Boerderijen Dieze

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2605
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 12:23

Mooi, Ria, dan is het raadsel hoe kwam Teunis Warners in de Cluisenarije ? ook opgelost. Op die plek later, na 1793 bijvoorbeeld, was hij de opvolger van de familie Hogenkamp als ik het goed begrijp. Misschien Willem Hogenkamp daar rond 1793 de laatste bewoner met de naam Hogenkamp?

Wijkboek voor de Diezerpoort vanaf 1742 geeft aan op blz. 559 ( bron AAZ01 00429 oude nummering)

Wede. Albert Arents woont op nr. 245, is eigenaresse, komt uit Berkum en is een koemelkster, geref.

Na haar woonde daar als eigenaar Adriaan Hendriks die uit Raelte komt, daar in Dieze 5 jaar woont, met 1 kind en koemelker is en geref.

Er staat niet bij wanneer dit is genoteerd. Dit register is jarenlang aangevuld, maar zoals ik dit lees kunnen we een doop van deze Adriaan in Raalte gaan zoeken, geref. en is hij onze gezochte Arijaan van Raalte.

Nog niet gekeken wanneer hij met attestatie NG Zwolle binnen komt.

Ooit gelezen dat er een weg in Dieze was met allemaal koemelkers: de Koemelkershoek. Ik vermoed dat A 782 en A 785 aan die weg stonden, in de koemelkershoek dus.

Egbert_
Berichten: 4089
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Egbert_ » 25 nov 2023, 12:55

Janny Lalkens schreef:
25 nov 2023, 12:23
Er staat niet bij wanneer dit is genoteerd. Dit register is jarenlang aangevuld, maar zoals ik dit lees kunnen we een doop van deze Adriaan in Raalte gaan zoeken, geref. en is hij onze gezochte Arijaan van Raalte.
Volgens mij is dit de doop van Adriaan van Raalte (dpb Zwolle):
  • 27-08-1786 21-08-1786 Ariaan Lambert Ariaan Derkien Herms woond voor de
    Diezerpoorte
    Willemina Meijers, woond voor de
    Diezerpoorte
De namen van zijn ouders staan ook in de overlijdensakte (aktedatum: 05-11-1877) https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/53481159

Zijn vader, Lambert Ariaans van Raalte, is op 10-01-1824 overleden in het huis staande voor de Dieserpoort 105.

Janny Lalkens
Berichten: 2605
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 13:49

Ja, dat klopt!

Maar die in Dieze staat in wijkboek 1742 genoteerd als Adriaan Hendriks, niet iets van Lambert in zijn naam. En hij komt toevallig ook uit Raalte.

Op wie was wie gezien, waar over deze kwestie 2,5 blz. verwijzingen staan (!!!) :

Hendrieka van Raalte
Geslacht Vrouw
Vader Hendrik Ariaan van Raalte Beroep Landbouwer Leeftijd 23
Moeder Willemiena Bos
Gebeurtenis Geboorte Datum 21-12-1827 Gebeurtenisplaats Zwolle

Ik weet niet of deze Hendrieka een nakomeling is van Adriaan Hendriks die zeer waarschijnlijk een boerderij koopt in Dieze (of daar vlakbij) van de weduwe van Albert Arents. ( Die familie ken ik. Twee broers met 2 zussen getrouwd, de ene kinderloos overleden)

Mocht het zo zijn, dat die Adriaan Hendriks de voorvader is van de Ariaan van Raalte, die in 1832 eigenaar is van A 785, dan zouden we als bewoners mogelijk ook nog Albert Arents en zijn vrouw aan de lijst van bewoners van A 785 kunnen toevoegen. Maar zover zijn we nog lang niet, besef ik, alleen al door al die verwijzingen naar aktes als je op wie was wie kijkt. Ik heb voor dit idee van Albert Arents mogelijk op A 785 nog geen enkel bewijs. Behalve dat hij en Adriaan Hendriks koemelkers waren, dus een boerderij(tje) hadden.
Werk aan de winkel. Heerlijk werk!

Egbert_
Berichten: 4089
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Egbert_ » 25 nov 2023, 13:54

bericht 2
Molens.jpg
Molens.jpg (151.08 KiB) 141 keer bekeken
De Duif en de Zwaan waren zaagmolens, dichtbij het Zwartewater in Holtenbroek.

En volgens wikipedia: Een pelmolen is een type molen waarin vroeger gerst tot gort (en later rijst) gepeld werd, om het kaf van de graankorrel te scheiden.

Van de drie molens op de kaart van ten Have 1648 was de molen bij de Vechtbrug aan de Nieuwe Vecht (de meest zuidelijke) al afgebroken in 1832.
De meest noordelijke lijkt mij de Schrevenweg molen.

De middelste zou de Beltmolen op de Nieuwstad (kadaster B323) kunnen zijn. Maar volgens kadaster is dat geen Dieze meer.

Mogelijk waren er zelfs nog meer molens, dan die ten Have heeft ingetekend.

Janny Lalkens
Berichten: 2605
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 13:57

Ik gok ook op die Schrevenwegmolen, maar weet niet zeker wat daar in die molen gebeurde.

Egbert, ik heb van jou een tijd geleden aanwijzingen gekregen over Margje/Mary Arnoldink, waarvan de (half) broers en zussen met haar vader en stiefmoeder naar Amerika waren gegaan in de jaren 1880/1881. Margje was jaren spoorloos. Tot jij me een verwijzing naar haar huwelijk met ene Van Raalte stuurde. Ik heb niet het idee dat dat iemand was die familie was van die dominee A.C. van Raalte, die ook emigreerde, maar heb dat nog niet uitgezocht.
Ik hoop toch zo de Van Raaltes uit Dieze aan die Margje te kunnen plakken via haar echtgenoot! Dat zou ik heel leuk vinden. Vaak zit er bij onderzoek nog wel een bonus voor jezelf, heb ik gemerkt.

Egbert_
Berichten: 4089
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Egbert_ » 25 nov 2023, 14:16

Janny Lalkens schreef:
25 nov 2023, 13:49
Ik weet niet of deze Hendrieka een nakomeling is van Adriaan Hendriks
huwelijk van haar ouders op 04-10-1827: bruidegom is zoon van Lambert Ariaans en Hendrica Timmermans
gedoopt/geboren
  • 25-11-1805 21-11-1805 Hendrik Lambert Ariaans Hendrica Timmermans voor de Dieserpoort
Een volle broer van Ariaan van Raalte.

Het eerste huwelijk van Ariaan van Raalte inmiddels ook gevonden, 01-05-1812. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/21319722)

En bij nader inzien is Hendrik van Raalte een halfbroer van Ariaan.

Uit de GI:
  • -03-05-1790
    Lambert Ariaans
    weduwnaar, doende boerenwerk, wonende
    voor de Diezerpoort, gaat in onder-
    trouw met Hendrieka Derks
    J.D.,doende boerenwerk,wonende
    voor de Diezerpoort

    Ariaan Hendrieks
    wonende voor de Diezerpoort,is getuige bij
    de ondertrouw van Lambert Ariaans
  • 27-03-1786
    Lambert Ariaans
    J.M.,greformeert.wonende bij 't
    Roodehart bij Dalsen.gaat in onder-
    trouw met Derkje Herins
    J.D.,greformeert.wonende te Ankem

Michael73
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2023, 21:09

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Michael73 » 25 nov 2023, 14:44

Janny Lalkens schreef:
25 nov 2023, 13:57
Ik gok ook op die Schrevenwegmolen, maar weet niet zeker wat daar in die molen gebeurde.

Is vrijwel zeker de Schrevenwegsmolen. Deze wordt in 1818 in de Overijselsche courant te koop aangeboden, in 1832 is ene Lambert Gerrits molenaar. Tegenwoordig ligt hier in de buurt de Pelmolenstraat.

Egbert_
Berichten: 4089
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Egbert_ » 25 nov 2023, 14:51

Janny Lalkens schreef:
25 nov 2023, 13:57

Egbert, ik heb van jou een tijd geleden aanwijzingen gekregen over Margje/Mary Arnoldink, waarvan de (half) broers en zussen met haar vader en stiefmoeder naar Amerika waren gegaan in de jaren 1880/1881. Margje was jaren spoorloos. Tot jij me een verwijzing naar haar huwelijk met ene Van Raalte stuurde. Ik heb niet het idee dat dat iemand was die familie was van die dominee A.C. van Raalte, die ook emigreerde, maar heb dat nog niet uitgezocht.
Deze van Raalte:
https://images.findagrave.com/photos/20 ... 050070.jpg
Volgens https://nl.findagrave.com/memorial/1139 ... van_raalte is zijn vader Roelof van Raalte op 28 oktober 1828 te Rotterdam geboren.
Dan die Roelof deze zijn: https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/65400800

Janny Lalkens
Berichten: 2605
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 14:54

Ik hoop dat ik u met Michaël mag aanspreken.

Michaël, voorlopig houden we het dan op de Schrevenmolen als vermoedelijke pelmolen. Tot er eventueel bewijs komt dat deze gedachte ontkracht. Misschien zie ik nog wat in Begraafboek 812 tot 815 dat informatie geeft. Daar staat nog wel eens een molennaam bij, als de molenaar begraven wordt. Maar dan is het nog afwachten of er Pelmolen bij staat. De Beltmolen is dan een andere.

***

Wat ook interessant is:

weduwe van Jan Sluijter; bruid wonende te Zwolle

Dat staat in de akte waar Egbert naar verwijst, naar het eerste huwelijk, in 1812, van Ariaan van Raalte. Hij heet daar Ariaan Ariaans en zijn vader heet daar Lambert Ariaans. Op dat moment gebruiken ze Ariaans als een soort achternaam en geen Van Raalte. Oorspronkelijk zou je voor Ariaan Ariaans verwachten dat hij Ariaan Lamberts zou heten.

Dit staat bij dat huwelijk van Hendrieka Jansen en dat gaat de goede richting op:

Jan Sluiter was koemelker in Dieze. Zoon van Hendrik Jansen Sluiter en van Maria Berends. Bron: blz. 124 onderaan, Vergeten levens van Jan van de Wetering.

Dat hier sprake is van een koemelker komt mij wel goed uit, want A 785 was een boerderij. Nu nog verder bewijzen, kijken of het lukt.

Vraag is nu: ging Ariaan van Raalte bij de weduwe inwonen?

M.a.w. : woonden Jan Sluiter en Hendrieka Jansen, koemelkers, rond 1800 op A 785 en zijn of haar ouders daarvoor ook al?
Wel even aan denken dat we niet weten wanneer die boerderij A 785 gebouwd is.

Janny Lalkens
Berichten: 2605
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 15:00

Bericht 2.

Egbert, Bedankt! Komend uit Rotterdam... In Amerika heet de man van Margje Arnoldink ook Albert R. van Raalte. R kan dan Roelofs zijn of 2e naam is Roelof.

Plaats reactie