Goossen van den Bos

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
bomslag
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:54

Goossen van den Bos

Bericht door bomslag » 14 jan 2023, 16:30

Ik ben op zoek naar de voorouders van Jan van den Bos, doop 15-06-1783 te Deventer. Vermelde ouders: Goosen van den Bos, Aaltjen ter Welle.
Jan is gehuwd met Martha Toewater op 04-04-1818 te Voorst. Ouders hierbij Goosjen (m/z Goossen) van den Bos en Aaltje ter Welle.
Jan is overleden als Jan Bosch op 15-01-1856 te Vaassen, vader hier genoemd Goossen Bosch. Van Jan en Marthe vier kinderen gevonden.
Bij de nazaten veel wisselingen met Bos, Bosch, van den Bos en van den Bosch, soms zelfs in één gezin.

Vader Goossen van den Bos is als Goossen Bos begraven op 25-01-1791 in de kerk te Deventer.
Van Goossen kan ik geen doop en geen huwelijk vinden.

Goossen was gehuwd met Aeltje ter Welle. Aeltje (Aaltje, Aaltjen) is overleden 24-03-1842 in Deventer. Zij was 91 jaar en zes maanden, dus geboren ca 1750, volgens de ovl-akte in Markelo. Dat klopt, Aeltje is gedoopt 18-09-1750 in Markelo. voorouders bekend.

Mijn vraag draait dus om de doop en het huwelijk van Goossen van den Bos, eventueel ouders.

Ik kan nog steeds niet goed mijn weg vinden bij het zoeken in Overijssel, raak steeds verstrikt in Collectie Overijssel. Ik heb wel mijn voorouders in de Bomhof-tak (en daarvoor) in Windesheim gevonden, via Geneaknowhow (VPND, Van Papier Naar Digitaal) alsmede hulp hier op het forum.

Jan Bomhof

g.goorman
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: Goossen van den Bos

Bericht door g.goorman » 14 jan 2023, 21:15

Deventer 13.4/5.5.1748
Gozen van den Bos jm in de Leuzensteeg tr. Jenneken Bramaar jd aan de Stromarkt
Hij tekent Gosen van Bost; zij kan niet schrijven
Van deze vrouw is meer bekend, 7 kinderen in Deventer gedoopt

Bij zijn tweede huwelijk, 34 jaar later, zal hij al wat ouder geweest zijn:
Deventer 5/27.10.1782
Goossen van den Bosch wed Jenneken Jansen Bremhaar tr. Aaltjen te Welle jd beiden in de Smeestraat
Hij tekent: Gosen van den Bos
de bruid kon niet schrijven
Hij moet moeders goed bewijzen aan de kinderen uit het eerste huwelijk

3..5.1786 werd hij Grootburger van Deventer, misschien een inhang voor verder onderzoek?
NB: Die j in Goosjen zal wel een zogenaamde lange s geweest zijn.

bomslag
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:54

Re: Goossen van den Bos

Bericht door bomslag » 15 jan 2023, 12:35

Dank voor uw reactie, ik moet dus toch beter zoeken!
Met deze gegevens kan ik weer verder, meer info dan ik verwacht had, en zeer snel.

Die laatste opmerking over Goossen en de “ringel s” klopt, de transcriptie is fout.
Nogmaals bedankt!

bomslag
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:54

Re: Goossen van den Bos

Bericht door bomslag » 15 jan 2023, 18:40

Toch nog een vraag… ik heb geprobeerd de door u genoemde gegevens zelf te vinden, maar ik ben het spoor bijster.
Ik heb eerst gekeken bij Familysearch of ik daar registers kan vinden. Veel doop- en begraafregisters, zelfs een trouwregister, maar pas vanaf 1796.
Bij collectie Overijssel zelf zie ik wel dat er dtb-registers van Deventer zijn, maar hoe ik daar dan in moet komen? Ik raak daar hopeloos verdwaald, probeer daar al meerdere jaren te zoeken maar het lukt me maar niet om daar mijn weg in te vinden.

Kunt u kort aangeven hoe ik bijvoorbeeld het eerste door u genoemde huwelijk kan vinden? Dan moet ik daarna toch in staat zijn om de rest ook te vinden. Alvast wederom bedankt.
Jan Bomhof

g.goorman
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: Goossen van den Bos

Bericht door g.goorman » 15 jan 2023, 18:49

Google op dtb deventer en dan komt u vanzelf terecht bij het gemeente archief van Deventer, daar vindt u klappers en copieen van de dtb.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Goossen van den Bos

Bericht door Egbert_ » 15 jan 2023, 21:45

Hier is een link naar dtb Deventer. Trouwinschrijving moet bij Gericht worden gezocht:
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl

De trouwinschrijving, Bos -, G. v. den 1748 apr 13, wordt vermeld in de index:
https://www.archieven.nl/maisi_ajax_pro ... ew=viewer2

En de bijbehorende scan:
https://www.archieven.nl/maisi_ajax_pro ... ew=viewer2

bomslag
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:54

Re: Goossen van den Bos

Bericht door bomslag » 16 jan 2023, 20:20

Dank aan berichtgevers. Heb nu twee huwelijken, zeven kinderen en een overlijden (kind) gevonden. Weet nu een beetje hoe ik moet zoeken in Deventer en o.a. Markelo. Ik zoek rustig verder.

Jan Bomhof

Anton Vedders
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2020, 12:33

Re: Goossen van den Bos

Bericht door Anton Vedders » 22 jan 2023, 08:54

Dag Jan,
vond nog dat Aaltje ter Welle (kort voor haar huwelijk met Goossen) in Markelo een onechte zoon Jan Hendrik ter Welle liet dopen op 20-07-1781.
Mogelijk was Goossen de vader (?)
Anton Vedders
Stichting Heemkunde Markelo
www.shm.nl

bomslag
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:54

Re: Goossen van den Bos

Bericht door bomslag » 31 jan 2023, 16:02

Dankjewel Anton,

heb dit kind nu gevonden en opgenomen, kan inderdaad een kind van Goossen zijn, die inmiddels weduwnaar was.

Beetje late reactie, griep gehad en weinig fut gehad.

Vriendelijke groet,
Jan Bomhof

Plaats reactie