Zie ik dat goed of zit het toch anders met zijn ouders en doop?


Gerrit Lamberts getrouwd met Jacomina Harms

OENE Gerrit Lamberts en Jacomina Herms van Welsum - Lubbertien 22 11 1696
OLST den 12 Febr. 1699 Garrit Lamberts Jacomina Harms Lambert
OLST den 8 Febr. 1701 Gerrit Lamberts Jacomina Harms Teunisken

Deze Gerrit Lamberts is dus hertrouwd omtrent maart/april 1705

Olst f 61 - 15 Maert 1705 (uittr 19.62)
Ick Joan Tichler der beiden rechten Dr en Verw Scholtes tot Olst stelle tot momberen over Hermannus, Lammert, Lubbertien en Teuntien, onmundige kinderen van Gerrit Lamberts tot Welsum bij wijlen Jacomina Harms ehelick verworven de personen Gosen Gosens en Jan Teunissen om der onmundigen profijt te soeken en schade te weeren, ’t welke door de selve bij handtastinge an den Gerichte is belooft. Daer dit aldus geschiede waeren hier an en over als ceurnoten Gerrit Geerlichs en Willem Willems.
Actum Olst den 15 Maert 1705, w.g. J Tichler Verw Scholtes.
f 62 -26 Maert 1705 (uittr 19.63)
Is erschenen in desen Ed Gerichte Gerrit Lamberts ende heeft die hiervoorenstaende vier kinderen voor moederlik goet bewesen als volgt. Eerstelick de halfscheijt van ’t Leuwen Campien gelegen in ’t Ampt Oene, met haer vieren. En dan noch de soonties ieder 5 Car guldens en de meisies ieder so veel twiel tot een bedde, 2 kussens en polluwe en daerenboven ’t jongste meisien noch 10 gulden en noch 5 gulden soo ’t outste an ’t jongste sal moeten uitkeeren.
Sijne vervolgens bedongen dat het goet van het eene kint op het andere, mits dat de vader in soo’n val de tucht sal hebben van ’t lant voor sijn leven langk en dat het overige sal sterven op de vader. De klederen van de moeder sullen onverdeelt blijven voor de kinderen. Ende heeft de vader op sich genomen alle de schulden van den geheelen boedel ende belooft de kinderen eerlik te sullen opvoeden, lesen, schrijven en daerenboven de meisies naeien te laten leeren. Waermede de momberen alsmede de vader, verklaerden haer pupillen genoegh geschiet te sijn.
Actum Olst, den 26 Maert 1705 coram me Verw Scholtes J Tichler en ceurnoten Gerrit Geerlichs en Derk Jansen.
Ondergeschreven
1722, den 1 Februari , Verw Scholtes J Tichler, ceurnoten Jan Egberts en Christiaen Caspars.
Erschenen Hermannus Gerrits en Gerrit Lamberts wegens sijn dochter Lubbertien voor deselve de rato caverende hebben Gosen Gosen voor sijn goede administratie en momber bedankt. J Tichler Verw Scholtes.

uit HERTROUW?
OLST den 3 Jun. 1708 Gerrit Lamberts Janna Janssen Teuntjen



Ik vroeg me al vaker af waarom je blijft aangeven dat deze Lambert 12-02-1699 ook een Voorhorst is.
Je zult daar dan bewijs voor hebben, neem ik aan? Is het dan niet handig dat bewijs of die bron ook op het Forum te vermelden?

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Willemijn Hofstra » 05 jan 2023, 14:37

Hoi Ria,
In de overlijdensakte van dochter Jenneken, Olst 14-02-1821, wordt hij Lambert Gerrit Voorhorst genoemd.

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Willemijn Hofstra » 05 jan 2023, 14:42

Dit zijn al zijn kinderen op een rij:
1. Gerrit Lambert Gerrits, gedoopt (NG) op 17-04-1726 te Olst (get. niet vermeld) en aldaar overleden vóór 16-03-1732;
2. Jenneken (Jennigje(n)) Lambert(s) (Lammers) Gerrits Voorhorst, gedoopt (NG) op 01-01-1729 te Oene (Epe) (get. niet vermeld) en ongehuwd overleden te Olst op 14-02-1821.
3. Gerrit Lambert(s) Gerrits Voorhorst, gedoopt (NG) op 16-03-1732 te Olst (get. niet vermeld) en overleden te Elburg op 18-11-1805. Trouwt te ? vóór 04-06-1782 met de weduwe Weuntje (Weijntje, Wijntje(n), Wendele) Knoop(s), gedoopt (NG) op 17-02-1735 te Elburg als dochter van Roelof Knoop en Arendje (Aertje) Gerrits. Weijntje was eerder ondertrouwd te Amsterdam op 26-11-1762 met de weduwnaar Juriaan Deppe, geboren op ? te Stroeghuijsen (??) als zoon van ?. Juriaan was eerder getrouwd te ? op ? met Jacobje Jans, geboren op ? te ? als dochter van ?. Jacobje is overleden te ? vóór 26-11-1762. Juriaan is overleden te ? op ?. Wijntjen is overleden te Elburg op 22-09-1808;
4. Aart(ien) (Aertje, Aartje) Lambert(s) Gerrits Voorhorst, gedoopt (NG) op 09-10-1735 te Olst (get. niet vermeld) en overleden te ? na 02-09-1793 (getuige bij doop Jan Christophel van Kampen Eijlers te Amsterdam, zoon van haar dochter Angenieta). Ondertrouwt te Amsterdam op 21-10-1763 met J(oh)an Christoffer (Christoffel) Remmers, geboren (Luthers) op ca. 1724 te Aurich (Nedersaksen, D) als zoon van ?. Jan is overleden te Amsterdam op 14-12-1789;
5. Willem Lulofs Lambert(s) (Lammerts) Gerrits Voorhorst, gedoopt (NG) op 29-05-1740 te Olst (get. niet vermeld) en overleden te Welsum (Olst) op 29-03-1811. Trouwt te ? vóór 02-03-1768 (doop zoon Lambert te Olst) met Anna Arends Beltman, gedoopt (NG) op 01-01-1746 te Olst als dochter van Arent Beltman en Cornelia Albers. Anna is overleden te Olst op 29-03-1820.

Maar daar zit inderdaad geen Lubbertien als dochter bij. Dus dan moe er toch sprake zijn van een andere doop en andere ouders van Lambert Gerrits Voorhorst.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door ria jongman » 05 jan 2023, 16:03

Agneta is getrouwd met Lambert Gerrits Voorhorst, de broer van Reinder en Jannes Gerrits Voorhorst.
Kinderen van Gerrit Lamberts [alias Witte] en Jenneken Reinders Voorhorst

Bewijs - Het erve de Korten Oever.
Lambert woont namelijk op hetzelfde erf dat al in bezit was van zijn moeder Jenneken Reinders Voorhorst.

Lambert Gerrits op de hofstede de Korten Oever testeert aan zijn vrouw Angenetha Beumers, en aan zijn kinderen Jennegien, Gerrit, Aertien en Willem de gehele nalatenschap - Olst invnr 15 dd 07-09-1761 folio 223

Dat erf wordt genoemd in de akte die ik eerder gaf, nl deze ; f 329 16 Junij 1725 (uittr 14.329)
waarin o.a. dit staat [-] Vorders geeft en legateert sij testatrice [Grietien Gosens], geassisteert als voren aan haar stiefdochters soon Reiner Gerrits [= Voorhorst] haar eigendomelike vierde part in Korten Oevers Hofstede, een vierde part in den Kruilicks Hofstede, een vierde part in het Kerkenlant etc..

Maar ik snap de twijfel.
Want dan is er nóg een Lambert Gerrits Voorhorst die met de weduwe Agneta Berents trouwde - wed van Hendrikus Beumer.
Of er is toen een fout gemaakt.
Hoe dan ook, precies uitzoeken is altijd aan te raden.

Terug naar de vraag..

Gerrit Lamberts x Jacomina Herms
Dit heb ik van hem kunnen vinden.

Olst f 61 - 15 Maert 1705 (uittr 19.62)
Ick Joan Tichler der beiden rechten Dr en Verw Scholtes tot Olst stelle tot momberen over Hermannus, Lammert, Lubbertien en Teuntien, onmundige kinderen van Gerrit Lamberts tot Welsum bij wijlen Jacomina Harms ehelick verworven de personen Gosen Gosens en Jan Teunissen om der onmundigen profijt te soeken en schade te weeren, ’t welke door de selve bij handtastinge an den Gerichte is belooft. Daer dit aldus geschiede waeren hier an en over als ceurnoten Gerrit Geerlichs en Willem Willems.
Actum Olst den 15 Maert 1705, w.g. J Tichler Verw Scholtes.
f 62 -26 Maert 1705 (uittr 19.63)
Is erschenen in desen Ed Gerichte Gerrit Lamberts ende heeft die hiervoorenstaende vier kinderen voor moederlik goet bewesen als volgt. Eerstelick de halfscheijt van ’t Leuwen Campien gelegen in ’t Ampt Oene, met haer vieren. En dan noch de soonties ieder 5 Car guldens en de meisies ieder so veel twiel tot een bedde, 2 kussens en polluwe en daerenboven ’t jongste meisien noch 10 gulden en noch 5 gulden soo ’t outste an ’t jongste sal moeten uitkeeren.
Sijne vervolgens bedongen dat het goet van het eene kint op het andere, mits dat de vader in soo’n val de tucht sal hebben van ’t lant voor sijn leven langk en dat het overige sal sterven op de vader. De klederen van de moeder sullen onverdeelt blijven voor de kinderen. Ende heeft de vader op sich genomen alle de schulden van den geheelen boedel ende belooft de kinderen eerlik te sullen opvoeden, lesen, schrijven en daerenboven de meisies naeien te laten leeren. Waermede de momberen alsmede de vader, verklaerden haer pupillen genoegh geschiet te sijn.
Actum Olst, den 26 Maert 1705 coram me Verw Scholtes J Tichler en ceurnoten Gerrit Geerlichs en Derk Jansen.
Ondergeschreven
1722, den 1 Februari , Verw Scholtes J Tichler, ceurnoten Jan Egberts en Christiaen Caspars.
Erschenen Hermannus Gerrits en Gerrit Lamberts wegens sijn dochter Lubbertien voor deselve de rato caverende hebben Gosen Gosen voor sijn goede administratie en momber bedankt. J Tichler Verw Scholtes.

Voogden Jan Teunis en Gosen Goosens
Teunis komt bij de kinderen van Gerrit Lamberts voor.
Wie Jan Teunis is, weet ik nog niet

Mogelijk is Gosen Gosens deze

f 254 21 Februarij 1719 (uittr 19.254)
Erschenen in desen Ed Gerigte Derkjen Jansen weduwe van wijlen Gosen Gosens in den Cattencolk in desen geassisteert met Gerrit Alberts als momber ende heeft voor vaderlijk goet bewesen aan haar kinderen met name Janna huisvrouwe van Henric van Kleeff, Gose Gosens, Bartha Gosens huisvrouwe van Liefert Gerrits, Jan Gosens en eindelijk de onmundige kinderen van Engeltien Gosens bij Mr Arent Daniels ehelijk verworven met name Daniel, Janna, Henrica, Anneken en Harmine, eene somme van tweehondertvijftig gulden met haar allen, te weten ieder 50 Car Gulden en de onmundigen met haar vijven 50 gulden vrij gelt, te betalen op maij des jaars 1720 met een jaar interesse. Edog is vorders overkomen, soo iemant het eerder mogte nodig hebben dat in soon val de halfscheid eerder sal mogen geeijst en ook door de moeder prompt betaalt moeten worden. Waartegens Derkje voornoemt sal behouden de gehele boedel, so schuld als onschuld, huis etc niets uitgesondert. Waarmede alle de voornoemde kinderen sijnde Janna geassisteert met Marten Arent en Bartha met haar eheman Liefert Gerrits en Jan Harms en Henric Croneman voor Jan Gosens en eindelijk Henric Meier Kerkemeester als momber van de onmundige kinderen hebben verklaart vredig te sijn.
Actum ut supra.
In de kantlijn:
Sijn erschenen voor mij Verw Scholtes Joan Tichler en ceurnoten Gerrit Alberts en Jan Willems op den 24 Junij 1722 Jan Gosens en voor mij en ceurnoten Christiaan Caspers en Jan Muller op den 31 Januarij 1722 Gosen Gosens, Janna en Bartha Gosens geassisteert met Gosen voornoemt als momber en hebben alle verklaart dat van al hetgeen in dit tegenstaande maagscheid ten haren profijte word vermeld, volcomen sij betaald en voldaan, mogende lijden dat sulx alhier worde geroijeert, gelijk gedaan word mits desen.
Actum als voren. W g J Tichler.

Jacomina Herms is de nicht van Marrigje Jacobs.

Olst f 50 3 Februari 1702 (uittr 14.50)
Ick Joan Tichler der beijden rechten en Verw Scholtes tot Olst doe en de tuige mits desen, dat voor mij ende Gerrit Witte en Gosen Gosens als ceurnoten persoonlik gecompareert ende erschenen sij Marritien Jacobs huijsvrouw van Wolter Derks, g’assisteert met Lubbert Joosten als momber, liggende krank te bedde, edogh bij goede memorie ende verstant ende heeft in betrachtinged der swackheijt des menscheliken natuire, de gewisheijt des doots en de onsekere uire van dien ende niet geerne willende van hier scheijden voor ende aleer van haar tijtlike goederen hebbe gedisponeert, verklaart haer testament ende uijtterste wille – waartoe sij ongedwongen ende vrijwillig ware getreden – te willen oprichten, gelijck sij dede bij desen ende heeft, vooraf revocerende ende dodende alle vorige dispostien ende makingen, gedisponeert als volgt.
Voor eerst institueert testatrice tot haer universele ende eenigste erfgenaam Gerrit Lamberts die aen haar nicht getrouwt is, in haere geheele nalatenschap, soo gerede als ongerede, hoe ende wat het selve sijn moge, niets met allen uijtbescheijden. En vervolglijk geeft sij aen haer man Wolter Derks haer anpart aen het huijs, bergh en schuire, als mede de brant, die er bij het afsterven van de testatrice sal bevonden worden. Al het welk de testatrice bescheidentlijck sijnde voorgelesen heeft sij verklaert dit haer uijtterste wille te sijn, begeerende dat dit in alle deelen sal achtervolgt en nagecomen worden, ’t sij als een testament, codicil, gifte ter oorsake des doots off onder den levendigen ofte hoe het selve andersints in de beste en bundigste forme rechtens sal cunnen ende mogen bestaen. Sonder argelist en in kennisse der waerheijt hebbe ik Verw Scholtus voornoemd dese getekent en gesegelt ende heeft Gosen Gosens op versoecke ende uijt name van comparante neffens mij gesegelt en getekent. Actum Welsum, den 3 Febr 1702.
J Tichler Gosen Gosens

HIER HOORT BIJ?

Olst f 11 19 febr 1694 (uittr 14.11)
Ick Joan van Suchtelen in der tijt Scholtus tot Olst doe cond en certificere mits deses dat in de relatie van mijn gesubstitueerde Scholtus Jacob van Rossum en ceurnoten de Welgeboren Heer Tijman Stuerman tot de Stoltenbergh en Berend Smits in dit Gerigte gecompareert en erschenen is Maritien Jacobs geadsisteert met Lambert Alberts als tot dese sal waargenomen en toegelaten momboir in dese, gaande en staande, gesont na de lichame en bij goede memorie en verstand, welke in betragtinge nemende de swackheijt der menselijke natuire, de gewisheijt des doots en de onsekere uijre van deselve, oversulx van sijne hare tijdelijke nalatenschap willende disponeren, verklaarde sij testatrice dit haar testament en uitterste wille opgerigt te hebben sulx doende kragt deses in manieren navolgend. Eerstelijk stelt en institueert testatrice tot hare enige universele erfgename na haren doode in alle hare natelaten goederen, roerende en onroerende, hebbende en toebehorende, gene uitgesondert alle hare naaste vrinden en bloedverwanten of erfgenamen in egale porsie ende even na sullen genieten. Hierenboven legateert ende geeft testatrice in sonderlinge liefde en genegenheijt aan haar nigte Jacomine Herms een summa ad hondertvijfentwintig Car Gls die sij uit de erfenis sal hebben en genieten en door de erfgenamen vanuit het gereetste uitgekeert worde voor en aleer de goederen gescheijden en gedeelt sullen sijn en evenswel nog in de erfenis haar portie mede sal begelden. En soo het gebeurde dat Jacomine Herms voor testatrice komende te sterven soo sullen die voornoemde 125 Gls weer terug op haar eheman Gerrijt Lamberts of desselfs kinderen bij haar verworven in haar plaats tot se leefde toe sullen sijn en blijven. Waarmede sluitende verklaarde sij testatrice dat dit haar uiterste wille vrij en onbedwongen sonder aanrade van iemant opgerigt te hebben, welke sij ook begeerde, dat na haar dood in alle delen stiptelijk agtervolgt en nagecomen mogte worden ’t sij als van testament codicil, gifte ter oorsacke des doods ofte ander bij levendig of andersinds. Sonder arglist. In kennisse de waarheijt hebben ick Scholtus dese getekent en gesegelt en heeft mijn gesubstitueerde Jacob van Rossum uit testatrice haar name en op haar versoek dese nefens mij gesegelt en getekent. Geschied te Olst den 19 Februari 1694

f 6 Olst 15 Januarij 1683 (uittr 3.6)
Ick Hendrick van Suchtelen, secretaris der Stadt Deventer en in der tijt Verwalter Scholtes tot Olst doe
cond en certificerevoor de Ed Gerigte waerheijt dat voor mij en hijrna te benoemde ceurnoten in de Gerigte gecompareert en erschenen sijn Lambert Alberts en Marrijtien Jacobs eheluiden, sij geassisteert met Jacob van Rossum als met believen hares ehemans haren hijertoe versogte en toegelaten momber, beijde gaende en staende, gesondes lijves en bij volkomen verstande, welke in betragtinge nemende de swaqckheijt mensenlijcken natuijre, de gewisheijt des doots en de onsekere uijre van dien, oversulx van hare tijdelijke nalatenschap willende disponeren, verklaarde haar testament en uijterste wille opgerigt te hebben, sulx doende mits desen in manieren navolgende.
Eerstelijk stelt en institueert testator tot sijne enige en universele erfgenamen sijn wettige kinderen bij Lubbechien Rijckes sijn overleden huisvrouw ehelijk verworven, met name Machtelt, Rijckelt, Marije, Albert, Gerrit, Joans, ofte derselver erfgenamen als dan in leven sijnde, gelijck oock noch sodanige kint of kinderen, als na desen uijt hem noch mogten geprocureert worden, in alle sijne nalatenschap niets daarvan uijtgesondert. Desgelijcken stelt en institueert testatrice tot haar enige en universele erfgenamen haar naaste vrinden ofte bloedverwanten in alle hare nalatenschap niets daar van uijtgesondert, daarenboven betugtigen testatoren en testatrice uijt sonderlinge liefde en genegentheijt malkanderen, en de eerst stervende de langstlevende, in alle sijne ofte haere na dode natelatene goederen, roerende en onroerende, tegenwooordige en toekomende, hoedanige deselve oock souden kunnen ofte mogen genoemt worden, om bij de overgeblevene sijn ofte haer leventlanck als sijn ofte haer propre goedt na lijfstugtregt beseten en genoten te worden. Waermede sluijtende verklaarden testator en testatrice dit haer testament vrij en onbedwongen sonder aanraden van ijemant opgerigt te hebben, welke sij oock begeerden dat na haren dode in alles dese stiptelijck achtervolgt en nagekomen mogte worden ’t sij als testament, codicil, gifte ter oirsacke des doots ofte onder den levendigen ofte andersints. Daer dit aldus geschiede waren met mij Verwalter Scholtes aan en over als cournoten Jonr Timen Stuirman toe den Stoltenberg en Dr Lambertus Greve. Sonder argelist in oirconde der waerheijt hebbe ick Verwalter Scholtes voornoemd, dese getekent en gesegelt en heeft Jacob van Rossum uit name van die comparanten mede gesegelt en getekent. Actum den 15 Januarij 1693.
w.g. H v Suchtelen Verw Scholtes en J v Rossum

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Egbert_ » 05 jan 2023, 16:11

ria jongman schreef:
05 jan 2023, 14:13
Ik vroeg me al vaker af waarom je blijft aangeven dat deze Lambert 12-02-1699 ook een Voorhorst is.
  • dpb Olst 16 maart 1732
    Lambert Gerrits en Niete Jacobs
    Gerrit
Overledene: Gerrit Voorhorst

Gebeurtenis: Begraven
Datum: 13-11-1805
Religie: Nederduits Gereformeerd
Gebeurtenisplaats: Elburg

Documenttype: DTB Begraven
Erfgoedinstelling: Gelders Archief
Plaats instelling: Arnhem
Collectiegebied: Gelderland
Archief: 0176
Registratienummer: 633
Aktenummer: 5
Registratiedatum: 13-11-1805
Akteplaats: Elburg
Collectie: Elburg
Boek: Elburg
  • dpb Olst 29 mei 1740
    Lambert Gerrits en Mite Jacobs
    Willem Lulofs
@Willemijn: zijn overlijden op 29-03-1811 kan ik niet terugvinden op vpnd olst_transcriptie_civ-overlijden_1806-1813 (324)
Overledene: Anna Beltman
Geboorteplaats: niet vermeld
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 74

Partner: Willem Lammerts Voorhorst

Gebeurtenis: Overlijden
Datum: 29-03-1820
Gebeurtenisplaats: Olst

Documenttype: BS Overlijden
Erfgoedinstelling: Collectie Overijssel
Plaats instelling: Zwolle
Collectiegebied: Overijssel
Archief: 0123
Registratienummer: 10149
Aktenummer: 14
Registratiedatum: 29-03-1820
Akteplaats: Olst
Collectie: Burgerlijke Stand in Overijssel
Boek: OLST 1811-1950__tblOverlijdensakten
Opmerking: ouders niet vermeld
  • dpb Olst 3 oktober 1784
    Willem Lamberts en Anna Arends
    Gerrit
BS Overlijden met Gerrit Voorhorst

Overledene: Gerrit Voorhorst
Beroep: bouwman
Geboorteplaats: niet vermeld
Geslacht: Man
Leeftijd: 36

Vader: Willem Voorhorst

Moeder: Anna Beltman

Gebeurtenis: Overlijden
Datum: 19-11-1820
Gebeurtenisplaats: Olst

Documenttype: BS Overlijden
Erfgoedinstelling: Collectie Overijssel
Plaats instelling: Zwolle
Collectiegebied: Overijssel
Archief: 0123
Registratienummer: 10149
Aktenummer: 48
Registratiedatum: 20-11-1820
Akteplaats: Olst
Collectie: Burgerlijke Stand in Overijssel
Boek: OLST 1811-1950__tblOverlijdensakten

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Egbert_ » 05 jan 2023, 16:22

Willemijn Hofstra schreef:
05 jan 2023, 13:32
1. Machtelt Jansen komt uit Empe, blijkens de trouwakte: Waar moet ik Empe zoeken?
Je bedoelt deze Machtelt ?:
  • 27 november 1687
    Berent Buemer wedenaer int Carspel van Olst int bouerschap Welsen en
    Magtteltien Hansen Riege Diek j.d. int bourschap Emme
Empe is dus een leesfout. Bedoeld is Emmen.

Emmen is een buurtschap onder Dalfsen, tussen de Vecht en Heino.
Haar vader is Jan Henderickse Rigedijk (of Rijgedijk)

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Familie Beumer(s) (Bomer, Boemers, Bömer(s), Böemers)

Bericht door Egbert_ » 05 jan 2023, 16:39

bericht 2
Willemijn Hofstra schreef:
05 jan 2023, 13:32
3. Ik heb nog één niet te plaatsen Beumer. Het betreft Berent (Berend) Gerrit(s) Bomer (Bömer, Beumer) (ovl. te Welsum op 07-03-1809) x Terwolde (NG) 04-04-1756 Aaltjen (Aeltjen) Jans(s)en Plui(j)m (ovl, te Terwolde op 31-12-1812). Uit dit huwelijk 11 kinderen in Terwolde.
Ik kan nergens deze Berent Gerrits Beumer plaatsen. Hebben jullie een idee?
Volgens onderstaande link zou hij een zoon zijn van Gerrit Hummen Boemer op Schokkenkamp x Garritjen Beumers

https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I18236.php

Bewijs wordt niet geleverd. Maar Garritjen Beumers kan natuurlijk heel goed haar vader Berend hebben vernoemd.

Plaats reactie