Verkoop Erve GeestEngberts door Gerrit Jan Willems Zielman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
CeesB
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:56

Verkoop Erve GeestEngberts door Gerrit Jan Willems Zielman

Bericht door CeesB » 28 jan 2024, 15:19

Goedendag,
Gerrit Jan Willems (Zielman) en Geesjen Engberts hebben ergens tussen 1810 en 1813 hun Erve Geest Engberts in Oudleusen verkocht en zijn verhuisd naar de oude boerderij Luddelvinc in Welsem, dat ze van notaris Carel Alexander Bou(w)meester huurden.
(Deze informatie heb ik op het internet gevonden, maar ja ik wil het wel kunnen aantonen)
Bij de doop van hun kind Janna op 25 mei 1810 woonden ze nog ‘op ’t GeestEngberts’ en op 7 april 1813 te Welsem toen dochter Wilhelmina werd geboren.
In het repertorium van het Nieuw Notarieel Archief van Dalfsen heb ik geen transport gevonden zodat ik vermoed dat het in het ONA Dalfsen te vinden moet zijn. Dat staat echter niet online maar volgens mij zijn er mensen op het forum die over een transcriptie beschikken.
Wie kan mij helpen met de transportdatum en eventuele akte? En het mogelijke huurcontract?

Hartelijke groet, Cees Barthel uit Leiden.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: Verkoop Erve GeestEngberts door Gerrit Jan Willems Zielman

Bericht door Gerrit Zielman » 29 jan 2024, 13:33

Mijn zus Minie Buit-Zielman zit niet meer op dit forum , en vroeg me onderstaande toe te voegen aan dit onderwerp:

Gerrit Jan Zielman was pachter.
Het Geert Engberts is verkocht beschreven door notaris Mr.A.C. Bouwmeester te Dalfsen de inzet
op 29 juli 1818 de veiling 14 dg later. Prov en Ov courant.
In die akte staat dat het erf op 29 april 1807 op een publieke verkoop van de erfgenamen Cuper was aangekocht,
(via Derk Westerhof)Rechterlijk archief schoutambt Dalfsen, vrijwillige zaken no. 12.
Testament van Gerrit Cuper laat na aan zijn broeder Arnoldus Cuper de helfte van het erve genaamt Geert Engberts, thans bewoond bij de weduwe van Jan Willems waarvan de wederhelft aan de genoemde Arnoldus Cuper al in bezit had.27-6-1777.
Voor vroegere en latere gegevens van het erf Geert Engberts en andere oude erven;
Historische Werkgroep Oudleusen;
oudleusen@historischekringdalfsen.nl

Groeten van mijn zus

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Verkoop Erve GeestEngberts door Gerrit Jan Willems Zielman

Bericht door ria jongman » 29 jan 2024, 20:22

De bovengenoemde akte is te vinden op de folionummers 157-f157v-f157a-f157av-f157b-f157bv-f157c
gedateerd Dalfsen den 16 Desembr. 1783
De datum 27-06-1777 slaat op de datum van het testament van Gerrit Cuper, wat dan wordt geopend.

Het erve en goed Geert Engberts [vanouds genoemd het Lambert Tijssen] wordt in 1771 aan Gerrit en Arnoldus Cuper verkocht

ORA Dalfsen deel 11
zie daarvoor folio 153- f153v- f154 -f154v dd.05-02-1771
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten Antonij van der Veen en Gerrit Egbers
Verschenen is de HWG Gest. Hr. A:W: Baron van Palland Heer van Beerse etc.etc.etc. als volm. van desselfs vader en moeder de HWG Gestr. Hr en Vrouw van Pallandt ehel. Heer en Vrouw van Eerde en Oosterveen etc.etc.etc. volgens voornoemde volmacht dd.31-01-1771 verklaart te cederen en te transporteren aan de HWG Gest. Hr. G:W: Baron van Dedem toe den Berg etc.etc.etc. een halve whare in de Leussener Markte of Broek alleen om te hoijen en te weijden en verder niet zijnde van het erve van ouds het Lambert Tijssen of ook wel het Geert Engbers genaamt, thans bij de weduwe en kinderen van wijlen Jan Willems in huure gebruikt en welke erve onder andere goederen door de gebroederen Gerrit en Arnoldus Cuper in het geheel is aangekogt etc.

CeesB
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:56

Re: Verkoop Erve GeestEngberts door Gerrit Jan Willems Zielman

Bericht door CeesB » 30 jan 2024, 15:28

Beste mensen,

Hartelijk dank voor deze informatie.
De aktes heb ik dankzij jullie hulp op archieven.nl en Familysearch kunnen terugvinden.

De conclusie is dat je nooit zomaar notities van het internet over moet nemen zonder bewijs: Gerrit Jan Willems Zielman is nooit eigenaar geweest van GeertEngberts.

Hartelijke groet,
Cees.

Plaats reactie