Geertman int Klooster

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 24 sep 2023, 12:40

De kinderen van Jutte Gerrits zijn dan allemaal gehuwd of volwassen in 1623 als zij met Hendrik Jansen trouwt. Geen erfuiting gevonden.
Jutte moet in 1623 minstens 40 jaar oud zijn - - zo'n beetje de leeftijd van Hendrik Jans zijn moeder in 1623 als die nog [minstens] 2 kinderen kan krijgen bij Derk Jans -

Is het niet een beetje een vreemd verhaal qua tijd?

Jacob 1618 z.v. Derck Jansz; ten Velde,
mdr. Jenneken Egbaerts
get. Triencken Wiegbolts,196/83

03-04-1638 Rotger Jansen wedenaer tot Barkum, ende
Grietien Dercks, Derck Jansen van den Velde dochter

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2023, 13:38

ria jongman schreef:
24 sep 2023, 12:40
De kinderen van Jutte Gerrits zijn dan allemaal gehuwd of volwassen in 1623 als zij met Hendrik Jansen trouwt. Geen erfuiting gevonden.
Hendrik Jansen moet voor 1604 geboren zijn, want in dat jaar hertrouwt zijn moeder.

Anna Herms moet voor 1624 getrouwd zijn met Roleff Henrixz te Gellemijden, en is haar vader: zaliger Herman Stoffers in Mastebroeck.
Van de overige kinderen

Zoon Stoffer heet ook: Stoffer van de Veenerijt.

Als Jutte Gerrits daar ook woonde bij haar hertrouwen, zou een erfuiting ook in Genemuiden of IJsselmuiden opgemaakt kunnen zijn. Is daar ook gezocht?

Sowieso lijkt het alsof Jutte Gerrits hertrouwde met iemand met de leeftijd van haar eigen kinderen. Dat is niet gebruikelijk, maar het komt een enkele keer voor.

Tot nu toe heb ik geen andere Herman Stoffers gevonden in Mastenbroek die in 1623 overleden was. Maar niet gevonden betekent natuurlijk niet, dat hij niet bestaan heeft.

Wat ook nog mogelijk is: dat zij de stiefmoeder is van de kinderen van Herman Stoffers.

Lijsbet Herms heeft een dochter Jutte. De andere hebben geen dochters. Behalve Stoffer, die heeft een Nielthijn

Daarom, op grond van tot nu toe gevonden gegevens, ga ik er van uit, dat Jutte Gerrits weduwe is van deze Herman Stoffers.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 24 sep 2023, 13:46

In de cont. zaken Zwollerkerspel nr 663 op pagina 230 staat haar erfuiting en op pagina 231 staat het huwelijkscontract tussen Hendrik Jans en Jutte Gerrits.
Wil je een transcriptie of kijk je zelf?
scan 141

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2023, 15:26

Ik ga wel kijken, maar een transcriptie wordt zeker op prijs gesteld.

aanvulling:

Ik kan het betreffende archief niet vinden:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... nr=1005275

Waar moet ik zoeken?

aanvulling:

op familysearch blijkbaar:
https://www.familysearch.org/records/im ... eView=true

Moeilijk te lezen, dus transcriptie blijft welkom! En voor zover ik kan lezen heeft Juttien Gerrits wel kinderen, maar worden die niet bij naam genoemd. En waar ze woont kan ik ook niet goed lezen.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 24 sep 2023, 18:16

Ze heeft erfuiting gedaan op 5 mrt 1623, dus al eerder. zie folio 230
Waar staat niet vermeld, maar ik denk dus Hasselt. Want in ZWK en Zwolle is niets te vinden.

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2023, 19:11

Ik blijf desondanks wel nieuwsgierig naar die transcriptie cont. zaken Zwollerkerspel. Het maakt me niet uit of je die hier plaatst of mij mailt.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 24 sep 2023, 21:50

dd.26-04-1623

Coram Richter Cornelis van Dongen en keunoten Wijnolt Janssen en Adriaen van Gellre.

Compareerden Henrick Jansen van den Velde en Juttien Gerrijts eheluiden, dezelve met haar man en momber geassisteerd, sampt de gemene kinderen zo jonck als olt en haar dochter mans bij z. Herman Stoffers geprocureerd, en hebben alhier geapprobeerd en in waarde erkent hoe de huwelijksvoorwaarden als de eheluiden met de bloedverwanten dd.05-03-1623 tezamen opgericht hebben en beloven deze huwelijksvoorwaarden te achtervolgen. En heeft voorts Jutte voors., geassisteerd met haar eheman, haar kinderen van hun z: vaders goed erfuiting gedaan, alzo dat de moeder sampt te kinderen gelijk hebben en behouden zullen de navolgende percelen: ten eerste is de kinderen ten deel gevallen de achterste 4 mergen land anden ..nix [=ende annex?] daar het huis op staat daar de moeder Jutte in woont, en de moeder de voorste 4 mergen land met dan nog daar de kinderen deze hare 5 mergen land verhuren willen, zo zal de moeder de naaste daartoe wezen; nog 1½ morgen land op de Zuijder Zijt van Scheffers erfe genaamd het Smalle Lant, nog een mergen land int olde erff gelegen bij Gerrit Clasens huis, nog 2 mergen land in Campthuis lant gelegen omtrent de Hasseler Brugge, nog een derdedeel van 10 mergen land bij Egbert Jan Clasens huis genaamd Richterincks Lantt, de koije op de Oostermaete blijft bij de moeder en de gezamenlijke kinderen ongedeeld. Volgt des moeders deel, voor eerst de 4 mergen land boven genoemd daar het huis op staat, nog 1½ mergen land bij Schaffers erffe genaamd het Smalle Lant, nog een mergen land int olden erffe bij Gerrijt Clasens huis, nog 2 mergen land in Camptshuijs Lant, nog 3 mergen land genaamd de Kruse op de Zuider Zijt van Hanemans koije, het land en koije op de Ostermaete blijft bij de moeder en kinderen onverdeeld, dit alles gedeeld en gescheiden in presentie van de Gerichte.

Volgt het Magescheid.

In de naam van God is een eerlijk en wettelijk huwelijk beraamd en besloten in bijwezen van wederzijdse bloedverwanten tussen Henrick Janssen vanden Velde zoon van z: Johan Michielsen vanden Velde als bruidegom ter ene en Juttien Gerrijts dochter weduwe van z: Herman Stoffers wonende in Mastebroeck als bruid ter andere zijde. Is geconditioneerd en bescheiden dat Henrick Janssen tot sustentatie des huwelijks in gereed geld aanbrengen zal de somme van 500 car.gl., waartegen Juttien Gerrijts zal mede brengen tot onderhouding des voors. huwelijk al haar beweeglijke en onbeweeglijke goederen. Indien Henrick eerst komt te sterven zullen zijn erfgen. genieten in plaats van de aangebrachte 500 car.gl. de somme van 1000 car.gl., en indien Juttien Gerrijts eerst aflijvig mocht worden, zal Henrick Janssen genieten uit alle nablijvende goederen alzulke erfenis als hem competeert, alleen uitbescheiden dat de kinderen van JJuttien Gerrijts vooruit zullen hebben en behouden de 4 mergen land met huis en getimmer daarop staande, met voorbehoud dat Juttiens kinderen hun stiefvader Henrick Janssen na de moeders dood 3 of 4 jaar huur aan de voors. 4 mergen land sampt huis en getimmer voor redelijk huurpenningen zullen laten of toestaan opdat hij inmiddels ander huis en woning op zijn eigen land mag doen richten daarin hij wonen kan. Belangende winst of verlies zal half en half zijn gelijk ook alle aantekopen erven en goederen en zal al hetgeen staande echte de ene of de ander van beide eheluiden aanerven of aansterven mag mede tot sustentatie des huwelijks en gemene profijte komen. Zonder argelist ter oorkonde dezen bij wederzijds aanwezende vrienden en bloedverwanten in presentie van bruidegom en bruid in Hasselt den 5 Martij 1623.

Stoffer Herms merk bij hemzelf getogen.

Derk Jansen vanden Velde merk als schoonvader des bruidegoms bij hemzelf getogen.

Henrick Jansen bruidegoms merk bij hemzelf getogen.

Lubbert Peters vanden Veldens merk getrokken als getuige.

Roleff Alberts mede als momber van Herman Stoffers kinderen.

En is voort in deze gerichte des bruidegoms schoonvader borge geworden als zijn eigen proper schuld voor zoveel alsnog anders bruidegoms aangekochte penningen onbetaald en resten mochten.

transcriptie Peter Klunder

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 25 sep 2023, 10:48

Bedankt Peter ! Voor de transcriptie!

"de gemene kinderen zo jonck als olt en haar dochter mans bij z. Herman Stoffers geprocureerd"

Die zin begrijp ik niet helemaal. Staat hier, dat Jutte alleen moeder is van de jongste dochter van Herman Stoffers, en dat de andere kinderen wel kinderen zijn van Herman Stoffers, maar een andere moeder hebben?

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 25 sep 2023, 12:36

Het lijkt mij toe dat bedoeld is dat de man van haar dochter hier ook bij aanwezig was.
Verder zoeken naar een erfscheiding heeft geen zin, ik zag later dat de datum erfscheiding ook staat onderaan het huwelijkscontract.

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 25 sep 2023, 13:34

Bedankt voor de toelichting.

Die erfscheiding zal dan waarschijnlijk te Hasselt zijn opgemaakt? Want de erfscheiding zal meer zijn dan de magescheid. Daarin staat niet dat Roleff Alberts tot momber is benoemd. (Wie Roleff Alberts is, is mij nog niet bekend.)

Getuige Lubbert Peters vanden Veldens zou dan de man van de dochter van Juttien kunnen zijn? Maar dat heb ik nog nergens terug kunnen vinden.

Ik betwijfel of het zin heeft hier nog veel energie in te steken. Waarschijnlijk zal er geen of bijna geen aanvullende informatie te vinden zijn. En het is nogal een zijspoor t.o.v. Geertman.

Maar mocht iemand nog aanvullende gegevens hebben, dan verneem ik graag!

Plaats reactie