Arent Lubber(t)s - 2

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
fritsvant
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2020, 19:44

Arent Lubber(t)s - 2

Bericht door fritsvant » 15 Sep 2024, 20:48

Re: Arent Lubber(t)s

Bericht door fritsvant » 15 Sep 2024, 17:26
Refererend aan identieke discussie van enkele jaren geleden:

Genealogie heeft bij mij de afgelopen jaren op een laag pitje gestaan, maar ik krijg hopelijk inmiddels weer wat meer tijd beschikbaar.
(Ik werd destijds uitgenodigd een specifiek onderzoek te doen voor een militaire geschiedschrijvings organisatie dat nu afgerond is en voor het jaareinde gepubliceerd gaat worden).
Ondertussen heb met name het Forum wel gemist

Ook Arent Lubber(t)s komt daarom nu weer in beeld en ik weet niet (en kan ook nog niets vinden) of ondertussen in die richting nog iets bekend geworden is.
Gegevens over zijn ouders zijn volgens Ria waarschijnlijk nooit meer te achterhalen.

Hij trouwde zelf eerstens in 1608 en daarna nog twee maal, werd momber, en maakte later een testament. Hij boerde in de Mastenbroeker polder en het lijkt logisch dat hij land zal hebben ge/ver-kocht. Het ORA Zwollekerspel komt dan in beeld. Indertijd kon ik dat boek nauwelijks/niet lezen en leverden dagen zoekwerk dus niets op.
Vraag is nu: hoe kom ik weer op het rechte (zoek-)pad. Zijn er voor mij mogelijk relevante documenten gedigitaliseerd/getranscribeerd of gepubliceerd ? Zoeken kan en wil ik zelf wel maar suggesties voor de juiste zoekrichting zou ik zeer op prijs stellen, waarvoor bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door 1 op fritsvant, in totaal 17 keer gewijzigd.

ria jongman
BerichtenCOLON 2939
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Arednt Lubber(t)s - 2

Bericht door ria jongman » 16 Sep 2024, 12:25

Ik heb niets aanvullends gevonden betr de vader van Arent Lubberts.

Ik heb wel een vraag
Van wie is zij een dochter?

Zwolle
den 3 Februarij 1655
Tonis Wicherts j.g., bij die Venerijt
in Mastebroeck, en
Jacobjen Arents j.d. bij de kijck in de Veght
getrout den 18 Martij

Zwolle testamenten f289 dd.06-06-1679
Erschenen Jacobjen Arents wed. van Tonnis Wichers, ziek te bedde liggende en geassisteerd met de Secr. Haecke als momber, en heeft van haar tijdelijke goederen disponerende gelegateerd aan Geertjen Willems dochter van Willem Lubberts haar saege, schorte en een paar zwarte mouwen; aan Lisabet Hendriks dochter van Hendrik Harms haar paarse rok, aan Harmtjen Hendriks haar zwarte rok met een schorte en een paar mouwen, en aan Anna Hendriks huisvrouw van Hendrik Harms een bedde met zijn toebehoor van haar. Instituerende in alle verdere goederen gelegen in Mastebroek bij Kijck in de Vechte tot haar erfgenamen in egale portien Hendrik Harmsen touwslager mitsgaders Jacobus Hendriks en Willem Lubberts, en in al haar overige natelaten goederen institueert zij tot haar erfgenamen de huisarmen dezer stad.
Schepenen Casper Mensink en Coenraet Wolfsen.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Bericht door Egbert_ » 16 Sep 2024, 16:14

doopboek Hasselt
  • Hasselt, 1619, Decemb.
    12 dito | Arent Lubbarts an de vegt Anna Jacobs de moed. | Jacobjen
Maar nooit een erfuiting gezien van Arent Lubbers, toen hij in 1638 hertrouwde:
  • 27-11-1638 Arent Lubbers wedenaer, ende
    Derckijn Jans Jacob Remmels N.W. beijde aen d'Hasselaerdijck
De oudste drie kinderen waren toen al getrouwd. En Jacobje zou dan 19 jaar zijn. Onmondig dus.

ZWK f380 - 28 aug 1674 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Christiaen Fabius en Henrik Queisen.
In het Gericht is verschenen Aeltijn Herms, weduwe van Lubbert Arents, woonachtig aan de Hasseler Dijk, in dezen geassisteerd met Rijkelt Klaessen, haar ondertrouwde bruidegom. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Geertijn, Aegt en Arent Lubberts), bij wijlen haar voornoemde eheman in echte geteeld), tot mombers verzocht Albert Jansen op de Nieuwe Weteringe, aangehuwde oom van de vaders zijde, en Henrik Herms aan de Hasseler dijk, oom van de moeders zijde.

Nergens gezien dat Lijsabet Arents ene Albert Jansen op de Nieuwe Weteringe trouwde.

Albert Jansen op de Nieuwe Weteringe zou deze zijn:
ZWK f323 - 4 nov 1671 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Henrik Mensink en Jan Mensink.
Verschenen is in het Gericht Albert Jansen, woonachtig in Mastebroek. Hij heeft aan zijn drie kinderen (Jan, Klaas en Peter Alberts), bij zijn huisvrouw Annechijn Klaassen in echte verworven, en reeds mondig en alhier present zijnde, erfuiting gedaan en voor hun moeders goed bewezen

En er is deze akte:
ria van bessen schreefCOLON
12 Dec 2020, 19:23
Genemuiden, 29 januari 1662:
Claes Lubberts en zijn vrouw Trientien Gerrits van Domselaer, de vrouw met als haar gevolmachtigde Jan Groenvisch, maken een testament op de langstlevend. Na beider overlijden zijn er legaten aan de Armen van Genemuiden en de Kercke van Genemuiden. Hun enige en universele erfgenamen zijn testateurs zuster Lijssien en haar zusters Anna en Juttien Gerrits, de kinderen van Joochem Lubberts met namen Lubbert, Aechte en Henrickien Lubberts, de kinderen van Arent Lubberts met namen Lubbert, Peter, Lijsebeth en Jacobien Arents, de kinderen van Henric Lubberts met namen Lubbert, Peter, Jantien, Lubbe, Merrichien, Joochem en Machtelt Lubberts. #249

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 16 Sep 2024, 20:12

Is deze Lubbert dan wel een zoon van Arent ?
Bedoel je dat Egbert?

Zwolle 21-4-1637
Lubbert Arentsen, Arent Lubbers s. en
Geertien Hessels, Jacob Dericksen NW wonende bij Kijck in de Vechte

02-02-1662 Zwolle
Lubbert Arents wed. en Aeltjen Hermens jd beide aen de Hasseldijck
Hij moet erf. doen. Erff. is gedaen

ERFUITING IS NIET TE VINDEN.

Ik heb ook het niet-vrijwillige deel doorgenomen en ook daar is geen akte.
In het vrijwillige deel is het wel een rommeltje [losse aktes] rond febr 1662 - mogelijk is de akte verloren gegaan.

Albert is voogd van Lubberts kant.
Het kan ook mogelijk zijn dat Albert met een kind van Grietien Hessels is getrouwd - Lubbert zijn 1e vrouw?

fritsvant
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2020, 19:44

Bericht door fritsvant » 16 Sep 2024, 21:52

Ria, Egbert,
Hartelijk dank; goed om weer van jullie te horen.
(NB: excuses voor verschrijving van naam in topic; hoe krijg ik die "d" er weer uit ?; het lukt mij helaas niet.)

Ria,
Een paar jaar geleden verzekerde je me al dat over Lubbert Arentsens verder niets te vinden zou zijn.
Behalve dan wellicht in Hasselt; dat staat nog op mijn to-do lijstje.
Maar mocht jij nog verder info hebben, dan graag !

Mijn vraag was: is er nog iets te vinden over Arent Lubber(t)s (ca. 1580 - 1662). Ik denk dat hij een grotere boer was met wellicht bezittingen.
Ook de datum (en de plaats) van zijn derde huwelijk vind ik niet.
Ik heb wel 4 kinderen, Lubbert ca 1610, Pieter-1615, Jacobjen - 1619 en Klaasken -1624. Dus inderdaad wel een Jacobjen, als genoemd ook door Egbert.

Jij noemt in een reactie ook een erfuiting uit 2020 waarin gegevens redelijk kloppen mijn die van mij:

Lubbert Arentsens had (volgens mij) 4 zonen: Jochem, Claas, Hendrik en (mijn !) Arent.
Claas noemt in zijn testament de kinderen van zijn broers:

Jochem: Lubbert, Aechte en Henrickien
Hendrick: Lubbert, Peter, Jantien, Lubbe, Merrichien, Joochem en Machteld
Arent: Lubbert, Pieter, Jacobjen en Klaasken

Van Jochem en Hendrick had ik nog geen kinderen
Van Claas 3: Derk, Alith en Cornelis
Van Arent als boven aangegeven.

Had Claas nog een zuster Lijssien of lees ik dat verkeerd ??.
En krijgen zijn eigen kinderen dat niets ??

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 17 Sep 2024, 12:05

Het lijkt erop dat Claas geen kinderen had.

Dit is een andere akte uit Genemuiden van een vroegere datum.

Genemuiden, 28 mei 1650:
Claes Lubbertsz en echtgenote Trijntien Gerritsz van Domselaer, de vrouw met als gevolmachtigde secretaris Joan de Wolters [?]. De langstlevende krijgt alle roerende en onroerende goederen waaronder hun huis, weere en schuur staande op de Nijestadt te Genemuiden. Zijn enige en universele erfgenamen worden testators broer Arent Lubberts, zijn zuster Lijssien Lubberts, de kinderen van Joochem Lubberts, de kinderen waren Lubbert, Aechien, Henrickien, de kinderen van Henrick Lubberts (Lubbert, Peter, Lubbe, Jantien, Merrechien, Joochem en Machtelt). Testtarices’s eenige en universele erfgenamen zijn haar moeder Waentien Muijs en Steven de Noest. Verder legaten aan Joochem Lubberts, de Kerke van Genemuiden en de Armen van Genemuiden. #f28#.

broer Arent en zus Lijssien leven dan nog.
de broers Jochem en Hendrik zijn overleden

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Bericht door Egbert_ » 17 Sep 2024, 13:02

ria jongman schreefCOLON
16 Sep 2024, 20:12
Is deze Lubbert dan wel een zoon van Arent ?
Bedoel je dat Egbert?
Dat bedoelde ik niet.

Dat testament van 28 mei 1650 en 29 januari 1662 te Genemuiden vind ik erg duidelijk.

trb Zwolle
  • 01-05-1620 Claes Lubbertsen wonende op die Hasselerdijck tegen die Vechte, end
    Lisabeth Dercks, sa: Derck Cornelijs n.dochter wonende in Mastebroeck op die Nijewetering
Uit dat huwelijk drie dopelingen te Hasselt. Waarschijnlijk jong overleden. En ook Lisabeth zal voor 1650 overleden zijn, want dan maakt Claes Lubbertsz een testament en is Trijntien Gerritsz van Domselaer zijn vrouw.

zijn erfgenamen
- broer Arent Lubberts
- zuster Lijssien Lubberts
- de kinderen van Joochem Lubberts, met name Lubbert, Aechien, Henrickien
- de kinderen van Henrick Lubberts (Lubbert, Peter, Lubbe, Jantien, Merrechien, Joochem en Machtelt).

en in 1662 zijn zijn erfgenamen
- zuster Lijssien
- de kinderen van Joochem Lubberts met namen Lubbert, Aechte en Henrickien Lubberts
- de kinderen van Arent Lubberts met namen Lubbert, Peter, Lijsebeth en Jacobien Arents
- de kinderen van Henric Lubberts met namen Lubbert, Peter, Jantien, Lubbe, Merrichien, Joochem en Machtelt Lubberts.

trb Zwolle
  • 30-04-1605
    Jochum Lubbertsen Lubbert Arentsens s. woenende an den Hasselerdick bij der Vechte ende
    Grietken Hendricks s. Henderick Jansen n.d. woenende int Lierbroeck
  • 09-10-1608 Arent Lubbers woenende voor die Vechte an den Hasselerdick ende
    Annigen Jacobs Jacob Gerts d. tot Holte
  • 01-05-1620 Claes Lubbertsen wonende op die Hasselerdijck tegen die Vechte, end
    Lisabeth Dercks, sa: Derck Cornelijs n.dochter wonende in Mastebroeck op die Nijewetering
  • October ano 1610 (otr)
    14-04-1611 Hendrick Lubbertsen Lubbert Arentsens soone voor den Vechte an de Mastenbroeckerdijcke en
    Aeltgen Peters Peter Jacobs d. tot Holte
Lijsken Lubberts wordt in 09.09.1616 vermeld als vrouw van Reiner Jansz

Dat is toch behoorlijk bewijs, dat ene Lubbert Arentsens aan de Hasselerdijk bij de Vecht vier kinderen had: Jochem, Arend, Hendrik en Lijsje.

Zoon Arend Lubbers trouwde in 1608 met Annigen Jacobs, en hertrouwde in 1638 met de weduwe Derricken Jansen.
Drie van zijn kinderen waren toen al getrouwd
Zwolle, trb
  • 18-04-1637 Henrick Coops tot Grom [=Genne] en
    Lijsebeth Arents, Arent Lubbersen d. in de Mastebrock
  • 21-04-1637 Lubbert Arentsen Arent Lubbers s. en
    Geertien Hessels Jacob Dericksen n.w. wonende bij Kijck in de Vechte
  • 16-04-1637 Pieter Arentsen Arent Lubbersen s. en Henrichen Dericx Derick Dericksen n.d. beijde wonende tot Genne
Maar volgens het testament van is er in 1650 en 1662 ook een dochter Jacobjen. Als dat de dopeling van 1619 is, zou je een erfuiting verwachten, want nog onmondig in 1638. In Zwolle, want daar in is ook de ondertrouw en trouwinschrijving van Arent Lubbers, geen erfuiting te vinden.
Als Jacobje uit het tweede huwelijk is, dan is ze wel erg jong haar trouwen in 1655 (jonger dan 16 jaar) Niet erg aannemelijk dus.

DIT IS WAAR VOLGENS MIJ DE SCHOEN WRINGT: WAAROM IS ER GEEN ERFUITING MET DE ONMONDIGE JACOBJE.
  • 21-04-1637 Lubbert Arentsen Arent Lubbers s. en
    Geertien Hessels Jacob Dericksen n.w. wonende bij Kijck in de Vechte
Uit dat huwelijk heb ik twee zoons genoteerd. Geen doopdata gevonden
trb Zwolle
  • 20 8bris (otr)
    06-11-1660
    Willem Lubberts j.g. aen de Vecht en
    Jacobjen Sibrants j.d. in Mastebroeck
    gaen de procl. mede i Mastebroeck.
    Att: gegeven om in Mastebroeck te trouwen
  • Den 1 Martij
    15-04-1662 Jan Lubberts, j.g. bij de Vecht ende
    Marrechien Jacobs, j.d. in Mastebroeck
    proc: gaen in Mastebroek
De vader gaat op 11 januari 1662 als weduwnaar in ondertrouw.
Zoon Willem is dat al getrouwd, en dus niet meer onmondig. Zoon Jan zou drie maanden later trouwen. Je kunt je afvragen of het dan wel nodig is om voogden aan te stellen voor drie maanden? Mogelijk is er nooit een erfuiting opgesteld.

Als Lubbert Arents in 1674 overleden is, zijn er wel onmondige kinderen, en wordt Albert Jansen op de Nieuwe Weteringe, aangehuwde oom van de vaders zijde voogd.
ria jongman schreefCOLON
16 Sep 2024, 20:12
Albert is voogd van Lubberts kant.
Het kan ook mogelijk zijn dat Albert met een kind van Grietien Hessels is getrouwd - Lubbert zijn 1e vrouw?
Voorkinderen van Geertien Hessels zijn Heijle, Derck en Lijsbet Jacobs (zie ZWK f245 - 25 feb 1637)
Alleen van Lijsbet is mij een huwelijk bekend: met Jan Cornelis die voor 1675 overleden is. Willem Lubberts is dan bloedvoogd.

Wie Albert Jansen op de Nieuwe Wetering is, is wel duidelijk, en ook dat hij in 1671 weduwnaar was van Anna Claessen. Met drie kinderen.
Maar geen trouwinschrijving gevonden rond die tijd.

Maar als ze met Albert Jansen trouwde in 1671, waarom is ze dat volgens haar testament van 1679 weduwe van Tonnis Wichers? Overigens is Albert Jans waarschijnlijk al voor 1682 overleden, want niet meer in vuurstedenregister 1682. Wel Peter Alberts, die waarschijnlijk zijn zoon is.
Maar als Jacobjen Arents in 1679 weduwe is van Albert Jansen, waarom wordt ze dan weduwe van Tonnis Wichers genoemd. Is het niet gebruikelijk om haar de weduwe van de laatst overleden man te noemen?

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 17 Sep 2024, 15:01

Jacobje [1619] kan getrouwd zijn - ze is 19 jr als haar vader hertrouwd in 1638

Huwelijk van Lijssien ook niet gevonden in Zwolle.
Ze wordt trouwens in IJsselmuiden in 1612 al vermeld als getrouwd met Reiner Jans

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Bericht door Egbert_ » 17 Sep 2024, 15:21

Als Jacobje in 1638 al getrouwd zou zijn, kan de niet de Jacobjen Arents zijn die in 1655 trouwde als j.d.

@Ria: ben jij dat ooit tegengekomen, dat een weduwe de weduwe van haar eerste man genoemd werd, terwijl de tweede inmiddels ook overleden was?

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Bericht door Egbert_ » 17 Sep 2024, 15:50

bericht 2
fritsvant schreefCOLON
16 Sep 2024, 21:52
(NB: excuses voor verschrijving van naam in topic; hoe krijg ik die "d" er weer uit ?; het lukt mij helaas niet.)
Je moet naar het allereerste bericht gaan dat je geschreven hebt, terwijl je bent ingelogd. Dan moet je daar klikken op het potlood-icoontje. Vervolgens kun je de tekst van het onderwerp wijzigen.

BUTTON_POST_REPLY