Twee keer Maas

Alles wat met genealogie te maken heeft.
jettie

Ik zat te denken dat het

Bericht door jettie » 10 jul 2015, 20:39

Ik zat te denken dat het misschien een RK/NH huwelijk is geweest en dan komen er soms zowel RK als NG dopen voor, nu nog maar 1, maar misschien waren er nog meer kinderen. Er vanuitgaande dat die RK doop kloptJettie

jettie

ik zie wat geks,

Bericht door jettie » 10 jul 2015, 21:00

ik zie wat geks,volgens dopen Vollenhoven werd RK op 20-6-1754 zoon Jan Henrik gedoopt, de moeder die er eerst stond zijn doorgestreept en vervangen door Catharina Scheers. Vader Jan Maass, militairgetuigen Jan Gile en Gerritje Dieckerhttps://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-35350-24667-25?cc=2037905&wc=SBFG-ZNR:381640701,381652401,381713601maar dec 1753 ook een doop van kind Jan Maas, dus...er zit ergens een fout of de dominee heeft de boel verward ?

jettie

Vollenhoven NG dopen

Bericht door jettie » 10 jul 2015, 21:30

Vollenhoven NG dopenokt 1748 Gerrit, zoon van Albert Arriens Scheer x Willemtje Gerritsaug.1751 Gerrit, zoon van Knelis Arnoldus Termeer x Trijntje Gerrits Scheerbij een latere doop heeft moeder naam Schaart...uit evt andere dopen moet dan blijken welke het is, Scheers of Schaartl/Schaars?Kwam ook een vader Johannes Christoffel Moes tegen, maar denk dat het te ver gaat om dit als mogelijke variant op Maas te zien 

ria van bessen

Een pastoor doopt RK - een

Bericht door ria van bessen » 10 jul 2015, 22:19

Een pastoor doopt RK - een dominee doopt NGJe kunt niet én NG én RK laten dopen als je een gemengd huwelijk aan gaat.Het is echt óf RK óf NG.Als er een gemengd huwelijk werd gesloten dan werd er beloofd de kinderen NG te dopen. Of men zich daar aan hield, valt wel te betwijfelnMaar een echtpaar die NG is, diens kind wordt echt niet door de pastoor RK gedoopt, daar begon de RK kerk helemaal niet aan. Daar waren ze heel streng in, en dat is de meeste mensen niet bekend.Als de moeder RK was en de vader niet ... dan zie je dat nog weleens aangetekend en meestal staat er ook bij de vader niet katholiek is.En Jettie, je plukt dit van een genealogie af.. zij hebben dat zo ingevuld maar gezien bovenstaande is het dus niet correct.Ik weet niet of jullie aan onderstaande iets hebben?ambt Vollenhove invnr. 2814f 197     21-01-1707Arrien Alberts Scheer wedr. van Henrickien Gerrits heeft 3 onm. kinderen gen. Marten, Gerrit en Marregien. Voogden worden Peter Scheer en Jan Jansen [Israel] als oomen en naaste bloetverwanten. Erfscheiding een somma van f 1500 car, wollen en linnen klederen, de dochter o.a. een bedde met toebehoren, een silver oorijzer en …. naalde en een gouden rinck.Noot: Arrien Alb: Scheer hertrouwd met Geertruijt Jans weduwe van Jan Roelofs volgens f 197vo. Zij heeft 2 onm. kinderen gen. Roeloffien en Harm.Of uit dit huwelijk Catharine is geboren, dat is me niet bekend.  

jettie

Hoera!

Bericht door jettie » 10 jul 2015, 22:26

wist je dit al? ik vermoed van niet omdat hij niet in je overzicht staat.(later, na het posten van dit berich: zie dat ik dit in verleden al eens vond, probleem is met geboorte zus ervoor. Maar Jan Maas en Catharine Scheers als ouders,......dat kan toch haast niet missen zou je zeggen. In de huw bijlagen staat nog veel meer info, ook afschrift doop, dat kan misschien helderheid geven. Of als er doopgetuigen bij de dopen van zijn kinderen in Den Bosch staan!!!, zie paar onderaan en daar is ...ANTONIUS SOETEBIER een van de getuigen. En Henrica Maas!  Dus ......dan is die Jan Hendrik dus toch een kind van ze!!!in de akte staat dat bij zijn doop vader is genoemd Jan HaasJan Hendrik was eerder getrouwd met  Catharina Monnier misschien in Den Bosch?zie deze site , daar staan kinderen van Jan Hendrik: https://www.genealogieonline.nl/genealo ... /I7226.php In den Bosch!dus daar zal zijn eerste huwelijk zijn geweest!!Den BOschBruidegom:
Jan Hendrik Maass
Geboorteplaats:
Vollenhove
Geboortedatum:
donderdag 20 juni 1754
Leeftijd:
66Vader bruidegom:
Jan MaassMoeder bruidegom:
Catharina ScheersBruid:
Allegondis Timmerman
Geboorteplaats:
's-Hertogenbosch
Geboortedatum:
woensdag 28 april 1773
Leeftijd:
47Vader bruid:
Carolus TimmermanMoeder bruid:
Anna Maria SchuurmansGebeurtenis:
Huwelijk
Datum:
zaterdag 2 december 1820 Overledene:
Jan Hendrik Maass
Geslacht:
ManVader:
Jan MaassMoeder:
Catharina ScheersRelatie:
Allegonda TimmermansGebeurtenis:
Overlijden
Datum:
zondag 30 oktober 1831, akte 877 Overledene:
Catharina Monnier
Geslacht:
VrouwVader:
Johannes MonnierMoeder:
Catharina DanklofRelatie:
Hendricus MaasGebeurtenis:
Overlijden
Datum:
dinsdag 4 februari 1817
akte 83 Dopen den Bosch van dit paar:Kind Catharina Maas
Geslacht v
Datum doop 19-02-1791
Plaats doop 's-Hertogenbosch
Vader Henricus Maas
Moeder Catharina Munie
Getuige Matheus Munie
Getuige Henrica Maasen misschien HET bewijs? getuigen Soetebier, had je niet een vrouw die met Soetebier getrouwd was?ind Maria Maas
Geslacht v
Datum doop 12-03-1797
Vader Henricus Maas
Moeder Catharina Munje
Getuige Antonius SutebeerKind Anna Maas
Geslacht v
Datum doop 28-01-1805
Vader Henricus Maas
Moeder Catharina Munje
Getuige Wilhelmus Korsten
Getuige Anna Christina Maas  
Getuige Maria Schoofs   (zou dat Scheers moeten zijn)  

jettie

Bedankt Ria!!  Ik kan nu niet

Bericht door jettie » 10 jul 2015, 22:32

Bedankt Ria!!  Ik kan nu niet meer zitten (mien rugge -;), kijk in het weekend er nog eens goed naar.Groetjes Jettie

jettie

dan moet de juiste doop van

Bericht door jettie » 10 jul 2015, 22:36

dan moet de juiste doop van die Jan Hendrik uit huwelijk Den Bosch dus uit de huw bijlagen blijken, gezien getuige Soetebier.....wat denk je daarvan?het is nogal lastig vinden die bijlagen! nu heeft m'n rug het gehad met zitten, dus.........laterweer!

helen

Jettie, die Jan Hendrik heb

Bericht door helen » 10 jul 2015, 22:44

Jettie, die Jan Hendrik heb ik hier al eerder gemeld.Wat doorgestreept is was juist, wat veranderd was is fout. Na te zien bij de RK dopen van Vollenhove. 
Afbeelding

helen

Fijn dat je hier wilt

Bericht door helen » 10 jul 2015, 22:47

Fijn dat je hier wilt meepraten, Ria. Ria schreef: Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren ...maar ik wil toch even iets kwijt ... nl die RK doop.Het is uitgesloten dat je RK kunt laten dopen als je NG bent. Dat is toch echt wat er gebeurd is en wat mij ook verwondert. Doopgetuige bij twee van haar dochters was haar zus Anna Margaretha Maas, die NG gedoopt is in Vollenhove.Ik kan het ook niet anders maken dan het is. En verder zoek ik mogelijke ouders van Anna Catharina Scheers, die vermoedelijk voor 1680 geboren zijn; haar tweede huwelijk en de ouders van Jan Maas.
Afbeelding

ria van bessen

Bedankt Ria!! Ik kan nu niet

Bericht door ria van bessen » 10 jul 2015, 22:58

Bedankt Ria!! Ik kan nu niet meer zitten (mien rugge -;), kijk in het weekend er nog eens goed naar.Da's nie eerlik ... die rug speelt je al jaren op ..Sterkte ermee hoor!

Plaats reactie