Arent Lubber(t)s - 2

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
ria jongman
BerichtenCOLON 2939
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Arent Lubber(t)s - 2

Bericht door ria jongman » 03 Okt 2024, 10:37

Die zwager Hendrik Jans is een vreemde eend in de bijt, het zou logischer zijn als de zwager Teunis Jans zou heten.

*
Er is iig nog een andere Peter Hendriks die niet de zoon is van Hendrik Berents, want die Peter leeft dan nog.

Ijsselmuiden deel 11 [pagine 8]
f10v dd 28 mei 1655- Lambert Jurriens x Anna Rijckx verklaren te hebben geruild met de E Roelof Banier als gevolm. van Evert Van Heeckeren [ zie vorige akte] 4 ½ m land in Ijsselmuiderslag gemeen liggende in 36 m. waarvan Van Heeckeren de helft toebehoort. Belendend t.o. de Oude wetering ten w. de Bisschopswetering, ten zuiden de erfgenamen van wijlen Peter Hendricksen en ten noorden Louwe Jansen en Lubbert Jochems.

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 03 Okt 2024, 13:51

bericht 2

Waarschijnlijk is Peter Hendriks uit Westenholte de opa van onderstaande
Zwolle NG, 21-04-1691 Pieter Claessen[=zv van Claas Peters] j.m. tot Westenholte en Aeltjen Hendrix op t' huijs te Werckeren
Volgens de'attestatie van predikant van Mastebroeck
[Aaltien hertr Jan Jansen en hun zoon trouwt met Janna Gerrits Snel]

Doet hier dus niet terzake

Egbert_
BerichtenCOLON 4324
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Bericht door Egbert_ » 03 Okt 2024, 14:40

Doet hier niet ter zake, maar Peeter Jans Bontemutse is voorouder van mij. En de eerste man, Pieter Claessen, van zijn moeder Aeltien Hendricks Bijvanck had een broer Hendrik Klasen x Evertje Gerbers (van Gerbert op de Stein), En die zijn ook voorouders van mij.

Maar van hun ouders heb ik enkel de naam Claes Peters. En ook niet dat hij een zoon is van Peter Hendriks

Ik ga dat dus even goed bestuderen.

Bedankt!

ria jongman
BerichtenCOLON 2939

Bericht door ria jongman » 03 Okt 2024, 15:39

Peter Jans Bontemutse is echter geen kleinkind van Peter Hendriks uit Westenholte
Peter zijn moeder was wel eerder getrouwd met een kleinzoon van deze Peter.

Zwolle NG, 21-04-1691 Pieter Claessen j.m. tot Westenholte en Aeltjen Hendrix op t' huijs te Werckeren
Volgens de'attestatie van predikant van Mastebroeck
nl - 2 dochters uit dit huwelijk

De moeder hertrouwt met Jan Jansen en daaruit wordt Peter geboren.

Anders een nieuw topic?

fritsvant
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2020, 19:44

Bericht door fritsvant » 09 Okt 2024, 21:39

Ria, Egbert, Excuses dat ik niet eerder reageerde; ik was even een korte periode ""buiten beeld"".

Ria jouw bericht van 01/10/24 inzake 4 Jochums Lubbertsen: De eerste die je noemt (x Grietken Hendricks) heb ik ook, maar kinderen heb ik (nog) niet genoteerd. Het kan natuurlijk dat hij meerdere malen hertrouwde, ruim 20 jaar na zijn eerste huwelijk (1605) met dan waarschijnlijk al oudere kinderen. Maar niet te gemakkelijk speculeren/conclusies trekken (heb ik destijds ook van jou geleerd).
De naam Joche/um komt overigens in mijn directe voorgeslacht nergens meer voor; de naam Lubbert wel !

De rest ben ik nog aan het uitzoeken/controleren. Ik hoop dar de komende weken meer tijd voor te vinden; ik kom in elk geval nog op jullie eerdere commentaren terug.

fritsvant
BerichtenCOLON 52

Bericht door fritsvant » 01 Dec 2024, 16:40

Ria, Egbert,

Toch weer terug, na een langer dan gewenste, ook door mij, afwezigheid.
Nogmaals dank voor jullie aanvullingen die ik heb kunnen verwerken, completeren en bevestigen.

Heel duidelijk werd wel dat het leven van mijn voorouders, manlijke lijn, zich in de 17e eeuw, zich hoofdzakelijk afspeelde in het ""Kijk-in-de-Vechte"" gebied. Het moet daar indertijd, zoals Egbert stelde, een heel geintegreerde samenleving zijn geweest. Opmerkelijk is daarna, of juist niet, dat in 1828 (zo'n 200 jaar later !), Gerrrit Arents van 't Spijker, toen hij de boerderij Ruimzicht aan de Nieuwe Wetering kwijtraakte, ging werken als boerenknecht bij één van de boeren, juist in datzelfde gebied. Via nog heel oude familie/buren banden ??

Uit de eerder discussie bleven voor mij nog wel een paar vragen over:

woorden waarvan ik de betekenis niet ken en elders niet vind: saege, weere (Ria 16/09, Egbert 17/09)
gebruiken idem (Ria 16/09): waarom werden mouwen apart genoemd in een testament ?
afkortingen bij een naam om status aan te geven: NW, sa, n-dochter, nd, ns,

Als iemand mij kan helpen , dan graag, waarvoor bij voorbaat dank.
Frits.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 01 Dec 2024, 18:40

" waarom mouwen apart genoemd in een testament ?
afkortingen bij een naam om status aan te geven: NW, sa, n-dochter, nd, ns,"

Bovenstaande zou ik zelf zó lezen: mouwen: aparte mouwen, die men ter bescherming over de onderarmen deed, dus halve mouwen, om de kleding er onder te beschermen tegen vies worden. In onze dagen zouden we bij de polsen elastiek erin zetten, maar dat zal er toen nog niet geweest zijn. Maar ik stel me voor dat het een soort overschoenen waren, maar dan overmouwen van pols tot elleboog en bij de pols smaller gemaakt dan aan het andere uiteinde. Ik zal bij schilderijen uit die tijd eens gaan opletten of bijv. iemand die deeg aan het kneden was om brood te bakken zoiets droeg.

NW is nagelaten weduwe sa. is zaliger n-dochter is nagelaten dochter nd is ook nagelaten dochter en ns zal dan nagelaten zoon zijn.

fritsvant
BerichtenCOLON 52

Bericht door fritsvant » 01 Dec 2024, 19:18

Janny, bedankt ! Helder.
Goed om na zo lang weer van je te horen.

Frits.

BUTTON_POST_REPLY