Roelof Starcke Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2446
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Roelof Starcke Hasselt

Bericht door ria jongman » 28 jul 2023, 10:11

Mooi gevonden!
Nu is bewezen dat ook Derk Wijchers getrouwd was met een Starcken en niet met een Hagewolt.

Blijft voor mij nog wel een vraag of Claas Starcken nou de vader is van Grietje Clasen

Is zij deze? Bij de erfgenamen zit geen Arent, maar dat zegt natuurlijk niet veel, hij kan ongetrouwd zijn overleden.
Arent 1592 z.v. Arent Haermsen,
mdr. Grietien Clasen,
get. Hendrick Koninck; Wolter Jansz en Altien Lutgaertsen,

Jannetje Klasen heeft het land via haar man.
Niet van Claas Starcken.

eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Roelof Starcke Hasselt

Bericht door eppe » 28 jul 2023, 20:42

Ja die Claas-theorie wordt er niet sterker (!) op. Maar ik zou anders zo niet weten hoe Arends Herms x Grietje Claas aan hun deel in het Starcke erf kwamen. Maar er is geen echt bewijs, dat klopt.

Waarom Wolter Jans (Vennink) en Aaltie Luitens (vrouw van Roelof Starcke) doopgetuigen zijn bij Arend in 1592, geen idee. Er zal ws toch een familie verband zijn. Misschien Aaltje dan via voornoemde Claas-link. Maar hoe is Wolter Jans dan familie? Hij komt m.i. niet uit Hasselt en zijn vrouw wel. Zij heet Machteld IJsbrands. Geen idee wie haar ouders zijn. Het feit dat hij eerder samen met zijn zus ook een deel kocht, duidt m.i. ook op familie. Wellicht komt hun onbekende moeder (ws Judith) uit Hasselt?

Verder deel 3155 doorgenomen ,maar geen Starcke gegevens meer gevonden. Zijn er nog delen die we kunnen doornemen? Of breien we er een eind aan?

ria jongman
Berichten: 2446
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Roelof Starcke Hasselt

Bericht door ria jongman » 28 jul 2023, 22:30

Willem Egberts is ook niet opgelost.
Hij verkoopt aan Jan Clasen lakenkoper 2 morgen -is wsl één twintigste part.
Albert Hartsuiker verkoopt 1 morgen aan die Jan Clasen
Albert Jans zal zijn zoon zijn, want diens weduwe koopt van Aaltjen Mentinck nog 1 deel en zij -Judith -staat genoteerd met 3 twintigste parten in 1647
Het land is bij Jan Clasen dan wel te verklaren, maar niet hoe die Willem er aankomt

Het maakt mij niet uit, stoppen of pauze.
Ik snuffel wel verder, an passant let ik ook op gegevens waar Egbert wat mee kan.

Vond ik nu ook meer gegevens over Meindert Peters.
Nog belangstelling?
Dan zoek ik dat topic op.

eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Roelof Starcke Hasselt

Bericht door eppe » 29 jul 2023, 07:33

Van Willem Egberts heb ik dit: (geb. ±1552) 70 jaar in 1622, koopman (houthandel), burgemeester van Hasselt 1585/1586 testeert 19-8-1624; overl. in of voor 1627. Getrouwd met Grietje Eylerts. Geen kinderen.

Willem is koopman. Hij kan die delen geërfd hebben, maar ook aangekocht toch? Ik weet zijn ouders niet.

Die Jan Clasen zal in theorie ook een Stercken kunnen zijn..? Ik zal nog eens naar hem kijken.

Misschien hebben anderen belang bij die Meindert Pieters, maar ik verder niet zo, bedankt

(Off topic. Ik zag nog wel een akte uit 1588 van Jan Hagewold met zijn vrouw Annigje Hendriks samen met Claas Meilofs x Lutgert Hendriks uit Rouveen. Zij verkopen een huis in Hasselt. Vermoedelijk zijn de vrouwen zusters. Laat ik nou met mijn kwartierstaat in Rouveen rond 1600 eindigen op Meilof Meilofs en ook een Claas Meilofs als zoon van hem. Ik probeer die gegevens “aan elkaar te knopen” indien mogelijk. Zou mooi zijn als Claas weer een zoon Meilof Claas had van ong 1560/1565…)

ria jongman
Berichten: 2446
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Roelof Starcke Hasselt

Bericht door ria jongman » 29 jul 2023, 11:45

Mogelijk heeft Willem Egberts het deel gekocht wat in bezit was van Jacob Bleekers?

Plaats reactie