Potman Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Potman Hasselt

Bericht door eppe » 03 dec 2023, 09:34

Hallo,

Met mijn kwartierstaat kom ik uit op Hendrik Gerrits Potman schipper x Grietje Kiers Dingstede. Hendrik zal van ong. 1600/1605 zijn. ws vermeld te Hasselt

In Amsterdam vond ik ene Pieter Gerrits (Potman) die op 28-8-1638 in ondertrouw gaat met Lysbet Willems uit Zwolle. Hij is 25 jaar en binnenlandsvaarder en komt uit Amsterdam en is geassisteerd met zijn moeder Trijn Nanninx . Ook wordt er ene Gerrit Claes vermeld in de marge. Is hij een zwager?
Bij de doop van dochter Trijntje in 1639 zijn getuigen Griet en Trijn Nanninge. Bij zoon Willen in 1641 is getuige Grietje Nanninge en in 1645 is Grietje Nanings getuige.

Vragen: zijn de Potmannen broers en zo ja, zijn de ouders dus Gerrit… (Potman) en Trijntje Nannings? Is dat echtpaar ergens bekend?
Van Hendrik Gerrits Potman heb ik trouwens 3 dochters, maar geen Trijn. Hendrik komt wel voor in Amsterdam als veerschipper van Hasselt.

Dit vond ik ook nog: notaris Hendrik Schaef 3 juni 1644 Amsterdam Attestatie. Voor mij compareerde Trijntje Nanningedr. oud omtrent LX jaren en huisvrouw van Gerrit Cornelis binnenlands schipper . zij verklaart iets over een kelder..

Geen huwelijk van het echtpaar gevonden of dopen, ws te Hasselt? Of Haarlem, zie onder
Laatst gewijzigd door eppe op 03 dec 2023, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.

eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door eppe » 03 dec 2023, 10:07

Amsterdam ondertrouw 27-2-1616 Grietje Nanninge van Haarlem, 28 jaar met haar vader Nanning Poppesz x Claas Coerten van Grotenbroek makelaar en weduwnaar van Fijtje Thomas.

Notaris Hendrik Schaef 2 april 1642 Boedelscheiding. Grietje Nanning wed. van zal. Claas Koersen makelaar geassisteerd met Harmen Claas Visscher en Hans Nanningh als haar gekozen voogden te ene, en Koert Claes vlotschuitvoeder en Symon Pieters mede voltschuitvoerder als man en voogd van Hilletje Claas en Nanning Claas varend coopman de rato caverende voor Cornelis Claes huaar luyder onmondige broer te samen erfgenamen van Claas Koerten haar sal. vader .
Genoemd o.a. Claas Jans Visscher

(Hilletje Claas is doopgetuige in 1643 bij Grietje dv Pieter Gerrits Potman)

PS ik plaats het ook over op het stamboomforum, immers geen Overijssel)

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Potman Hasselt

Bericht door Egbert_ » 03 dec 2023, 13:17

In het doopboek van Hasselt vind ik de doop van Gerrit op 07-02-1630

En vervolgens op 12-03-1634, 17-08-1636 en 12-07-1648 doopinschrijvingen van Hendrik Gerrits Potman (karveel)schipper en Aaltien Kiers

Waarschijnlijk is dit al wel bekend, maar het roept wel vragen op.
- is dit dezelfde Hendrik Gerrits Potman, die hertrouwd is
- is dit dezelfde Hendrik Gerrits Potman met dezelfde vrouw, en moet Grietje in 1630 Aaltien zijn
- is dit een andere Hendrik Gerrits Potman

eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door eppe » 03 dec 2023, 13:53

Dank je wel voor het meedenken,

Tja, dan zal het wel Aaltje zijn dan? Haar ouders heb ik Kier Jacobs Dingstee en Aaltje Cornelis, Verder ook geen aktes of zo waarin ene Grietje of Aaltje wordt genoemd. Wel raar dat er geen Trijntje of Aaltje gedoopt is, als vernoeming. Maar goed het zijn schippers, dus wellicht elders.

Ik ga er wel van uit dat het dezelfde personen zijn.

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Potman Hasselt

Bericht door ria jongman » 03 dec 2023, 15:44

Ik heb wel deze

Zwolle 09-1610 - Gerrit Cornelissoon zoon van wijlen Cornelis Nannix, wonende bij Beerent Lambertsen in de Roggenstraete, gaat in ondertrouw met Willemtgen Jans d.v. sal. Jan Willems wonende voor de Steenpoorte (getrouwd op 18-12-1610)

Willemtien is de dochter van Griete Jans Bloemert alias Koninks uit Hasselt- hier was een topic over

Zwolle 26-04-1618 Gerrijdt Cornelissen, sa: Cornelis Nannincks n.s. korveelschipper wonende buiten die Vischpoorte, end Hille Jans, sa. Arendt Wijnen n.w. wonende bij den Bogen

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Potman Hasselt

Bericht door ria jongman » 03 dec 2023, 16:16

bericht 2

en dit

Zwolle RA001-029 Transporten 1639-1650
Nieuw nummer: 0700-2003
f17 dd.12-11-1639
Compareerde de E. Hendrick Rouse Borgermeister als volmachtiger van Kijr Jacobsen tot Amsterdam woonachtig, blijkende bij procuratie voor Notaris Pieter Capoen te Amsterdam dd.10-11-1639 gepasseerd, en bekende verkocht te hebben voor een welbetaalde somme penningen aan Meinert Jellis en zijn erfgen. een rente van 2½ glgl. jaarlijks uit een huis en wehre gelegen in Goltsteghe, alles naar verdere inhoud van de principale brief.
Schepen Pr. R. Crans.

eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door eppe » 03 dec 2023, 18:55

Mooi gevonden Ria!

Ik schat de Kier Jacobs die woonde op Dingstede bij Meppel van ong 1580. Hij wordt echter in 1621 nog samen vermeld met Aaltje Cornelis, dus deze Kier is iemand anders helaas. Toch de naam Claasje Ybing… dat is een naam die wel in omgeving Meppel en in Zwolle voorkomt.

Kier Jacobs kleermaker x Claasje Ybing
1616 Jacob, getuige Liesbet Goosens
1617 Jannetje getuigen Jannetje Ybing, Liesbeth Goosens en Hendrik Willems
1619 Jacob getuige Liesbeth Goossens
1621 Jacob getuige Liesbeth Ybinge
1625 moeder heet Claasje Goosens (?) kind Claasje getuige Liesbeth Goosens
1627 Abraham getuige Jan Hendriks
1630 Jelis getuigen Harm Vreriks en Annet Winters

PS dit had ik eens genoteerd: Goosen Ibink komt uit Oosterhesselen en trouwt in 1592 te Zwolle. ws zijn Claasje, Jannetje en Liesbeth daar dochters van. Maar ander topic als er interesse is.

Dan die Gerrit Cornelis karveelschipper, dat moet toch haast dezelfde persoon zijn? Maar Hendrik Gerrits Potman laat al in 1630 zoon Gerrit dopen, dus als Hendrik een zoon is van Gerrit Cornelis x Willemtje Jans dan is hij erg jong getrouwd. En naar wie is hij vernoemd?
Hille Jans is dan zijn tweede vrouw en evt. Trijntje Nanning zijn derde? Wel mooi die link naar Nanning.

Claas Koerten x Grietje Nanning laten ook 2 x een Cornelis dopen in Amsterdam.

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Potman Hasselt

Bericht door ria jongman » 03 dec 2023, 21:56

Gerrit Cornelis heeft 1 zoon uit zijn 1e huwelijk en die heet Cornelis [1618]- uit het 2e huwelijk geen kinderen gevonden
Mogelijk is Gerrit Cornelis zijn vader Cornelis Nanninck wel verwant aan Trijne Nanninck.
Maar ik heb daar geen gegevens van.

eppe
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door eppe » 04 dec 2023, 11:08

Het is dus vrij onzeker ondertussen dat Pieter Gerrits Potman en Hendrik Gerrits Potman kinderen zijn van Gerrit Cornelis de karveelschipper uit Zwolle. Ze zitten in dezelfde business en er is de Nanning link. Maar geen bewijs.

Wat mij wel opviel dat Gerrit Cornelis opnieuw trouwt in 1618 en dat hij geen weduwnaar wordt genoemd. Of zal hij dan vóór het huwelijk met Willemtje Jans, nog een keer getrouwd geweest kunnen zijn en dat daaruit deze 2 zonen kunnen zijn? Tja wat niet kan..

De Nanning Poppes als vader komt uit Emden ben ik ondertussen achter. Zoon Poppe Nanning trouwt in Amsterdam en is ook varensgezel. Hij is zeer ws een jonge broer van Trijn en Griete Nannings.

Ik schat de vader Nanning Poppes van ong. 1555/1560, Als Gerrit Cornelis vermeld in Zwolle iets van 1580 is, en zijn vader Cornelis Nannix iets van 1550? Hmm..

ria jongman
Berichten: 2430
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Potman Hasselt

Bericht door ria jongman » 04 dec 2023, 11:34

Apart is ook dat die Gerrit Cornelis zich Buisman gaat noemen -voogdijakte 1618 - van zijn overleden vrouws kant is momber Jacob Gerrits corveelschipper [=z.v. Gerrit Jansen Connink en Soete Gerrits]
Van Gerrit Cornelis zijn kant wordt voogd Claas v.d. Velde.
Voogd Claas van der Velde kan als patroniem hebben Karstens, maar kan ook Alpherts zijn.
Inderdaad, het zal lastig zo niet onmogelijk zijn om bewijs te vinden.

Plaats reactie