Swaantje (Zwaantien) Bruins.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Swaantje (Zwaantien) Bruins.

Bericht door ria jongman » 09 mar 2023, 17:46

Het kan wel kloppen dat er niets te vinden is in de geschiedenis, want het meeste ging buiten het forum om. Het zal rond 2004/2005 zijn geweest.
Omdat er meer digitaal te vinden is zou er nu mogelijk wel een bewijs kunnen zijn. In ieder geval zijn Zwaantje en Evertien zussen en kinderen van Hermannus Bruins. Dat is nu wel bewezen.
Het meest voor de hand liggend is wel dat zij ook die Zwaantje is die met J H Simons trouwde, ze als wonende in de Voorstraat belijdenis doet, niet in 1737 vermeld wordt samen met Evertien Bruins en moeder Aaltien in het lidmaatboek van Wijhe, zal ze dus al ergens anders wonen. En zou dat verklaren dat ze belijdenis doet als wonende in de Voorstraat en niet als herkomst Wijhe heeft, waar ik op gehoopt had.

Ik ben bezig om het inwonersregister van 1742 door te nemen - om haar te traceren als ergens inwonende. Een mooie klus.
Tante Cornelia Bruins woont ook in Zwolle - huwde Claas Voskuil, maar daar zit ze niet.
Tegelijkertijd hoop ik Hendrik haar broer te traceren in dit register.

Buiten is het toch slecht weer, dus ... :)

klunder
Berichten: 444
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Swaantje (Zwaantien) Bruins.

Bericht door klunder » 10 mar 2023, 07:23

Er zijn in Wijhe ook deze akten die ik nog niet voorbij heb zien komen (of misschien heb ik het over het hoofd gezien), die duidelijkheid verschaffen.
Rechterlijk Archief Wijhe - deel 24

f152v - Actum Wijhe, 25 feb 1789
Verschenen is Eva Bruins, weduwe van Albartus Hazelhorst, wonende te Zwolle, hierbij geassisteerd door Harmannus Bruins als haar momber. De comparante verklaart krachtens de gedane verkoop en de daarvoor voldane koopsom, te cederen, te transporteren en over te dragen aan Hendrikes Boerman en diens huisvrouw een hoek hofland, liggende hier onder het dorp achter het woonhuis van de koper, zijnde het voorste einde van de weg af, voor zover dit met palen is afgebakend, het achterste einde behoort tot aan de sloot aan Gerrit Jan Huinink; dit zoals dit hoekje hofland gebruikt werd door en het eigendom was van wijlen de moeije [tante] van de comparante, Zwaantjen Bruins, weduwe van wijlen Jan Hendrik Simons, die dit verkregen heeft uit de nalatenschap van wijlen haar zuster Evertjen Bruins, in leven de vrouw van Jan Hammik. De overdracht is met de lusten en lasten, rechten en gerechtigheden, die tot dit perceel behoren, en zoals dit het bezit was van de wijlen de moeije van de comparante, en verder nog met de voorwaarden, dat de koper hierin moet graven een gat, waar het water uit de Steege in loopt, dit opdat G.J. Huinink daarvan geen overlast zal hebben, en dat hij een paar voeten van de heg aan de zuidzijde van de hof zal moeten blijven, zoals aan die kant het eigendom is van G.J. Huinink; verder zullen de ongelden, liggende op de gehele hof van de weg uit de Steege tot aan de sloot, beide door Huinink en door de aankoper, elk voor de halfscheid, moeten worden gedragen en betaald.

f154 - Actum Wijhe, 28 feb 1789
Verschenen zijn Harmannus Bruins, alsmede zijn 2 zusters Eva Bruins, weduwe van Alb. Hazelhorst, en Harmina Bruins, fratre tutore. Zij verklaren, als erfgenamen van wijlen hun moeije Zwaantjen Bruins, weduwe van Jan Hendriks Simons, tesamen en ieder in het bijzonder, krachtens de gedane verkoop en de daarvoor ontvangen koopsom te cederen, te transporteren en over te dragen aan Gerrit Jan Huinink de halfscheid van een huis en where, met de hof daarbij behorende, staande en gelegen in het dorp Wijhe oostwaarts aan de Lange Straate en aan het einde daarvan naast de where van Claas Wildeboer, dit zoals thans bewoond wordt door Jan Boonen; de overdracht is met alle lusten en lasten, rechten en gerechtigheden, die tot dit perceel behoren, dit zoals dit perceel het bezit was van voornoemde wijlen Zwaantjen Bruins en door haar is nagelaten, en voor de halfscheid op hun comparanten is vervallen.

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Swaantje (Zwaantien) Bruins.

Bericht door ria jongman » 10 mar 2023, 09:44

Peter, bedankt! Scheelt mij veel werk.

Tegelijkertijd bedenk ik me dat de bovenstaande aktes dus ook al bekend moeten zijn geweestbij de topicstarter, want de transcriptie Wijhe is van 1997/1998. De zoektocht Bruins in 2004/2005 heb ik niet opgeslagen en bewaard, dus kon ik ook niet controleren wat al bekend was.

ambruins
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:00

Re: Swaantje (Zwaantien) Bruins.

Bericht door ambruins » 10 mar 2023, 12:44

Egbert je hebt gelijk met die zgn getuigen die er niet zijn.
In het verleden hebben we vlgs mijn data geen uitwisseling gehad over Swaantje, want in de data file staat geen enkele zin in die richting. Overigens wel bij Lucas Jansen Bruins waar het destijds allemaal mee begon in ons schrijven.
Allen (Egbert, Ria en Peter) bedankt voor de uitvoerige onderzoeken, en het is nu aan mij de taak alle gegevens op chronologische volgorde te zetten.
Assie
Assie.

Plaats reactie