Arent Lubber(t)s - 2

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
ria jongman
BerichtenCOLON 2939
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Arednt Lubber(t)s - 2

Bericht door ria jongman » 17 Sep 2024, 16:22

Egbert_ schreefCOLON
17 Sep 2024, 15:21
Als Jacobje in 1638 al getrouwd zou zijn, kan de niet de Jacobjen Arents zijn die in 1655 trouwde als j.d.

@Ria: ben jij dat ooit tegengekomen, dat een weduwe de weduwe van haar eerste man genoemd werd, terwijl de tweede inmiddels ook overleden was?
IIk ben het inderdaad wel tegengekomen dat een weduwe vermeld werd als weduwe van de 1e man- ik heb niet zo gauw een voorbeeld voorhanden.
Viel me wel op dat ze dan niet zo lang getrouwd waren met de 2e man.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Re: Arednt Lubber(t)s - 2

Bericht door Egbert_ » 17 Sep 2024, 16:43

Dat zou dan hier van toepassing kunnen zijn. Als het klopt zoals ik het genoteerd heb, dan zou Jacobjen ongeveer 25 jaar getrouwd zijn geweest met Tonnis Wijchertsen en ongeveer 5 jaar met Albert Jansen.

Maar nog geen sluitend bewijs.

fritsvant
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2020, 19:44

Re: Arent Lubber(t)s - 2

Bericht door fritsvant » 17 Sep 2024, 18:06

Egbert, Bedankt; naam aangepast.

fritsvant
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2020, 19:44

Bericht door fritsvant » 17 Sep 2024, 21:24

Ria, Egbert,
Weer heel hartelijk dank.
Het meeste wist ik al wel, hoewel ik die zuster Lijssien vreemd genoeg eerder nooit ergens ben tegen gekomen.

Blijft nog de vraag, zoals eerder gesteld, is er eventueel nog wat meer te weten te komen over (bezittingen van) Arent Lubberts en diens zonen en waar zij precies woonden aan de Vecht. En waar lagen hun landerijen ? Ergens vond ik nl een indicatie dat ze woonden precies/ongeveer daar moet zijn geweest waar de Vecht in het Zwarte Water stroomt; toen (!), want dat was wat zuidelijker dan nu. Egbert jij deed indertijd locatieonderzoek van huizen/boerderijen. Ook aan de Hasseler dijk ?

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 18 Sep 2024, 12:01

Wel gevonden

Zwolle 12-04-1658 Hendrick Hermens j.g. opde niestad, en Anneken Hendricx j.d. tot Genne

Henrik Hermens wonende op de Nieuwstadt zijn vrouw Anneghjen Henriks doet belijdenis april 1659

UIT DIT HUWELIJK
Zwolle
*}Henrik Hermens 1660-04-01
Tekst: en zijn vrouw Anne Henriks laten hun dochter Aaltjen dopen

*]Anna Hendricx en haar man Hendrick Hermensz laten hun zoon Hendrick 1663-06-08 dopen te Zwolle

*]Lijsbet Hendricks 1668-02-03 Tekst: dochter van Hendrick Hermans en zijn vrouw Anna Hendricks, wordt gedoopt te Zwolle

*] Harmpje [niet gevonden]

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Bericht door Egbert_ » 18 Sep 2024, 13:55

Deze Anneken Hendricx is een dochter van:
  • Zwolle, trb
    18-04-1637 Henrick Coops tot Grom [=Genne] en
    Lijsebeth Arents, Arent Lubbersen d. in de Mastebrock
Henrick is dan weduwnaar. Er wordt in de trouwinschrijving niet gerefereerd aan een erfuiting, maar die is er wel
f248 - 4 mrt 1637 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Jonker Henrick van Uijtterwijck en Georgh van Ittersum, JVDr.
- Mombers over Henrick Coops kinderen: Roeloff Arentsen en Jan Jansen.
Verschenen is Henrick Coops, wonende te Genne. Hij heeft ten overstaan van de voorschreven mombers erfuiting gedaan aan zijn twee kinderen, met name(n) Coop en Geertien Henricks, geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Jannegien Peters. [-]
Henrick is kleinzoon van Griete Egberts ter Weehe (zie elders op het forum)

Van Henrick en Lijsabet geen doopinschrijvingen gevonden. (In Hasselt is een hiaat van 1638 tot 1648)

Maar Anneken Hendricx j.d. tot Genne is vermoedelijk wel hun dochter. (vermeld 27-3-1684 volgens mijn aantekeningen, maar ik de bron niet vinden)

Haar trouwdatum en doopinschrijvingen kinderen waren mij nog niet bekend. Dus bedankt!

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 18 Sep 2024, 14:45

Is HIJ dezelfde?

4]Hendrick Lubberts x Aeltgen Peters - Lubbert, Peter, Lubbe, Jantien, Merrechien, Joochem en Machtelt

*03-04-1638 Henrijck Lubbersen wed. aen de Mastebroker dijck ende Grietijn Koops Koop Gerrijtsen N.D. tot Genne [Geen erfuiting in ZWK]

28-05-1643 Egbert Henrijcks Henrijck Willems N.S. tot Diese, ende Grietijn Koops Henrijck Lubberts N.W. tot Langenholte

ZWK f313 - 11 mei 1644 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Harmen van Diedem en Thomas van der Lauwick, burgemeesters.
In het Gericht zijn verschenen Egbert Hendricksen en Grietien Coops, eheluiden, woonachtig te Diese, zijnde Grietien Coops geassisteerd met haar man en gerichtelijke toegelaten momber Egbert Hendricksen. Zij verklaarden tesamen en elk apart [int besonder] voor hun en hun erfgenamen in een steden vaste erfkoop eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren mitsdezen, voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan de kinderen van zaliger Henrick Lubberts, met name(n) Lubbert, Machtelt, Lubbe, Jantien, Peter, Marregien en Jochem Henricksen, samen met [aen] resp. mannen en vrouwen, en deze hun erfgenamen hun quota en aanpart, recht en gerechtigheid in de helft van 3 morgen land aan [de] Hasseler Dijck, en nog hun aandeel van ene morgen gemeenschappelijk gelegen in 3 morgen aan de Vechte te Genne buitendijks, tegen de schans Kijck in de Vechte, zoals zij [haer] Grietien Coops [die] van haar zaliger dochter Hendrickien Hendricksen, geprocreerd bij haar "voorman" Hendrick Lubbertsen voornoemd, daarvan de andere quota [quoten] en aandelen de kopers reeds van toebehoort [hebben]; zijnde vrij eigenlijk goed. Belovende "dieselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden zal voor de comparanten zegelen en tekenen.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Bericht door Egbert_ » 18 Sep 2024, 15:53

Klopt, zo heb ik het wel genoteerd,

trb Zwolle
October ano 1610 (otr)
  • 14-04-1611 Hendrick Lubbertsen Lubbert Arentsens soone voor den Vechte an de Mastenbroeckerdijcke en
    Aeltgen Peters Peter Jacobs d. tot Holte
Aeltgen Peters is kleindochter van Griete Egberts ter Weehe.
En ook Grietien Coops, dochter van Coop Gerrits, is waarschijnlijk achterkleindochter van Griete Egberts ter Weehe.
f371 - 23 juli 1621 - Coram Richter Cornelis van Dongen.
Keurnoten Wolter Woltersen en Adriaen van Gellre.
Compareerde de Ed. Erentfeste Jonker Derrick ban Keppel toe den Dinshaeve [= Dingshof], [-] voor een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald [aan] Henrick Lubbers, zijn huisvrouw Aeltien Peters en hun erfgenamen, wonende bij de Vechte, een zekere losrente van 20 goudgulden jaarlijks, het stuk ad 28 stuiver, uit en over zekere 3 morgen land in Genne buitendijks in het kerspel van Swolle recht [tegen] over Kijck in de Vecht, gemeenschappelijk met zijn zuster en broers, elk voor een derde deel, voor wie hij de rato caveert en instaat. [-]

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Bericht door Egbert_ » 18 Sep 2024, 16:02

bericht 2
fritsvant schreefCOLON
17 Sep 2024, 21:24
Ergens vond ik nl een indicatie dat ze woonden precies/ongeveer daar moet zijn geweest waar de Vecht in het Zwarte Water stroomt; toen (!), want dat was wat zuidelijker dan nu.
Dat klopt ongeveer, hieronder een uitsnede van een (Hottinger) kaart uit 1788
:
aan de Vecht.jpg
aan de Vecht.jpg (230.46 KiB) 98 keer bekeken
:
Op de kaart is te zien de schans "KIEK IN DE VEGT". Dat is waar de Vecht in het Zwartewater stroomt. De naam verraad al de functie van de schans.
Ten zuiden van de schans is een groepje huizen, bekend als de Riesebos.
Ten noorden van de schans is een gebied dat ook bekend staat als Genne Overwaters. En bij de bewoners wordt vaak vermeld als aan de Vechte. De dijk wordt zowel Hasselterdijk als Mastebroekerdijk genoemd. Op één van die erven, ten noorden van de schans zal Lubbert Arentsens hebben gewoond. Het erf, een stuk verder landinwaarts vanaf de dijk, links op de kaart is het erf "de Werf", waar Arend Jans (~1680) zijn bij/achter-naam aan te danken heeft.

Er is een tijd geweest, dat na het samenvloeien van het Zwartewater en de Vecht de rivier de Vecht heette. Hieronder een kaart (links=noorden) waarop de zien is dat het Zwartewater ten zuiden van Hasselt Vidrus (=latijnse naam) of Vecht heette.
NLS 0563 Hasselt 1649 Blaeu.jpg
NLS 0563 Hasselt 1649 Blaeu.jpg (144.5 KiB) 98 keer bekeken
:
Ik heb nergens kunnen vinden dat de monding van de Vecht verplaatst is. Tenminste niet na de inpoldering van Mastenbroek in de 14e eeuw.

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 19 Sep 2024, 09:30

Van Anna en Hendrik Herms doop dochter Hermina gevonden.
Ze trouwt met Jan Hendriks Ram

Hermina
Achternaam:
Hendricks
Aangenomen:
Ja
Datum:
1671-01-27
Tekst:
dochter van Hendrick Hermensen en zijn vrouw Anneken Hendrickx, wordt gedoopt

Zwolle 29-04-1693 Jan Hendrijcksen Ram j.m. en Hermina Hendrijcks j.d. beide de moeders tot getuigen het tweede gebod is geschut

16-05-1693 Jan Hendricksen Ram j.m. en Harmina Hendricks j.d.

Zwolle
f582-f583 dd.07-06-1700
Erschenen Jan Ram en deszelfs huisvrouw Hermina Henriks tutore marito, en verklarende dat haar resp. vader en schoonvader Henrik Harms Touwslager op Michaeli des jaars 1697 voor hen heeft genegotieerd van Henrik Floris een somme van 300 car.gl., voorts in het zelfde jaar nog verstrekt 300 car.gl., mitsgaders voor hen betaald wegens touwwerk, zeil en treil een somme van 200 car.gl., en dat zij dus bekennen aan hun vader en schoonvader tezamen schuldig te zijn een somme van 800 car.gl. tegen 4% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun schip of coffe met zeil, touwwerk en hetgeen verder daartoe behoort, zoals Jan Ram bevaart.
Actum coram Schepen Mensink

f21 dd.20-04-1702
Erschenen Jan Ram en zijn huisvrouw Hermina Henriks tutore marito, en bekenden aan haar vader Henrik Hermans Touwslager als cessionaris van Herman Stokman, blijkende bij cessie onder deszelfs hand dd.19-04-1702, voor een somma van 160 car.gl. met de kosten en dan nog voor een somma van 800 car.gl., die gemelde haar vader aan haar heeft verstrekt volgens obligatie met hypotheek dd.07-07-1700, te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, hun kofschip met zeilen, touwerk en alle het verdere gereedschap daartoe gehorende, zonder daaraan enige meerder recht te behouden.
Actum coram Schepen van der Merwede.

Jan
Achternaam:
Ram
Aangenomen:
Nee
Datum:
1720-05-13
Tekst:
zijn weduwe Harmina Hendrix is begraven in de Broerenkerk

uit dit huwelijk een Jacomina en een Hendrik Ram.

Volgens mij ben ik al eens eerder met Ram bezig geweest ivb met van der Bent.

Geertje dochter van Willem Lubberts kan ik [nog] niet plaatsen en ook niets gevonden betr datum maart 1684 die je aanhaalde

BUTTON_POST_REPLY