Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door ria jongman » 12 jul 2023, 13:44

eppe schreef:
12 jul 2023, 12:00

En als ik zo vrij mag zijn; Ik kom met mijn kwartierstaat ook uit op de stamvader van de Hoogeveense Kosters en dat is Roelof Jacobs Koster. Hij is ws ongeveer 1620 geboren en heeft een zoon Harmen Roelofs Koster van ong. 1655. Hieruit een groot nageslacht.
Ik kwam in Hasselt een Geert Roelofs Koster tegen als voogd in 1664. Ook wordt er een Jacob Koster in 1580 vermeld in Hasselt. Ben je wel eens deze naam tegen gekomen in Hasselt? Zou er een verband Hasselt-Hoogeveen zijn?

bvd
Is de naam Koster dan al in gebruik?

De enige die ik kan aanbrengen is een Teunis Roelofs uit Hasselt die voogd is over ene Roelof Jacobs - zoon van Jacob Remmelts en Geesjen Roelofs - zij overleden 1629. Hernieuwdd voogdijstelling in 1638 overRoelof

Zwolle 07-05-1609 Jacob Remmelts s. Remmelt Jansen s. woenende met Arent Floris in Mastebroeck ende Geertien Roelefs s. Roelef Wibbels n.d. woenende met Clas Everts up Millingen

Jacob x 2e Derkje Jans
Zwolle 10-02-1629 Jacob Remelts bij Kijck in de Vechte en Derricken Jansen Jan Derick dochter op Rouveene

en zij hertr 27.11.1638 weer met de wedr. Arent Lubberts.

Dat is verder allemaal al eens , uitgezocht, behalve dus die Teunis Roelofs,zijn dopen zit in Hasselt en getrouwd met Grietje Jans.
Maar geen naam Koster hierbij gevonden.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door ria jongman » 12 jul 2023, 13:49

bericht 3
Volgens PK is de naam

Herman Henricksz Hagewolt

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door ria jongman » 12 jul 2023, 15:46

bericht 4


ZWK INVNR 603 f370 - 11 juni 1621 - Coram Richter Cornelis van Dongen.
Keurnoten Willem Gosens en Jan Derxs.
Compareerde Albert Hertsuijcker, zijn huisvrouw Aeltien Herms, Balthazaer Sille, zijn huisvrouw Hilletien Hommers, "sampt" Homme Volbrants, zijn huisvrouw Jennetien Herms, [de vrouwen] met hun mannen en mombers geassisteerd. Zij verklaarden aldaar in dit Gericht voor hun en hun erfgenamen "stedes vastes erfkoop" erfelijk en "vmmermeer" te hebben verkocht, getransporteerd en overgedragen, gelijk de comparanten alsnog doen zulks in en vermits dezen, voor een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald, [aan] Jan Clasen [,] "Laeckencoper ende Burgemeister" te Hasselt en zijn erfgenamen een zekere morgen land gemeenschappelijk in 8 morgen land genoemd Stercken Lant, in Mastebroeck, waaraan zuidwaarts gelegen is Berchclooster en noordwaarts St. Jans Camps Landen. Kommervrij van alle uitgaande renten en thinsen. Zij beloofden "tselue" te wachten en te waren met zijn raad en onraad, en "genge des alsoe vuijt als recht was". Zonder argelist.
- Van Gellre zal mede zegelen.

ZWK f373 - 7 sep 1621 - Coram Richter "Substituijt" Adriaen van Gellre.
Keurnoten Albert Wolffs en Herman Roleffsen.
Compareerde Willem Petersen, burger te [doorgestreept: Haerst] Campen, met zijn huisvrouw Gesien Arens, deze met hare man en momber in dezen geassisteerd. Zij verklaarden aldaar in dit Gericht voor hun en hun erfgenamen in een steden vaste erfkoop erfelijk en "vmmermeer" te hebben verkocht, getransporteerd en overgedragen, gelijk de comparanten alsnog doen zulks in en vermits dezen, voor een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald, [aan] Claes then Kolcke, zijn huisvrouw Lijsbeth Jacobs en hun erfgenamen hun comparants gerecht tiende deel van "Starcken Erffe", zoals deze met zijn recht en gerechtigheid "sampt" raad en onraad, "in aller manieren" als hij verkoper deze van zijn huisvrouw [haar] moeder aangeërfd is, "waer mede" als eigenaars in de andere negen parten behoren de weduwe [van] Roleff Starcken drie parten, Wolter Janssen Crenninck twee parten, Hartsuijcker cum suis twee parten, de weduwe van Arent Herms één part, [en] de weduwe van zaliger Peter Jansen de Ronde één part, waarvan dit verkochte perceel de andere helft [wederhelftte] is, makende "alsoe" in het geheel tien parten, alles gelegen binnen- en buitendijks in het Scholtambt van Swol en [het] Hasseler Ambt [Ampt], omtrent groot in het geheel 18 morgen land, waaraan zuidwaarts Kockman te Swol, noordwaarts "Berchclooster lant", oostwaarts aan de dijk, en westwaarts aan Jutgens Rijte, en buitendijks zuidwaarts geland aan het Convent te Hasselt, noordwaarts het Gasthuijs en Willem Egbertsen, oostwaarts de A met zijn annexen, westwaarts aan de dijk. Zijnde dit voorschreven part jaarlijks bezwaard met 4 goudguldens min één oort, zoals Claes Collick cum suis daar uit op alle Mertinij uit beurt [bueren], en dat met de raad en onraad. En beloofden de verkopers dat voorschreven part te willen wachten en waren volgens Landrecht. "Ende genge des alsoe vuijt als recht was". Zonder argelist.
- Van Gellre zal mede zegelen.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door eppe » 12 jul 2023, 16:01

Dank je wel Ria,

Vergeet Koster, weer vrolijk verder met Hartsuiker. Zal die aandelen in Mastenbroek eens op een rij zetten. Al heb ik daar niet zo veel kennis.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door eppe » 12 jul 2023, 19:10

Het aandeel in Starkes erve in Mastenbroek wat Albert Hartsuiker later bezit, komt van het echtpaar Harmen Hendriks Hagewold x Aaltien Pouwels.
Hoe komen ze daaraan? Dan zouden we de ouders moeten weten van hun. Hendrik Hagewold x .. en ene Pouwel… die dan wellicht met een Starcke dochter getrouwd zijn?

Ik vond in Hoogschoutambt Hasselt 0037.1, 3085 cont. zaken, foto 21 12 mei 1603 .. Arentje Cornelis dochter nagelaten weduwe van zal. Roelof Starcken ende Jan Jansen haar zwager ende Margie zijn huisvrouw… item Roelof Starcken als medemomber over de nagelaten kinderen van Albert Tijsz, Albertien genaamd ….

Als zwager hier schoonzoon betekent, dan zijn Margie en Roelof Jr. kinderen van Roelof Starcke?

Roelof Sr. is dan 2 x getrouwd geweest? Rond 1585 met Aaltie Luitgiens en rond 1595 met Arendje Cornelis? Of zijn er meerdere Roelof Starckens?



@ Egbert; de bakermat van de Hagewolds zou inderdaad wel eens in Rouveen kunnen liggen. Die Johan Ludens kwam ik trouwens al eerder tegen;

Uit die oude Ruinerwoldse gegevens van 1535-1572 e.v. valt op te maken dat het erf van de familie Luten aan de Kale kluft in 1535 op naam stond van Johan Ludens.

Harm jr. zal zich dan wellicht in omgeving Baarlo gevestigd hebben vanwege zijn vrouw..

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door eppe » 12 jul 2023, 21:27

Een Harmen Hagewold wordt op 14 oktober 1560 vermeld als schatplichtige voor het erf Olde Staphorst in het kerspel Staphorst (ligt tegenwoordig in Meppel).

In 1582 is Herman Hagewold schatbeurder van het convent van het Zwarte water.

Burgerboek Hasselt
1540 Arent Stercke
1569 Henrick Herms Hagewolt
1578 Roelof Starcke
1589 Johan Haewolt
1591 Egbert Claas te Velde

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door eppe » 13 jul 2023, 21:56

Ria vroeg of er belang was bij het uitzoeken van de naam Starcke. Eigenlijk heb ik daar nu wel belang bij, ten eerste om dat Starcke erf in Mastenbroek uit te pluizen en ten tweede om de persoon van Roelof Starcke verder uit te zoeken...

bvd

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door ria jongman » 14 jul 2023, 09:33

Is het beter om hiermee een nieuw topic te starten ?

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt

Bericht door eppe » 14 jul 2023, 10:09

Ja, ben ik mee bezig. doe ik zo.

Plaats reactie