Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 08 mar 2024, 20:18

bericht 2
ria jongman schreef:
08 mar 2024, 15:57
Kan de Jan Gerrits uit die akte dus wél een kind zijn van Gerrit van de Beld
en is dan niet dezelfde als Jan Gerrits die later Stoel heet.
Misschien goed om alle feiten op een rij te zetten.

Gerrit van de Beld wordt maar een paar keer van de Beld genoemd!
  • ZWK f334 - 12 apr 1799: Jan Gerrits, minderjarige zoon van Gerrit van den Belt
  • 11-12-1805 Garrigje Vr. van Gerrit Jans van de Beld
    21-02-1806 Gerrit van de Beld uit Vecaten (begraafboek Zalk)
Bij dat laatste hoort:
  • 27 juli 1792: Gerrit Janz, wed. van Fennigje Rutgers, zoon van Jan Hendrikz en Janna Jans, met Garritje Jans j.d. beide "in Vekaten", dochter van Jan Asjes en Berentje Garrits. Hier getrout den 9 Sept., zijnde door ziekte verhindert.(trb Zalk)
Daar hoort dan bij:
  • 17-05-1781: Fennetje Rutgers uit Vecaten (begraafboek Zalk)
Er is een hiaat in het trb Zalk van 1753 tot 1791, dus als ze in Zalk zijn getrouwd, is dat niet terug te vinden.
Alle Fennetje Rutgers uit het dpb van Zalk:
  • 4-12-1768 Magteldjen Gerrit Jansen Fennetje Rutgers Vecaten Jennigje Rutgers
    24-5-1772 Janna Gerrit Jans Fennetje Rutgers Vecaten Gerritje Rutgers
    17-7-1774 Hendrikje Gerrit Jans Fennetje Rutgers Vecaten Gerritje Rutgers
    30-11-1777 Harmpje Gerrit Jans Femmetje Rutgers Vecaten Gerritje Rutgers
    16-4-1781 Jan Gerrit Jans Fennetje Rutgers Vecaten Gerritje Rutgers
Hier wordt Gerrit Jans dus geen één keer van de Belt genoemd. Dat kan twee dingen betekenen
1) Gerrit Jans Fennetje Rutgers is niet dezelfde als de weduwnaar van Fennigje Rutgers die Garritje Jans trouwde
2) Gerrit Jans is de achternaam, toevoeging van de Beld pas gaan gebruiken na zijn trouwen.

Ik neig naar optie 2.

zoon van Jan Hendrikz en Janna Jans, het patroniem van de moeder klopt niet, maar deze doopinschrijving voldoet verder als enige in Zalk:
  • 22-06-1738 Gerrit Jan Hendriks Janna Hendriks
In de volkstelling 1748 te Veecaten:
  • Volkstelling 1748 Vecaten
    Janna Hendr= wed Jan Hend=
    Willem ___ bov
    Egbert ___ bov
    Jannigjen ___ bov
    Janna ___ bov
    Gerrit ___ ben
bov = boven de 10 jaar, ben is beneden de tien jaar.

Dat Janna Hendriks weduwe is, klopt met het begraafboek Zalk:
  • 28-12-1747 Jan Hendriks Stoel aen een rode loop en sedert ruim half septemb 1747 bijgebleven
En in het doopboek van Zalk:
  • 21-9-1732 Jennigjen Jan Hendriks
    22-3-1734 Egbert Jan Hendriks Stoel
    6-1-1737 Johanna Jan Hendriks Stoel
    22-6-1738 Gerrit Jan Hendriks Janna Hendriks
Natuurlijk zijn dit geen bewijzen. Maar een alternatieve geschiedenis van Gerrit Jan van de Beld kan ik niet vinden. Ik kan maar één Gerrit Jan van de Beld vinden in Veecaten, en dat is bovenstaande.

De vraag is dan niet zozeer: is Jan Gerrits Stoel wel de zoon van Gerrit van de Beld, maar:
waarom laat de zoon Gerrit van Jan Hendriks Stoel zich van de Beld noemen (vanaf 1799)?

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 08 mar 2024, 23:24

Het trouwboek 1753 etc. is er wel, alleen niet op VpNd.

ZALK 27 JULI 1792 . Gerrit Janz, wed. van Fennigje Rutgers, zoon van Jan Hendrikz en Janna Jans, met Garritje Jans j.d. beide "in Vekaten", dochter van Jan Asjes en Berentje Garrits. Hier getrout den 9 Sept., zijnde door ziekte verhindert.

Jan, geboren 8 juli 1795 ged 12 juli zoon van Gerrit Jans en Gerritje Jans.
Getuige: Berendje Willems, weduwe van Jan Scholten in Vecaten.

de wed. van Jan Scholten uit Vecaten begraven 29 sept 1802

Ik zie overlijden Garrigje dochter van en niet vrouw van als je het vergelijkt met de notitie eronder.

Een 2e zoon Jan dus.

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 08 mar 2024, 23:57

begraafboek_Zalk.jpg
begraafboek_Zalk.jpg (99.09 KiB) 87 keer bekeken
Achter de naam van Garrigje zie ik Vr:
De rechterpoot eindigt naar boven in een krul naar rechts. Dus een V.
Achter Aaltjen in 1806 zie ik de rechter poot eindigend in een krul naar links, dus een D

Garrigje heeft als patroniem Jans. Dus nog een Jan erbij om te vernoemen. Geen aanleiding om daarom te vermoeden dat de voorzoon Jan overleden is.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 09 mar 2024, 09:02

Ja, ik zie het nu ook duidelijk. Vrouw van dus.

Ik ga er niet vanuit dat de 1e Jan overleden is want hij zou dan rond 1811 trouwen. Daar is deze Jan te jong voor.

Blijft de voogd Cornelis Berents zijn verwantschap vaag.
En is ook niet bekend of de 2e Jan volwassen is geworden.

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 09 mar 2024, 09:56

Ik kwam nog wel iets vreemds tegen, dat ik nog niet helemaal kan plaatsen.

https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2

Jan Gerrits neemt de achternaam Stoel aan. Met zijn negen maanden oude dochtertje Fennegjen Jans. Maar als ik in het doopboek Zalk zoek, zie ik alleen:
  • 22-03-1811 24-03-1811 Fennigje (dv) Jan Brinck (en) Harmpje Gerrits in Vecaten (getuige) Magteldjen Gerrits vrouw van Jacob Jans van Marle Mastebroek
Hoewel deze dopeling nog geen negen maanden oud kan zijn bij de naamsaanneming in 1811.

De dopeling blijft wel leven, want in 1831 trouwt ze Derk Roskam. En als weduwe in 1843 met Jacob van 't Haar.
Magteldjen Gerrits vrouw van Jacob Jans van Marle Mastebroek is doopgetuige. Daarom vermoed ik dat Harmpje Gerrits haar zus is, beide dochters van Jan van de Beld.
Van de ouders kan ik verder niets vinden in wiewaswie. (Dat er nu al een halve dag uit ligt, maar toen de site nog bereikbaar was, ook niets gevonden.)

Een doopinschrijving van Jan Gerrits [Stoel] en Harmpje Gerrits van Dijk in 1810 met een dochter Fennegjen kan ik ook nergens vinden.

Aanleiding was om te zoeken hoe Jan Gerrits Stoel, de vermeende zoon van Gerrit van de Beld zich voorheen zou noemen bij volgens de naamsaanneming.

De andere Jan Gerrits Stoel, die met Hendrina de Leeuw trouwde, had in 1811 al drie (nog levende) kinderen. Die is het dus niet, die in Veecaten 1811 de achternaam Stoel aanneemt.

Het lijkt er toch wel op dat het de zoon van Gerrit van de Beld is, die hier de achternaam Stoel aanneemt.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 09 mar 2024, 12:16

Ze zouden kinderen zijn van een Gerrit gezien het patroniem
Is Machteldje Gerrits soms ook een kind van Gerrit van de Belt, net als Harmpje?

Neemt Harmpje haar man Jan Gerrits de naam Stoel aan maar is eigenlijk een Brinck?

Magteldjen dochter van Gerrit Jansen en Fennetjen Rutgers uit Vecaten –
Getuige Jennigje Rutgers 4 dec. 1768
Janna dochter van Gerrit Jans en Fennetje Rutgers uit Vecaten.
Getuige: Gerritje Rutgers. 24 mei 1772
Hendrikje dochter van Gerrit Jans en Fennetje Rutgers uit Vecaten; Bij mijn
absentie gedoopt door Ds. Ebbinge predikant te Wilsum. – get. Gerritje Rutgers 17 juli 1774
Harmpje dochter van Gerrit Jans en Femmetje Rutgers uit Vecaten.
Getuige: Gerritjen Rutgers 30 nov. 1777
Jan zoon van Gerrit Jans en Fennetje Rutgers uit Vecaten. Get. Jannetje Rutgers 16 april 1781

Maar dat klopt dan weer niet met de volgende doop van Jan Gerrits Stoel
Geesjen, geboren 17 maart 1812 dochter van Jan Gerrits Stoel en Harmpje Gerrits
van Dijk wonende in Vecaten.
Getuige: Annigje van Dijk wonende in Vecaten. 22 maart

Jacob Jans van Marle is deze

dpb Mastenbroek 21 07 1771 - Jacob, zoon van Jan Hendriks van Marle en Hilligjen
Jacobs op 's H.Broek

Deze JH van Marle is verwant aan Marten Jans Holtland

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 09 mar 2024, 14:22

Jacob Jans van Marle heb ik in beeld. Zijn grootmoeder vaderskant is Geertien Martens, dv Marten Jans [Holtland] en Geertien Henricks. (Die komen voor in mijn kwartierstaat.)

Als Jacob overlijdt, heet zijn vrouw Machteltjen Gerrits Stoel. Zo heet ze ook als ze twee maanden later zelf overlijdt als Machteltjen Gerrits Stoel (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/31507527)

Ze is dan 68 jaar, wat overeenkomt met de doop in Zalk:
  • 4-12-1768 Magteldjen Gerrit Jansen Fennetje Rutgers Vecaten Jennigje Rutgers
De vraag voor mij is dus ook: Neemt Harmpje haar man dus Jan Gerrits de naam Stoel aan maar is eigenlijk een Brinck?

Oftewel, is er rond die tijd één echtpaar Jan Gerrits x Harmpje Gerrits, of toch twee ??

Er overlijdt een Jan Stoel, echtgenoot van Harmpje Dijk, en zoon van Gerrit Stoel en Fennigje (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18528116)
Zij overlijdt als Harmpje Dijk, dochter van Gerrit Harms Dijk en Geesje Willems (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18528171)

Zij is dus niet de dochter van Gerrit van de Beld. Hij wel zijn zoon!

Dus toch mogelijk dat hij dezelfde is als Jan Brink. Maar dan is het weer vreemd, dat Fennigje, plaatsvervangend door haar vader, wel de achternaam Stoel aanneemt, maar voor de rest van het leven (van den) Brink heet. Zelfs nog bij haar overlijden in 1847 ()
En wordt haar leeftijd verkeerd ingeschat: 40 jaar bij overlijden in 1847, en 32 jaar bij trouwen in 1843. (Leeftijd trouwakte is juist.)
Het komt echter vaker voor, dat iemand een achternaam aanneemt, maar in de jaren erna met een andere voornaam in de BS vermeld wordt. Pas rond 1850 wordt de BS systematisch.

Het is dus ook onduidelijk of dochter Harmpje Gerrits van Jan van de Beld ooit getrouwd is geweest. Geen vermelding van overlijden gevonden in het begraafboek van Zalk, en ook geen overlijden gevonden in de BS (wiewaswie).

Niets te vinden in de BS over Jan Brin(c)k. Dus neem ik voorlopig maar aan, dat Jan Brinck, vermeld 24-03-1811, de zoon is van Gerrit Beld.

Is bekend of er boerderij-namen Belt en Brink waren in Veecaten?

Jammer dat er geen erfuiting bekend is van Jan van de Beld, rond 27-07-1792. Geen van de kinderen is dan al volwassen. Van Machteldje, Hendrikje en Jan is bekend dat ze later zouden trouwen, en kinderen krijgen. Maar die waren in 1792 nog onmondig. (Machteldje was toen 24 jaar was en nog niet getrouwd.)

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 09 mar 2024, 22:22

Inderdaad wel vreemd én ingewikkeld.
Ik zal proberen de voogdijakte te vinden.
Misschien wordt het dan duidelijk.

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door Egbert_ » 09 mar 2024, 22:50

Dit nog gevonden:

https://preserve3.archieven.nl/proxy/f ... t=20240222

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211

De trouwakte van Fennigje Brink, en extract van doopinschrijving uit de huwelijkse bijlagen.

Haar ouders leven nog in 1831, en zijn aanwezig, en geven toestemming voor het huwelijk.
Fennigje en haar ouders kunnen niet schrijven. En ondertekenen de akte niet.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Info gevraagd mbt eerste huwelijk Jan Gerrits Nijland en Marie Peters van der Velde ca.1800 vermoedelijk in Zalk

Bericht door ria jongman » 10 mar 2024, 13:51

Egbert, de 1e link werkt niet

Volgens het ORA Zalk
Jan Jansen Stoel x Berentjen Willems heeft uit zijn 1e huwelijk een zoon Teunis en een dochter Jannigjen en uit het 2e huwelijk een zoon Willem volgens testament van 3 april 1793 BRON ORAZalk deel 18 blz 231-240

Plaats reactie