Genealogie Van Dam Zwollerkerspel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
damvanmj

Carolina, bedankt voor jouw

Bericht door damvanmj » 31 dec 2018, 14:51

Carolina, bedankt voor jouw aktie en bericht.Zoals ook Ria onlangs nog berichtte, stikt het in Overijssel van de Van- Te- en Ten Dam's. Mijn voorvader Berend kwam uit Hessum en is via Erve Grooten Dam bij Wijhe naar Spoolde/Westenholte getrokken. Onzes inziens heeft het alleen zin om in die omgevingen naar Berend en zijn voorouders te zoeken. Nogmaals dank en groet,Martijn

damvanmj

Janny, ook via het forum mijn

Bericht door damvanmj » 31 dec 2018, 14:54

Janny, ook via het forum mijn dank. Ik had dit bericht ook al via mail ontvangen. Zal het nog eens goed op mij laten inwerken.Martijn

damvanmj

Bij het doornemen van alle

Bericht door damvanmj » 31 dec 2018, 15:15

Bij het doornemen van alle informatie plaats ik hetvolgende berichten nog een keer:1. Aankopen grond door Jan van Dam- 25 feb 1789: 6 akkers bouwland gelegen op het Hooge land te Westenholte voor een somma van 825 gulden;
- 13 feb 1790: zes akkers bouwland, gelegen op 't Hooge land in de boerschap Westenholte onder dit kerspel van Zwolle;
- 29 dec 1795: (bij publieke veiling) een katerstede in Westenholte, bemeijerd door de weduwe van Jan Herm Dik, voor een somma van 2350 gulden;
- 6 apr 1797: een kapitaal stuk weideland, verdeeld in 2 kampen, het Nuijserland genaamd, groot 5 morgen, gelegen in Mastebroek in het Voorsterslag, voor een somma van 2600 gulden;
- 7 sept 1800: in één perceel: een stuk land groot ½ morgen, waarop de visscher Jan Snijder een huis heeft geset, hetwelk aan denselven toebehoord + een Elshagen daarbij gelegen + een stuk van de oude koeweide van het erve Hogebeen, bij koper in gebruik + de akkers op het Hooge Land met een stukje groengrond, gaande van het zaaijland tot aan de dijk, nu bij koper in gebruik met drie koeweiden aan de Westenholterdijk + een hagen genaamt de Stikweerd aan de Westenholter IJsseldijk en vorders hetgeen van het voornoemde erve en Pondsplaats zoo binnen, als buitendijks nog overig is en door verkoperen beseten word + nog een elshagentje aan de Schoolsteeg in Veecaten: alles tezamen voor een somma van 1520 gulden;Aankoop van de Meenteboerderij:
- 4 mei 1806: het allodiale erve en goed de Meente genaamd, door de comparanten sedert enige jaren gebruikt geweest, gelegen in Westenholte kort bij het Zalker Vheer, met alle "deszelfs"getimmertes en onderhorige landerijen. Gekocht van de Heer oud-burgemeester Queijsen en Vrouwe A.A. Nilant. De aankoop bestaat uit een huis, schuur, berg en verder getimmerte, hof en boomgaard, en ongeveer 25 morgen land, namelijk een kamp weideland ongeveer 9 morgen het Koeland genaamd; een kamp hooiland groot 2½ morgen; nog een kamp hooiland groot 5 morgen; een stuk bouwland groot 2 mudde gezaai; een dito kamp groot 4 mudde gezaai; een dito kamp groot 3 mudde gezaai; twee akkers in de Conijnebelten; twee dito op de buitendijkse weerd groot 2 schepel gezaai; verder nog 1½ morgen land op 's Herenbroek. 
Jan van Dam heeft dus in 1806 de Meenteboerderij gekocht. Volgens "het bev. reg. van Voorst en Westenholte van 1741 tot 1748", was ene Menno Simons toen eigenaar van de Meenteboerderij, huisno.1. Volgens "het vernieuwde register van 1806" was Jan van Dam de eigenaar, later opgevolgd door Clemens Lochtenberg.
Leningen die door Jan ter financiering van alle aankopen had afgesloten waren:
- 26 nov 1797: van Egbert Jans en Johanna Jans, ehelieden wonende aan 't Loibuis, een kapitale somma groot 1700 gulden, jaarlijks te verrenten met 3 ½ procent;
- 9 mei 1806: van Hartog Moses Hartog, koopman te Amsterdam, een kapitale somma van 9000 Caroli gulden. De rente is vanaf 1 mei 1806 4 3/4 procent per jaar, maar als de rente binnen 4 weken na de verschijndag betaald wordt, dan kan met 4 ½ procent jaarlijks worden volstaan, en zulks tot aan de volkomen aflossing en restitutie, die op 1 mei 1812 of op een volgend jaar zal kunnen, mogen en moeten geschieden, wanneer de opzegging van één van beide zijden 6 maanden daar te voren zal zijn gedaan. Welke betaling van de rente en de weder-aflossing van het kapitaal zal moeten geschieden in klinkende munt "met goed Hollandsch grof zilver geld". In die koopakte van 4 mei 1806 koopt Jan van Dam die Meenteboerderij van weduwe Nilant. Ook bewoonster en eigenares van Landgoed IJsselvliet. Waar ene Berend van Dam in 1762 boer werd op het Bouwhuis. Deze Berend moet m.i. dan toch "onze" Berend en vader van Jan van Dam zijn.Martijn

ria van bessen

Iedereen de beste wensen voor

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2019, 00:53

Iedereen de beste wensen voor 2019 !*Janny,  Jan van Dam Meenteboer is echt wel de stiefzoon van Jannes Bouwhuis.Jannes Bouwhuis heeft een zus Geertrui en die haar kinderen heten van Lente. Die kinderen zijn zijn nichtjes en neef en de enige familie van zijn kant en verder testeert hij dus aan de kinderen van zijn vrouw.  Geertrui en Jannes Alberts hadden 8 kinderen. Huwelijk 27 mei 1765 Ng Dalfsen. Deze kinderen dragen de naam van Lente.Jannes hun vader is namelijk de zoon van Albertus van Lente en Geertrui Velthuis en is gedoopt RK Kampen op 9 april 1729 Pastoorskerk Kampen. 

Janny Lalkens

Ook van mijn kant voor

Bericht door Janny Lalkens » 01 jan 2019, 10:43

Ook van mijn kant voor iedereen de beste wensen voor 2019! Ria, we beweren grotendeels allebei hetzelfde.  Bijvoorbeeld, ik citeer wat ik hiervoor schreef:"Jan Meenteboer wordt schoonzoon van Jannes Bouwhuis Meenteboer genoemd. Dat zal toch stiefzoon moeten zijn, Jan van Dam getrouwd met Lucrese Schrijvers uit het 5e huwelijk van Jan Jansen Schrijver uit de Veldhoek en van Maria Jansen. Jan van Dam was een zoon uit Aaltje haar 1e huwelijk. Jannes Meenteboer was dus zijn stiefvader."Dus ik beweer nergens dat Jan van Dam geen stiefzoon zou zijn. Het staat fout in de akte van 1797 of in de bewerking. Als daar gewoon stiefzoon was geschreven was er niets aan de hand geweest, maar er staat schoonzoon en dat kan niet kloppen en daarom beweer ik dat dus ook niet. Het had nog gekund, als Lucrese een dochter van Jannes Meenteboer was geweest, maar Jannes trouwt als J.M., dus geen vorig huwelijk met als dochter een Lucrese.In de Broekhuizen is vanuit Campereiland in 1765 bij zijn huwelijk Jannes Alberts ( gedoopt 1729 Kampen) naar het Bouwhuis in Ankum (waar de Broekhuizen een onderdeel van zijn) gaan wonen. Daar heeft hij samen met Geertruid Berends Bouwhuis, zijn vrouw,  9 kinderen gekregen. Ik zag er 9. Geertruid Berends haar broer Jannes Berends Bouwhuis is vanaf 1770 , huwelijk met weduwe Aaltje Teunis, de Meenteboer op boerderij Meenteboer in Westenholte. En hij heeft een stiefzoon Jan van Dam, want dat is een zoon van Aaltje Teunis en haar eerste man Berend van Dam. Tot zover ben ik het allemaal met je eens. Lees maar na wat ik hiervoor in verschillende stukken allemaal schreef.Maar dan komt er een stukje in de tekst van de akte van april 1797 dat te denken geeft. En daar begint ons verschil."mits uitkerende aan comparants zus­ter Geertruid Bouwhuis een somma van 50 gulden, aan zijn oudste dochter Geertje van Lenthe 50 gul­den, aan Albert van Lenthe 50 gul­den en aan de jongste dochter Fennigje van Lenthe 400 gulden, als­mede een bed met zijn toebehoren;"        Ik val over dat woord "zijn".  Zoals het hier staat slaat "zijn " op het woord comparant en die comparant is mannelijk. Als hier had gestaan "aan haar oudste dochter" was het duidelijk: dan had Geertruid Berends 50 gulden gekregen en haar 3 nog levende kinderen Van Lente, geboren in de Broekhuizen, kregen verschillende bedragen, Fennigje trouwens wel erg veel. Dus in deze akte draait alles om het woordje "zijn". Als er "haar" zou hebben gestaan zouden we het helemaal eens zijn geweest.3 kinderen Van Lente worden oudste dochter en jongste dochter genoemd van de comparant en daar tussenin zit een Albert. Van die 9 kinderen van Jannes Alberts en Geertruid Berends hebben ze er 2 x eentje A(a)lbert en ook 2 x eentje Vennigje genoemd. Mogelijk zijn er meer kinderen overleden.De Jannes Meenteboer van de akte uit 1797 komt met een Geertje, een Albert en een Fennigje van Lente. Dat zijn kinderen van Jannes Alberts van het Campereiland, later wonend in de Broekhuizen. Wie is hier in die akte nu aan het woord: oom Jannes Berends Meenteboer of die kinderen hun vader Jannes Alberts?Als het hun oom is, dan is de bewerking iets vergeten, bijv. dat het van de Jannes Berends Meenteboer zijn zuster Geertruid de oudste dochter en de jongste dochteris en dan ook nog die Albert.  Of dan zou moeten worden aangegeven, dat het om oomzeggers gaat. Om echt hier achter te komen, moeten we het origineel eens gaan bekijken. Wat staat daar in over de relatie van Jannes Meenteboer met die 3 Van Lente kinderen? Dat met die schoonzoon die een stiefzoon moet zijn klopte ook al niet. Heeft de opsteller van de akte zich 2 x vergist? Of is simpel de vergissing dat in het origineel "haar" staat en in de bewerking "zijn"?Als ik namelijk dat woordje "zijn" wel serieus moet nemen wordt het deze situatie: ( dit is dus een aanname !!)Zowel Jannes Berends als Geertruid Berends ( broer en zus) zijn vóór april 1797 overleden. Geertje van Lente en broer Albert hebben al hun moederlijk erfdeel gekregen, Fennigje nog niet, die is in april 1797 nog maar 20 jaar. Inmiddels is hun vader, die voogd was over de kinderen van Aaltje Teunis en Berend van Dam sinds 1770, hertrouwd met Aaltje Teunis.Dus mogelijk Aaltje haar 3e huwelijk, nu met Jannes Alberts. De voogd.Jan van Dam en Lucrese Schrijvers gaan trouwen ( mei 1797 ongeveer) en er moet orde op zaken gesteld worden. Wie krijgt nu wat? Wie neemt de boerderij ( bedoeld: de levende have, de gereedschappen enz.) over? Dat wordt Jan. Die moet dan zijn zussen Dina en Maria uitkopen en ook zijn broer Albert.Stiefvader Jannes ALBERTS, niet meer Berends, zet ook een bedrag opzij voor zijn stiefkinderen Dina, Maria en Albert. Elk f 100,-      En hij rekent nu ook financieel af met zijn eigen kinderen uit eerste huwelijk.ZIJN oudste dochter Geertje krijgt f 50 en Albert ook. Die zullen dan hun moeders deel al hebben gekregen, maar Fennigje nog niet. Die krijgt f 400 en een bedde met toebehoor.     Vooral dat bedde met toebehoor en dat hoge bedrag f 400 doet me denken aan een jong meisje, dat bijv. na de dood van haar moeder een bedrag werd beloofd ( bijv. f 350) en een bedde met toebehoor. Dat kreeg je toch bij je trouwen bijvoorbeeld? En dan kreeg je ook dat geld van moeders versterf. Dat je dat bedde dan van je vader krijgt vind ik logischer dan dat je het van je oom krijgt. Waarom krijgt Fennigje 8x zoveel als haar broer en zus als Jannes Meenteboer haar oom Jannes Berends Meenteboer is? Als haar vader hier de bedragen en dat bed belooft vind ik dat logischer. Waarschijnlijk is dat wat ze nog van hun vader kunnen verwachten, dat is het dan. En valt er later voor de 3 kinderen Van Lente verder niks meer te erven. In feite is hun f 50 dan de erfenis van hun vader. Hoewel dat er letterlijk niet zo staat.Het kan dus nog steeds heel goed zijn, dat Aaltje maar 2x trouwde en dat haar 2e man ( Jannes Berends Meenteboer) zijn zus Geertruid Berends in de Broekhuizen f 50,- toezegt en dat hij datzelfde bedrag toezegt aan 2 van haar 3 kinderen, terwijl het jongste kind Fennigje 8 x zoveel krijgt en ook nog een bed met alles erop en eran. Al blijf ik dat laatste dan vreemd vinden. En dan moet in de bewerking "zijn oudste dochter" worden vervangen door  "haar oudste dochter". Dan is het klaar en zijn we het eens.Of: Jannes Alberts zijn vrouw Geertruid Berends is overleden. Zijn zwager Jannes Berends ook. Hij hertrouwt met de weduwe Aaltje Teunis, gaat zijn eigen 3 kinderen geven wat hen nog toekomt, jongste dochter veel meer, want die had nog niks gehad. En geeft zijn zus Geertruid Alberts, die in 1732 in Kampen werd gedoopt, f 50,-    Dan zou de tekst in de bewerking en in de akte kloppen en is dat hoge bedrag f 400, - verklaard alsmede dat complete bedde.Ik kan nog geen datum van eventueel 3e huwelijk van Aaltje leveren. Ook geen eventuele momberstelling van na de eventuele dood van Geertruid Berends uit de Broekhuizen. Als Fennigje ook f 50,- had gekregen en geen bedde zou ik dat 3e huwelijk erg onwaarschijnlijk hebben gevonden. Maar Fennigje f 400 en de stiefkinderen f 100 en die broer en zus van Fennigje maar f 50,- ?Dus daarom twijfel ik of Aaltje nu 2 of 3 x getrouwd was: door dat verschil in geld en door dat "zijn oudste dochter" en doordat het met al die namen allebei kan wat die Jannes Meenteboer Bouwhuis betreft. Beide Jannessen hebben ook nog eens een zus Geertruid! Alleen hebben de Jannessen wel verschillende patroniemen: Alberts en Berends.Aanvulling: Jannes Alberts Bouwhuis staat niet meer in de VOT 1795 onder Ankum/Broekhuizen. Hij is dan dus overleden of ergens anders gaan wonen. Er woont daar nog wel een Albert Jans in 1795, dat zou zoon Albert van Jannes Alberts kunnen zijn, met dan zijn vader inwonend bijvoorbeeld, maar als ik verder naar dat gezin kijk lijken ze me protestant te zijn. Ik denk dat dat een Albert Jans met als vader een ander dan Jannes Alberts was.   

ria van bessen

Janny, zijn dochter moet haar

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2019, 12:32

Janny, zijn dochter moet haar dochter zijn. Jannes Alberts heet van oorsprong; van Lente en dit zijn zijn drie overgebleven kinderen van Geertruid Berents de zus van Jannes Berents Bouwhuis en Jannes Alberts, die ook wel wordt aangeduid als Jannes Bouwhuis. Voor de zoektocht maakt het overigens niets uit, jouw zienswijze.Wat ik veel interessanter vind is dat bij de dopen van Jannes Alberts en Geertruid Berents, Dirkje Gerrits op het Damman in de Broekhuijsen doopgetuige is. Dus familie.Ook hier weer een Damman.

Janny Lalkens

Dat was dus mijn vraag

Bericht door Janny Lalkens » 01 jan 2019, 13:07

Dat was dus mijn vraag eigenlijk: hoort daar nu "zijn" oudste dochter te staan of "haar"? Als daar "haar" heeft gestaan of had moeten staan, blijf ik wel die overbedeling van Fennigje vreemd vinden. f 400,- is erg veel, zeker als de stiefkinderen van Jannes Berends Meenteboer maar f 100,- krijgen en de broer en zus van Fennigje slechts f 50,-. Plus dan de zus van Jannes Berends Meenteboer ook maar f 50,-  Die toevoeging van een bedde, wat Fennigje van haar oom krijgt, blijf ik ook eigenaardig vinden.Schoonzoon moet in de akte van april 1797 dus stiefzoon zijn en "zijn" moet "haar" zijn. De verwarring komt, omdat vrijwel alles van beide Jannessen inwisselbaar is te lezen. Tot aan het beiden hebben van een zus Geertruid toe.VOT 1795 Westenholte geeft ook geen patroniem, schrijft ook alleen maar Jannes Meenteboer. In dit geval met die 2 Jannessen kan alleen het patroniemgebruik duidelijkheid geven, omdat er in de akte of bewerking dingen staan die ook andere mogelijkheden geven, al was dat van die schoonzoon wat stiefzoon moest zijn natuurlijk direct al wel duidelijk.Trouwboek Schoutengericht 823 "Jan van Dam Meenteboer Jongman in Westenholte ondertrouw 20-5-1797 met Lucretia Schrijvers JD uijt Lenthe. Zwolle  11-6-1797 door Joan Meijer pastoor amp." Zijn getuige was Lambert Schrijver en haar getuige Maria van Dam.       Duidelijke zaak: in april 1797 moest worden geregeld wie de boerderij zou voort zetten. En het kerkelijk huwelijk was 11 juni.Bij de doop van die 9 kinderen Van Lente uit de Broekhuizen heb ik speciaal op de getuigen gelet, want daarom ben ik ze juist gaan zoeken! Het dienstmeisje/ancilla Maria Gerrits was ook getuige. En Egbert Berends, broer van Geertruid en Jannes Meenteboer, was 3 x getuige. Derkje Gerrits op 't Damman in de Broekhuizen ook 3x getuige. Verder Aaltjen Egbers, de moeder van Geertruid Berends. En Joannes Berends in 1768. Dat is denk ik Geertruid haar broer, Jannes Berends Meenteboer.Naast mogelijk familie van Berend van Dam was Derkje Gerrits op 't Damman in ieder geval ook de buurvrouw van Jannes Alberts Bouwhuis en Geertruid Berends in de Broekhuizen.

ria van bessen

In Dalfsen - en met name in

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2019, 18:51

In Dalfsen - en met name in Hessum - is geen spoor te vinden van Berent Hendriks Tedam of van Dam of enige andere familie. Ik heb de VOT 1748 Hessum er nu bij gepakt en alle personen daarin vermeld nagetrokken aan de hand van het ORA Dalfsen en de rk en ng doop-trouw.. Er is geen enkel verband te leggen.Ook in Ommen is niets te vinden zoals Martijn voor een aantal jaren terug ontdekte. Maar er is wel familie en toch helemaal niets te vinden. Geen zus of broer, niets !En zou hij van Olst zijn, idem dito!Er zijn inmiddels veel suggesties gedaan, aannames gemaakt en daarin wil nog weleens iets verdwalen. Zo ook de verdwaalde gedachtengang - hoe komt een meisje uit Dalfsen aan een jongen die op het Kampereiland woont?Ik wil die toch weer eens onder de aandacht brengen. Best wel veel namen en misschien levert het herkenning op bij de forum mee-lezerAlbert Jans van Lente huwde als jm van Lente met de weduwe Geertje Janssen Velthuis van 't Kampereiland. Zij zou trouwen met Willem Willems Jonker jm van Kamperveen - 26 dec. 1727 Kampen NG , maar 't huwelijk ging niet door want de bruidegom is staande de geboden gestorven.Toch heet ze weduwe als ze met Albert trouwt, ze was daarvoor al een keer eerder getrouwd. En wel met ene Gerrit Luchies. Uit dat huwelijk 3 kinderen Lugies, Aaltjen en Jan. Voogden worden Geerlich Rinckhouwer, Jochem Willems en Jannes Velthuijs.Haar huwelijk als jd met Gerrit Luchies als jm van DALFSEN Kampereiland 22-12-1714 / 13-01-1715 - laat RK dopen Pastoorskerk Kampen.Albert Jans van Lenthe hertrouwt met Willemina Gerrits uit Spoolde - Kampereiland 3-9-1741. Als hij hertr. heeft hij een Jannes en een Geertrui. Dopen is bekend. Getuigen zijn Maria Bulters en Margaritha Fokking. De laatste ken ik van de zoektocht van Delden in Zwolle. Lijkt me geen familie? of wel?Bij hertrouw worden voogden; Gerrit van Veessen en Rutger Velthuis. Gerrit van Veessen is Gerrit Hermsen van Veessen - hij huwt als wedn. van Veesen met Geesje Velthuijs weduwe van Kampereiland - Kampen NG 22-3-1737. Hij is wedr. van Willempien Cornelis. Uit dat huwelijk een zoon Hermannus. Voogden zijn Jan van Amersfoort en Marten Idenburg.Geesje huwde daarvoor als Geesjen Johannes Veldhuijs jd van 't Kampereiland met Timen Berents jm van Kampen - ondertrouw te Kampereiland 9-10-1723 en huwelijk te Kampen in de G.K. 31-10-1723. Voogden Rutger Velthuis en Steven StamHet vreemde is dat Geesje Veldthuijs samen met Gerrit van Veesen een dochter Geertruijt NG laten dopen Kampen 10 sept 1738Maar deze is RK - Rutger Jannissen Velthuijs jm van 't Kampereiland x Geertjen Jansen Vlas jd van 't Kampereiland op 14-10/6-11-1729 - en RK Pastoorskerk 28-10-1729. Getuigen Maria Judith Bruins en Margareta KemlerBij het RK huwelijk van Albert en Willemina zijn getuigen Bernardus Leeuwenberg en Janna Leeuwenbergh Pastoorskerk 28-8-1741 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 04 jan 2019, 13:25

bericht 2In Zwolle huwt 31-01-1752 zowel NG als RK [volgens JR op 21 jan.] ene Gerrit van den Dam jm ruiter in de compagn. van de Majoor Onderwaeter met Maria Craijenschot jd op de Nieuwstad. Dit stel is al eens eerder besproken. Gerrit laat in Groningen een zoon Joannes dopen RK 02-07-1761, en te Kampen een Gerardus 15-3-1767 [Paterskerk]. Laat ook begraven te Kampen een dochter op 8 aug 1776 en nog een kind op 30 juli 1782 volgens Buitenkerk begraafboek. Nageslacht isbekend.Gerrit van den Dam [in RK trboek heet hij Gerrit Verdan] heeft geen getuige, haar getuige is Berent Hoeksveld. Deze heb ik opnieuw doorgelicht.Berent Hoekvelt was wedr. van Anna van Duuren als hij hertrouwde met Johanna Neuteboom 26-12-1734. Hij is NG. Uit het 1e huwelijk een zoon Hendrik Jan. Met Johanna Neuteboom zag ik 4 kinderen, waaronder een Poulus die als 1e kind wordt gedoopt 25-11-1735. Ze worden vermeld in de wijk Sassenstraat met kinderen Hendrik Jan, Poulus boven 10 jr en Arent en Maria onder 10 jr. Zij heet daar Janna Neuteboom.Nou is er een Poulus Neuteboom die de oom is van de kinderen van Geesjen Alberts wed. Hermanus Pouwels [Splinter] op den Krommendijk. Andere voogd was de oom Willem Cornelis op Scherpenzeel [Olst] en vader van Derk Scherpenzeel, de huwelijksgetuige bij Berent H. van Dam en Aaltje T. Ammervelt.Geesje was eerder gehuwd met Jannes Mensen [Rietberg] Bron Wijhe f288 dd 10-09-1710.  Ouders van Hermanus zijn Jennegien Jansen Noteboom en Pouwel Hermsen Splinter.Poulus Neuteboom is dus oom. Zijn moeder is de hier eerder genoemde Jennigje Jans Noteboom. Dit is te bewijzen.Poulus is van beroep schoenmaker volgens de erfuiting 1710. En hij trouwde 21-03/14-4-1705 met Maria Brinckhuijs. En is NGPoulus Neuteboom is ook voogd over het kind van zusje Marrechien Neuteboom die getrouwd is 9-10-1710 met Egbert Reefman. Egbert Reefman huwt weer met de dochter van Derk Hannessen uit Hessum die met Derkje Geerts op de Roukamp trouwde. Deze zijn RK Hier zit dus een verbinding. Als Gerrit van Dam bedankt voor de voogdijschap en die overdraagt aan Jannes Alberts was dit dan de reden; dat Gerrit nog als militair in 1771 actief was en daarom niet in staat zou zijn om dit naar behoren uit te voeren?     

Janny Lalkens

Het zou best kunnen, dat

Bericht door Janny Lalkens » 04 jan 2019, 15:21

Het zou best kunnen, dat Gerrit van Dam als militair dan eens hier en dan eens daar verbleef. En daardoor minder geschikt als voogd. Als je alleen al eens rekent hoeveel dagen men nodig had om half Nederland door te reizen. En dan heb ik het nog niet eens over de wintertijd. Dan hoefde je er nauwelijks over land aan te beginnen. Over water als alles bevroren was ook niet. Of op een soort schaatsen...Want is deze familie Van Dam van origine wel een boerenfamilie? In het register 1741 en 1806 woont er op de plaats waar later in 1806 Jan van Dam eigenaar is van erve Meenteboer in Westenholte en waar later zijn weduwe Lucretia woont met haar 2e man Clement Logtenberg een Lutherse smid. Uit Maagdenburg. Een Duitser.  Een smid! Was Meenteboer toen in 1741 al wel of niet een boerderij? Poulus Neuteboom: een schoenmaker.Bij de doop van een kind van Berend van Dam staat ook een Berend van Dam als getuige en in 1762 heet de nieuwe huurder van Nilant Berend van Dam. Kan die nieuwe huurder die getuige zijn geweest? We nemen steeds aan, dat het Aaltje Teunis haar man was, maar moet dat zo zijn? Het was in ieder geval iemand die eigenaar was van flink wat koeien.Toch staat er in Hoofdgeld 1764 een Jannes Meenteboer. In Westenholte. Ik neem aan, dat dat in ieder geval wél de echtgenoot van Aaltje Teunis was.Op de vorige vraag hoe een meisje van Dalfsen kan trouwen met iemand van het Kampereiland: er zijn nogal wat Van Lente's begraven in de stad Zwolle tussen 1786 en 1811. Over een langere periode heb ik het nog niet bekeken. Maar het zijn steeds Van Lente's zonder de letter "h" erin. Zwolle ligt mooi tussen Dalfsen en het Kampereiland in. Maar echte oplossingen heb ik nog niet, wel veel vraagtekens.

Plaats reactie