Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door ria jongman » 04 apr 2023, 19:51

anna67 schreef:
04 apr 2023, 18:47

Maar, vreemd vind ik wel dat er in het nageslacht van Hermen en Engele een Eeese voorkomt. 1687, dr van HErmen en engele. Onder Engbert heb ik ook een Eese gevonden: trouwt in 1691.
Den 30 meert 1678 Harmen Hendricksen van ‘t Dasselinck j.m. en Engele Engberts van ‘t Beverdam beijde tot Wierden copul den 21 april.
uit dit huwelijk
NG doopboek Wierden
HIAAT
05-10-1684 Gerrit - Hermen Henricks & Engelken
17-10-1686 Eefje - Hermen Hendricks & Engelo Engberts
17-02-1689 Sara - Hermen Henricks & Engele Engberts
13-09-1691 Johannes - Hermen ten Beverdam & Engelle Engberts
26-05-1695 Sara en Berta - Hermen Henricks Beverdam & Engele Egberts
11-03-1698 NN - Hermen Beverdam & Engele Engberts

Aan te nemen valt dat Hendrikje Herms Beverdam x Jan Barfte geboren is voor 1684 gezien het patroniem van de vader en er verder geen Hendrik of Hendrikje in het doopboek te vinden is.

Hier horen o.a. ook bij

15 Jun 1703 getrouwd Jan Berentsen op den Graven weduwnaar van Geertruijd Hendriks, in de Heerlijkheid Aaltje Engberts van 't Beverdam; weduwe van Willem op de Bokhoeve, in de Heerlijkheid
Uit 2e huwelijk:
WIerden: 25 oct 1705 Jan Altinck op den Grave & Aeltjen Engberts - kind Geertruijt



Trb Wierden
Den 14 meert 1680
Frerijck Berentsen op ‘t Hesselinck j.m. en Wierden, Hendrickjen Engberts van ‘t Beverdam j.d. beijde tot Wierden copul den 25 april.

Heb je die tak al wel helder?
Want ik kan het niet allemaal meer volgen, er wordt nogal heen en weer gehopt zonder een werkelijk doel. Mijn inziens dan.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door anna67 » 04 apr 2023, 20:24

Mijn vraag ging hier niet echt over (altink). Vandaar dat het voelt dat het heen en weer hopt.
Dat ik verder vroeg naar Beverdam is omdat ik op internet die onmogelijke connectie vond. De rest heb ik weinig vragen over. Vandaar.
Barfde had ik niet echt vragen over.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door ria jongman » 04 apr 2023, 20:29

bericht 3

Generatie 3 (grootouders)

4 Gerrit Hendriks Meulenkamp. Hij is gedoopt in 1675. Gerrit is overleden vóór 1740, ten hoogste 65 jaar oud.Gerrit:
(1) trouwde, 25 of 26 jaar oud, op 20-02-1701 in Wierden met Jenneken Hendriks Hofmeier. Jenneken is een dochter van Hendrik Jansen Hofmeier. Jenneken is overleden vóór 1707.

Die staat namen van kinderen daaronder zijn niet helemaal correct neergezet of eigenlijk onduidelijk

Je begint met de kinderen van Jenneke - en vervolgens zet je alles onder haar naam.
Maar zij is overleden 1707

En Hendrik Meulenkamp laat je 2x trouwen met dezelfde Engele

Kun je dus veranderen - je toch al aangaf doopdata te zijn vergeten.

Er zijn wel aktes ORA stad Rijssen en richterambt Kedingen te vinden maar met vele tijdshiaten, maar geen transcripties gevonden.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door anna67 » 04 apr 2023, 20:52

Die laatste post is verkeerd geknipt. Ik heb daar wel de moeder Geesien staan. Ja, ik had de fout van Hendrik al gezien. Ik moet de boel even "updaten". toevoegen juiste achternaam bij doop etc en doopplaats.
Ik denk dat ik HCO maar moet contacten voor ORA. Dank voor het meedenken! De vraag is beantwoord.

Egbert_
Berichten: 4048
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door Egbert_ » 04 apr 2023, 22:54

Maar dat is wel precies wat ik bedoel, er is 3x Gerrit Meulenkamp x NN. Het past in de chronologie, dat het drie keer dezelfde Gerrit Meulenkamp is, maar volgens mij is dat nergens bewezen.

1) Gerrit Henricks Meulencamp x (1701) Janneken Henricks (Hofmeijer) (de vier dopelingen van 1701 tot 1704 had ik nog niet gezien)

2) Gerrit Henricks Meulencamp x Geesjen, die van 1707 tot 1713 kinderen laten dopen te Wierden

3) Garrit Meulenkamp x Willemken, die van 1717 tot 1736 kinderen laten dopen te Wierden en Rijssen.

Willemken is in 1740 weduwe van Gerrit Meulenkamp.

Trouwinschrijvingen van Gerrit Henricks Meulencamp x Geesjen en Garrit Meulenkamp x Willemken zijn niet te vinden.

Momberstellingen zijn waarschijnlijk ook niet te vinden:

In 0062.1 Richterambt Kedingen zie ik momberstellingen pas in 1748;
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

En 0073.1 Stadgericht Rijssen lijkt teveel hiaten te hebben.
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

Het is vanwege de opmerking op 03 Apr 2023 18:01, dat ik hierop terugkwam op Mockelencate. Omdat ik twijfelde of dit een aanname was, of bewezen. Maar als er geen vragen over zijn, is dat natuurlijk prima. Het lijkt me dat het aannemelijk is, dat het klopt. Bewijs dat het klopt is er niet, en bewijs dat het niet klopt is er ook niet.

- - - - - - - - - - - -

En op de vraag van 2007 viewtopic.php?t=17498
is het antwoord nu:
anna67 schreef:
04 apr 2023, 19:07
Abraham is een zoon van [misschien] Cornelis Barfde en Janna ter Horst. Hij is gedoopt op 13-12-1744.
  • ondertrouw Rijssen 02-03-1788
    Abraham Cornelissen Bersde
    Grietje Petersen Janmaat beide in Rectum
doopboek Rijssen
  • 13-12 -1744: Abram (zv) Cornelis Barfde (en) Janna (te) Rectum
trb Rijssen
  • 07-06-1735 Cornelis Barfde EN Janna ter Horst Rectum Ypelo Cornelis is zoon van Jan Barfde; Janna is dochter van Jan ter Horst./list]

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door anna67 » 05 apr 2023, 17:53

@Maar dat is wel precies wat ik bedoel, er is 3x Gerrit Meulenkamp x NN. Het past in de chronologie, dat het drie keer dezelfde Gerrit Meulenkamp is, maar volgens mij is dat nergens bewezen.

Ja, klopt. dit is een lijn die ik met een ? heb staan. Er missen trouwboeken in RIjssen die het bewijs hadden kunnen leveren. Het enige feit is dat hij kinderen krijgt met verschillende vrouwen. Ik zal eens zoeken naar de lijn van redeneren van de mannen die dit op deze manier op elkaar gebouwd hadden.

Mijn eigen "gewaagde" actie is geweest de kinderen van Peter/Pieter Janmaat/meulenkamp/Barfde aan elkaar te koppelen. Telkens in elk geval met moeder Janna en meestal ook met moeder Janna Janmaat. Ben nu de overlijdens aan het zoeken van die generatie (die had ik niet). Gewoon om te kijken of ik ze kan vinden en wat de achternaam daar doet.
bv.
Overledene
Willem Barfde, Geboorteplaats Rectum (Wierden
Leeftijd 64
Vader Peter Barfde
MoederJanna Janmaat
Overlijden Datum 30-08-1826
Gebeurtenisplaats Rectum (Wierden)
Archief 0123
Registratienummer 13523
Aktenummer 47
Registratiedatum 31-08-1826
Akteplaats Wierden
Collectie Burgerlijke Stand in Overijssel
Boek Wierden, registers van overlijden

Dit heb ik als zijn doop:
Peter Gerrits van het Meulenkamp &Janna Wolters van 't Janmaet (14-3-1762 in Almelo.

en deze:
Peter Janmaat en Janna dopen 20-12-1754 Almelo: geese
Overlijden dat ik vind:
Overledene Geesken Berfde
Geboorteplaats Wierden
Leeftijd 74
Vader Peter Berfde
Moeder Janna Maat
Partner Gerrit Scherphof
Gebeurtenis Overlijden Datum 13-05-1833
Gebeurtenisplaats Rijssen
Archief 0123 Registratienummer 11202
Aktenummer 27
Registratiedatum 15-05-1833
Akteplaats Rijssen

6 van de kinderen overlijden als Berfde/Barfde. De andere overlijdens moet ik nog zien te vinden of kunnen ook voor 1811 geweest zijn. Deze twee voorbeelden sterken mijn veronderstelling: er is maar 1 echtpaar Peter (met meerdere achternamen) en Janne (janmaat) die in drie plaatsen kinderen laten dopen: Almelo, Rijssen en Wierden. Of ze ergens anders dan in Rectum gewoond hebben, kan ik natuurlijk zonder ORA niet nagaan.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door anna67 » 05 apr 2023, 18:06

Als antwoord op de vraag van Egbert:
En op de vraag van 2007 viewtopic.php?t=17498
is het antwoord nu:
anna67 schreefCOLON ↑
04 Apr 2023 17:07
Abraham is een zoon van [misschien] Cornelis Barfde en Janna ter Horst. Hij is gedoopt op 13-12-1744.
ondertrouw Rijssen 02-03-1788
Abraham Cornelissen Bersde
Grietje Petersen Janmaat beide in Rectum
doopboek Rijssen
13-12 -1744: Abram (zv) Cornelis Barfde (en) Janna (te) Rectum
trb Rijssen
07-06-1735 Cornelis Barfde EN Janna ter Horst Rectum Ypelo Cornelis is zoon van Jan Barfde; Janna is dochter van Jan ter Horst./list]

Ja, inderdaad. Ik heb het maar zo geaccepteerd, want andere opties doen zich ook niet voor. In elk geval heet een dochter ook Janna;). Beide moeders heten zo, dus dat zegt nog niet alles.

Egbert_
Berichten: 4048
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2023, 21:30

anna67 schreef:
05 apr 2023, 17:53
Mijn eigen "gewaagde" actie is geweest de kinderen van Peter/Pieter Janmaat/meulenkamp/Barfde aan elkaar te koppelen.
Zo gewaagd is dat niet. Je moet vooral beseffen dat in deze regio (Raalte en wijde omgeving) de achternamen voor 1811 meestal geen familienamen waren, maar de naam van het erf waar men woonde (of geboren was).

In de volkstelling 1748 is dat heel duidelijk te zien
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... SXS-8SDH-1
Bijna iedere hoofdbewoner heeft de naam van het erf als achternaam.

En deze logica is goed toe te passen op Peter/Pieter Janmaat/meulenkamp/Barfde.

doopboek Wierden
  • 15 juli 1725 Garrit van ‘t Muelencamp uijt Rectum ? Pieter
Door zijn geboorte op het Meulenkamp is hij van het Meulenkamp

Bij zijn trouwen heet hij ook zo:
  • DTB NH Almelo, Huwelijken/Marriages : Peter Meulenkamp en Janna Janmaat, 5 Jun 1751.
Hij zal op het erf van zijn schoonvader gaan boeren, want hij heet sindsdien Janmaat.
Voluit zou dat dan zijn Peter Gerrits van 't Meulenkamp op 't Janmaat.

Tot hij verhuisd naar het Barfde in Reckum.
Dan is hij Peter Gerrits van 't Meulenkamp op 't Barfde.
En zijn vrouw is dan Janna Wolters van 't Janmaat op 't Barfde.

En ook bij hun dochter Griete klopt die logica
ondertrouw Rijssen
  • 02-03-1788
    Abraham Cornelissen Bersde
    Grietje Petersen Janmaat beide in Rectum
Griete is geboren op het Janmaat, en rond 1763 is ze met haar ouders en hun kinderen verhuisd naar het Barfde in Rectum.

Alleen bij de doop van Abraham heet ze nog Janmaat: Griete Janmaat op Barfde in Rectum

Bij het trouwen van dochter Janna heet ze Griete Barfde. Waarschijnlijk vanwege de doopakte van Janna:
  • 30-10-1790 Janna (dv) Abraham Berfde (en) Griete (te) Rectum
Achternamen zijn dus, op een enkele uitzondering na, geen familienamen. Voor 1811.
Mogelijk zijn er aktes van naamsaanneming in 1811, of later?

Aanvulling: die aktes zijn er niet, Wierden staat in het lijstje met ontbrekende Ontbrekende registers.
Zie onder Inleiding https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &micols=1&micode=0125#inv3t1
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 05 apr 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door anna67 » 05 apr 2023, 22:05

@Egbert, klopt! Ik ben zelf ook niet onzeker daar over. Ik denk dat ik ze toevallig tegenkwam of, omdat er "gaten" tussen de kinderen zaten.
Heb jij toevallig ook voorouders uit Almelo of Rijssen of Wierden? Gewoon benieuwd.

Egbert_
Berichten: 4048
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2023, 22:38

Veruit de meeste van mijn voorouders woonden rond Zwolle en Kampen. Oftewel de IJssel en Vecht delta.

Een enkele voorouder die uit Raalte en omgeving, die naar dat gebied vertrokken is.

Hoewel Ria nog steeds twijfelt of Willem Swier ten Velde, die voor 1722 ouderling is geweest in Wilsum (bij Kampen) wel uit Wijhe kwam.

En Swane Van Besten komt voor in mijn kwartierstaat. Daar is Ria wel zeker van:
"Kweek telgjes die de roem vergrote van uw stam" - De nakomelingen van Herman Jansen op de Rietberg en Swane van Besten, door Mevr. R. van Bessen- Jongman, G.J.A. Rientjes en drs. B. van Dooren in de Nederlandsche Leeuw-jrg. 2003, kol. 129 t/m 163 en kol. 233 t/m 262.]

De familie van Besten heeft wel bezittingen gehad in Oost-Overijssel en over de grens in Duitsland. Maar dat is ver weg, meer dan tien generaties.

Genealogie is mijn hobby, en ik volg graag het forum. Ik heb al heel veel gegevens over voorouders gevonden via het forum. Ook via vragen van anderen dan ikzelf. En omdat ik veel van deze gegevens genoteerd heb, ook als ik voor anderen zoek, kan ik toch soms een steentje bijdragen.

Maar "hey, weet je nog van die en die, die daar en daar woonde" gaat voor mij dus niet op als het Wierden en omgeving betreft.

Plaats reactie