Bastiaan Arnol(us) x Janna van Sichem Olst/Wijhe periode 1750-1847
-
- BerichtenCOLON 2939
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30
Re: Bastiaan Arnol(us) x Janna van Sichem Olst/Wijhe periode 1750-1847
Nee dat is haar vader Abraham.
Hij koopt dat huis waar Bastiaan met Janna in gaan wonen
datum 6 september1801
WIJHE f159 - 24 okt 1801 - Coram Scholtus Mr. R. Terpstra.
Keurnoten A. van Sichem en J.G. Uhlman.
Zijn ten huwelijk ingeschreven Bastiaan Arnold, weduwnaar Bietia, geboren te Macassar, Thans wonende alhier, en Janna van Sichem J.D., geboren en wonende alhier, dochter van A. van Sichem en Anneke Dols.
- 9 nov 1801 - Coram Scholtus Mr. R. Terpstra.
Keurnoten J.Z. Umbgrove en A. van Sichem.
Bovenstaande personen zijn in de huwelijkse staat bevestigd.
Hij koopt dat huis waar Bastiaan met Janna in gaan wonen
datum 6 september1801
WIJHE f159 - 24 okt 1801 - Coram Scholtus Mr. R. Terpstra.
Keurnoten A. van Sichem en J.G. Uhlman.
Zijn ten huwelijk ingeschreven Bastiaan Arnold, weduwnaar Bietia, geboren te Macassar, Thans wonende alhier, en Janna van Sichem J.D., geboren en wonende alhier, dochter van A. van Sichem en Anneke Dols.
- 9 nov 1801 - Coram Scholtus Mr. R. Terpstra.
Keurnoten J.Z. Umbgrove en A. van Sichem.
Bovenstaande personen zijn in de huwelijkse staat bevestigd.
-
- BerichtenCOLON 2939
bericht 2
Begraafboek Wijhe
Den 4 maart 1807 - Is begraaven Abram van Sichem.
In de groeve van de Rosmoole
Begraafboek Wijhe
Den 4 maart 1807 - Is begraaven Abram van Sichem.
In de groeve van de Rosmoole
-
- BerichtenCOLON 2939
bericht 3
Je schreef onlangs
Onechte dochter Hillegonda TROUWDE in Werth met de weduenaar Adolf Carel Bentinck
Uit dit huwelijk 9 kinderen -
Maar dit is haar oudste dochter
Carolina Helena, 30-11-1815 =op 29-11- GEBOREN vlgs WWW
Kind erkend door Adolf Carel Bentinck in notariele akte van 10-10-1822.
Ze is pas dan in 1822 getrouwd? en had inmiddels 5 kinderen van/bij hem?
Je schreef onlangs
Onechte dochter Hillegonda TROUWDE in Werth met de weduenaar Adolf Carel Bentinck
Uit dit huwelijk 9 kinderen -
Maar dit is haar oudste dochter
Carolina Helena, 30-11-1815 =op 29-11- GEBOREN vlgs WWW
Kind erkend door Adolf Carel Bentinck in notariele akte van 10-10-1822.
Ze is pas dan in 1822 getrouwd? en had inmiddels 5 kinderen van/bij hem?
-
- BerichtenCOLON 2695
- GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00
Voor zover ik weet waren er al 4 of 5 buitenechtelijke kinderen voor ze trouwden en erfden de 11 kinderen uit het eerste huwelijk en kregen de kinderen van Hillegonda niets uit de erfenis. Maar helemaal zeker weet ik dit niet. Carolina trouwde met een boer, een oom van een voormoeder van me. Met Teunis Nijenberg.
-
- BerichtenCOLON 2695
Aanvulling en correctie: Teunis Nijenberg of Nienberg had een zus Tonia, die een voormoeder van me is. Niet een oom van Tonia, het was haar broer dus en Carolina was dan haar schoonzus. En er waren op het moment van trouwen van Hillegonda 4 kinderen buitenechtelijk.
Uit een vroeger bericht op dit forum:
Re: Erf de Hoeve
Bericht door Janny Lalkens » 23 Nov 2021 13:49
" Bericht door ria jongman » 23 nov 2021 11:31
bericht 4
april 1724 lidmaatboek Windesheim belijdenis
Jan Peters - op de Hoeve, voor desen op de Aelvanger
Nergens maak ik hieruit op dat met die Hoeve, de Hoeve in Dalfsen wordt bedoeld.
Het is niet logisch - er had van / uit Dalfsen bij moeten staan"
Sinds ik met deze hobby bezig ben ben ik maar 2 boerderijen tegen gekomen die de Hoeve heten. Die daar bij Vechterweerd en eentje in Tongeren bij Wijhe waar mijn voormoeder Tonia Nijenberg vandaan kwam. Hoewel ook wel wordt beweerd dat er daar in de buurt 2 waren met die naam, eentje heette dan de Smerige Hoeve. En volgens een bewering in een genealogisch tijdschrift betekende het woord smerig vroeger ook wel: vruchtbaar.
rechterlijk archief Wijhe, deel 25:
f13v - Actum Wijhe, 11 aug 1793 - Conraad Pruimers JUDr, Verwalter Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Hermen Westenberg en Hendrik Hartgert.
Verschenen zijn Frerik ten Broeke en Anna van Denter, ehelieden, tutore marito. Zij verklaren een hypotheek van 1200 Caroli gulden te hebben verkregen van Teunis Nienberg op de Hoeve en diens ehevrouw Antonia Hendriks. De rente is 3 procent en de eerste verschijndag 1 augustus 1794. Onderpand is de katerstede, genaamd de Oosterkamp, met de onderhorige landerijen, gelegen in de buurtschap Tongeren, zoals die thans zelf door de comparanten wordt bewoond en gebruikt
Dit is een akte uit 1793 en ik weet niet hoe oud die naam De Hoeve op dat moment al was.
Zou Jan Peters dan op deze boerderij in Tongeren hebben gewerkt?
Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2644
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 23:00
CONTACTCOLON CONTACT_USER
Bericht door Janny Lalkens » 23 Nov 2021 14:01
rechterlijk archief Wijhe, deel 80:
f85v - 26 jun 1778 - Teunis Nienbarg geeft aan, dat hij voor ongeveer 3 weken heeft gekocht van Frerik van Eerde diens plaatsje, de Hoeve genaamd, gelegen in de buurtschap Tongeren, westwaarts aan de Oude Wetering, dit voor 2200 gulden.
Uit een vroeger bericht op dit forum:
Bericht door Janny Lalkens » 23 Nov 2021 13:49
" Bericht door ria jongman » 23 nov 2021 11:31
bericht 4
april 1724 lidmaatboek Windesheim belijdenis
Jan Peters - op de Hoeve, voor desen op de Aelvanger
Nergens maak ik hieruit op dat met die Hoeve, de Hoeve in Dalfsen wordt bedoeld.
Het is niet logisch - er had van / uit Dalfsen bij moeten staan"
Sinds ik met deze hobby bezig ben ben ik maar 2 boerderijen tegen gekomen die de Hoeve heten. Die daar bij Vechterweerd en eentje in Tongeren bij Wijhe waar mijn voormoeder Tonia Nijenberg vandaan kwam. Hoewel ook wel wordt beweerd dat er daar in de buurt 2 waren met die naam, eentje heette dan de Smerige Hoeve. En volgens een bewering in een genealogisch tijdschrift betekende het woord smerig vroeger ook wel: vruchtbaar.
rechterlijk archief Wijhe, deel 25:
f13v - Actum Wijhe, 11 aug 1793 - Conraad Pruimers JUDr, Verwalter Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Hermen Westenberg en Hendrik Hartgert.
Verschenen zijn Frerik ten Broeke en Anna van Denter, ehelieden, tutore marito. Zij verklaren een hypotheek van 1200 Caroli gulden te hebben verkregen van Teunis Nienberg op de Hoeve en diens ehevrouw Antonia Hendriks. De rente is 3 procent en de eerste verschijndag 1 augustus 1794. Onderpand is de katerstede, genaamd de Oosterkamp, met de onderhorige landerijen, gelegen in de buurtschap Tongeren, zoals die thans zelf door de comparanten wordt bewoond en gebruikt
Dit is een akte uit 1793 en ik weet niet hoe oud die naam De Hoeve op dat moment al was.
Zou Jan Peters dan op deze boerderij in Tongeren hebben gewerkt?
Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2644
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 23:00
CONTACTCOLON CONTACT_USER
Bericht door Janny Lalkens » 23 Nov 2021 14:01
rechterlijk archief Wijhe, deel 80:
f85v - 26 jun 1778 - Teunis Nienbarg geeft aan, dat hij voor ongeveer 3 weken heeft gekocht van Frerik van Eerde diens plaatsje, de Hoeve genaamd, gelegen in de buurtschap Tongeren, westwaarts aan de Oude Wetering, dit voor 2200 gulden.
-
- BerichtenCOLON 759
- GeregistreerdCOLON 27 Sep 2016, 16:12
Bij akte van oktober 1820 erkend hij Carolina Helena, Maria en Albertina als zijn kinderen.
Bij alle kinderen na die datum staat in de geboorteakte vermeld dat hij erkend de vader te zijn.
Dat huwelijk in Werth (vermeld op internet) lijkt me onjuist. Als Adolf overlijdt is hij vermeld als weduwnaar van Maria Françoise Cornelia van Aarssen. Als Hillegonda overlijdt is er vermeld "ongehuwd".
Bij alle kinderen na die datum staat in de geboorteakte vermeld dat hij erkend de vader te zijn.
Dat huwelijk in Werth (vermeld op internet) lijkt me onjuist. Als Adolf overlijdt is hij vermeld als weduwnaar van Maria Françoise Cornelia van Aarssen. Als Hillegonda overlijdt is er vermeld "ongehuwd".
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldt Werth is inderdaad op internet te vinden, huw acte ingeschreven Wijhe 26 maart 1887, acte
-
- BerichtenCOLON 2695
Ongeveer 30 jaar geleden ontmoette ik in het toenmalige Rijksarchief Zwolle 2 dames die fluisterend over deze zaak spraken. Het zou een geheim huwelijk zijn geweest daar in Werth rond 1823. Omdat Carolina met de broer van een voormoeder van me was getrouwd en omdat ik in mijn jeugd regelmatig bij het zilver poetsen een servetring tegen kwam met initialen, die uit de kant van die familie kwam, ben ik die zaak wat verder gaan onderzoeken. Wij waren zelf niet zo van de servetringen, laat staan dat ze dan ook nog verzilverd zouden zijn. Maar die ene stond vroeger thuis op een kastje en sloeg geregeld zwart uit, helaas. En dan moest er weer gepoetst worden. De Brasso en Silvo staat nu hier bij mij meestal ruim 10 jaar onaangeroerd.
Ik snapte toen eind 20e eeuw werkelijk niet waarom je dan nog steeds fluisterend over een schandaal van 1823 moet praten.
Van Tonia Nienberg/Nijenberg is nog een foto, wat ook al erg ongebruikelijk was in mijn familie. Van voor 1900 heb ik eigenlijk verder geen familiefoto's. Tot 1955 nauwelijks foto's. Daarna komt het langzaam op gang. Heel langzaam.
Ik snapte toen eind 20e eeuw werkelijk niet waarom je dan nog steeds fluisterend over een schandaal van 1823 moet praten.
Van Tonia Nienberg/Nijenberg is nog een foto, wat ook al erg ongebruikelijk was in mijn familie. Van voor 1900 heb ik eigenlijk verder geen familiefoto's. Tot 1955 nauwelijks foto's. Daarna komt het langzaam op gang. Heel langzaam.
g.goorman schreefCOLON ↑11 Sep 2024, 20:02https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldt Werth is inderdaad op internet te vinden, huw acte ingeschreven Wijhe 26 maart 1887, acte 7
-
- BerichtenCOLON 2939
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldtWillemijn Hofstra schreefCOLON ↑11 Sep 2024, 18:57Bij akte van oktober 1820 erkend hij Carolina Helena, Maria en Albertina als zijn kinderen.
scan 256
staat vermelding huwelijk te Werth tussen Adolf en Hillegonda maar veel later geregistreerd
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldt
Scan 358
Johannes Adolf Bentinck tot Nijenhuis
Gebeurtenisplaats Wijhe
Vader Adolf Karel Bentinck tot Nijenhuis Leeftijd 60
Moeder Hillegonda van Sichem Leeftijd 28
18-02-1824
Opmerking Adolf Karel Bentick tot Nijenhuis erkent de vader van het kind te zijn
te zien in die akte
- is ook de aangever!
de woorden zijn huisvrouw zijn doorgestreept
Deze Johannes x Tjaden
Bruidegom Johannes Adolf Bentinck
Beroep Koopman
Geboorteplaats Wijhe
Leeftijd 25
Bruid Henrietha Elizabeth Tjaden
Geboorteplaats Appingedam (Gn)
Leeftijd 23
Vader van de bruidegom Adolf Karel Bentinck
Moeder van de bruidegom Hillegonda van Sichem
Vader van de bruid Ubbo Peters Tjaden Beroep medicinae doctor
Moeder van de bruid Elizabeth Hofman
Gebeurtenis Huwelijk
Datum 07-06-1849 Gebeurtenisplaats Wijhe
opm betreft wijziging in tekst oude akte Wijhe 07 06 1849;
vonnis rechtbank Zutphen 17 02 1887
en diens zoon = weer deze
Bruidegom Johannes Adolf baron Bentinck
Beroep depothouder geb Wijhe oud 30 jr
Bruid Elbartha Everarda Siblesz
Geboorteplaats Arnhem Leeftijd 22
Vader van de bruidegom Johannes Adolf baron Bentinck Beroep rijksontvanger
Moeder van de bruidegom Henriëtha Elizabeth Tjaden
Vader van de bruid Jacob Siblesz
Moeder van de bruid Elbartha Everarda van Medenbach de Rooij
Dalfsen Huwelijk Datum 06-06-1888
NB Opmerking voogd bruid Willem Nieboer; toeziend voogd bruid Paulus Jacobus Philippus van Medenbach de Roo