Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
BerichtenCOLON 3834
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730

Bericht door ria jongman » 28 Mei 2026, 15:45

Ik wou controleren of Hermannus Jans soms een dochter Janna had. Omdat het ene kind van na 1738 is.
Maar ik kan geen doop vinden.
En zou ook die Jan Hendrik dus Hendrik Schrijver kunnen zijn die met de wed van Thijs Gerrits Dorgelo trouwt.
Geen idee verder.

Heb je wel de dochters van Janna Schrijvers kunnen volgen?
Zou daar nog iets van betekenis bij zijn?

Michiel van Heumen
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2026, 18:51

Bericht door Michiel van Heumen » 28 Mei 2026, 16:43

Ze zijn dicht bij huis gebleven. Brabant dus. Er kwam geen Schrijver aan te pas.
Ik kan hieraan ter illustratie het volgende toevoegen.

Maria, dochter van Adrianus Aertze en Joanna Screvers, gedoopt Den Haag RK Oude Molstraat 27 juli 1754.
Zij trouwt RK Boxmeer 1 november 1789 Theodorus van den Berg.
Hieruit een zoon Cornelis van den Berg, gedoopt Boxmeer RK 13 februari 1796. Deze trouwt Boxmeer 8 december 1835 Francina Francen.
Ik laat de samenvatting van deze huwelijksakte voor de ambtenaar van de B.S. hier volgen; wat van belang is voor de afstamming van Cornelis van den Berg geef ik onderstreept:

BHIC, B.S. Boxmeer Huwelijksakten 1832 No 14
In het jaar 1835 de 8e december gecompareerd Cornelis van den Berg, ongehuwd, van beroep daglooner, oud 36 jaar, wonende te Boxmeer, meerderjarige zoon van Theodorus van den Berg en van Maria Arts, beide overleden; en Francina Francen, ongehuwd, van beroep daglooneres, oud 26 jaar, wonende te Rijkevoort, meerderjarige dochter van Franciscus Francen en van Petronella Thijssen, zonder beroep, beide te Oploo woonachtig, alhier present en geven toestemming tot dit huwelijk, ter andere zijde
Stukken door wederzijdse partijen overgelegd (o.a.)
Van de akte van geboorte van Cornelis van den Berg, waaruit blijkt dat hij geboren is de 13e februari 1796 te Boxmeer.
Van de akte van geboorte van Francina Francen, waaruit blijkt dat zij gedoopt is de 15e juni 1806 te Oploo.
Van de akte van overlijden van Theodorus van den Berg, vader des bruidegoms.
Van de akte van overlijden van Anna Maria Arts, moeder des bruidegoms.

Hebbende de bruidegom en de vier in het hoofd dezes genoemde getuigen [allen geen bloedverwanten] aan ons, onder eede verklaard, dat ofschoon in de geboorte-akte des bruidegoms de voornaam zijner moeder als Maria staat geschreven, doch in hare akte van overlijden als Anna Maria staat opgetekend, deze nogthans een en dezelfde persoon is, omtrent welkers identiteit geen twijfel bestaat; alsmede, dat de laatste woonplaats en die van het overlijden der grootouders van den bruidegom aan hen is onbekend.
Akte opgemaakt en na voorlezing aan partijen en getuigen, hebben met ons getekend, uitgezonderd Cornelis van den Berg, bruidegom, Francina Francen, bruid, Franciscus Francen en Petronella Thijssen, ouders van de bruid, alle voornoemd, verklarende in het schrijven onervaren te zijn.

Omtrent zijn grootouders (waaronder Adrianus Aertze en Joanna Screvers) wist de bruidegom dus feitelijk niets. Dat zegt hij zelf tenminste.

Voor de duidelijkheid hier nog de andere akten m.b.t. bovenstaande:

Boxmeer (N.Br.) RK Begraven
Overleden 1794 oktober 13
Joanna Schrijvers, weduwe Adrianus Aarts, “ex dijsenteria”

BHIC, DTB Boxmeer RK doop-, trouw- en begraafboek 1780-1798, archiefnr 1430, invnr 4, blad 113r20
1789
1 Novembris, praemissis sponsalibus et 3 bannis, matrimonio juncti sunt Theodoricus van den Berg et Maria Aarts. praesentibus testibus Balthazare van den Berg et Anna Maria Denen.

RK Kapel Oude Molstraat ’s-Gravenhage Doopboek
1754 juli 27
Maria, dochter van Adrianus Aertze en Joanna Screvers Acath., doopgetuigen Joannes Aertze, Machtildis Snelllings

Van belang zijn ook nog de overlijdensakten in Boxmeer van Theodorus van den Berg en van zijn vrouw Maria Arts:

BHIC, BS Boxmeer, Overlijdensakten 1818.
In het jaar 1818 de 21e april compareerde voor ons Burgemeester, beambte van de Civielen Staat der Gemeente van Boxmeer, Josephus de Wijze, oud 33 jaar, welke aan ons heeft verklaard te zijn een bekende van de overledene en Theodorus Hulsmans, oud 23 jaar, die gezegd heeft te zijn buurman van de overledene, beide wonende te Boxmeer, de eerste in de Steenstraat en de tweede in den Valendries, welke ons verklaard hebben, dat op de 20e april om vijf ure des namiddags is ovelreden Theodorus van den Berg, oud 76 jaar, geboortig van Doornenburg, wonende te Boxmeer, zoon van Gerardus – en van Anna Peer. Na dat van deze akte is voorlezing gedaan aan de Comparanten, hebben dezelve met en benevens ons ondertekend.
J:de Wijse T Hulsmans De Burgemeester van Boxmeer, Beambte van den Burgerlijken Staat

In deze overlijdensakte van Theodorus van den Berg is dus het feit dat hij getrouwd is, niet vermeld!

BHIC, B.S. Boxmeer Overlijdensakten 1830 No 12
In het jaar 1830, de elfde der maand maart, te twee ure des namiddags, compareerde voor ons Burgemeester, Beambte van den Burgerlijken Stand der Gemeente Boxmeer, Petrus Hermanus Holla, van beroep schoenmaker, oud 43 jaar, nabuur van de overledene en Gerardus Geurts, van beroep olieslager, oud 33 jaar, nabuur van de overledene, beide wonende binnen deze gemeente, welke ons verklaard hebben dat Anna Maria Arts, zonder beroep, weduwe van Theodorus van den Berg, oud 75 jaar, geboren te ’s Gravenhage, wonende te Boxmeer, dochter van Christiaan Arts en van Johanna beide overleden /zijnde de naam der moeder onbekend/ is overleden binnen deze Gemeente op heden te negen ure des morgens.
Nadat aan de comparanten van deze acte voorlezing is gedaan, hebben dezelve met ons geteekend.
P.H. Holla
G. Geurts De Burgemeester, Beambte van den Burgerlijken Stand,

Michiel van Heumen
BerichtenCOLON 230

Bericht door Michiel van Heumen » 28 Mei 2026, 19:38

Zoon Evert (1731) wordt wel bij zijn stiefmoeder in de VOT Dalfsen vermeld. Ik denk dat dat ene kind Jan Hendrik (september 1737) is.

Overigens is de marge smal.

Johanna Schrijver ondertrouwt op 21 oktober 1753 voor schepenen in Den Haag.

De Politieke Ordonnantie van 1 april 1580 legde de basis voor o.a. het huwelijksrecht in het toenmalige gewest Holland. Den Haag lag in Holland en deze ordonnantie was in 1753 van toepassing. Artikel 3 zegt o.a.: “jonge gesellen beneden hare vijfentwintich, ende jonge dochteren beneden hare twintich jaren” hebben het consent van hun ouders of de langstlevende daarvan nodig (ook bij meerderjarigheid was consent van de ouders nodig, maar komen die na insinuatie niet, dan wordt hun weigering voor consent gehouden). In de ondertrouwakte van Johanna Schrijvers wordt niets vermeld omtrent het consent van (een van de) ouders, ergo was Johanna ouder dan 20 jaar en dus geboren vóór 1733.

Het betekende strikt genomen dat Johanna voor 21 oktober 1733 geboren moet zijn; aangezien het eerste kind Evert van Hermen Schrijver in december 1731 werd geboren, zou dat betekenen dat een eventueel kind Janna tussen 09-1732 en 10-1733 geboren zou moeten zijn. Iets minder strikt zou misschien ook kunnen, hoewel haar man Ariaen Aerts in 1722 werd geboren. Het is inderdaad niet uit te sluiten. Alhoewel, als Johanna erg jong was, zeg 17 of 18 jaar, dan had in de marge van de Haagse ondertrouwakte toch iets vermeld moeten worden, naar ik aanneem.

Ik heb de indexen op de gereformeerde doopboeken van Dalfsen, Heino, Raalte en Olst nagelopen, maar geen passende doop kunnen vinden.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2816
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 28 Mei 2026, 20:45

Hoe ging het als een kind een paar honderd km of 150 km verderop ging trouwen rond 1750? Keek men dan niet zo nauw met dat consent van de ouders?

Of was men daar ongeacht de afstand zeer strict in? Bijv. ook als iemand dan gemakshalve zei dat beide ouders overleden waren?

Michiel van Heumen
BerichtenCOLON 230

Bericht door Michiel van Heumen » 29 Mei 2026, 09:29

Men hield zich aan de geldende huwelijkswetgeving. Ondertrouw in het jaar 1753 voor schepenen van Den Haag nagelopen. Het kwam weinig voor dat van consent van vader of moeder sprake was. In het geval van het huwelijk van Abraham Lopez Cardoso, geboren en wonende te Amsterdam, die trouwde in 1753 met een in Den Haag wonende vrouw, werd in de marge vermeld 'Rest consent van de bruidegoms vader. Is gebleken'. Soldaten, herkomstig uit Duitsland, en in garnizoen in Den Haag, moesten eveneens 'consent' van de vader of moeder overleggen. Duidelijk dat de afstand nog veel groter was dan 150 kilometer. Pieter Bakker, geboren en wonende in Den Haag, trouwt met Anna Geertruid Leest, jongedochter, geboren te Wezel en wonende in Den Haag. Bij dit huwelijk is aangetekend: "Rest bewijs de Bruids ouders overleden zijn. Is gebleken'. Dat werd een enkele keer meer vermeld. Ik veronderstel dat schepenen of dominee uitgingen van de opgave die bruid en bruidegom van hun leeftijd gaven. Een ID bestond in die tijd niet.

ria jongman
BerichtenCOLON 3834

Bericht door ria jongman » 29 Mei 2026, 10:09

En toch moet er rekening mee worden gehouden dat niet alles correct is verlopen.
Ik zal nooit de zoektocht Gerrit Zielman /Lakke vergeten.. en dat was nog wel nà 1811

Ik ken ook de situaties dat er gelogen werd dat de ouders waren overleden omdat die niet akkoord gingen met het huwelijk.
Dat er meer kinderen zijn dan er werden gedoopt, vooral in Zwolle mis ik veel dopen.
Dat bijv. 2 x een Hendrik, Gerrit ect. meer voorkomen dan je vermoedt. Oftewel een Hendrik sr en jr etc. in één gezin.
Mannen die hertrouwen met een vrouw die net zo heet als hun eerste vrouw.
Dat kinderen boven de 10 jr ook inmiddels ergens anders in dienst kunnen zijn en daarom niet worden vermeld in de VOT.
Dat meisjes soms zeer jong trouwen dan je zou verwachten. Zeker als ze inmiddels wees zijn.
Allemaal valkuilen, waar je rekening mee moet houden.
Maar vermoedens of veronderstellingen helpen niet, alles moet je bewijzen.
En meestal neem ik zelf ook de gedachte mee - hoe komt iemand in Amsterdam of den Haag terecht?
Toch niet op de bonnefooi.?
Woont er al familie?

Is het zinvol om Janna Schrijvers uit Landsmeer toch verder uit te zoeken?

ria jongman
BerichtenCOLON 3834

Bericht door ria jongman » 29 Mei 2026, 11:15

bericht 2

Bijvoorbeeld

Kampen ONDERtrouw
22 apr 1707 - Willem Willemsz Denekamp, j.m. van Campen,
Claasjen van der Veer, j.d. van Campen.
met attest. van Amsterdam.

11 mei 1731 - Willem Denekamp, wedn. van Kampen,
Grietien Willemz, wed. van Oosterwolde.

1e huwelijk van haar
1706-05-14 - Claas Aaltzen, j.m. van Grafhorst, en Griete Willemz, j.d. van Oosterwolde - met attest. van IJsselmuiden - Ondertrouw Gereformeerde Kerk Kampen, RBSO 336.

8 juli 1740 - Willem Denekamp, wedn. van Kampen,
Jantje Ariens Diependael, wed. van Sijbekarspel. = [Noord Holland]
met attest. van Sijbekarspel den 5 juli

Kampen FOLIO 310 DATUM: 21-11-1740
Kampen, Venestraat, tussen van der Brink en Eckelboom
comparanten Denekamp, Willem gehuwd met Kroon, Anna Willems
en Horst, Grietien van der Schuldeiseres Wed. Harmen ten Hove

samenvatting Comparanten verklaren schuldig te zijn aan Grietien van der Horst een bedrag van ƒ250 c.g. tegen 5 procent per jaar. Als speciaal onderpand stellen zij het huis van hun vader Willem Denekamp de oude, waar nog een verplichting op rust. NB. In de kantlijn: op 06-03-1744 meldt Emmerik Bollink, echtgenoot van Grietien van der Horst, een bedrag van ƒ132-3 te hebben ontvangen in mindering van bovenstaande somma

Kampen RAK 101 FOLIO: 313v DATUM: 29-11-1742 onderwerp Schuldbekentenis onroerend goed 1. woonhuis, erf en where Kampen, Venestraat 2. huisje, erf en where Kampen, Burgwal, achter de stal 3. twee huizen met een achterhuisje Kampen, Boven Nieuwstraat, naast klopje Lindermans en t.o. het Gasthuis
comparanten Denekamp, Willem – de oude Wdn. Grietje Willems Schuldenaar
schuldeiser is Romunde, Matthijs Voogd
samenvatting Comparant verklaart schuldig te zijn aan de voogd over de kinderen van wijlen Kars Willems een bedrag van ƒ180 c.g., het restant van een legaat van zijn overleden echtgenote aan de kinderen Willems, tegen 3 procent. Als speciaal onderpand stelt hij diverse huizen.

13 mei 1746 - Willem Denekamp, wedn. van Campen,
Anna Knijp, [-] van Schellinkhout.
met attest. van Schellinkhout de dato 6 mei 1746.
ligt ook in NH

Was Janna Schrijver een bekende van deze dames?

Michiel van Heumen
BerichtenCOLON 230

Bericht door Michiel van Heumen » 29 Mei 2026, 11:39

Ik moet nog een correctie aanbrengen, had vermeld dat de ondertrouw van Johanna Schrijvers op 21 oktober 1753 was, maar deze bleek mij gisteren bij het nalopen van de ondertrouw schepenen Den Haag op zondag 28 oktober 1753 te zijn. Op 22 oktober 1753, zeilt het schip Mariënbos (waarop Andries Schrijver "van Zwolle") uit van Texel naar Batavia (bron: scheepsoldijboek Mariënbos en Amsterdamse courant 25-10-1753). Of dat nog iets uitmaakt, weet ik niet. Als er een familierelatie was tussen Johanna en Andries, kan ze in elk geval op de hoogte zijn geweest van zijn vertrek.

Rechterlijke archieven ’s-Gravenhage toegang 0351-01), Archief van schepenen gecommitteerd tot de huwelijkszaken, invnr 762, Legger van ondertrouw 1750-1754, fol. 130v
Den 28e October 1753.
Z.J.
Arij Aerentse, J.M. geb. te Venro, met
Johanna Schrijvers J.D. geb. te Zwol –
en beide wonende alhier.
Iin margine:] uitgegeven

Michiel van Heumen
BerichtenCOLON 230

Bericht door Michiel van Heumen » 29 Mei 2026, 11:49

Het onderzoek in Kampen naar noodhulp Johanna Schrijvers zit ook muurvast. Zie het onderstaande.

Neel Wijshake, archiefmedewerker Stadsarchief Kampen, heeft voor mij onderzoek gedaan. Zij mailde mij op 4 maart 2026:

Ik zal u een opsomming geven van mijn zoektocht en of ik ergens iets wel of niet gevonden heb.

- 50ste penning, belasting op onroerend goed. Hier kwam ik Willem Denekamp op 05-02-1735 tegen in een huis aan de Boven Nieuwstraat.
Ook heeft ene Willem Denekamp nog een Brouwerij in de Keizerstraat, dit in 1729

- Rechterlijk Archief, 00014, 117, Boedelzaken (niets gevonden)
182, Verkoop erfhuizen en boedels (niets gevonden)
195, Desolate boedels (niets gevonden)
71, Oplatingen (niets gevonden)
151, Register testamenten (niets aanwezig)
149 fol. 143 e.v. Register Testamenten (testament van Willem Denekamp)

- Hervormde Gemeente Kampen, 00285, 140, (inschrijving van Johanna gevonden)
12 1748-1750, handelingen Kerkenraad, (niets gevonden)

- Recogniti?n, 1716-1739, 70,101,314 (aanwijzingen gevonden over Willem Denekamp en familie)
1738-1756, 228, 232(aanwijzingen gevonden over Willem Denekamp en familie)

- Oud Archief, 00001, 339 (inschrijvingen nieuwe inwoners, niets gevonden)
1345 (uitgaven en inkomsten Ziekenhuis en kosten van begraven, niets gevonden)

- Apostillen, 1743-1753, 00001, 205 fol. 191 (requeste van Gerhardina Zegers en Willem Denekamp de jonge)

Bijzonderheden:
- Register lidmaten Den Haag doorgenomen, 1746-1753 (Johanna niet gevonden) Johanna is getrouwd in de Hoog Duitse Kerk, wat volgens mij protestants is. Op het moment van trouwen is het niet katholiek zijn dus geen probleem, wat het schijnbaar wel is bij de doop van hun dochter Maria.
Johanna zou dan toch in een lidmatenregister in Den Haag ingeschreven moeten zijn? Misschien nog voor 1746?

- Aangezien Johanna in de Volkstelling als “noodhulp” naar voren komt, lijkt mij dit inderdaad een tijdelijke actie. U gaf aan te zoeken in de Armenkamer, dit archief (00141) heeft een lijst met verzorgenden, maar deze loopt van 1792, 1798-1807 en is dus te laat in de periode.

Dit heb ik mevrouw Wijshake van eigen onderzoek laten weten:

Ik ben met het begraafregister van de Buitenkerk inmiddels gevoerd tot 1766, en ga daar dadelijk mee verder.
Daar vond ik het begraven van de weduwe van Willem Denecamp (junior naar ik aanneem, de vrouw van senior was al in 1734 overleden) op 16 juni 1762 en van Willem Denekamp (junior naar ik vermoed, senior was in april 1752 overleden) op 7 december 1761. Maar het gaat me om laatste instantie niet om de familie Denekamp.

---

Hartelijk dank voor hetgeen is toegezonden. Ik ben met het begraafregister van de Buitenkerk inmiddels gevorderd tot 1778. Op 19 februari 1778 vond ik het begraven van de vrouw van Willem Denekamp. Wie dit nu betreft, moet ik uitzoeken. Op 28 november 1761 het begraven van Garhardus Vriese. Misschien was laatstgenoemde identiek met Gerrit Vriese die in 1752 als executeur verantwoordelijk was voor inventarisatie van de boedel van Willem Denekamp de oude.

---

Willem Denekamp de oude huwde nog in 1740 voor een derde maal. Zijn vrouw was een weduwe uit Sijbekarspel in Westfriesland, Jantje Diependaal. Ik vond haar daar terug, zij bezat onroerend goed in Sijbekarspel. Het is voor mij interessant omdat Sijbekarspel niet ver af ligt van Landsmeer en Monnickendam, waar Johanna Schrijver in 1746-1748 als dienstmeisje diende. De afstand Sijbekarspel-Monnickendam bedraagt maar circa 30 kilometer. Klaarblijkelijk had Denekamp contacten in Noord-Holland.
Hier volgt hetgeen ik gevonden heb.

Ik werd op het huwelijk van Willem Denekamp de oude uit 1740 geattendeerd door een apostille:

Apostillen der stad Campen en haar Jurisdictie, 1733-1743, ed. Jan van Hulzen (2011), p. 131

575. Den 14 Octob(er) 1741, fol.191.
Op de Requeste van Jannetje Aarjens Diependaal, getrouwd met Willem Denekamp de oude, versoekende om geallegeerde redenen van gemelte haer man te mogen worden gesepareerd van tafel en bedde.
Was geapost: Na verhoor van partijen word de versogte scheidinge van tafel en bedde mids desen geaccordeerd ten fine en effecte als na regten

Dit was dus maar een zéér kort huwelijk, getuige de twee volgende akten in de Collectie DTB Kampen:

Collectie DTB Kampen 337 fol. 037v
Register houdende huwelijksproclamaties Boven- Broeder- en Buitenkerk 1732-1776
Scan 77/332
1740 den 8 July
Willem Denekamp wed. tot Kampen
Met
Jantje Ariens Diependaal wedue tot Sijbekarspel
[in margine] met attestatie van Sijbekarspel den 5 July

DTB 343 Trouwboek Bovenkerk 1694-1765 Scan 267/34
1740
Den 24 julij Wellem Denecamp van Campen w
met Jantien Arians Diependal vant Siebekaspel w

Ik vond de toetrede van Jantje Diependaal tot de NG gemeente van Kampen ongeveer terzelfder tijd:

VPND Lidmaten Kampen
1740 Michiel
Met kerkelijke attestatie tot ons overgekomen
Jannetje Adriaanse Diependaal van..Sijbekarspel

Ik vond Jantje Adriaanse (Diependaal) ook terug in het lidmatenboek van Sijbekarspel:

Sijbekarspel, index ref. lidmaten 1659-1804
p. 6
Register lidmaten bij komst van ds Fredrik Morre 3 september 1736
Jantje Ariaanse
Dirk Bartse Lageland Scheepen
Aeft Ariaanse

p. 9
Jantje Ariaanse vertrokken naar Kampen 6 Julij 1740

Jantje Diependaal bezat onroerend goed in Sijbekarspel blijkens een kohier der verpondingen uit 1731:

VPND Noord-Holland/Verpondingen 1733/Sijbekarspel
Kohier opgemaakt 27 februari 1731
8/14
No 44 Jannetje Adriaens Diependaal Een woonhuisje en erve getaxeerd op f 20,-
No 45 Dirk Barts Een boerenhuis en erve, getaxeerd op f 48,-

Zij kocht dat bezit in 1723 blijkens twee akten in het oud-rechterlijk archief van Sijbekarspel:

Sijbekarspel Hypotheken 1702-1730
FS Film 008913483 Item 16 Scan 192/267
Wij mr Adriaen van Breedehoff, Heere van Oosthuijsen, baljuw en schout der stede Zijbecarspel en Benningbroek, Aerjen Joris Langereijs en Bart Dirksz: Laeglant, schepenen aldaar, oorkonden dat voor ons gekomen en gecompareert zijn geweest de E: Pieter van der Beets, secretaris alhier, en de Eersame Dirk Bartsz: Laeglant, wonende mede alhier, te zamen in kwaliteit als wettige aangegestelde voogden over Aeltje Aerjens, nagelaten minderjarige dochter van wijlen Aerjen Corns: Vos tot Zijbecarspel, welke comparanten verklaarden in kwaliteit als boven wettelijk verkocht te hebben in publieke vieling aan en ten behoeve van de Eerbare Jantjen Aerjens Diependael wonende tot Zijbecarspel een huis, erve en boomgaard staande en gelegen tot Zijbecarspel, belast met een hypotheek van datum 4 januari 1715 ter somme van 100 gulden ten behoeve van de armen van Zijbecarspel….10 maart 1723

Custingbrief Jantjen Aerjens Diependael an de voogden over ’t kint van Aerjen Vos
Wij mr Adriaen van Breedehoff, Heere van Oosthuijsen etcetc. Bailjuw en schout der stede Zijbecarspel en Benningbroek, Aerjen Joris Langeeijs en Bart Dirksz: Laeglant schepenen aldaar oirkonden dat voor ons gecompareert is d’Eerbare Jantjen Aerjens Diependael, wonende tot Zijbecarspel, die bekende schuldig te zijn aan en ten behoeve van Pieter van der Beets, secretaris alhier, en Dirk Bartsz Laeglant, mede wonende alhier, in kwaliteit als voogden over Aeltje Aerjens, nagelaten minderjarige dochter van wijlen Aerjen Cornsz: Vos tot Zijbecarspel een somme van 172 Carolusgulden ter zake van koop van een huis erve en boomgaard staande en gelegen tot Zijbecarspel belent Pieter Gerritsz”: Stapel ten zujden, Jan Dop ten noorden, welke voorschreven somme de comparante beloofd te voldoen op mai anno 1723 en mei 1724, op 10 maart 1723

Voordat Jantje Diependaal met Willem Denekamp in Kampen trouwde, huwde zij, als weduwe, in Sijbekarspel, in 1725. De bruidegom was waarschijnlijk een oudere man, zijn zoon huwde namelijk al in 1723 (zie hieronder). Bart Dirckz Laaglant was schepen en burgemeester van Sijbekarspel.

Westfries archief, toegang 1702-32, DTB Sijbekarspel 3, Gereformeerde doop- en trouwinschrijvingen, 1682-1774, folio 23; getrouwd 7 oktober 1725
Bart Dirckz Laaglant weduwnaar tot Sijbekarpsel, met Jantje Aarjens, weduwe van de Boerdijk

Idem, folio 23: getrouwd 7 februari 1723
Dirk Bartsz Laaglant, jongeman, met Aaf Aarjens, jongedochter, beide woonachtig alhier tot Sijbekarspel

Gerrit Vriese, die in 1752 als executeur de boedel van Willem Denekamp moest regelen, was al ‘n oude zakelijke relatie, blijkens de volgende apostille uit 1735:

Apostillen der stad Campen en haar Jurisdictie, 1733-1743, ed. Jan van Hulzen (2011), p. 31:
119. Den 10 Jan(uarii) 1735, fol.38vo.
Op de requeste van de Kerkmeesters van het Heilige Geesten Gasthuis versoekende een oud vervallen huisjen, staende alhier in de Keisers Strate, hetwelke aen gemelte Gasthuis voor de uitgank van en goudgulden jaerlix was geabandonneerd door de eigenaren, sijnde de erfegnamen Denecamps, te mogen verkopen aen Gerrit Vriese, die daervoor praesenteerde agt Caroli guldens.
Was geapost: Op het raport van de Heren Provisoren word de gelibelleerde praetentie van koop geapprobeerd, en aengenomen, en de Remonstranten qqa. geauctoriseerd deselve gedane verkopinge te perfecteren

---

Nog even over de familie Denekamp, niet dat het bijdraagt tot een oplossing. Willem Willemsen Denekamp “van Campen” ondertrouwt in 1707 in Amsterdam met Claasje van der Veer, eveneens van Kampen. Hij is dan bakker. In 1709 wordt in Kampen hun zoon Willem gedoopt, dit was de latere Willem Denekamp de jonge. Deze laatste woont in de dertiger jaren in Capelle aan den IJssel, Berkenwoude en Gouderak, ten zuiden van Gouda, en huwt daar twee keer en krijgt er kinderen. In 1739 wordt van hem en zijn tweede vrouw Anna Willems Kroon nog een kind gedoopt in IJsselmuiden. In hetzelfde jaar komt hij met attestatie van IJsselmuiden binnen bij de NG gemeente van Kampen. Op internet wordt zijn beroep “grutter” genoemd, maar de bron wordt niet genoemd. Willem Denekamp senior en junior waren dus mensen die breder georiënteerd waren en contacten hadden in Holland.
.

ria jongman
BerichtenCOLON 3834

Bericht door ria jongman » 29 Mei 2026, 12:12

Willem zijn 1e huwelijk had ik bewust buiten beschouwing gelaten, het gaat mij om de reden dat Janna Schrijver naar Kampen komt.

Ter aanvulling op W Denekamp de oude en jonge

50e penning Kampen [van Jan Rientjes]
5 februari 1735 Jacob Dop geeft aan een huis, staande alhier in de Boven Nieuwstraat, door hem verkocht aan Willem Denecamp den 4 deze voor F700-
27 januari 1739 Willem Denekamp de oude geeft aan een huis, staande in de Boven Nieuwstraat, door hem den 20 december 1738 verkocht aan Marten Storm voor F900-
19 november 1739 Jacobus Verheide geeft aan een hof bij hem aangekocht van Willem Denekamp de jonge, voor leggende in de Heilensteege F225-
25 februari 1740 Jan Podt geeft aan een huis, staande in de Geerstraat, bij hem den 23 deser gekocht van Willem Denekamp de oude voor F220-
17 november 1740 Jacobus Verheijde geeft aan een hof leggende in de Heiligesteeg, op den 18de november voorleden jaar van Willem Denekamp de jonge aangekocht voor F225-
13 november 1743 Philippus van Camen geeft aan, een hof leggende in de Heilensteeg, toebehoord hebbende aan Willem Denekamp de jonge, bij hem op den 12 deser bij executie gekocht, voor F151-4-
9 juni 1746 De heer burgermeester Bruinier geeft aan, dat hij op den 3 mei laatstleden bij executie heeft aangekocht
Een huis en where in de Boven Nieuwstraat, toebehorende aan Willem Denekamp de oude, voor F70-

Bovenkerk
Den 13 mei 1748 Willem Denekamp sien vrou F7-14
Den 1 feb 1768 Een kint van Willem Denekamp uyt burger weeshuis F0-0-0

Willem Denekamp 2 p vermeld in HFG 1767 Broederkwartier Kampen
TOBIAS Schrijver 2 p in Broederkwartier

Buitenkerk begraven
den 28-04-1752 khof Willem Denekamp p. kist F1-8-0

BUTTON_POST_REPLY