Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Alles wat met genealogie te maken heeft.
anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door anna67 » 13 apr 2023, 23:03

Dank je!
Ja, ik heb ook weer opnieuw gekeken. Zoutgeld had ik nog niet gezien. Gek genoeg lijkt het dus wel enigszins overeen te komen met de tijd dat Hendrik Peters mag verkassen van de Mockelenkate.

Ik vond nog deze dopen in wierden:
5 feb 1708 Jan Henricks op Meulencamp N.N. Berent (NB is dit die uit de akte die ik eerder aanhaalde??)
14 mei 1713 Hendrick op het Laar Jenne N.N. Janna
16 juni 1720 Hindrik Langen van het Laar, Rectum Jenneken Maria

Het huwelijk van Jenneke is niet in Wierden te vinden en zal in Rijssen geweest zijn, maar is dan verloren gegaan van die tijd.

Heb jij nog een verklaring kunnen vinden voor de naam van Gerrit Hendriks Meulenkamps eerste kind? (met Jenneken Hendriks ten Hove): Mette, ged wierden, 26 juni 1701.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door anna67 » 14 apr 2023, 00:03

@
7 [waarschijnlijk] Berent Mockelencaet. Hij is gedoopt op 13-09-1685 in Rijssen [Berent & Jan v: Jan ten Mockelencaet m: Hendrickien ; Rectum, "een paertien, beijde soons"].
8 [waarschijnlijk] Jan Mockelencaet. Hij is gedoopt op 13-09-1685 in Rijssen [13-09-1685 k: Berent & Jan v: Jan ten Mockelencaet m: Hendrickien ; Rectum, "een paertien, beijde soons"].
Ook uit rijssen:
08-09-1689 Berent Jan ten Mockelencaat Berentien Rijssen "die moeder heeft geheeten Berentien"; tweeling
08-09-1689 Jan Jan ten Mockelencaat Berentien Rijssen "die moeder heeft geheeten Berentien"; tweeling

Wat ik mij afvraag bij deze tweelingen: is de moeder een verschrijving? Of de voornaam vader? Of geen van beide? Jij had ze staan onder Hendrik mockelenkate (vanwege moeder Hendrikien).


04-05-1680 Jannes Jan ter Mockelencaeten Willemken
03-06-1683 Peter Henr. ten Mockelencaate Hendrickien Rectum

Niet dat het echt helpt, maar in elk geval zijn er drie mensen in die tijd die Meulenkamp heetten: Jan (zie de doop in wierden, de Jan Mollenkamp uit Rijssen en die van de akte is dezelfde). De Jenneke (waar jij 1 doop van had gevonden en ik zonder achternaam nog twee. En dan Hendrik.

Marc Alferink
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 sep 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door Marc Alferink » 14 apr 2023, 20:04

Bij Jenneken Meulenkamp x Hendrik van de lange op 't Laar heb ik deze dopen gevonden:
Wierden: 9 maart 1710 v: Henrick van Lange opt Laar m: Jenneken Meulencamps k: Henrick
Wierden: 14 mei 1713 v: Hendrick op het Laar m: Jenne k: Janna
Wierden: 15 dec 1715 v: Hendrick Langen van t Laer uijt Rectum m: Berent
Wierden: 16 juni 1720 v: Hindrik Langen van het Laar, Rectum m: Jenneken k: Maria
Rijssen: 06-06-1723 k: Hendrick v: Hendrick Laar m: Jenneke van't Laar; Rectum; "Laar Hendrick"

Verder heb ik ook nog dit huwelijk gevonden (Rijssen): 28-08-1725 Harmen Garritsen Camphuijs, uit het Bornerbroek x Aeltjen Hendricksen Laerhuijs; Rectum. Dat zou ook nog een dochter kunnen zijn.

Van Jan Meulenkamp x Jenneken Klaasen heb ik in Rijssen twee dopen gevonden:
28-10-1714 k: Hendrikjen v: Jan Meulenkamp m: Jenneken
04-07-1717 k: Geesken v: Jan Meulenkamp m: Jenne

Hendrikjen is twee keer getrouwd (alles Rijssen):
22-11-1734 Hendrick Spenckelink op 't Spenckelink x Hendrickjen Meulenkamp, Rectum; Hendrick is wedr. van Maria Koenderink. [23-04-1730 Hendrick Spenkelink x Maria Koenderink; beide onder den Oosterhoff; Hendrick is zoon van Hendrick Spenkelink; Maria is dochter van Jan Koenderink.]
24-12-1756 Garrit Egberts Giervelt, Wierden x Hendrikjen Meulencamps, bij Rijssen; Hendrikjen is wed. Spenckelink.

En ook Geesjen is twee keer getrouwd (Rijssen):
19-04-1738 Jan ten Mokkelenkate van Rectum x Geeske Meulenkam van Rectum
19-05-1748 Jan van 't Cotte x Geeske Meulenkamp; beide in Rectum; Geeske is wed. Mokkelencate.
Jan van 't Coote hertrouwt later als Jan Mokkelenkate:
Rijssen: 19-01-1754 Jan Mokkelenkaate; Rectum x Derkjen Harmsen Nagel; Wierden, Jan is wedr. van Geesken Meulenkamp.
Wierden: Den 19 januari Jan Mokkelenkate, weduwnaar van Geesken Meulenkamp, in Rectum onder Rijssen, met Derkjen Harmsen, nagelaten jongedogter van Harmen Jansen in Wierden, dim. den 3 februari.

En misschien had Jan Meulenkamp ook nog een dochter Grietje die in Almelo trouwt:
08 Feb 1739 Arent Hagedoorn, wed van Barber Bolk tot Almelo x Griete Jansen dogter van Jan Molenkamp uit Rectum, wonende tot Almelo; getr 8 meert

Marc Alferink
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 sep 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door Marc Alferink » 14 apr 2023, 20:35

Op de website van het Enters Erfgoed vond ik onderstaande acte. Als je deze link volgt https://www.enterserfgoed.nl/genealogie/ en zoekt naar Jan Bruins (1740) kun je hem vinden;

Ick Joan Jalink J.U.D. en wegens Hooger Overheidt Verwalter Richter van Kedingen en die Cond. en certificere voor de opregte waarheijd dat voor mij en ceurnoten dewelke waren Jan Roeloff Luttikhengel en Berent Berentsen Eshuis, gecompareerd ende erschenen sijn Hendrik Eshuis senior, Hendrik Eshuis junior, en deselfes huisvrouwe Mette Molenkamp, nae dat van haer Ehemans momberschap ontslagen was in dese geassisteert met Gerrit ten Zijthoff als haer verkoren en gerichtelijk toegestaene momboir, overdragt hebbende de brosheid de menschelijcken levens, de sekerheijdt des doods en de onsekere uire (ure) van dien ende niet gaarne uit dese weereld willende scheiden alvorens over haere tijdelijke goederen haer van God Almachtig genadelijk verleent te hebben gedisponeert (= beschikt). Zoo is het dat sij Testatoren (erflaters) en Testatrice (erflaatster) ter assistentie als voren in de eerste plaatse annuleren ende te niete doen alle haere vorige Testamentaire makingen wat name ook mogen hebben en waar ter plaatse opgerigt sijn. Ten tweeden na voor af haere dienbare Zielen aan God Almachtig hun Schepper en Zaligmaker ende haer doode ligchamen ter eerlijke begraffenisse bevolen te hebben, soo institueren en nomineren sij estatoren en Testatrice ter assistentie als boven malkander recipoque (wederkerig) de eerststervende de langstlevende tot derselver eenige universele erfgenamen of erfgenamen op alle door de eerststervende nae te laten goederen soo roerende als onroerende actien (aandelen) en crediten geen in´t grote of kleine uitgesondert ende het geene nae het overlijden van de langstlevende komt te schieten sal versterven ende vererven op desselfes Nigte en Neeve namenlijk Hermannus Maatkamp en Jenneken Jansen Molenkamp., of in cas (is geval) van vooroverlijden desselfes wettige kind of kinderen of erfgenamen in ouderplaetse ende waer deselve sijn ... mits desen Voorts legateren Testatoren en Testatrice aan den armen om door hun geinstitueerde erfgenamen nae eijgen goedvinden verdeelt te worden de summa van vijftig carlosguldens. Nae dat haer Testatoren en Testatrice dit bovenstaande enscheidentlijk van woord tot woord was voorgelezen ende gevraegt sijnde of vrij en onbedwongen tot dese haere uiterste wille gekomen waeren, soo hebben sij geantwoord van jae daer toe onbedwongen en met rijpen berade gekomen te sijn. Willende en begerende derhalver dat dese haere uiterste wille nae haren doode kragt moge hebben het sij als een testament, codicil, gifte tersaake des doods ofte onder de levende, ofte soo en als hetselve in de beste forme regtens sal konnen en mogen bestaen. Sonder arg of list in waarheids oirconde hebbe ick Richter voorn. dese getekent en door Testatoren en Testatrice nevens desselver momboir getekent of gekenmerkt ende vermits geen zegel waeren gebruikende hebbe ick verwalter Richter dese soo van Gerichtswegen als op versoek van de Testatoren en Testatrice en Momboir mede voor haar gesegelt. Actum op het Eshuis in Rectum den 21 april 1756. onderstond Joan Jalink Verw. Richter. Dit is´t ( ) Merk van Hendrik Jansen Eshuis, Selfs getrokken. Hindrick Eshuijs, Gerrit ten Zijthoff, Dit is het merk van Mette Molenkkamp selfs getrokken quod atestor Joan Jalink Vwer. Richter.

Mette is de oudste dochter van Gerrit Meulenkamp (x Jenneken Hendriks Hofmeijer). Zij trouwde met Hendrick van de Morsch (Rijssen) en zij zijn later blijkbaar op Eshuis terecht gekomen: 14-04-1721 Hendrick van de Mors x Mette van 't Mullenkamp, beide in Rectum; Hendrick is zoon van Egbert van de Mors; mette is dochter van Garrit Mullenkamp.

Hendrick van de Morsch werd in Rijssen gedoopt: 26-12-1696 k: Henr. v: Egbert in den Morsch m: Dirckien; bij Rectum
Moeder Dirckien was volgens Gerben ten Hove een dochter van Berent Mockelencate x Jenneken Meijlink (bron/overwegingen onbekend).

Egbert Morsch en Dirkien hadden ook een dochter Jenneken: Rijssen 21-05-1693 k: Jenneken v: Egbert Morsch m: Dirckien; Rectum; "Morsch Egbert"

Deze Jenneken moet omstreeks 1717 met Arent Maatkamp getrouwd zijn, want ze laten deze kinderen dopen (Rijssen):
01-01-1718 k: Jenneken v: Arent Maatkamp m: Jenneken Egberts; Rectum
15-09-1720 k: Jenneken v: Arent Maatkamp m: Jenneken van de Mors, Rectum
13-12-1722 k: Egbert v: Arnt Maatkamp m: Jenneken Mokkelenkott; Rectum
01-04-1725 k: Aeltjen v: Arnt Maatkamp m: Jenneken ten Maatkamp, Rectum
26-10-1727 k: Hermannus v: Arnt Maatkamp m: Jenneken Egbers; Rectum

Opvallend is natuurlijk dat Jenneken in 1722 Mokkelenkott genoemd wordt! Waarom?

Hermannus/Herman Maatman is interessant: hij trouwt eerst met Aaltjen Exoo (een dochter van één van de Pellekes) en later met Jenneken Jans Meulenkamp (dv Jan Meulenkamp en Harmke Barfde):
30-10-1751 Harmen Maatkamp, Rectum x Aaltje Exos, onder Enter
04-07-1756 Harmannus Arntsen Maatkamp x Jenneken Jansen Meulenkamp, beide in Rectum

Het lijkt er op dat die familie van de Morsch er op de één of andere manier toch ook bij betrokken is (misschien was dat de overweging van Gerben). Maar hoe? Dat is me nog niet duidelijk. Ik heb het idee dat de kluwen steeds groter wordt...
Wat een gemis dat die oude Rijssense trouwboeken ontbreken! En wat jammer dat die ORA Kedingen pas start in 1702.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door anna67 » 14 apr 2023, 20:45

Interessant ook weer, maar ook weer een heel kluwen. Er zijn dus families die onderling trouwen. En idd. ik zou zo graag nog eens zien waar de Meulenkamp nu lag gelegen ten opzicht van mockelenkate. En de omliggende boerderijen. Dat kon dus op de site van gerben, dat gaf mij een idee. Wat nog steeds niet wil zeggen dat je dan ook maar altijd weet wie waar woont of wie bij wie inwoont.
De missende Rijssende trouwboeken en de missende achternamen bij de dopen voor de moeders helpen niet mee.

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door anna67 » 14 apr 2023, 21:19

Die jenneken is dus ook een kleindochter Mokkelenkott, dus dat is niet zo heel raar? Blijkbaar bleven de namen ook wel "hangen": haar moeder is een mockelenkate (mogelijk dan), maar haar vader krijgt nooit die naam. Ook al zouden ze er wel of niet gewoond hebben, waarom krijgt hij dan niet die naam en zij dan wel zomaar een keer? Vreemd inderdaad.

Marc Alferink
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 sep 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door Marc Alferink » 14 apr 2023, 21:24

Met deze link kom je bij de kadastrale kaart van Wierden 1832. Dit is sectie F, 1e blad, waar veel van de genoemde boerderijen opstaan.

https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/r ... mmer%20asc

anna67
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door anna67 » 14 apr 2023, 21:52

Meulenkamp ligt vlakbij het holshorst, maar niet vlakbij Mockelenkate. Meesters dus wel vlak naast Mockelenkate.

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door Willemijn Hofstra » 26 dec 2023, 11:46

Beste Anna67 en Marc Alferink,

Jullie hebben op 12 april jl. beiden een overzicht geplaatst van de kinderen van Lucas Berends Mockelenkate x Jenneken Hendriks Ipelo.
Het overzicht van de kinderen is nagenoeg gelijk, behalve bij Jan.

Marc Schrijft bij hem:
Jan Lucassen op Mockelencaat, geboren te Rectum en gedoopt op 02-10-1693 te Rijssen en overleden te Rectum op ca. 1747. Trouwt te Almelo op 23-04-1719 (ondertrouw) met Grietje Wilmsen Boom, geboren op ? te ? als dochter van ?. Grietje is overleden te ? op ?.

Anna67 schrijft bij hem:
Trouwt met Geese Jans Meulenkamp, geboren te Rectum op ? als dochter van Jan Hendriks Meulenkamp en Jenneken Claassen. Geese is overleden te Rectum vóór 1753.

Twee verschillende echtgenotes van Jan, of was Jan misschien 2x getrouwd ?.
Misschien dat jullie hierop nog even willen reageren.
Bedankt,
Willemijn

Marc Alferink
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 sep 2007, 00:00

Re: Mockelenkate/Meulenkamp? Begin 1700 Wierden/RIjssen/Rectum

Bericht door Marc Alferink » 27 dec 2023, 13:19

Beste Willemijn,

Ik denk dat het twee verschillende Jannen zijn.

Jan Mokkelenkate die ik in mijn overzicht noem, is de zoon van Lucas Mokkelenkate. Dit huwelijk hoort bij hem:

Almelo: 1719 Apr. 23 Jan Luikas Mokkelekate jm uit Rektum, Kerspels Rijssen & Grietje Wilmsen Boom jd tot Almeloo; getrouwt
https://proxy.archieven.nl/20/AC093348F ... AB5D51570C

Mocht je meer over deze Jan willen weten, dan kan dat op deze site (volgens mij betrouwbaar): http://dutchgenie.net/almelo/almelo-d-o/p4657.htm

Jan Mokkelenkate die Anna noemt, trouwt in Rijssen: 19-04-1738 Jan ten Mokkelenkate van Rectum x Geeske Meulenkam van Rectum

Deze Jan is een zoon van Berend Lucassen Mokkelenkate. Dat blijkt hieruit:
HCO 0214 Huis Almelo, 7. Leenrepertorium, 7.64. Richterambt Kedingen / buurschap Rektum: 1747 sep 22 9dl. G fol. 102v). Berent Lucassen Mockelenkate maakt zijn testament, waarbij zijn vrouw Hendrikje Claassen het levenslang vruchtgebruik over de helft van het goed krijgt, zijn schoondochter Geesjen Jansen Meulencamps het vruchtgebruik over de andere helft, terwijl zijn kinderen universeel erfgenaam zijn.

Beide Jannen zijn wel familie van elkaar: Berend Lucassen en Jan Lucassen Mokkelenkate waren broers.

Groet,
Marc

Plaats reactie