Hendrik Gerrits (Nijland??)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4060
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Egbert_ » 22 apr 2024, 15:46

bericht 2

In 1830 woont Nijland in Berkum, Bruggenhoek, huisnummer 21, met vrouw en de dan drie jongste kinderen.
(onderaan de pagina en de daaropvolgende pagina: NL-ZlCO_0801.4_581_0221.jpg

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 16:24

De voogdij akte moet ik nog bekijken.

Henk, je schreef:

" Volgens mij is Frederik Snel de jongste zoon van Thijs Snel en Aaltijn Vos
Immers Peter Jans de man van Janna Snel was op enig moment de momber over hun kinderen." Helemaal mee eens!

Het is vast die Thijs zijn zoon, de Frederik Snel, in 1726 geboren.

Zou nummer 1 de Bierton zijn geweest? Als je nu in deze tijd over de brug van de Steenwetering gaat vanuit Zwolle en je duikt Schelle in, dan heb je natuurlijk direct rechts een huis, maar dat stond er denk ik toen nog niet.

Schelle nr. 2 in 1832 was M 73 , kadastraal gezien. Later Schellerbergweg 6 en 10. Het is daar met de nrs. 6, 8 en 10 wat ingewikkeld.

Rond 1800 was nummer 3 wat nu Schellerbergweg 12 is, voorheen Seine Hofman. En nr. 3 in 1823 mijn geboortehuis, Schellerbergweg 14/16, maar ooit las ik nr. 4 en 5 voor die boerderij. Dan denk ik dat nr. 1 toch de Bierton was? Of die boerderij langs de Steenwetering die er achter ligt?

Als overlijdensaktes van bewoners van bijv. de Bierton uit dezelfde tijd als die je nu als Schelle nr. 1 zoekt zichtbaar zijn, helpt dat? Of een bericht op delpher uit die tijd? Lezend in oude gescande kranten op delpher valt het me op hoe vaak boerderijen afbrandden. Veel hooibroei, denk ik.

Mijn geboortehuis was een dubbele boerderij. In 1954 was het Schellerbergweg 14/16 en ik meen dat het daarvoor ook wel eens nr. 4/5 was. In 1823 was het nr. 3.

Wat ook nog zou kunnen: nr. 1 is afgebroken. Het begint met nr. 2 dan op perceel M73. Nr. 1 zal dan direct over het bruggetje rechts hebben gelegen?

https://buurtvereniging-schelle-oldenee ... weg-14-16/ Hier staat mijn geboortehuis dus als nr. 3. Onder anderen, want het heeft heel veel nummers gehad.

https://buurtvereniging-schelle-oldeneel.nl/938-2/ Geweldig mooie presentatie door Marinus Dijk!! Je kent zijn onderzoek naar de bewoning van Oldeneel en Schelle?

Er is eens een testament opgemaakt door een oude mevrouw die voor dat gebeuren de Bierton als plek koos. Of ze daar een kamer huurde? Kon je daar bij in wonen? Een soort pension? Het was toch in feite een herberg/boerderij? Maar misschien kon daar ook iemand zijn oude dag doorbrengen?
Als je achteruit ging bij de Bierton, langs de Steenwetering: de boerderij die daar staat: hoe oud is die? Kan dat toen nog nr. 1 zijn geweest?

Egbert_
Berichten: 4060
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Egbert_ » 22 apr 2024, 17:33

In het huizenregister van 1839 woont en bezit Peter Nijland huisnummer 1, kadaster M237. (Kikvorst)

NL-ZlHCO_0800_625_0025.jpg
  • 0801.4 Gemeente Zwollerkerspel, Burgerlijke stand en bevolkingsregister
    2. Archiefbescheiden, behorend tot de rubriek Bevolkingsboekhouding
    25 - 630 Register van huizen, 1839,1852, 1869, 1870 en 1908, 1910-1930.
    625 1839.
De namen Hendrik Spijkerman en Berend Post zijn doorgestreept.

Dat komt overeen met: https://buurtvereniging-schelle-oldenee ... e-bierton/

Jan Nijland zal bij zijn zoon in huis overleden zijn.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 18:51

Mooi dat jij het wél zag, Egbert. Ik keek bij Schellerbergweg 27- l en 27- II en 27 A. Daarvóór stond op de site van de buurtvereniging een huis aan de Kleine Veerweg en daarvoor de Bierton. Die heb ik dus gemist.

Uit de beschrijving van Marinus Dijk op de site van de buurtvereniging:

"Het huis/herberg heeft het kadastrale nummer M 237, met een gemeentelijk nummer, Schelle huis nr. 1 hetgeen tot 1910 zo blijft.

Of Berend zelf ook de Kastelein is van De Herberg is niet geheel duidelijk want bij het begin van het Bevolkingsregister van Zwollerkerspel is Hendrik Spijkerman de bewoner en later is dat Willem Post. Berend komt dus niet voor als bewoner bij het bevolkingsregister.

Berend Groothuis verkoopt het Huis en Herberg “De Kikvorst” in 1837 aan de weduwe van Egbertus Leegebeke, Hendrika Schaaseberg. Egbertus is reeds in 1830 in Schelle overleden.
Hendrika Schaaseberg komt niet voor bij het bevolkingsregister als bewoonster. Wel verkoopt zij de Herberg nog hetzelfde jaar 1837 door aan Peter Nijlan[t]d.

Peter Nijland is in 1805 geboren in Zalk hij trouwt in 1847 in Zwollerkerspel met Hermiena Meijer in 1813 geboren in Veessen.
Peter is ten tijde van zijn huwelijk huisbediende.
Hun eerste dochter Maria is in 1847 in Streukel [gem. Zwollerkerspel] geboren, conclusie is dan dat de familie Nijland nog niet in “De Bierton” wonen. Wel in 1848 want hun tweede dochter Machtelina wordt op 17 december van dat jaar in Schelle geboren.
Er wordt tussen 1839 en 1850 wel een kamer verhuurd in De Bierton, dus wie wanneer tussen 1837 en 1848 in De Bierton gewo

ond hebben is niet geheel duidelijk. Mogelijk nog steeds Hendrik Spijkerman en/of Willem Post en waren zij ook de uitbaters van de Herberg.
In ieder geval woont vanaf 1848 de familie Nijland in de Herberg “De Bierton of Kikvorst” zoals op de kaart hieronder blijkt.

Na het overlijden van haar man Peter Nijland ( 15 mei 1865, ruim 60 jaar oud) zet Hermiena alleen de Herberg voort.
Mogelijk wordt zij hierbij ondersteund door haar inmiddels 18 jarige dochter Maria.
Maria trouwt in 1869 met Hendrik Maten geboren op 13 april 1837 in Heerde. Hij is dan Landbouwer.

In 1871 verkoopt Hermina Meijer de Herberg De Bierton aan haar dochter en schoonzoon Maria en Hendrik Maten.
De Bierton is altijd een combinatie geweest van Herberg en een Boerderij, als gemengd bedrijf d.w.z. koeien, varkens, kippen een boomgaard en wat akkerbouw. Hermiena huurt, na de verkoop een gedeelte van het huidige Kleine Veerweg 25/25 A.
Dat heeft dan nog de adresaanduiding Oldeneel huis nr. 9A. [Zie kleine Veerweg 25/25A].
Tot wanneer Hermiena daar woont is niet bekend, in 1900 overlijdt zij in Spoolde." Tot zover Marinus Dijk.

Volkstelling 1830 ZWK, transcriptie en bewerking door Henri Wolf gemaakt. ( die ken je ook wel, Henk) :

Huis nr. 1 in Schelle , daar woont 1 gezin en daar zijn 11 mensen in dat huis: Egbertus Leegebeeke ( 53 jaar, geb. Wijhe en overleden 30-3-1830 , was getrouwd met Hendrika Schaatsberg 40 jaar, geboren te Wijhe. [Situatie 1830 dus.]

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 23 apr 2024, 12:55

Janny en Egbert ,wat een mooie resultaten hier ben ik enorm blij.
en ook weer genoeg om verder uit te zoeken.
Inderdaad wel bijzonder dat Jan Nijland en Petertje Zwakenberg misschien wel ca. 7 jaar in Haarlem gewoond hebben.Dat had ik echt nooit verwacht.
7 jaar denk ik omdat de jongste dochter Maria in 1833 geboren wordt in Berkum.

Als ze daar waren blijven wonen had ons leven er waarschijnlijk heel anders uitgezien,Egbert.

Zou Jan om zijn werk als tapper verhuist zijn naar Bloemendaal Haarlem?
Eerlijk gezegd kan ik mij daar niets bij voorstellen.
Om naar de andere kant vaan het land af te reizen om daar tapper, kastelein te worden.
Zelf heb ik een vermoeden dat er een goede relatie is met de Baron van Bentink .
Wat in dit geval deze relatie betekent heeft ,zou ik graag willen uitzoeken.
Deze band(relatie) leid ik af uit het gegeven dat Jan Nijland en zijn zoon Derk, banen krijgen die je gegund moeten worden. Veerman, tolgaarder, sluiswachter, volgens mij was Peter Nijland huisbediende in Zalk op de Buckhorst bijvoorbeeld.
En het jachtrecht ,dat de adel toebehoorde ,werd over een aantal generaties gegund aan de Nijlanden tot in de vorige eeuw toe zelfs nog in deze eeuw heeft mijn familie nog gejaagd in Zwolle(kerspel),Spoolde, Zalk.

Ik zie in de registers waarvan je een link hebt gestuurd ook weer Jan Nijland in Berkum,i n de Poepershoek verschijnen alleen het is mij niet duidelijk van welk jaar deze registratie is.

Het lijkt of Jan Nijland in huis van de Rijksdomeinen woont ,een ambtswoning ?

Al met al zijn al veel vragen beantwoord ,maar ook nog een aantal niet.
Zoals bijvoorbeeld de vraag ,van welk geld kon Peter Nijland op 23 jarige leeftijd ,de Kikvorsch(Bierton) kopen ,was dat uit de erfenis van zijn moeder?

Ook de Horeca loopt tot ca. 1955 dwars door onze familie heen.
Peter Nijland,Kastelein, Marianus Nijland, kastelein (en nog meer),Herman Nijland, mijn grootvader ,Lunchroom Nijland aan de Beestenmarkt.

En wat ik mooi vind om te weten dat jij familie bent via Petertje Zwakenberg.

Egbert_
Berichten: 4060
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Egbert_ » 24 apr 2024, 13:16

Jan Nijland en Petertje Zwakenberg hebben maar een jaartje in Haarlem gewoond.

Vanaf mei 1826 en uitgeschreven op 4 oct 1827.
https://noord-hollandsarchief.nl/maisi_ ... ew=viewer2

Aanstaande woonplaats: Zwolle.
En opvallend, dat er nu nog maar vier kinderen genoemd worden. Maria en Willempje worden niet genoemd, maar in 1826 nog wel. Beide leven nog wel in 1827.

Ook opvallend, dat ze volgens dit register aan de Kruisweg woonden, en dat Jan volgens dit register bouwman (landbouwer) is.

Plaats reactie