tiarsen of tyaersen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2398
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: tiarsen of tyaersen

Bericht door ria jongman » 26 jun 2023, 13:32

bericht 2

Heb je het overlijdensjaar van Timon van Vilsteren wel correct?
Hij zou nl voor aug 1567 al zijn overleden

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: tiarsen of tyaersen

Bericht door Odette » 26 jun 2023, 15:38

Dankjewel voor de aanvulling, Ria, heel leuk zulke getuigenissen.

Nee dat weet ik niet zeker, ik heb er geen bron voor, er staat nu ingevuld "voor 1599" doe ik altijd om mezelf houvast te geven in tijdlijnen. Heb je er een bron voor?

Toegevoegd: ah ja toch wel. Stijne is overleden ca. 1570 * de voors. Christina TJaers omtrent 30 of 31 jaren geleden is gestorven (dit op 27.6.1600) * en zij heeft een rente gevestigd als weduwe (1599: Hendrik ten Oever c.s. tegen Johan Blyffert, als man en voogd van Anna Mulert, wegens de betaling van een jaarlijkse rente, eertijds gevestigd door wijlen Christina Tyaersen, weduwe van Thyman van Vilsteren) dan is hij dus in elk geval voor 1570 overleden.

ria jongman
Berichten: 2398
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: tiarsen of tyaersen

Bericht door ria jongman » 26 jun 2023, 20:59

Zwolle RA001-180 Verklaringen getuigen civiele zaken 1559-1576
Nieuw nummer: 0700-1827
f364+f367 dd.14-08-1567
Tuigde Nicolaus Hollandt underschultis en gerichtsschrijver tot Zwolle, ter instantie van Frederick van Hardenberch in naam van Johan van Tongeren die Olde, hem indachtig, wettig en kundig ook waarachtig te zijn dat hij ten verzoeke van gemelde Johan van Tongeren en ener Johan uppen Camp en zijn huisvr., op 08-05-1559 is bode geschickt om een concept van zekere pachting en verpachting van 3 delen van een erve en zekere percelen van land te schrijven, hetwelk hij getuige alzo ten verzoeke van beide partijen gedaan heeft. En heeft die pachting en verpachting na luidt de voorwaarden in tegenwoordigheid van Johan van Tongeren verpachter en Johan uppen Camp en zijn zal. huisvr. als pachters, in presentie van zal. Johan van Tongeren Evertzsoen en Thijman van Vilsteren zaliger geschreven en dezelve dat concept voorgelezen, en daarna gezien dat de verpachter en Thijman van Vilsteren uit naam van Johan uppen Kamp dewelke zijn daghouder was, neffens Johan van Tongeren Everssoen, elk met hun eigen handen ondertekend hebben, daarna zich beide partijen reguleren zouden. En dat hem ook ten zelven tijde dat concept, van beide partijen en daghouderen te bewaren, bevolen werd, en datzelve niemand over te leveren, dan wel, wie zulks begeerde, voor te lezen en dat naderhand als die huurjaren ongeveer afgelopen waren, Johan van Tongeren van hem getuige gerichtelijk gevorderd heeft copie daaruit, want hij zei dat hem daaraan merkelijk was gelegen en hem alzo voor een Erb. Raad der stad Zwolle verdaget, en is bij een Erb. Raad gewezen dat hij getuige hem copie autentijk daaruit voor zijn behoorlijk solarium om zich daarna te reguleren, geven zou. Hetwelk hij getuige gedaan heeft en hem onder zijn eigen hand copie autentijck gegeven heeft. En is alzo die verpachting, volgens de copie door beide partijen en pachtgenoten ondertekend, geschiet en daarop toenmaals de wijn en wijnkoop gedronken, daar hij getuige mede af heeft helpen drinken. Over wat penningen of voermede Johan uppen Camp zijn Landheer meer geven zou, weet getuige niet, want die meijer en die Landheer van de tafel, nadat het concept geschreven en gelezen was, opstonden en gingen in de camer, en wat zij daar verhandelden is hem onbewust.
Burg.r Herman Ubbinck.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: tiarsen of tyaersen

Bericht door Odette » 27 jun 2023, 07:34

Goedemorgen, welbedankt :)
Ik zet er bij "Transcriptie Peter Klunder", toch?

Dat is mooi. Nu eens kijken bij mijn collectie Van Tongeren, die allemaal Johan lijken te heten. Ze treden in dit verhaal al eerder op, namelijk in 1535: Johan van den Marsche en Johan van Tongeren, scheidslieden namens de kinderen van wijlen Jacob Tiaessen enerzijds

ria jongman
Berichten: 2398
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: tiarsen of tyaersen

Bericht door ria jongman » 28 jun 2023, 12:12

Ja, inderdaad Peter Klunder.

Er zijn meerdere Johan van Tongeren. Ik ben benieuwd of het je lukt een verbinding te maken.

Plaats reactie