postmeestershuis

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 25 apr 2024, 22:49

Bericht 3.

Foto 5621. Van Assien 4x een half jaar pacht ontvangen. Totaal per jaar f 43,-,-

Assien kan mogelijk Assien Linthorst zijn geweest, de herbergier van Nij Romen in Spoolde. Het probleem is dan wel dat in 1741 Burgemeester Meeuwsen eigenaar is. Later de wede. J. Fournier en nog later Abraham van Deventer. Nu is daar een oplossing voor: Meeuwsen kan van Jacob Meilink hebben gekocht ergens tussen 7 dec. 1737 en 1741, alleen, in 1741 is Arnoldus Blom de bewoner , hij woont er dan een half jaar en Assijn Linthorst en zijn vrouw komen er volgens aantekening pas in mei 1743 te wonen. Nergens ooit gelezen dat Nij Romen ook het Postmeestershuis genoemd werd, maar in deze zaak sluit ik niets meer uit zo langzamerhand... De Assien die huur betaalde voor het huis over IJssel betaalde die huur in ieder geval al vanaf 1735. In totaal 2 jaar of langer.
De bron hiervoor was Register inwoners/eigenaars 1741 Spoolde. Nr. 26 op blz. 218. Assien was tapper. De inventaris na de dood van Thijs en Aaltje doet vermoeden dat het om een herberg ging vanwege al dat serviesgoed enz.

Volgens mij moest er voor Nij Romen grondgeld worden betaald aan de Markte van Spoolde. Thijs betaalde grondgeld voor de periode 1716-1725 en later ook nog.

Vuursteden 1751, Spoolde nr. 21 Nij Romen met Assien Lindhorst als bewoner. Rond 1714 is dit pand van 3 naar 2 vuursteden gegaan, dat zou kloppen met vuursteden 1682, wat in ZWOLLE genoteerd staat, met 3 vuursteden. 3 vuursteden is opvallend.

Asjen Linthorst komt vermoedelijk uit Genne en zijn vrouw Janna Schutte vermoedelijk uit Ankum. In de VOT 1748 4 kinderen jonger dan 10: Lambert, Margrita, Janna en Jan. Zij wonen dan op nummer 20 en op dat moment woont Arnold Blom op nr. 23 in Spoolde. Mogelijk was hij een tijdje veerschipper in Oldeneel, dat moet ik nakijken. Wie er in 1748 veerschipper op het Katerveer was weet ik niet. Blom?

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 25 apr 2024, 23:21

Ik heb in Hattem geen Assie kunnen ontdekken als gehuwd - of als laten dopen.
Een patroniem van Assie is ook niet te ontdekken in het boekje.

In het ORA Zwolle is ook niets te vinden over een verkoop aan Jacob Meijlink.

Ik heb wel ooit het ORA Hattem invnr 6 gedownload -getranscribeerd door Goudbeek
En daar staat onderstaande in vermeld

Hattem invnr 6 fol 51v dd 24-01-1640
Eerste partij: Gerrit Aeltsen als Verwalter des Rentampts Claerenwaeter
Handeling: verkoop/overdracht
Andere partij: Thomas Thomasen, Aeltien Jans
Betreft: enen Weerdt gheleghen bij het Coterveer
Locatie: Scholtambt Hattem

maar ja, dat is wel 1640

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 26 apr 2024, 00:18

Misschien is die Thomas Thomassen een Zelle. Die had in Spoolde illegaal een hooiberg neer gezet. Moest hem afbreken. Ik meen gelezen te hebben dat er nog een keer over hem werd geklaagd. Vond dat wetten er voor iedereen waren.
Behalve voor hem.

ThomasThomassen ook wel eens gelezen in combinatie met de functie Pander van Salland, als ik me niet vergis.

Morgen verder.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 26 apr 2024, 12:08

Herberg Nij Romen lag aan de Zandwetering in Spoolde. Vanaf Nij Romen ( M 399 denk ik en het land er naast M 400) ) was het nog een hele wandel om bij het Katerveer te komen.
Als je voorbij Nij Romen liep vanaf Zwolle naar het Katerveer, lag aan de linkerkant de Spoolderberg. Die lag ongeveer "over" ;) ;) Nij Romen. De weg lag tussen hen in. Landinwaarts. Niet in een Weerd of op de hoek van een weerd/waard. Want te dicht bij Zwolle. Niet aan de IJssel. De Spoolderberg had als kadastrale nummerw wat betreft de landerijen 404 t/m 407 en er was aan de voet van de berg ook bebouwing. Was dat herberg De Moriaen? M 402? M 403? Die nummers zijn soms moeilijk leesbaar. Ik bekijk het vanaf een kadasterkaart, op papier. Niet vanaf HISGIS.

Egbert_
Berichten: 4062
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: postmeestershuis

Bericht door Egbert_ » 26 apr 2024, 13:28

trouwboek Zwolle:
  • 11-08-1611 Thomas Thomassoon Sa Thomas Stoeldraejer n.s. wonen int Witten Hant, en
    Aeltien Jans sa. Jan van Dinclakens n.d. in den Sassenstraet
zie ook: https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... =thomassen

Egbert_
Berichten: 4062
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: postmeestershuis

Bericht door Egbert_ » 26 apr 2024, 13:38

bericht 2
ria jongman schreef:
24 apr 2024, 12:12
Zwolle VOT 1748
Wijk Voorstraat - Voor de Camperpoort
177 a -
b - Wede. Jac. Pluim [Catrina van Gaasbergen]
c - Aaltjen
d - Jan, Elisabet, Johannes
e - 2 knegten, 2 meiden
f - Gerrit ten Cate, gaseert Ruiter
Voor deze zoektocht waarschijnlijk niet erg relevant, maar ik mis zoontje Albert.

dpb Zwolle
  • 25-07-1745 Albert (zoon van ) Jacob Pluijm (en) Catrina van Gaasberg
  • 3 mrt 1746: Jacob Pluim, gereformeerd, veerman te Caten, afkomstig uit Vesen in Gelderland, verkrijgt het kleine burgerschap (met zijn 7 jarig dochtertje Aaltje, 5 jarig zoontje Jan, 2 jarig dochtertje Anna Elisabeth en 1/2 jarig zoontje Albert) voor fl. 35,= . Voor zijn 4 kinderen betaald hij fl. 22,=.
Geen bewijs, maar volgens mij zou hij Anna Jans Eikelboom trouwen rond 1768. En een zevental kinderen laten dopen in Veessen.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 26 apr 2024, 13:50

Met de hij die je beschreef en die Anna Eikelboom trouwde bedoel je zoon Albert?

Bedankt voor die Thomas Thomas. Hij is dus uit genade gegeseld. Die Thomas Thomas kon ik nog niet vinden. Ik zocht op Thomas Zelle en op Thomas Thomassen en op Thomas Thomas Pander van Salland . Ik weet niet of die Thomas Zelle dezelfde is als die Thomas van jou die Odette beschreef en die er ook eigen wetten op na hield. MIsschien toch dezelfde persoon, in ieder geval trokken beiden ( of hij) zich van niemand wat aan. Die Hendrikje Schuijrman mag misschien wel blij geweest zijn dat de trouwbeloften in 1647 gebroken werden, achteraf gezien.

En wat Ria beschreef: 1640 aankoop van een Weerd bij Caterveer door Thomas Thomas X Aaltje Jans, dat klopt dus helemaal, want toen was deze Thomas nog met Aaltje getrouwd.

Egbert_
Berichten: 4062
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: postmeestershuis

Bericht door Egbert_ » 26 apr 2024, 14:11

Janny Lalkens schreef:
26 apr 2024, 13:50
Met de hij die je beschreef en die Anna Eikelboom trouwde bedoel je zoon Albert?
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde inderdaad dat het Albert Pluijm is, die Anna Eikelboom trouwde, en zoon van Jacob Pluijm en Catharina van Gaasbergen..

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 26 apr 2024, 14:18

Mogelijk is die Thomas Thomassen, de zoon van Th. Th. Stoeldraaijer, toch nog met die Hendrikje getrouwd. En die ik bedoelde is denl ik de man van Elisabeth Berends geweest. Zelle ook als Selle geschreven. Hij overleed vóór 1638. Gedoe om een erfenis. In ieder geval, hij kon in 1640 geen Weerd meer kopen.

Maar het was al wel duidelijk dat die man van Aaltje Jans die Weerd kocht.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 26 apr 2024, 16:31

Hattem Vuurstede 1676
-in de vrijheit
Lambert aen ’t Veer

Plaats reactie