Henrica Arends, gehuwd met A. H. Ekker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
helen

Henrica Arends, gehuwd met A. H. Ekker

Bericht door helen » 08 jan 2014, 02:46

Henrica Arends trouwde als j.d. op 18-9-1754 te Beulake met Albertus Henricus Ekker/Ecker
j.m., gedoopt op 5-9-1728 te Moers in Duitsland, beide 'woonagtig' te Vollenhove.
Hij werd in 1756 burger van Vollenhove
Zij overleed op 29-11-1793 in Stad Vollenhove.

Van dit echtpaar zijn tussen 1756 en 1774 acht kinderen bekend.

Henrica werd niet gedoopt in Vollenhove of Beulake en ook niet in Steenwijk, zoals iemand mij suggereerde.

Is er iemand die iets meer over haar weet, of kan vinden, of een aanwijzing heeft om te zoeken?

Afbeelding

helen

Ik neem aan dat de vrouw's

Bericht door helen » 08 jan 2014, 23:20

Ik neem aan dat de vrouw's naam niet vermeld werd in het burgerboek.........?
Afbeelding

Annelies Onijs Koetsier

Als ik in het burgerboek van

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 08 jan 2014, 23:36

Als ik in het burgerboek van Kampen kijk; dan staat er geen naam van een vrouw bij.
Als de vrouw een grootburger van Kampen was, dan kon haar man voor een gereduceerd tarief ook burger worden. Dit staat er dan meestal wel bij genoteerd; gehuwd aan een burger. Hoe het in Vollenhove is weet ik niet.

anne vries

Hallo Helen,

Bericht door anne vries » 08 jan 2014, 23:40

Hallo Helen,

waarschijnlijk ken je dit http://www.henkvanheerde.nl/vollenhove/ ... /Ekker.htm al wel, maar wie weet.

helen

Beiden bedankt voor de

Bericht door helen » 09 jan 2014, 14:29

Beiden bedankt voor de antwoorden!

Anne,
Henk van Heerde publiceert veel over Vollenhove. Leuk om te lezen, vind ik.
Het eerste stukje van die bladzij is geschreven door de heer J. Spitse en ik probeer erachter te komen wat er waar is van de suggesties die hij doet.

En ja, die dokter is inderdaad een verre verwant, vijf generaties voor mij.
Broer van de landbouwer met wie onze familie doorgaat.
Het is hun grootmoeder die ik zoek.

Groetjes, Helen
Afbeelding

carolina

Helen,

Bericht door carolina » 09 jan 2014, 16:15

Helen,

het eerste kind van dit echtpaar wordt Arnoldus Roothart Ekkers genoemd. Hij is gedoopt op 17-11-1756 in Vollenhove.
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/vollenhov ... 6-1757.pdf

Er komt een Arnoldus Roothart voor in Vollenhove. Hij was getrouwd met Maria Boereboom en zij laten in ieder geval een zoon Hendrik dopen in Vollenhove op 27-01-1717.
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/vollenhov ... 7-1718.pdf

Misschien dat Arnoldus Roothart de vader is van Henrica Arends.

carolina

Ik zie nu pas dat in de link

Bericht door carolina » 10 jan 2014, 16:51

Ik zie nu pas dat in de link die Anne gaf (van Henk van Heerde) gesuggereerd wordt dat Hendrina een (onwettige) dochter van Arnoldus Roothart was. Omdat wij de naam van haar moeder niet weten en ook de doopplaats niet, zal het wel heel moeilijk worden de doop van Henrica te vinden.
Staat zij niet in het lidmatenboek van Vollenhove vermeld?

helen

Dank je Carolina.

Bericht door helen » 10 jan 2014, 19:48

Dank je Carolina.
Die laatste had ik niet gevonden.
Als hij haar vader was, dan zal er toch ergens een doop moeten zijn van Henrica, onecht met moeders naam erbij.

De namen van haar kinderen zijn:
1. Arnoldus Roothart
2. Albert Hendrik, genoemd naar vaders vader
3. Elisabeth, genoemd naar vaders moeder
4. Hendrik, vermoedelijk naar vaders broer.
(In 1753 kwam een Hendrik Eckar naar Vollenhove met attestatie van Doornik)
5. Arend, genoemd naar moeders vader?
6. Marika
7. Marica
8. Grietje
Ik dacht dat kind 1 bijvoorbeeld naar een overleden broer van moeder Henrica genoemd zou zijn en dat de andere Arnoldus Roothart mogelijk haar oom was.
Vooral ook vanwege het vijfde kind Arend.
In deze volgorde van vernoeming zou Hendrik Eckart dan overleden moeten zijn voordat kind vier geboren werd.
Doornik was een garnizoensplaats, dus mogelijk was hij soldaat.
Opa Arend zou dan bij de geboorte van kind vier nog in leven moeten zijn.

Groetjes, Helen
Afbeelding

helen

Staat het lidmatenboek on

Bericht door helen » 11 jan 2014, 14:30

Ja, ik vind die suggestie nogal vergaand, omdat Henrica Arends heet en ook een zoon Arend heeft.
Staat het lidmatenboek van Vollenhove on-line?

O, wacht. Het kwartje valt! Hier is wat uitleg nodig:
Ik heb nog wat belijdenissen en attestaties uit de aantekeningen van mijn vader. Jaren zestig ongeveer. hij kwam regelmatig in Archief Zwolle.
Zelf ben ik, acht jaar na zijn overlijden, hiermee verder gegaan. Nu zo'n dertig jaar bezig.
Eerst ook archieven bezoeken, totdat dit te kostbaar werd qua tijd en geld.
Een gezin thuis en reizen met openbaar vervoer, dan vind je niet zoveel op een dag.
Nu er veel on-line staat is het gemakkelijker geworden.
Afbeelding

helen

In een gedeeltelijke lijst

Bericht door helen » 07 mei 2016, 15:04

In een gedeeltelijke lijst van de volkstelling 1748 in Vollenhove Stad, wel een Arend Jans gevonden met vier thuiswonende kinderen, waarvan de drie dochters dan 23, 21 en 18 jaar oud zijn. In de Kerkstraat, maar helaas vind ik ook hier geen Henrica. VT 1748:- Arnold Roothart (sr.) met zijn vrouw en twee knechten en twee meiden in de Kerkstraat. Zoon Hendrik is dan al overleden.- Janna Roothart (zijn zus gedoopt als Johanna Catharina) weduwe van Lucas Hogebrink, woont alleen in de Kerkstraat.- Jannigjen Helderinks (zijn moeder) weduwe van Hendrik Roothart, woont in de Kerkstraat samen met haar kleindochter Janna van Bruggen. Janna is gedoopt 26-11-1724, meter Janna Heldrings, de grootmoeder van 't kind.Maria dochter van Jan van Bruggen en Geertruyd Roothart werd gedoopt 22-5-1727. Tot meter of getuige heeft gestaan de huysvrouw van Arn. Roothart.--------Hendrick Roothart, j.m. van Genemuiden, trouwt op  27-4-1684 in de Beulake metJanneken Hilderincks, j.d. van Arent Hilderinck  (Arent Jans Hilderinck, gedoopt 1644 Zwolle. Beroep importeur van azijn en zeep) Kinderen van Hendrick Roothart en Janneken, gedoopt in Vollenhove:1685 Hendricus; 1687 Johanna Catharina; 1689 Hendricus; 1690 Hendricus; 1694 Arnoldus; 1698 Geertruyt; 1702 Hendrikje. 
Afbeelding

Plaats reactie