Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 10 mar 2024, 14:09

BERICHT 2

Gevonden
Voogdijstelling Zalk deel 18 blz 245 dd 20-08-1792
Gerrit Jans wedr Fennegien Rutgers wil hertrouwen met Gerrigien Jans beide wonende op Veecaten. Hij heeft 4 onmondige kinderen; Magtelt ongeveer 23 jr, Janna 19 jr ,Hendrica 17j r en Jan Gerrits ongeveer 11 jaar oud. Voogden worden Egbert Jans als oom van VZ en Cornelis Berents beide wonende op Veecaten. Erfuiting 2 cgls als ze meerderjarig zijn.

Egbert_
Berichten: 4048
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 10 mar 2024, 15:29

Mooi!

Naam en leeftijden van de kinderen komen overeen met de doopdata van Gerrit Jans Fennetje Rutgers.

Harmpje staat er niet bij, dus die zal voor 1792 overleden zijn.

Dat maakt in ieder geval duidelijke dat:
  • 22-3-1811/24-3-1811 Fennigje (dv) Jan Brinck (en) Harmpje Gerrits in Vecaten (getuige) Magteldjen Gerrits vrouw van Jacob Jans van Marle (in) Mastebroek
de moeder Harmpje Gerrits niet de zus kan zijn van Magteldjen Gerrits. En dat hij dan haar broer zal zijn.

De voogd is dan (trb Zwolle):
  • 30-07-1759 Egb.t Stoel j.m. met
    Aaltje Jans Leeuw j.d. beide uit Vekaten onder Zallik
    Zijn alhier op Att: van Zallik getrouwt.
En bij Cornelis Berents wordt geen verwantschap aangegeven.

Egbert Jans zal dan voor 1798 overleden zijn, want dan is Gerrit Stoel de voogd over Jan Gerrits.

En Gerrit Jans wordt in de voogdij-akte nog niet van de Belt genoemd. (Ook niet Stoel, dat ben ik bij heb nog niet tegengekomen.)

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 10 mar 2024, 16:21

Ja, zulke aktes zijn helder.
Maar verder blijf het apart, zelf heb ik ook zoiets in mijn reeks. Zoon van Hendrik Kooiker huwt 1e x als Kooiker [ook een naamsaanneming] en 2e x als van de Wetering.
Gelukkig was dit verhaal nog bekend in de familie.

en verder om even terug te gaan naar het begin

Ik heb geen voogdijstelling van Maria Peters gevonden - x Derk Meijerink
Kennelijk had ze geen kinderen bij hem.

Ik denk dat Henk Nijland de reactie van Harmen niet heeft gezien?
Maar de akte opgezocht en aangevuld

Blz. 434 Zalk ORA deel 18
Transport
Anna Maria Hendriks laatst weduwe van Gerrit Wilms, verklaart op 5 april 1799 - bij publieke verkoop voor dit scholtengericht - verkocht te hebben aan Dirk Mijrink en zijn vrouw Maria Peters van der Velde ten erfelijken profijt drie koeweiden op de Vreugendenrijker Weerd
Actum Zalk den 25 juli 1799

• Zalk begraven 30-09-1800 Derk Meijering veerman

Blz 474 Zalk ORA deel 18
26 nov 1801
Jan Gerrits Nieuwland en Maria Peters van de Velde verkopen drie koeweiden op de Vreugderrijkerweerd aan Hendrik Meijerink en Derkien Diek, Deze zijn bezwaard met 2 guld. 3 stuijver, 8 penn. aan verponding, maar verder vrij en onbezwaard, voor een inmidddels betaalde somma van zevenhondert cgls en doen derhalve hiervan cessie en transport.

Hertrouw van Nijland zit niet op www?

Egbert_
Berichten: 4048
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 10 mar 2024, 17:19

De hertrouw is te vinden op wiewaswie, 05-09-1811 te Zwollerspel (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/21359633)

Uit het eerste huwelijk van Jan Nijland vijf kinderen, van wie er zeker drie zouden trouwen. (Een voogdij-akte heb ik nog niet gezien.)

Mijn betovergrootmoeder is uit het tweede huwelijk met Petertje Zwakenberg (1751-1852)

Maria Peters heet van de Velde, omdat haar vader daar geboren is, in de buurtschap de Velde tussen Hasselt en Zwartsluis.
Van haar stamreeks heb ik zes generaties gevonden. Wie er belangstelling voor heeft, neem maar contact op via PB.

Naamsaanneming blijft soms een puzzel.
De broers van Hendrik Willems Kooiker zijn zich van Haarst gaan noemen. Gerhardus Willems van Haarst was van ca 1798 tot 1803 pachter van Kloosterzijl. Het zal bij hem thuis zijn geweest waar hun vader Willem Engbers overleed.

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door HenkNijland » 10 mar 2024, 17:28

Hallo Ria,

Deze reactie had ik wel degelijk gezien en vandaar ook mijn reactie eerder waarin ik aangaf dat mijn theorie mbt de erfenis van Ever Willems en Geerigjen Rutgers niet juist blijkt te zijn.
De akte van 5 april 1799, die Egbert stuurde maakte wat mij betreft alles duidelijk mbt mijn theorie.
Dit was mede ook naar aanleiding van het gegeven dat Marie Peters eerder getrouwd bleek te zijn geweest met Derk Meijering.

Wat wat mij betreft nu nog resteert is de akte van erfuiting in 1811 bij het tweede huwelijk van Jan Gerrits Nijland.(met Petertje Zwakenberg)
Deze erfuiting zou volgens mij in Zalk te vinden moeten zijn.

Groet Henk

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 10 mar 2024, 19:41

Ik denk dat je dan niet meer in het ORA moet zijn, maar bij de Vrederechter vermoed Ik ?

0105 Vredegerecht Zwolle
Kenmerken
Inleiding
Inventaris

2e Arrondissement DEVENTER; Kanton: Kampen; Gemeenten 1811: Zalk

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 11 mar 2024, 20:10

bericht 2
Zalk deel 18 Folio 403 22 juni 1798
Ceurnoten Jan Kloosterman en Japik Harms
In den gerigte erschenen is Cornelis Berens zijnde op den 20 augustus 1792 met en benevens Egbert Jans aangestelt als momberen over de vier minderjarige kinderen van Gerrit Jans edog alzoo de eerst gemelde momber tans insolvent en aan de diaconie van Zalk is vervallen in deselfs plaats benoemende de persoon van Gerrit Egbertzen Stoel die ook bij de Gerichte erschenen en geconfirmeert is en heeft deze momberschap aangenomen.

Plaats reactie