Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 16 nov 2023, 20:03

Willem is kinderloos overleden toch?

https://archief.amsterdam/indexen/perso ... Holt%22%7D

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door karst1 » 16 nov 2023, 20:21

Inderdaad zijn er geen kinderen van hem tijdens twee huwelijken te vinden
Erfuiting en in Asd niet te vinden. Gegevens van de kinderen zijn dan mogelijk terug te vinden in de inventaris van de weeskamer

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Egbert_ » 16 nov 2023, 21:04

Ik ben niet zo heel bekend in de Amsterdams dtb, maar mijn indruk is dat niet-familie-leden getuigen bij iemand die van buiten is, of geen of heel weinig familie in Asd heeft.

En ook dat de getuige bij het trouwen van: Gerrit van Weeghel van Swolle oud 28 jare in de Santstraat ouders dood geass met zijn motje Harmijnte Brugmans

Toch vreemd, dat ze de naam van haar man zou dragen. Terwijl ik juist in Asd vaak het gebruik van correcte achternamen zie.

Het hele verhaal hangt vast aan veel aannames en weinig echt bewijs.

En wat ik nog steeds vreemd vind: Gerrit Peters Gorijs Pottebacker moet toc best wel wat onroerend goed nagelaten hebben. Maar nergens heb ik nog gezien dat de Wegele'ns in Asd dat verkopen. Zij zullen toch ook wat geërfd hebben van hun moeder Annechien Goris?
  • hun 1/10 part van het huis en pottebackerie bij de vader Gerrit Peters bewoond en gebruikt wordende, en nog uit gelijke 1/10 part van 2 huizen bestaande in 4 woningen in Sacramenti steghe onder Dieserstraat gelegen, en nog uit gelijke gedeelte van een huis en hof in Pupershoeck en anderhalve mudde gezaai in Diese
(NB: 1/10 part betekend vader de helft en de vijf kinderen de rest, elk 1/10 ?)

Follow the money, wordt er wel gezegd. En tot nu toe leidt dat enkel naar een paar kinderen van waarschijnlijk Peter van Wechelein x Maria Berkhuis.

Is dat niet vreemd, dat er niet meer erfgenamen te vinden zijn?

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 16 nov 2023, 21:41

Dat ik 2 eeuwen terug in de tijd spring, naar 1520, wil niet zeggen dat er toen al voorgeslacht van Willem Peters of van Claes Willems in Wechele op de Hof te Weechele zou moeten wonen, maar het is even om aan te geven dat de stad Deventer daar eigenaar was van 2 boerderijen. In Weechele dus, in Colmschate.
We dromen vaak van pachtregisters die ons de namen van gezochte personen zullen geven. Vaak blijft het bij dromen. Maar: zijn er nog gegevens bewaard gebleven van de verpachtingen door de stad Deventer? Dat het een stad is die hier verpacht en niet een rijke particulier doet me toch wat hoop krijgen. Ik heb zelf geen gegevens over een archief van de stad Deventer.

Hier volgt wat in bepaalde boeken staat over Weechele:

Mensema, Schattingsregister Salland 1520 dl.1 blz. 11 Wechele ende Rele
1. Johan toe Wechele
2. Gheryt Zweersen toe Wechele toebehorende den stadt van Deventer
3. Peter toe Oestwechele toebehorende den stadt van Deventer.

Overstichtse en Overijsselse leenprotocollen door E.D. Eijken Den Hoff to Weecheloe 1557 Mr. Marcelis Blanckebiel [ zal de leenheer zijn? Niet de pachter. J.L.]

Bron: VPND Verponding 1601 Kolmeschate 3e foto van totaal 11. Reele en Weechell

Lambert toe [of ter?] Stege 15 mud 4

[Die 15, dat is mudde geseijs, zie foto 1 van deze serie van 11 en die 4 zou weideland kunnen zijn, in een buurtschap van Zwollerkerspel was de 2e kolom weiland en dat lijkt me ook nog best logisch. 4 morgen weideland bijvoorbeeld. J.L.]

[De volgende vermelding, daar draait het om..]

Willem toe [of Ter] Weechell geeft van det Erve den Stadt Deventer tho pacht jaerlix 100 gg. 20 mudde [geseijs, een flinke boerderij voor Salland] en 4 [wat dan 4 morgen weideland kan zijn geweest]

[en ervoor staat zoiets als 10 dael ? 10 daalders, voor een andere belasting? ]


Bekende gegevens: Anneke Goris haar vader trouwde in 1625, zij trouwde met Claes Willems in 1653. Zij overleed in 1705, hij mogelijk in 1696.
Vermoedelijke broer Tonnis Willems van Claes Willems blijft wonen op de boerderij in Weechele, trouwt in1656 en wordt vader van 13 kinderen.

[Ik denk dat Tonnis op het ouderlijk huis achter blijft, kan er ook later zijn gaan wonen? Na zijn trouwen? Ik zie hem wel als broer van Claes.]

Vragen:
1. Wanneer werd Claes Willems geboren? Daar komen we denk ik niet meer achter.
2. Kan hij bijv. geboren rond 1620 toch nog een zoon zijn van die Willem uit 1601?
3. Zijn er pachtgegevens van rond 1600 of eerder tot 1700 bekend van de stad Deventer? Inkomsten die ingeboekt zijn bijvoorbeeld? En dan , wat zou dat mooi zijn, de volledige naam van Willem uit 1601. Willem Peters?

Daar in Wegele woonden mensen met namen zoals Johan, Peter, Gheryt, Willem, Lambert. Heel algemene namen en onduidelijk als er ook nog geen patroniem bij zo'n naam staat.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 16 nov 2023, 21:48

bericht 2.

Op VPND staat er in de verponding 1601 op foto 3 onder Colmschate/ Wegel nog een andere pachter van de boerderij Weechell. Ik kan zijn naam niet lezen. Meiste? Hij huurt ook van de stad Deventer, 15 mudde en 2 van dat andere . Hij betaalt jaarlijks 80 goudguldens. Die inkomsten zijn toen vast wel genoteerd maar is dat als bron voor ons nog bewaard gebleven?

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Egbert_ » 16 nov 2023, 22:30

4000 Boerderijendocumentatie ( Collectie Overijssel locatie Deventer )
gezocht op Wechele:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... icode=4000

Groot Wechele heeft, bijvoorbeeld, in 1601 een Willem toe Wechele

https://collectieoverijssel.nl/collecti ... r=24240217

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 16 nov 2023, 22:30

Peter Goris is de zoon van Gerrit Peters Pottenbacker, hij is goed te volgen maar zijn zus niet.

Zwolle transport f600 dd.03-11-1663
Bekenden Claes Willems en Anneken Gerris [Goris] zijn huisvrouw om een welbetaalde somme penningen verkocht te hebben aan Gerrit Peters Pottebacker en zijn huisvrouw en erfgen:, een rente van 16 glgl. jaarlijks uit hun 1/10 part van het huis en pottebackerie bij de vader Gerrit Peters bewoond en gebruikt wordende, en nog uit gelijke 1/10 part van 2 huizen bestaande in 4 woningen in Sacramenti steghe onder Dieserstraat gelegen, en nog uit gelijke gedeelte van een huis en hof in Pupershoeck en anderhalve mudde gezaai in Diese gelegen en tezamen met de acceptant van deze rente mandelig, zijnde de eerste rente daaruit gaande en losbaar met 400 glgl.
Schepen Wilh: Greve.

ZWolle transport f126-f127 dd.27-06-1681
Erschenen Claes Willems van Wechel en zijn huisvrouw Annechien Gorijs tutore marito, en bekenden voor verstrekte penningen schuldig te zijn aan de E. Pieter Goris hun respectieve broeder en zwager, een somma van 600 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor als onderpand hun huis en pottebakkerie staande ende gelegen aan de A, omtrent Peter van Akens bruge, de Sacraments armen ter ene en een steechien ter andere zijde, zijnde vrij van uitgaande renten.
Actum coram Schepenen Kam Holt. en van der Lawick.

idem f127 dd.05-07-1681
Erschenen Pieter Goris en heeft voor een welbetaalde somma penningen gecedeerd en overgedragen aan Marrechien van Diepenem, zodane 600 car.gl. als hem van zijn zwager Claes Willems van Wechel competeren en met 5% worden verrentet en waarvoor genoemde Claes Willems van Wechele en huisvrouw Annechien Goris op 27-06-1681 hun huis en Pottebakkerie hebben verbonden.
Actum coram Schepen Kamener Holt.
[kantlijn:]
Anno 1696 den 9e Julij bekende Marrigjen van Diepenhem weduwe Nessinks van de in deze gementioneerde 600 car.gl. door Peter van Wechel met interesse te zijn betaald.
Coram Schepen van Laer.

De leningen zijn niet afbetaald en zijn de onderpanden dus vervallen aan de hypotheekverstrekker.

Verder is er niets te vinden in Zwolle als dat wat al bekend is.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 16 nov 2023, 22:54

Ik was blij dat verponding Colmschate 1601 nu net wél op VPND staat, want behalve Zwollerkerspel staat er verder alleen maar Dalfsen op met de verponding 1601. Dus daarom wel die Willem toe Weechell gezien, maar geen patroniem en bij Teunis later ook niet steeds, maar dank zij de link die Egbert geeft de volgende momberstelling:

24-07-1681
Bronbeschrijving:
Mombers over de 11 kinderen zijn: Jan Willemsen Stegeman en Lambert Lamberts Steenbruggen. Namen v.d. kinderen: Derck, Jan, Thonis, Maria, Elisabeth, Herman, Griete, Lambert, Henrick, Jenneken en Tonnisken. (en Evert).

Hier staat Claes Willems niet als momber, maar misschien is gemakshalve gekozen voor mensen die dichterbij woonden of die familie van Teunis zijn vrouw waren of dat in combinatie: haar familie die dichterbij woont.

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 17 nov 2023, 10:40

karst1 schreef:
16 nov 2023, 19:58
Ria, ik ben dat regelmatig tegengekomen in Asd dat bekende van het gezin vernoemd werden.
Erfuiting of voogdijstelling heb ik niet gevonden
Catharina Rutgers en Warner Francken zijn met elkaar getrouwd - zie 06-12-1720 ondertrouw Asd
HAAR Moeder is Geertruij Leenderts

Geertruij Leenderts x Hervaes Rutgers /Servaes Rutgers
laten dopen zoon Leendert op 11-05-1702 Asd getuigen zijn Jan van Wegel en Cathrijn Leenderts

Catrijn en Geertrui lijken mij dan zussen - dus wel verwant middels Catrina aan Gerrit van Wegel

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door karst1 » 17 nov 2023, 13:08

Beste mensen,
Ik vraag mij af of het reël is om jullie nog verder te laten zoeken rond de familie Van Wechel.
Ik zal het uitleggen.
Mijn vraag was of de ouders te vinden zijn in Zwolle van Gerrit van Wegel geb ca 1691 te Zwolle en getrouwd in 1719 te Amsterdam met Helena Joosten.
Om zoveel mogelijk info te geven heb ik daarbij de doopgetuigen vermeld met hun huwelijken. Deze doopgetuigen met dezelfde familienaam van Wegel. Waarbij de aanname was dat deze familieverband hadden. Daarbij het huwelijk van Harmina van Wegel in 1700 die geass werd door haar moeder Annetie Goris. Annetie/Annechien werd als weduwe van Claes van Wegel in 1705 begraven.

Echter door het ontbreken van dtb gegevens rond betreffende tijd is er geen bewijs te vinden wie de ouders van Gerrit zijn en welke familieverband tussen de doopgetuigen en hem exact bestaan.

Wel is er door jullie enorme zoektochten een goed beeld ontstaan hoe de familie van Wegel rond Zwolle geleefd heeft. Echt, dit is super.
Ik denk dat het de zoeken naar de ouders niet haalbaar is met de huidige gegevens.

Zoals ik al een paar keer in reacties heb aangegeven, dank ik jullie hartelijk voor alle moeite die jullie gedaan hebben. Ik sla al deze gegevens in mijn bestand op omdat dit wel een mooi beeld geeft van de familie.

Hoop dat jullie hiermee eens zijn

Vriendelijke groet Karst

Plaats reactie