snel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 11 apr 2024, 10:49

Ik snap het dilemma. Maar vind het nog geen bewijs om te zeggen, dat de bruidegom Gerrit Hendriks in 1692 niet de weduwnaar in 1694 kan zijn. Er ontbreekt gewoon informatie.

Vanuit Hasselt gezien: het is de enige Gerrit Hendriks die in aanmerking kan komen als weduwnaar in Streukel.

Mijn vermoeden, geen bewijs, dat Jannetje Egberts de dochter zal zijn van Egbart Sijmen x Femmegien Berents. Kunnen we daar nog wat mee?

Is er meer bekend over dit echtpaar? Ik heb wel zeven kinderen genoteerd, maar helaas geen bronnen.

Wel vond ik dit nog:
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
(0037.1 Hoogschoutambt Hasselt, 3117 1670 - 1699. foto 321)
kopers van een paar stukken weideland zijn:
- Berentien Egberts wed: van sal Albert Peters op de Warf
- Peter Everts en Elisabeth Egberts
- Jan Egberts en Diewertien Assies
- Gerrit Jans en Aaltien Egberts
De eerste drie herken ik als kinderen en schoonkinderen van Egbart Sijmen x Femmegien Berents. Maar daar zit geen Jantien Engberts bij. Maar ook Sijmen Egberts x Willemtie Jans is er niet bij. En die leven dan nog wel
Dus een overlijden van Jantien Engberts kun je hier niet uit opmaken. Evenmin als een bevestiging dat zij degene is van de trouwinschrijving 1692.
De reden om samen te kopen, ontgaat mij overigens.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 11 apr 2024, 11:38

De laatsten lijkt me deze

Hasselt schoutambt invnr 3120 [Scan 69] – 4 mei 1696 - Gerriet Boumeister en zijn huisvrouw Aeltien Eghberts mitsgaders Geert van de Warf en zijn huisvrouw Berentien lenen 210 cgls aan burgmr. Liephardt


1] Fennigje gedoopt 27-1-1689 d. van Gerrit Jansen en Aaltje Egberts - Boek 701/71
2. Jan gedoopt 15-9-1691 s. van Gerrit Jansen en Aaltjen Egberts - Boek 701/120
3. Egbert gedoopt 7-2-1695 s. van Gerrit Jansen en Aeltien Egberts - Boek 701/183
4. Willem gedoopt 17-10-1697 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 701/247
5. Jacob 03-07-1701 [RBSO 702/80]
6. Grietje gedoopt 10-8-1702 D. van Gerrid Jansen Boumeister en Aaltje Egberts 702/104
7. Jacob gedoopt 12-3-1709 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 703/5

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 11 apr 2024, 12:41

Bedankt voor de akte en aanvulling/correctie. Kan ik weer een stukje aan mijn voorgeschiedenis toevoegen.
  • Zwolle NG
    27-02-1688 Garrit Jansen tot Haerst j.m. en
    Aeltin Eghberts j.d. meede aldaer
Ik had Aeltin Eghberts als dochter van Egbert Hendriks van den Ordel x Merregien Luijchies genoteerd.
De zeven dopelingen had ik ook gevonden, waaronder geen Merregien. Maar wel Fennigje als eerste dopeling.

Aeltin Eghberts tot Haerst, maar is van Streukel (Hasselt). Dat laatste staat niet in de trouwaantekening. Dus was ik uitgegaan van ouders in Haerst.

Altijd mooi als er aanvullende aktes opduiken!

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 11 apr 2024, 13:43

Die fout had ik ook gemaakt ;)

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 11 apr 2024, 14:51

Even gecontroleerd of Gerrit Hendriks een broer zou kunnen zijn van Machteltje Hendriks, de vrouw van de broer van Hemtie Claesen.

De vader van Machteltje maakt in een testament en noemt zijn kinderen:
30 aug 1704 [-] Ten eerste institueert en nomineert hij tot zijn enigste en universele erfgenamen zijn kinderen en kindskinderen, met name Machteltien Snels, getrouwd aan Sijse Claessen, Willemtien Snels, getrouwd aan Peter Arens, de drie kinderen van zijn overleden zoon Derck Snel in plaats van de vader, en Evert en Wilhelmus Snel
Maar daar is geen Gerrit bij. En "onze" Gerrit leefde waarschijnlijk nog in 1704, en had zeker nog levende nakomelingen, tenminste één.

Zoon Hendrik was in 1698 al begraven, kinderloos gestorven.
En van dochter Marrighijn Hendriks Snelle die in 1687 belijdenis deed, is dan waarschijnlijk voor 30 aug 1704 overleden.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 11 apr 2024, 14:54

Bedankt voor de moeite.

Ik heb een andere vraag
Wanneer is Jantje gedoopt als dochter van Egbert Sijmons ?

Ik heb alleen deze gevonden

Sijmen 1651 z.v. Egbart Sijmens; te streuckel,
mdr. N.N.,
Madeleentien 1657 d.v. Egbart Sijmens; te streuckel,
mdr. Femmegien Berens,
197/121
Lijsabet 1660 d.v. Egbart Sijmen; te Streuckel,
mdr. N.N.,

Jan Egberts is gedoopt te Hasselt: 25-02-1663 als zoon van EVert Sijmons huisman te Streuckel

Jacob 1665 z.v. Egbert Sijmens; te Stroeckel,
mdr. Femmegien Berents,
198/35
Aaltje 1669 d.v. Egbaert Sijmens; huisman te Streuckel,
mdr. Femmegien Berents,
198/81

Ze zou - gezien de datum - toch ook hieronder bij moeten staan?

- Berentien Egberts wed: van sal Albert Peters op de Warf
- Peter Everts en Elisabeth Egberts
- Jan Egberts en Diewertien Assies
- Gerrit Jans en Aaltien Egberts Datum 12 juli 1693

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 11 apr 2024, 15:30

Dat is inderdaad wat ik mij ook afvraag, zie reactie van 11 apr 2024 10:49

Ook Sijmen, de dopeling van 1651 staat er niet bij, maar leefde nog wel
trb Zwolle
  • Sijmon Eghbers jonghman te Stroeckel
    Willemtien Jans
    proklemaesij gaen tot Hasselt
    Attestatie gegeven om te trouwen tot Hasselt den 28 decemb 1675
Op 29 maart 1712 laat zijn vrouw een momberakte opstellen. Dochter Mechteld is in 1697 gedoopt. Dus leefde Sijmon Eghbers nog in 1693

De doop van Berentien Egbertsen (x Albert Petersen, 2e x Geert Janssen) heb ik ook niet gevonden.

Peter Egbers te Zuitem op den Aelvanger x Machteltien Jans heb ik ook gekoppeld aan Egbart Sijmen x Femmegien Berents
  • Zwolle, 1683, Den 24. Meert. (otr)
    Peter Egberts, j.m. te Streukel, en
    Machteltien Jans j.d. te Haerst
    Proclamatien gaen mede te Hasselt
Bij Peter heb ik geen doopdatum, dus ik twijfel nu of hij wel bij dit gezin hoort.

Van Jannetje Egberts heb ik geen doopdatum. Mogelijke verklaringen waarom ze er niet bij stond:
- ze hoorde toch niet bij dit gezin
- niet iedereen deed mee, Sijmen Egberts, bijvoorbeeld
- Jannetje Egberts was al overleden

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 11 apr 2024, 16:01

Wat vreemd.

Dit hoort toch bij elkaar?
Berentien Egberts
Simon Egberts
Peter Egberts
Jan Egberts

ZWK f56 - 3 mrt 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Herman Meuwsen [!] en Otto Meuwsen, Doctoren.
In het Gericht is verschenen Berentjen Eghbers, weduwe van Albert Peters op Wolfshagen, in dezen met de gerichtschrijver Holt als haar momber geassisteerd. Zij heeft over haar zeven onmondige kinderen (Eghbert, Peter, Gerrijt, Fennighjen, Lijsebet, Cornelis en Annighjen ) tot mombers verzocht Simon Eghbers, oom van moeders zijde, en Jan Klasen, aangehuwde oom van vaders zijde.

Zwk f318 - 24 mei 1710 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Berent Langhcamp en Wolbert Meijer.
In het Gericht is verschenen Swaentien Berens, weduwe van zaliger Peter Egbers op den Aelvanger tot Zuitem, in dezen met Arent van Campen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar twee onmondige kinderen (Gerrit en Marrechien Peters), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Geert Jans op Wolfshagen, oom van vaders zijde, en haar comparantes vader Berent Frericks te Diese

ZWKf46 - 3 dec 1712 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Abraham Gerhart Vriesen, Doctor, en Berent Langhcamp.
In het Gericht is verschenen Berentien Egbers, weduwe van Geert Jansen op Wolfshagen, in dezen met Doctor Otto Meuwsen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar onmondig kind Aeltien Geerts, bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Jan Wolters, oom van vaders zijde, en Jan Egbers, oom van moeders zijde.

Is Wolfshagen dan iets anders dan de WERF?

12 juli 1693
kopers van een paar stukken weideland gelegen in Streukel zijn:
- Berentien Egberts wed: van sal Albert Peters op de Warf
- Peter Everts en Elisabeth Egberts
- Jan Egberts en Diewertien Assies
- Gerrit Jans en Aaltien Egberts

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 11 apr 2024, 17:34

In bovenstaande mist nog:

ZWK f64 - 31 mrt 1694 - Richter Hermen Meuwsen.
Keurnoten Gerrijt van Rijssen en Derk Lambers.
In het Gericht is verschenen Lijsebet Eghbers, weduwe van zaliger Peter Evers op de Horst, in dezen met de gerichtschrijver Holt als haar momber geassisteerd. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Eghbert, Jacob en Meghtelt), in echte bij haar voornoemde zaliger eheman geprocreerd, tot mombers verzocht Jochum Evers, oom van vaders zijde, en Peter Eghbers, oom van moeders zijde.

ZWK f72 - 26 okt 1700 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten de Heer burgemeester Wilhelm Louwerman en Hendrick Reinders, Medicinae Doctor.
In het Gericht is verschenen Jan Gerrits te Haerst, weduwnaar van Elijsabeth Egbers. Hij heeft over zijn onmondig kind (Grietien Jans), bij zijn voornoemde huisvrouw zaliger Elijsabet Egbers in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Willem Gerrits, oom van de vaders zijde, en Sijmon Egbers, wonende tot Strockel [= Streukel], oom van de moeders zijde.

Hasselt, 29 maart 1712.
Willemtien Jans, weduwe van Sijmen Egberts, gaat hertrouwen en over haar drie onmondige kinderen Aeltien, Gerrijt en Megtelt Sijmons, worden tot mombers aangesteld Jan Egberts en Goossen Jans.

Deze horen dus elkaar.
Berentien Egberts
Simon Egberts
Peter Egberts
Jan Egberts
Elijsabeth Egbers

Peter Egtbers en Meghteltie Jans zijn dus niet bij de kopers in 1693. Evenmin als Simon Egberts en Willemtie Jans.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 11 apr 2024, 19:13

Ik denk dat ik ga afsluiten.
Het is te vaag en te weinig betr. Gerrit Hendriks
En Hasselt is behoorlijk rommelig qua ORA.
Het is maar een korte periode 1692 -1704 - 1714 maar voor hetzelfde geld is hij in 1704 meeverhuisd richting Gelderland en moet ik daar zoeken.

Dus,
Bedankt Egbert
en nogmaals Mieke!

Plaats reactie