Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
g.goorman
Berichten: 309
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door g.goorman » 11 mei 2023, 17:20

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... nv2#inv3t2
hier staat dat Elisabeth Koopmans 76 jaar was en 4 kinderen naliet.

https://archief.amsterdam/indexen/deeds ... 412fcef8db
Het huwelijk Koopman Erbes staat ook geregistreerd in Amsterdam en daar heeft de bruid als getuige Elisabeth Keijler, misschien Elisabeth Slootmans? De ouders van de bruid zijn overleden, dus misschien een schoonzuster?

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door karst1 » 11 mei 2023, 17:38

Carolina en Ria, hartelijk dank voor jullie info.

Als ik zo bekijk lijkt het erop dat er twee personen zijn met de naam Elisabeth Slootmans.
Elisabeth (Erbes) komt uit een gezin waarvan ik en anderen geen broer Henricus kunnen vinden. Daarbij is dat een NH gezin.

Elisabeth (x Krielder) laat kind RK dopen.
Zoon Antonie wordt door familie in het Osnabrückse opgevangen en geen spoor richting Breda.
Wellicht is er bij het zoeken naar ovl van zijn moeder Elisabeth automatisch gedacht dat dit de Elisabeth moest zijn van 1811.

Oké het is gissen maar ik denk dat ik er veilig aan doe de kant van Erbes te vergeten.
Blijft dus nog steeds een raadsel wie de grootouders zijn van Antonie.
Op zich is mijn vraag van dit onderwerp beantwoord en zal dit het einde zijn van mijn speurtocht Krielder x Slootman. Want huwelijk kon ik van hen niet vinden.

Beide hartelijk dank voor het meedenken en zoeken.
Vr gr Karst

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door karst1 » 11 mei 2023, 17:40

Beste Goorman,

Bedankt voor je reactie. Gezien Erbes kennelijk niet het juiste spoor is laat ik dit voorbij gaan

Vr gr Karst

ria jongman
Berichten: 2392
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door ria jongman » 11 mei 2023, 18:14

Als Antoni Keijler overlijdt dan heet zijn moeder Elisabeth van den Berg.
Kan dat nog wat opleveren?

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door karst1 » 11 mei 2023, 18:29

Hoi Ria,

Ik ben bang dat degene die het ovl van Antonie Krielder aangaven bekenden van hem waren en niet bekend waren met zijn ouders. Vader Harmen Krielder wordt wel goed benoemd maar moeder Elisabeth helaas niet. Deze staat echt duidelijk met naam in de doop dtb.

Het blijft apart.

ria jongman
Berichten: 2392
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door ria jongman » 11 mei 2023, 19:01

Het blijft zeker apart, vooral ook omdat men het overlijden van de verkeerde Elisabeth officieel aan Antoni heeft gekoppeld.
Een enorme blunder lijkt het, tenzij Elisabeth wel Slootman heet, maar de dochter van een andere Slootman ?

Ze heeft toch een broer Hendric[us] - dat volgens de doopakte.Heb je die wel kunnen traceren?

Ik denk dat de ouders van Antoni inderdaad ter velde gingen en elders zijn overleden en dat dat zo rond 1813/14 is gebeurd.
Zou er een akte kunnen zijn waarin die familie uit het Osnabruckse wordt genoemd of een ander familielid in Deventer.

Ik heb op internet gezocht naar de vrederechter Deventer en helaas, daar is bijna niets van digitaal te doorzoeken.
Ik kan er tenminste niets mee.

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer

Bericht door karst1 » 11 mei 2023, 19:45

Helaas heb ik Henricus ook niet kunnen traceren. Het probleem is, zoals vaker bij militairen, dat ze steeds van legerplaats wisselen. Kinderen kunnen dan in verschillende plaatsen worden gedoopt.
Op de Duitse site genealogy.net bij meta suche is de naam Krielder niet bekend.

Wellicht ergens bij een toevalstreffer dat de lijn bekend wordt.

In ieder geval bedankt voor alle reacties en moeite van het zoeken.
Op naar een volgende klus.
Vr gr Karst

Plaats reactie