Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
MarcelO
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2024, 08:41

Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door MarcelO » 30 apr 2024, 09:42

Ik wil jullie graag het volgende voorleggen..Ik ben bezig met de reconstructie van het gezin Gerrit Kolthoorn en zijn voorouders. Nu heb ik het volgende gevonden:

Gerrit Kolthoorn overlijd op 12-2-1842

https://www.openarchieven.nl/hco:5ED58B ... FB0C3A443E

Als echtgenote staat Aaltje Teunissen vermeld. Uit dit huwelijk heb ik de volgende kinderen kunnen vinden.

Teunis Kolthoorn 1820–1893
Trijntjen Kolthoorn 1822–1895
Gerrit Kolthorn 1824–1883
Elsje Kolthorn 1827–1855
Asselina Kolthoorn 1828–1868

Het spoor naar zijn ouders liep in eerste instantie dood totdat ik naar de memorie van successie ging kijken. In de memorie van successie kwam ik nog een zoon van hem tegen namelijk Wichem Kolthoorn die genoemd wordt als meerderjarige broer van bovenstaande kinderen.

Afbeelding

Er is nog een toevoeging in de memorie van successie waar de kinderen van Gerrit x Aaltje genoemd worden maar ik kan het slecht lezen

Afbeelding

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar de geboorte van Wichem Kolthoorn, deze hier gevonden alleen uit een huwelijk met Aaltje Gerrits en dus niet Aaltje Teunis, dit moet een verschrijving zijn of een eerder huwelijk:

https://www.openarchieven.nl/hco:91D6CE ... 3F1EB4FE58

Aangezien ik nu de oudste zoon van Gerrit Kolthoorn heb gevonden met de naam Wichem, had ik het vermoeden dat Gerrit Kolthoorn het patroniem Wichems heeft gehad en ben dus opzoek gegaan naar Gerrit Wichems etc hierdoor kwam ik uit bij dit huwelijk Gerrit Wiechems Sneeloper (!) x Aaltje Teunis uit 1816. Wanneer ik vervolgens kijk naar de namen van beide ouders van het bruidspaar dan komen die terug in de vernoemingen die Gerrit en Aaltje hebben gedaan:

https://www.openarchieven.nl/hco:670C77 ... BA6F81FB14

Hiermee lijkt het aannemelijk dat Aaltje Gerrits dus Aaltje Teunis moet zijn en ben ik weer een stukje verder in mijn puzzel. Op zich is de verschrijving verklaarbaar aangezien de vader van Aaltje Teunis Gerrits heet...

Naast dit huwelijk vond ik ook nog een huwelijk van een vermoedelijke broer van Gerrit Wiechems Sneeloper cq Kolthoorn: Het aannemen van de naam Kolthoorn ipv Sneeloper heeft vermoedelijk te maken dat Gerrit van origine uit het gebied Kolthoorn dat dicht bij Schelle lag kwam.

https://www.openarchieven.nl/hco:D3A92A ... 3588C09F4D

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken en of jullie meer info kunnen vinden. Overigens komt Gerrit Kolthoorn nog te sprake in het topic over het postmeestershuis waar jullie mee bezig zijn. Bedankt voor de input alvast!

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 30 apr 2024, 15:11

Eerste reactie:

Gerrit Kolthoorn is overleden in Spoolde (Zwollerkerspel)

En hij wordt daar ook vermeld in de volkstelling van 1830:
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
  • 0801.4Gemeente Zwollerkerspel, Burgerlijke stand en bevolkingsregister
    581 1830.
    Bestandnaam: NL-ZlCO_0801.4_581_0144.jpg
Hij, Gerrit Kolthoren, woont dan op nr. 17 (of 18), is 46 jaar oud, geboren te idem (=Zwolle)
De rest van het gezin staat op de volgende bladzijde/scan
Aaltje is 44 jaar, en geboren te Wijhe.
Helemaal rechts op de bladzijde, in de kolom aanmerkingen staat: wed van Jan Egberts van Dijk † 10-7-1815 Zwk Spoolde.

Jan van Dijk, 13 jaar, geboren te Spoolde (13-3-1816) zal dan waarschijnlijk de zoon zijn van Jan Egberts van Dijk, na zijn overlijden geboren. (Maar dat moet ik nog nazoeken)

De andere zes kinderen zijn bekend.

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 30 apr 2024, 15:42

bericht 2
Bruidegom: Jan Egberts van Dijk
Geboorteplaats: -
Geboortedatum: zaterdag 29 januari 1785
Beroep: Boerenknegt

Vader van de bruidegom: Egbert Garrits

Moeder van de bruidegom: Hendriena Jans
Beroep: boerin

Bruid: Aaltjen Teunis
Geboorteplaats: -
Geboortedatum: maandag 23 januari 1786
Beroep: dienstmaagd

Vader van de bruid: Teunis Gerrits
Beroep: boer

Moeder van de bruid: Elsjen Gerrits

Gebeurtenis: Huwelijk
Datum: donderdag 24 maart 1814
Gebeurtenisplaats: Zwollerkerspel

Documenttype: BS Huwelijk
Erfgoedinstelling: Historisch Centrum OverijsselHistorisch Centrum Overijssel
Plaats instelling: Zwolle
Collectiegebied: Overijssel
Archief: 0123
Registratienummer: 15409
Aktenummer: 4
Registratiedatum: 24 maart 1814
Akteplaats: Zwollerkerspel
Opmerking: bruidegom en bruid wonende te Spoolde
bron: https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/21360730

En dezelfde Aaltjen Teunis:
Bruidegom: Gerrit Wiechems Sneeloper
Beroep: Boerenknegt
Geboortedatum: 26-11-1783
Geboorteplaats: -

Bruid: Aaltjen Teunis
Beroep: daghuurdersche
Geboortedatum: 23-01-1786
Geboorteplaats: -

Vader van de bruidegom: Wijchem Gerrits Sneeloper
Beroep: daghuurder

Moeder van de bruidegom: Trijntje Klaasen
Beroep: daghuurdersche

Vader van de bruid: Teunis Gerrits

Moeder van de bruid: Elsjen Gerrits

Gebeurtenis: Huwelijk
Datum: 26-09-1816
Gebeurtenisplaats: Zwollerkerspel

Documenttype: BS Huwelijk
Erfgoedinstelling: Collectie Overijssel
Plaats instelling: Zwolle
Collectiegebied: Overijssel
Archief: 0123
Registratienummer: 15409
Aktenummer: 27
Registratiedatum: 26-09-1816
Akteplaats: Zwollerkerspel
Collectie: Burgerlijke Stand in Overijssel
Boek: Registers van huwelijken en echtscheidingen, Zwollerkerspel
Opmerking: bruidegom wonende te Zwollerkerspel; bruid wonende te Spoolde (Zwollerkerspel)

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 30 apr 2024, 15:51

bericht 3
MarcelO schreef:
30 apr 2024, 09:42
Het aannemen van de naam Kolthoorn ipv Sneeloper heeft vermoedelijk te maken dat Gerrit van origine uit het gebied Kolthoorn dat dicht bij Schelle lag kwam.
De doopinschrijving van Gerrit:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... 5&miaet=54
. . . Wijchem Gerrits, wonende voor de Sassenpoort in Koudhoren . . .

MarcelO
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2024, 08:41

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door MarcelO » 30 apr 2024, 16:07

Dank, dan lijkt erop idd dat mijn "veronderstellingen in mijn starttoppic kloppen! :)

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 30 apr 2024, 17:29

MarcelO schreef:
30 apr 2024, 09:42
Naast dit huwelijk vond ik ook nog een huwelijk van een vermoedelijke broer van Gerrit Wiechems Sneeloper cq Kolthoorn: Het aannemen van de naam Kolthoorn ipv Sneeloper heeft vermoedelijk te maken dat Gerrit van origine uit het gebied Kolthoorn dat dicht bij Schelle lag kwam.
Kolthoorn was de naam van een erf.
De Kolthoorn (283) – waardering 50%

De Kolthoorn is de naam van een boerderij die ligt aan de Zwarteweg. Deze weg werd vroeger aangeduid als de weg naar Deventer. De boerderij staat al op het oudste kadastrale minuutplan uit 1832 aangegeven. Opmerkelijk is dat in de beschrijving van de watersnoodramp in 1825 gesproken wordt van het tweede Kolthoorn. Hieruit blijkt dus dat er twee huizen met de naam Kolthoorn moeten zijn geweest. Wanneer de boerderij exact is gebouwd is onduidelijk.
(bron: https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... -0003.html)

In kadaster 1832: perceel D 491 in Assendorp, eigendom van Gerrit Buisman, tapper (hisgis.nl)

Sneeloper is een familienaam van de noord-Veluwe. Maar daar ben ik nog geen Wiechem met een zoon Gerrit tegengekomen.

Aaltje Teunis is hoogst waarschijnlijk gedoopt in Vorchten, op 29 1 1786. Een klein stukje van de gemeente Wijhe, Marle ligt vanuit Wijhe aan de overkant van de IJssel. Mogelijk dat daar de ouders woonden.

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 30 apr 2024, 18:55

Vorchten is een zelfstandige gemeente voor 1811, daarna behorende bij Heerde.
Dopen / trouwen in Vorchten is Gelderland. Ligt wel dicht bij Marle- wat zoals Egbert al aangaf bij Wijhe hoorde. Dus Overijssel, maar als ze uit Vorchten komt zal ze daar niet gedoopt zijn.

trb Vorchten
7 okt 1774- Teunis Gerrits, j.m. van Veessen, wonende te Vorgten, en
Elsjen Gerrits, j.d. van Vorgten, ook hier woonachtig,
ingetekent den 7 October,
en na drie volgende Zond. proclamatien in den Echt bevestigt den 30 October

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 30 apr 2024, 21:02

Colthoorn kende ik als boerderijnaam en als naam voor een streekje:

Zie ook Volkstelling 1748 Zwolle , afdeling Sassenstraat,

1. nr. 176 Hermen Berents X Geesjen Hendrix

2. nr. 177 Hend. Heijdendrijk, gaseerd Corpor. en in de laatse kolom, waar inwonende extra mensen staan: Magrita Rigters, wede. van Michiel Marsien (sold.)

3. nr. 178 Daar woont geen man, alleen maar Geertruid, wede. van Asjen Hendriks.

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 30 apr 2024, 23:04

Bericht 2.

De voorouders van Gerrit Kolthoorn en van Aaltje Teunis zullen nog niet genoemd zijn in de Colthoorn rond 1742 tot 1748, maar om aan te geven wat de omvang van de Colthoorn in die periode was: 3 huizen, tot er eentje verdween. Nl. no. 172.

Zwolle Wijkboek 1742-1749. Register van de wijken voor de Kamper- , Diezer- en Sassenpoort.

Blz. 829 Voor de Sassenpoort. Beginnende de huisen in ‘t zogenoemde Colthoren

no. 170 Hermen Berent[s], die eigenaar en bewoner is. Hij woont er in 1742 al 25 jaar en komt uit Lente, bij Dalfsen. Hij heeft 1 kind, is dekker van beroep en gereformeerd.

***
no. 171 Hendrik Hendriks, zelf eigenaar en bewoner, woont er 8 jaar en komt uit Mastrigt Geen kinderen. Gegaseerd G. [ dus gereformeerd.]

Bij in de dogter, de man gedeserteerd, 3 kinderen speldwerk, G [dus Gereformeerd.]

[Waarschijnlijk bedoelt men dat de man het gezin heeft verlaten, niet een of ander leger.]

Hillegonda Kucks, woont er 13 jaar en komt uit Deventer, 1 kind Spinnen G.

bij in Margrita Richten 2 kinderen Speldewerker G

***

no.172 Hermen Assien als eigenaar en Assien Hendriks als huurder. Die woont er 10 jaar en komt uit Vilsteren (bij Ommen). Geen kinderen. Arbeyden R. (Rooms)

bij in Maria Beukelaars . Is een ½ jaar geleden uit Amsterdam daar neergestreken. Nayen G.

1 Mey 1742 is Jelis van Velen haar borge 1 junij vorsch. Borgtogt opgesegt. [Maria] vertrokken in de Walstrate tegen over de Smit van Ommen. Dit huis is weg.

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 01 mei 2024, 11:04

Nog een stukje voorgeschiedenis:
In Assendorp, buiten de Sassenpoort, hadde de ingezetenen wel veel last van het water, zoo dat velen met hun vee naar de stad moesten vlugten; doch er gebeurden niet veel ongelukken, terwijl er ook geene zeer grote schade veroorzaakt werd. Alleen hebben Jakob Schuurman, aanhet einde van de Assendorper Enk, in een klein huisje wonende, met zijne vrouw en twee dochters, als mede de huisgezinnen van Arend Gelderman en Wichem Gerrits Sneelooper, wonende in twee huizen aan den Deventerweg, het eerste en tweede Kolthoorn genoemd, groot gevaar doorstaan.

[-]

Toen zij in de stad teruggekomen waren en van hunne bevinding kennis gegeven hadden, begaven Willem Denneboom, kastelein in de Bruinvisch te Zwolle, schoonzoon van Gerrit Buisman in den Rozeboom, Derk Klunder, H. van den Berg Pz, A. Veldkamp, B. ter Horst, J. van Raalte, J. Ansen, H. de Vries en H. Leferts van Dalfsen, alle varenslieden, zich met eenen bok op weg naar den Rozeboo. Bij hunne terugkomst namen zij de bewoners van het tweede Kolthoorn mede, namelijk: Wichem Gerrits Sneelooper, oud 85, zijne vrouw, oud 75 jaren, hunne schoonzoon Rut Visscher, deszelfs vrouw en 4 kinderen, dus tezamen 8 personen, welke ook hunne toevlugt tot den zolder genomen hadden, terwijl het water, op het hoogste in dat huis, tot 0.94 el gerezen was.
(bron: Overijssels watersnood, Een heruitgave van het verslag van de ramp van 1825, J. ter Pelkwijk.)

Uit deze beschrijving heb ik opgemaakt, dat Wichem Gerrits Sneeloper woonde in een huis perceel D 489, naast D 491, dat de naam Kolthoorn droeg.
perceel D 489 was in 1832 in het bezit van Johan Westerberg te Kampen, en Gerrit Willem Sneenoper had het recht van opstal. Bij zijn woonplaats staat: Holthum ??

Schoonzoon Rut Visscher trouwde 25 april1818 met Aaltjen Wichers. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/21360734)
dpb Zwolle
  • 23-09-1787 18-09-1787 Aaltjen Wicher Gerrits Trientje Klaasen buiten de Sassenpoort
Wichem Sneeloper overleed nog in hetzelfde jaar van de watersnood: 17 dec 1825 (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/36806218)

En nog gevonden:
trb Zwolle
  • 21-10-1780
    Wighem Gerrits, weduwnaar, tiggelaar, wonende buiten de Sassenpoort,
    gaat in ondertrouw met
    Trintje Claas, J.D, melkmeid, wonende te Schelle

    Evert Buis wonende bij de Voortmeule, is getuige bij de ondertrouw van Wighem Gerrits
    Jan Smit, zijn vrouw Janna Jans, wonende op IJselstein onder Hattem, is getuige bij de ondertrouw van Trintje Claas
(bron: https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2)
Van wie hij weduwe was, heb ik nog niet gevonden. En ook de getuigen zijn mij nog niet bekend.

En is hij deze in de volkstelling 1795, voor de Sassenpoort:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... STW-7Q2T-C
Wichem Gerrits, een knegt op de Tiggelwerk & Grietjen Claasen, zes personen

Plaats reactie