Bastiaan Arnol(us) x Janna van Sichem Olst/Wijhe periode 1750-1847
Re: Bastiaan Arnol(us) x Janna van Sichem Olst/Wijhe periode 1750-1847
Dit is een iets ander boekje; Het Nederlands Adelsboek,
Misschien ten overvloede, er is ook een blauw boekje, Nederlands Patriciaat.
Ik vergat nog te melden dat Hillegonda's overlijden ook in Wijhe is ingeschreven, ze verbleef, kun je daatuit afleiden, in Deventer en had haar wettig domicilie in Wijhe.
Ik probeer het Burgerlijk Wetboek van 1838 te lezen, wat niet meevalt. Het is te downloaden via www.uitdeoudekoektrommel.com en zoeken op burgerlijk wetboek. In dit BW staat ook iets over wettige huwelijken, in het buitenland gesloten.
Ik vergat nog te melden dat Hillegonda's overlijden ook in Wijhe is ingeschreven, ze verbleef, kun je daatuit afleiden, in Deventer en had haar wettig domicilie in Wijhe.
Ik probeer het Burgerlijk Wetboek van 1838 te lezen, wat niet meevalt. Het is te downloaden via www.uitdeoudekoektrommel.com en zoeken op burgerlijk wetboek. In dit BW staat ook iets over wettige huwelijken, in het buitenland gesloten.
-
- BerichtenCOLON 2695
- GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00
Als mijn geheugen wat betreft zo'n 30 jaar geleden nog actief is, dan staan ze geloof ik in het Rode Boekje. Dat is toch klein? 12 bij 16 cm per bladzij of zo iets? En weinig over dat 2e gezin.
-
- BerichtenCOLON 2695
Bericht 2.
Helemaal niets over dat 2e gezin staat er in "De havezaten in Salland..."van Mensema/Gevers.
Op een bladzij staat de tekst in 2 kolommen. Op blz. 383 staan onder het hoofdstuk over het Nijenhuis in Wechterholter marke onder Wijhe 29 regels gewijd aan Adolf Carel Bentinck. Halve regels dus. De familie kreeg rond 1815 de baronnentitel.
Alleen de 11 kinderen uit het 1e huwelijk erfden na de dood van hun vader rond 1837. Dat is de enige verwijzing naar het feit dat er ook een 2e huwelijk was. Maar daarover geen letter.
Helemaal niets over dat 2e gezin staat er in "De havezaten in Salland..."van Mensema/Gevers.
Op een bladzij staat de tekst in 2 kolommen. Op blz. 383 staan onder het hoofdstuk over het Nijenhuis in Wechterholter marke onder Wijhe 29 regels gewijd aan Adolf Carel Bentinck. Halve regels dus. De familie kreeg rond 1815 de baronnentitel.
Alleen de 11 kinderen uit het 1e huwelijk erfden na de dood van hun vader rond 1837. Dat is de enige verwijzing naar het feit dat er ook een 2e huwelijk was. Maar daarover geen letter.
-
- BerichtenCOLON 2939
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30
Over die in het buitenland gesloten huwelijken staat een heel verhaal onder scan 256 behorende bijg.goorman schreefCOLON ↑12 Sep 2024, 21:43Dit is een iets ander boekje; Het Nederlands Adelsboek,
Aktedatum:
26 03 1887
Akteplaats: Wijhe
Soort akte: akte van naamswijziging
Bruidegom: Johannes Adolf Bentinck vader=Adolph Carel Bentinck
Moeder bruidegom: Hillegonda van Sichem
Bruid: Henrietha Elizabeth Tjaden
Opmerkingen:
betreft wijziging in tekst oude akte Wijhe 07 06 1849; vonnis rechtbank Zutphen 17 02 1887
Toegangsnummer:
0123 Burgerlijke Stand in Overijssel
Inventarisnummer:
13742 aktenr 6
Heb ik gelezen, maar het punt is te ontdekken waarom het zo'n gedoe werd.
Het BW van 1837 (maar dat is niet de Code Napoleon die in 1822 nog van kracht was) zegt in eerste boek, 5e afs, artikel 159
"Binnen het jaar na de terugkomst der echtgenooten op het grondgebied van het koningrijk, zal de akte van huwelijks-voltrekking, in een vreemd land aangegaan, in het openbaar huwelijks- register van hunne woonplaats moeten worden overgeschreven."
Dat is, zo er al een geldig huwelijk was gesloten, waarschijnlijk verzuimd, met de hier besproken gevolgen.
Het BW van 1837 (maar dat is niet de Code Napoleon die in 1822 nog van kracht was) zegt in eerste boek, 5e afs, artikel 159
"Binnen het jaar na de terugkomst der echtgenooten op het grondgebied van het koningrijk, zal de akte van huwelijks-voltrekking, in een vreemd land aangegaan, in het openbaar huwelijks- register van hunne woonplaats moeten worden overgeschreven."
Dat is, zo er al een geldig huwelijk was gesloten, waarschijnlijk verzuimd, met de hier besproken gevolgen.
-
- BerichtenCOLON 759
- GeregistreerdCOLON 27 Sep 2016, 16:12
Janny schreef: "Alleen de 11 kinderen uit het 1e huwelijk erfden na de dood van hun vader rond 1837."
Ook meerdere van de 10 kinderen van Hillegonda en Adolf kun je terugvinden met de titel baron of baronesse.
Ook meerdere van de 10 kinderen van Hillegonda en Adolf kun je terugvinden met de titel baron of baronesse.
-
- BerichtenCOLON 759
Ik heb nog een vraag over een kind van Hillegonda's dochter Albertina Bentinck die met Gerhard Willem Bakhuis trouwde.
Eén van hun 8 kinderen is Karel Adolph Bakhuis, geboren op 06-10-1848 te Olst. Op 26-09-1923 werd hij op 75-jarige leeftijd ambtshalve uitgeschreven in Rotterdam omdat hij zwervende was. Is er bekend wanneer en waar hij is overleden ?.
Eén van hun 8 kinderen is Karel Adolph Bakhuis, geboren op 06-10-1848 te Olst. Op 26-09-1923 werd hij op 75-jarige leeftijd ambtshalve uitgeschreven in Rotterdam omdat hij zwervende was. Is er bekend wanneer en waar hij is overleden ?.
-
- BerichtenCOLON 2695
Klopt, Willemijn. De kinderen van Hillegonda erfden alleen een titel, geen bezit uit het landgoed Nijenhuis. Van een titel kun je geen brood kopen en al die dochters uit 2e huwelijk konden die titel niet doorgeven.
-
- BerichtenCOLON 2939
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30
Ik snap het.g.goorman schreefCOLON ↑12 Sep 2024, 23:57Heb ik gelezen, maar het punt is te ontdekken waarom het zo'n gedoe werd.
Maar ik begrijp ook uit die gegevens dat het huwelijk daadwerkelijk is gesloten in Werth.
Alleen is het verzuimd dit te registeren in Wijhe.
Waarvoor de code Napoleon nog niet in voorzag anders was het toch niet alsnog recht gezet?
Lijkt mij.
En vermoedelijk bewust verzuimd aan te geven.
Dat concludeeer ik uit de tekst van de geboorteaangifte 1824 waarin is doorgestreept zijn huisvrouw.
Twee jaar na het huwelijk.
Ik mag toch aannemen dat Adolf kon lezen en schrijven en geweten zal hebben of misschien zelf wel opdracht gegeven heeft om die woorden door te strepen?
Hij zal er zijn redenen voor hebben gehad.
Als alle kinderen gewettigd zijn, was er dan niemand die de erfenis opeiste of een deel ervan?
Wettelijk hadden ze daar dan toch ook recht op?
Is daar meer over bekend?
-
- BerichtenCOLON 759
Ik zie via googelen dat er twee plaatsen Werth zijn in Noord-Rijnland-Westfalen. In een van die plaatsen moet dan ook het huwelijk zijn terug te vinden als het daadwerkelijk is gesloten. Ik zal eens zoeken.