Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door Egbert_ » 02 jan 2023, 16:12

ERF 8/derde erf van de Mandjeswaard

P1624 -P1634 - P1644
Willem Hendriks Kapitein alias Kijk in de Zee. ovl voor 06.07.1657. tr. 1) Kampen 16.05.1619
Lubbigje Aars, wed. van Wolter Jans Ram (zie Erf 52/de Lage Es/Wolter Jans Ram), tr. 2)
Kampen 04.08.1655 Marrigje Hendriks, afkomstig uit 's Heerenbroek
(Marrigje Hendriks hertr. Kampen 09.10.1657 Hendrik Alberts Blankenstein (zie Erf 50/
derde erf van het Nijland)
  • ERF 50/derde erf van het Nijland

    P1644-P1654- (P1657)
    Willem Hendriks Kapitein alias Kijk in de Zee (zie Erf 8/derde erf van de Mandjeswaard)

    (P1657) - 09.10.1657
    Marrigje Hendriks, wed. van Willem Hendriks Kapitein alias Kijk in de Zee (zie Erf 8/derde erf van de Mandjeswaard)

    09.10.1657 - P1664 - (P1674) - M1683 - (april 1689)
    Hendrik Alberts Blankenstein, afkomstig van Meppel, begr. 17.10.1689, tr.1) Kampen 09.10.1657
    Marrigje Hendriks (zie hiervoor), tr. 2) Kampen 17.0.1664 Neeltje Cornelis Hartsuicker, ged.
    Kampen 01.03.1643, dr. van Cornelis Egberts Hartsuicker en Geerje Jacobs.
(bron; Grooten, J. - Pachters van de stadserven op het Kampereiland)

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door Egbert_ » 02 jan 2023, 16:54

eppe schreef:
02 jan 2023, 16:00
Cornelis Egberts Hartsuiker, geboren ong. 1665, zoon van Egbert Cornelis Hartsuiker en Dirkje Heimeriks
Die zijn mij niet bekend. Uit Meppel?

eppe
Berichten: 437
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door eppe » 02 jan 2023, 16:59

Dit gebeurt heel vaak op dit forum dat een onderwerp een iets andere kant opgaat dan dat diegene die het item heeft aangemaakt bedoeld heeft. Ik maak me maar zelf ook schuldig aan; dan herken je iets en ben je zo enthousiast en plaats je het. Soms zit een ander daar niet op te wachten. Dan wordt het onderwerp als het ware gekaapt. Maar soms komen daar ook heel goede dingen uit voort..

Even terug naar het begin. Ik zocht dus o.a. een Cornelia Hartsuiker en via het stadsarchief Kampen was die niet te vinden. Maar gelukkig is er nu toch een gevonden, mooi! Dus zo slecht was dat “uitweiden” nog niet.

Even ervan uitgaande dat die in Amsterdam dezelfde is als die in Kampereiland. Hoe is zij dan gerelateerd aan Pieter Alberts Hartsuiker?

@Egbert, nee Kampen / Kampereiland. Hij (Sr.) is volgens mij diegene die in 1670 hertrouwt te Heerde.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door Egbert_ » 02 jan 2023, 17:26

Cornelis Egbertsen Hartsuicker x Hilligjen Jans van Werven heb ik als geboren rond 1609
Hij trouwde op 29-07-1636.

Zijn zoon Egbert Kornelissen trouwde Dirkjen Heijmerigs

Deze is inderdaad
172. Den 14den Junij 1697, fol.62vo.
Op de requeste van Jan Arentsen van Munnen, en Egbert Cornelissen Hartsuijcker momberen
over het onmondige kindt van Henrick Albertsen, versoeckende dat haar Wel Edele Hoogh
Achtbaare gelieffden t’ accorderen, de verkoopinge van een vierde part in sekere versegelinge
van hondert caroli guldens tot laste van Warnar Wesselsen.
Was geapos: Remonstranten wordt hun versoeck g’ accordeert.
Maar ik bedoelde de voogd over de kinderen van Hendrik Alberts en Marrigje Hendriks.
554 RAK 98 FOLIO: 309v DATUM: 13-01-1690 onderwerp Verklaring
onroerend goed n.v.t.
comparanten Cornelis, Neeltien Comparante Wed. H. Albertsen
Hertsuijker, Cornelis Voogd
Munnen, Jan van Voogd
samenvatting
Comparante bedankt de voogden over de kinderen uit het 1e huwelijk van haar overleden echtgenoot voor het goede beheer van de goederen van hun moeder; zij zegt dit als wettige erfgename van Henrik Albertsen. NB. In de kantlijn: op 16-11-1705 bedankt Egbert Henricksen zijn voogden voor het goede beheer van zijn ouderlijke goederen en vrijwaart hen van alle aanspraken.
Deze Cornelis Hertsuijker lijkt mijn niet de vader van Neeltien Cornelis. Want dan zou hij voogd zijn geworden over de kinderen van zijn schoonzoon, de stiefkinderen van zijn dochter?

Is het niet aannemelijker dat de voogd Cornelis Hertsuijker verwant is aan Hendrik Alberts, en daarom mogelijk uit Meppel komt?

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door ria jongman » 02 jan 2023, 18:18

De akte roept bij mij vragen op
Ik bedoel waarom zou je de voogden bedanken als stiefmoeder - ? Meestal doen de kinderen dat zelf.

Is de erfuiting/momberstelling niet te vinden betreffende kinderen uit het 1e huwelijk van Hendrik Alberts?

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door Egbert_ » 02 jan 2023, 22:38

Ik heb de doop van Albert nog eens bekeken.

https://archief.amsterdam/indexen/deeds ... 6a753ca5b2

gedoopt den 1 April
. . . .
  • Jacobus de Meijen
    Harmijn Alberts
    Pieter Alberts
    Cornelia Hartsuijcker
kind Albert

Zijn de doopgetuigen niet het echtpaar Pieter Alberts Hartsuijcker en zijn vrouw Cornelia [Goedvolk] ?

harm56
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door harm56 » 02 jan 2023, 23:25

Volgens het pachtersboek zou Hendrik Alberts Blankenstein begraven zijn op 17 oktober 1689

17 okt. 1689 Hendrick Albertsen 3-10-0
18 juli 1690 Hendrick Alberts zijn vrouw 3-10-0

Het lijkt dat Neeltje Egberts Hartsuicker begraven is op 18 juli 1690 Buitenkerk

29 juli 1689 Hendrick Alberts van ’t Eiland zijn zoon 3-10-0
12 dec. 1683 Hendrick Alberts Blanckenstien van ’t Eijlandt dochter 3-10-0

Hendrik Alberts Blankenstein beëindigd de pacht april 1689, terwijl hij nog zou kunnen pachten tot M1693. Bij overlijden zou je denken dat hij dan in eerder dan april 1689 is begraven. Wat ook opvallend is dat niet wordt vermeld van 't Eiland. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat deze begraaf datums wel van Hendrik Alberts Blankenstein en Neeltje zijn.

Wat opvalt is dat ik van 3 generaties Hartsuicker geen begrafenis inschrijving heb kunnen vinden.

De laatste generatie Cornelis Egbert Hartsuicker x Jannigien Gerrits = overleden voor 21 maart 1727

Hiervan heb ik een momberkaartje

V; Knelis Egberts Hartsuicker (overleden)
M; Jannigjen Gerrits
K; Gerrigjen, Derkjen en Knelis
V; Gerrit Heimerichs en Jan Reijers
D; 21-03-1727

307. Eodem die [21 Meij 1717], fol.108vo.
Op de requeste van Cornelis Egberts Hartsuicker, als borge voor sijn vaeder Egbert
Cornelissen Hartsuicker wegens bij hem aen de Stadt verschulde landtpacht, versoekende, om
reedenen daarinne vermeldt; Dat op desselffs achtersta(n)dt nog sijnde f.93 - 10 - : de helffte
mooge geremitteert werden, ende de andere helffte op Saint Jacob aenstaande betaalt.
Was geapost: Wanneer suppliant bij provisie de halffscheijdt van dese schuldt, sall hebben
betaalt, sall ten aensien van de verdere behoorlijcke reflexie genoomen werden

Wanneer je deze akte leest zou je denken dat Egbert Cornelis Hartsuicker nog leeft in 1717, maar nergens een begraaf inschrijving gevonden. Heeft de familie een grafrecht in bijvoorbeeld IJsselmuiden of Wilsum. gehad.

We zijn er altijd van uit gegaan dat Egbert Alberts Hartsuicker en Grietje Jans vijf kinderen hadden, nl. Cornelis (huw. 1636), Simon (huw. 1641) Lambert (huw. ), Greetje (huw. 1650) en Willem (1665). De laatste 2 worden genoemd in de voogdij akte. Er kan dus ook wel een Albert Egberts Hartsuicker zijn geweest.

Een Albert Egberts x Jannigje Kiers laat in de jaren 1651 en 1652 kinderen dopen. Het R. K. dopen in Kampen is te zien vanaf 1687. Geen trouwinschrijving gevonden van dit echtpaar. De kinderen van Lambert Egberts Hartsuicker gingen ook weer R. K. dopen en trouwen.

Harm

eppe
Berichten: 437
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door eppe » 03 jan 2023, 09:07

Goedemorgen,

Ingewikkeld al die Hartsuikers! Een (onbekende) Albert Egberts als vader van Pieter Albert Hartsuiker, daar had ik ook aan gedacht, maar dat zit je wel met een behoorlijke leeftijdsverschil (als ws oudste zoon trouwt hij dan vrij laat) en naar wie zijn Pieter (en ws Harmtje) dan vernoemd..? Als Jannigje Kiers de moeder is.

@Egbert, hmm zoals jij het ziet, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar dat zou goed kunnen. Dan is het enige verband wat overblijft naar Kampen die Harmtje Alberts met haar nicht, Maar dat ging ook nog niet erg lekker… Niet bewezen dat zij ook een Hartsuiker is.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door ria jongman » 03 jan 2023, 11:15

eppe schreef:
03 jan 2023, 09:07
Goedemorgen,

Ingewikkeld al die Hartsuikers! Een (onbekende) Albert Egberts als vader van Pieter Albert Hartsuiker, daar had ik ook aan gedacht, maar dat zit je wel met een behoorlijke leeftijdsverschil (als ws oudste zoon trouwt hij dan vrij laat) en naar wie zijn Pieter (en ws Harmtje) dan vernoemd..? Als Jannigje Kiers de moeder is.
De naam Peter komt wel voor in deze akte. Of is dat fout?

196 RAK 84 FOLIO: 97 DATUM: 02-07-1621 onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed Twee huizen
Brunnepe, St. Nicolaasdijk
comparanten
Lamberts, Greete Wed. van Johan Sijmfers Moeder
Lamberts, Geert Voogd
Rutgersen, Henrick Voogd
Hermsz, Isaack Voogd
Hartsuijcker, Egbert Voogd En echtg. Grete Petersz,
Willem Voogd En echtg. Geertgen Vos,
Henrick Voogd En Henrickgen
samenvatting
Comparante verklaart voor haar kinderen, van wie vier minderjarig, Greete, Geertgen, Sijmon, Henrickgen, Truijde, Jan en Lambert als vaders erfdeel te hebben gereserveerd samen twee huizen en ƒ400 g.g., dadelijk uit te betalen, de dochters een uitzet en een bed met toebehoren, de andere kinderen boven het gemelde, nog ƒ250 g.g. elk, een bed met toebehoren zoals de anderen bij hun huwelijk hebben gekregen; Sijmon twee paarden en Jan en Lambert ieder één paard; zij belooft hen lezen en schrijven te laten leren, haar zoon Lambert op zijn verzoek een ambacht en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.

Kampen
12 juli 1621 - Lambert Jansz, j.g. van Heerden,
Grietje Lamberts, wed. [Johan Sijmfers] van 't Eilant.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hartsuiker Kampen/Amsterdam

Bericht door Egbert_ » 03 jan 2023, 11:38

Een kopieer fout, in de opmaak.

Het moet zijn:

Egbert Hartsuijcker En echtg. Grete

Willem Petersz En echtg. Geertgen

Henrick Vos En Henrickgen

https://www.kampen-notarieel.nl/images/ ... kten84.pdf

De echtgenotes zijn de drie meerderjarige kinderen

NB:
Voor wie nog niet bekend is met de bronnen:
https://www.kampen-notarieel.nl, een prachtige site van Annick M. Alink
https://www.stadsarchiefkampen.nl/meer- ... apostillen

Plaats reactie