hendrik herms touwslager en ram

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: hendrik herms touwslager en ram

Bericht door Egbert_ » 25 sep 2024, 14:49

• Zwolle, trb
    18-04-1637 Henrick Coops tot Grom [=Genne] en
    Lijsebeth Arents, Arent Lubbersen d. in de Mastebrock
  • f327 - 20 jan 1638 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
    Keurnoten Jan Hessels en Jacob van Muijden.
    Gecompareerd zijn Jannegien Jansen Wijsemoeder, huisvrouw van Jan Berentsen, wonende tot Haerst, item Fennegien Henricxen, huisvrouw van Jacob Jansen, en Lijsbet Arentsen, huisvrouw van Henrick Velicken, beide tot Genne wonende.
zie ook: https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... ck&n=coops

Bij de erfuiting over de onmondige kinderen komt ook de Lengenberch voor. Mede-eigenaar is de opa moederszijde Peter Petersen (Fissel)

Er zijn ook nog een zoon Arent Hendrix Velicke en een dochter Claessien Hendricks van wie ik geen doopinschrijving heb kunnen vinden.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 28 sep 2024, 22:39

Doopboek 698 bl. 169 volgens het doopboek, bl. 337 volgens notering door een medewerker van de voorloper van Collectie Overijssel.

Doop Zwolle NG op 11 mei 1645 Arent, s. van HENDRICK FEELKE

Feelke, dat krijg je toch niet met of zonder asterixen zelf verzonnen om in de G.I. te gaan zoeken?

Claesien is nog voortvluchtig, wordt naar gezocht.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 30 sep 2024, 11:27

Mooi gevonden Janny!

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 30 sep 2024, 12:48

Dat Feelke voor iemand die Velicken heet en die ook nog genoteerd kan staan met het patroniem Coops: dat is nu net wat ik moeizaam vind aan digitaal zoeken. Je zoekt iets, maar weet niet hoe het genoteerd zal staan. Als dit met Hendrick, gevolgd door asterixen moet worden gedaan, komt het er denk ik digitaal niet uit. En met alleen Hendrick kun je dit toch ook niet doen? Zeker niet met zo'n naam als Hendrick.

Doopboek 699 is nog in het oorspronkelijke handschrift, gaat langzamer bij het lezen. Die vorige boeken waren soms kopieën in een later handschrift overgeschreven. Gaat even duren, omdat ik ook met andere dingen bezig ben. Voor andere mensen. Voor zaken die in het heden spelen. Heden gaat voor verleden en nageslacht gaat voor voorgeslacht. :lol:

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2024, 12:54

Inderdaad mooi gevonden!

De spelling van de vader komt enigszins overeen met
  • ZWK f291 - Copie van de volmacht.
    Actum Raalte, 17 feb 1690
    [-]
    Gecompareerd en verschenen is de WelGeb. Judith van Laer, Vrouw van den Vellenaar,
    [-]
    speciaal en gerichtelijk onderpand te stellen het erve en goed Bubbinck, waarop Hendrik Felinck woont
    [-]
    tesamen in het kerspel van Zwoll [in de] boerschap Genne gelegen

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 30 sep 2024, 13:07

En door jullie vondsten weet ik nu dat dat Hendrick Coops is! Dat had ik ook al niet kunnen raden.

Daarom is dit Forum ook zo goed. Als iemand denkt dat er niets meer te vinden is over een bepaalde persoon, is er soms hier iemand die aanvullende informatie kan geven van bijvoorbeeld een tweede naam waaronder die gezochte voorvader zich kan verschuilen.

Twee, drie of vier of nog meer weten meer dan één.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 30 sep 2024, 20:14

Egbert schreef 21 sept. om 12:30 uur :

Zwolle, den 21 Maij (otr)
21-06-1664 Meijnert van Diepenheijm Christoffer van Diepenheijm S. en
Annechjen Vijlchingh Jan Vijlchingh d:
95663 Diepenhem, van
Datering: 1667-10-30
Bron: Retroacta
Voornaam: Meijnert
Achternaam: Diepenhem, van
Aangenomen: Nee

Datum: 1667-10-30
Tekst: en zijn vrouw Anna Uyterincks laten hun dochter Gerrigien dopen
Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
Inventarisnummer: 700

Zwolle, Den 7 Maij (otr)
Lubbertus van Brevoort Conrector alhier en
Gerhardina van Diepenheim
getrouwd tot Salk op den 22 Maij 1698 Einde citaat

Nieuw: Doopboek 700/163 te Zwolle gedoopt 7 sept. 1665 Fennichjen d. van Meijndert van Diepenheym en Anna uijteringhe ( met de u als kleine letter) Bij een eerste dochter wordt deze vaak naar de moeder van de vrouw genoemd.

En anders dan hierboven vermeld lees ik bij de doop van 30 okt. 1667 , bij de 2e dochter Fenigi en dan als laatste letter nog een j of zo en niet Gerrigien. Als Fennichjen was blijven leven was dit normaal: 2e dochter naar moeder van de vader genoemd. Nu kan het zijn dat dit niet is gebeurd, omdat bijv. 1e Fennigje inmiddels was overleden. Ik twijfel nog wel een beetje of het Fenigi j is of Gerigi j maar het lijkt erg op de F die deze schrijver zo schrijft. De moeder is Anna F dan spatie! en dan uijterincks. uijterincks begint met kleine letter. Die letter F is een soort slinger.

Plaats reactie