Frerick Hessels

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
BerichtenCOLON 2967
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Frerick Hessels

Bericht door ria jongman » 22 Aug 2024, 14:24

Frerik Hessels is op 09-12-1666 te Zwolle getrouwd met Truichjen Berents van Graal weduwe van Teunis Lamberts
Frerik is voogd bij onderstaande Albert

Zwolle 26-02-1661 Albert Berents j.g. ende Swaentien Jans, j.d. beijde tot Berckman
Zwolle 15-06-1675 Albert Berents W. op de Niuwstadt: en Jannetjen Arents j.d. te Langehoute Hij moet erfuijtinge doen

Zwolle erfuitingen f23 dd.14-06-1675
Momberen over Swaantien Jansens nagelaten onmondige kinderen: Henrick Everts en Frerick Hessels.
Albert Berents doet erfuiting aan zijn 2 kinderen Berent en Jan Alberts, bij Swaantien Jansen verwekt, en heeft bewezen onder hun beiden 70 car.gl., te versterven van ene op het andere kind en hij belooft de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft tot hun mondige jaren en ze ondertussen te laten leren lezen en schrijven onder verband van zijn persoon en goederen.
Actum coram Schepen Joan Assinck.
[kantlijn:]
A°1695 den 18 Meij erschenen Berent en Jan Alberts, beide oud over de 25 jaar, en bekenden dat hun schoonmoeder Jennechien Arents de 70 car.gl. aan hen heeft voldaan.
Actum coram Schepen Dedem.

Ik heb geen Albert als nakomeling van Berent van Graal en ook geen Engbert,
zie hierna

Zwolle 11-06-1660 Engbert Berents, j.g. tot Genne ende
Grietien Lubberts, j.d. tot Langenholte
Zwollerkerspel f35 - 6 juni 1663 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Gerhard Holt, hopman, en Rudolph Crans.
In het Gericht is verschenen Grietijn Lubberts, weduwe van zaliger Engbert Berents tot Langenholte, geassisteerd met Henr. Queisen als haar momber. Zij heeft tot mombers over haar twee onmondige kinderen (Berent Engberts en Eeffsche Engberts), in echte bij Engbert Berents voorschreven geprocreerd, verzocht Albert Berents op de Nieustadt, oom van vaders zijde, en Derck Lubberts tot Langenholte, oom van de moeders zijde.

Vraag
Hoe is de familieverhouding?
Iemand enig idee?

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2696
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Re: Frerick Hessels

Bericht door Janny Lalkens » 22 Aug 2024, 15:46

Zo eventjes uit mijn hoofd: schoonmoeder Jennechien Arents moet gelezen worden als stiefmoeder. Tenminste, zo heb ik haar in mijn hoofd zitten. Zij is die Jannetje Arents uit Berkum, waar Albert in 1675 mee hertrouwt.

Hoe de rest van de familie in elkaar steekt weet ik ( nog) niet.

ria jongman
BerichtenCOLON 2967

Bericht door ria jongman » 22 Aug 2024, 16:03

De andere voogd is vermoedelijk deze

17-01-1669 Hendrik Everts j.m. int binnengasthuijs ende Janneghien Berents j.d. te Diese

f465 dd.28-06-1692
Momberen over Hendrik Evers drie minderjarige kinderen: Albert Berents en Wicher Evers.
Hendrik Evers heeft erfuiting gedaan aan zijn 3 kinderen Hillighjen, Evert en Berent Hendriks, van zijn overleden huisvrouw Jannichjen Berents nabehouden, en voor moeders goed bewezen 800 car.gl. en dit zal vererven van het ene op het andere kind.

Maar geen hertrouw in Zwolle te vinden!

Zou dit het huwelijk van de dochter Hilliggjen zijn
14-08-1694 Reinert Arents wed. en Hilligjen Henriks Get. Albert Berents en de Bruijts vader de geboden gaan ook in Mastebroek. daar na toe attestae gegeven den 11 aug. 94
- Huwelijk is niet op haar naam te vinden via de GI

Gegevens betr de voogd Wicher Everts zijn bekend
Laatst gewijzigd door 1 op ria jongman, in totaal 27 keer gewijzigd.

Egbert_
BerichtenCOLON 4355
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Bericht door Egbert_ » 23 Aug 2024, 22:06

Deze gegevens heb ik ook ongeveer zo genoteerd. Hilligjen Henriks (x Reiner Arents) een dochter is van Hendrik Everts was mij nog niet bekend.

Dat voogd Hendrik Everts getrouwd is met de zus van Albert Berents, heb ik ook zo genoteerd.

Dan zou Frederick Hessels de voogd van de kant van Swaantien Jansens moeten zijn. Haar ouders zijn mij niet bekend.

Bij Frerick Hessels heb ik:
- 22-05-1636: Hessel Jans en zijn vrouw Petertien Berents laten hun zoon Frerick dopen

trb Zwolle
  • 08-04-1627
    Hessel Jansen s. Jan Jansen s. en
    Peeter Berents Berent Hendricksen d. beijde wonende tot Haerst
april 1655: Hessel Jansen, wonende te Haerst, doet met zijn vrouw Petertien Berens belijdenis

Beide leven dus nog in 1655. Swaantien Jansens kan dus geen halfzus zijn van Frederick Hessels.

Egbert_
BerichtenCOLON 4355

Bericht door Egbert_ » 23 Aug 2024, 22:27

bericht 2
ria jongman schreefCOLON
22 Aug 2024, 14:24
Ik heb geen Albert als nakomeling van Berent van Graal en ook geen Engbert,
Ik heb wel een Egbert Berentsen van Graal :
  • 05-10-1647 Egbert Berentsen Berent van Gralen sone tot Ittersum, ende
    Albertijn Jans Jan Lambertsen N.W. tot Diese
De overleden Jan Lambertsen wass een broer van Tonijs Lambers, de eerste man van Truijchien Berents van Grael

ria jongman
BerichtenCOLON 2967

Bericht door ria jongman » 24 Aug 2024, 11:00

Egbert, bedankt voor je reactie.
Bij van Graal is inderdaad wel een Egbert, maar ik bedoel een Engbert.

Engbert trouwt als jm van Genne.
11-06-1660 Engbert Berents, j.g. tot Genne ende
Grietien Lubberts, j.d. tot Langenholte

Grietien is volgens mij de zus van Derk Lubberts uit Langenholte die later in Diese woont naast Gerrit Bosch en de naam in de Weide gebruikt.
En kinderen van Eefse Willems en Lubbert Derks.
Eefse hertr Jan Jansen Broekuisen en Jan hertr weer Berentje Jochems.
Berentje Jochems hertr Jan Stevens
Die lijn is me wel duidelijk.

Engbert trouwt dus als jm van Genne, de anderen niet

26-02-1661 Albert Berents j.g. ende Swaentien Jans, j.d. beijde tot Berckman
17-01-1669 Hendrik Everts j.m. int binnengasthuijs ende Janneghien Berents j.d. te Diese

Ik heb 3 kinderen gevonden uit het huwelijk van Albert en Swaantje - nl Berent, Jan en een Hilligjen
Albert zijn zus Jannigje heeft ook een Hilligje. Kan mogelijk een aanwijzing zijn.
Ouders van Swaantje zijn mij ook onbekend

En Frerik Hessels zijn verbinding.
Mogelijk had Hessel Jans een broer Jan Jans..

ria jongman
BerichtenCOLON 2967

Bericht door ria jongman » 24 Aug 2024, 21:32

bericht 2

Hessel Jans de vader van Frerik is getrouwd met de dochter van Berent Hendriks Weijdeman.
Broer van Frerik is Hermen Hessels die trouwde met Aaltje Jans [dochter van Jan Willems] -zij hertr Lambert Driessen en woont in 's Herenbroek.
[Janny L zal haar wel herkennen].
Frerik Hessels is dan ook voogd van VZ

correctie - Hermen Hessels mz HENDRIK Hessels

-uit zoektocht Herman v.d Bent
Pelgrim Hardenstein heeft in Bercum 2 erven én in Haarst 2 erven in zijn bezit.
De 2 erven te Haarst - daarvan heet de ene het Blick, is gelegen achter de Ordel en het andere wordt niet bij naam genoemd.
Op het Blick zit Berent Weijdeman als pachter en op het andere erf Jan Hoeveman.

Hessel gebruikt ook de naam Weideman

Nog geen verbinding met Swaantje gevonden.
Laatst gewijzigd door 1 op ria jongman, in totaal 28 keer gewijzigd.

Egbert_
BerichtenCOLON 4355

Bericht door Egbert_ » 25 Aug 2024, 12:59

Ik herken Aaltje Jans ook, kleindochter van mijn voorouders:
  • October ao 1602
    Willem Jacobsen dienstknecht der Juffern ten Swarten water ende
    Gese Petersen Peter Petersen d. toe Genne
(beter bekend als: Willem Jacobs voor den Ordel, en de vader van Gese als Peter Peterssen Fissel )

Ik heb overigens, dat Aaltje trouwde met Hendrick
  • 31-05-1664 Hendrick Hessels j.g. en
    Aeltjen Jansen j.d. beide te Haarst

ria jongman
BerichtenCOLON 2967

Bericht door ria jongman » 25 Aug 2024, 18:37

Is Swaantje Jans mogelijk de dochter van Jan Willems Touwslager en Anna Werners [dv Werner Derks en Egbertje Geuchies]?

Anneken Warners
1637-02
Tekst: dochter van Werner Dericksen, wonende in Mastebroeck, gaat in ondertrouw met Jan Willems zoon van Willem Jansen buiten de Camperpoort (getrouwd op 25-04-1637]

Jan Willems en Anneken Werners 08-09-1640 – Swaentien

Anna Warners is weduwe van Jan Willems touslager volgens ZWK f366 - 28 juni 1654

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2696
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 25 Aug 2024, 20:47

Over Swaantje Jans weet ik niets, maar vandaag gekeken naar Pellegrim Hardenstein en bezit van de Hardensteins in Haerst, omdat Haerst onze belangstelling houdt:

Trouwboek Zwolle: 03-08-1613 Pelgrum Hardenstein Hendrick Hardensteins hopman s. en
Grietge Toelincks salige Reijer Toelincks n.d. beijde wonende ant groote
marckt

Doopboek Zwolle 697/16:

4 april 1620 Dirck, s. van den Borgemeester Pelgrom Hardenstein, de moeder Grietjen

6 oktober 1623 Henrikgen, d. van Pellegrum Hardensteins die moeder Margaretha Tolinx
697/113

30 maart 1624 Evert, s. van Pellegrim Hardenstein en de moeder is Margarete Tolinij

Vader Pellegrim sterft in 1624, volgens Doorninck, zij is vermoedelijk op 26 Sept.
1647 begraven, zie de Rek . der Michaëlikerk te Zwolle, hoofdstuk ontſangst van groeven en overluden .

Van hunne kinderen was
Anneke in 1637 oud 23 jaar [gedoopt in hiaat doopboek 1602-1619]
Reinier 21 ( doop in hiaat)
Derk 17
Henrik 14
Evert 13 jaar. Informatie gehaald uit Geslachtskundige aantekeningen van Doorninck. Echter, Henrik is volgens het doopboek als dochter gedoopt.

De zoon Reinier sterft als Wachtmeester van de stad Zwolle op 20 Jan 1657 en wordt als zoodanig opgevolgd door Bør Hendrik Keijser,

de zoon Evert daarentegen is in1661 overleden .

De zoon Derk ( kunstschilder) trouwt op 19 Dec.1665 te Zwolle met Geesje Klaassen, wedº van den Borger Lieut' Jan Reijners. Zij woonden in de Sassenstraat. Het huwelijk bleef kinderloos.

Hij leefde van 1620 tot 1685 volgens Jean Streng in Zwols biografisch woordenboek. Vader Pellegrim stierf in 1634, volgens Streng. Volgens Doorninck al in 1624. Geen gedoopte kinderen gevonden na 1624. In Verponding 1630 staat dat Burgemeester Hardenstein in totaal 20 morgen land bezit in Haerst. Dat burgemeester zou dus de weduwe Hardenstein kunnen zijn.

Leenregister Lebuïnus heb ik niet digitaal. Blz. 433-435 gaat over de Hardensteins.

Bezit toen Derk in 1685 stierf: een huis “De rode Os”, mogelijk in de Sassenstraat. Een hof voor de Kamperpoort. En nog wat land. Er staat bij Streng niet waar dat land lag. Maar vermoedelijk is rond 1636/1637 het Blik in Haerst al verkocht door de voogd van de kinderen, dr. Gerhardt Schoppinck.
Zie Lebuïnus blz. 435 8 mei 1637 via Thomas Thomassen, Pander van Salland, als volmachtiger, verkocht aan Rotger van Haersolte , drost van Lingen enz. Zie ook blz. 434.

Uit het huwelijk van Reinier Hardenstein met Christina Wifferding twee dochters : Aaltje op 8 April 1646 en Margriet op 4 Januarij 1648 te Zwolle gedoopt , waarvande eerste als Aleida Hardenstein wede van Dr JacobusCrouse op 15 Sept. 1731 in Michaëlikerk begraven ,
de tweede in April 1681 met den Rector Christianus Assueri getrouwd. Uit laatstgemeld huwelijk weder 3 kinderen : Joan , Reiner en Christina Assueri, in 1713 echtgenoote van den Zalker Schout Mensink.

Verponding 1601 blz. 59 en volgende

Haerst: hieruit:

Albert Geersen/Gersen heurt toe Hardenstijn 2 mergen weidelandts
4 mergen seijlandts sijn pagt is 15 goltgld. noch … schepel
rogge geseijs en 2 mud gerste geseijs 3-11-4

Jan …… Weideman 4 margen weidelandts voor 11 ( denk ik) goldgld
is Hardenstijn meijr sijn saijlandt … … … …. 1-14-0

Goert int Blijck [ of Evert?] heurt toe Arent [?] Mulert is ? weidelandts
…. gerste sijn pacht is 5 goltgld. 1-5–0

Zoals hier te zien is: moeilijke tekst, daarom zoveel lege ruimtes. Ik heb hier geen transcriptie van. Alleen een fotocopie van het origineel. MIsschien staat er bij Jan .... Weideman Jan Peters Weideman. Ik kan er geen Jan Hessels Weideman in lezen.

Hardenstein kan in 1601 nog als vader Hendrik Hardenstein van Pellegrim Hardenstein worden gelezen, zie blz. 434 Lebuïnus : 1613 een testamentaire dispositie via Van Delden van vader Hendrik naar zoon Pellegrim.

BUTTON_POST_REPLY