Nogmaals Huisman/Huijsman
-
Gerrit Jan
Hallo, U heeft er veel werk
Hallo, U heeft er veel werk van gemaakt, waarvoor dank.Meerdere website beheerders (waaronder G. Stegeman) uit de Myheritage website melden dit:'Jan Jacobs Frantsen. Wanneperveen 1721. Overl. 1790. Broer van Reinder Jacobs en zus Marrich(t)jen.' Ik heb inmiddels hen mails gestuurd met de vraag hoe zij aan de informatie zijn gekomen en hoe hard dit is. Natuurlijk weet ik best dat het zo zou kunnen zijn dat als feiten aangenomen gegevens klakkeloos worden overgenomen. Omdat de voornoemde website beheerders helaas tot nu toe niet reageren heb ik een reactie geplaatst op dit forum. Niet meer en niet minder. m.vr.gr.
- ria van bessen
Nou, in afwachting van
Nou, in afwachting van bericht en hopelijk ook bewijs, kan ik alvast stellen dat Jan Jacobs dus kennelijk geboren is in 1721 - en overleden 1790, broer = Reinder Jacobs en zus = Margjen Jacobs én is deze Jan Jacobs dus niet de man van Lammigjen Jans of hij moet wel er jong gehuwd zijn. In ieder geval zal hij geen kinderen hebben gekregen die al volwassen zijn in 1748.Mee eens?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2*Zou onderstaande de juiste Jan Jacobs kunnen zijn - link Reinder*Zou Reinder Reinders zijn neef zijn [zoon van Reinder Jacobs]doopgetuige Petertje Jans Frantsen wijst namelijk op familie ... zij is dochter van Jan Jacobsén Reinder krijgt een dochter Lammigje VOT 1748 Op nr 1565 wordt vermeld - Jan Jacobs Frantsen en vrouw Willemtjen Egberts - geen kinderen vermeld. 12-03-1747 Jan Jacobs Frans Jm op Wanneperveen en Margien Wolters Wolterman jd van Dinxsterveen02-08-1748/18-08-1748 Jan Jacobs Frantsen;W van Margjen Wolters Woltman Op Wanneperveen en Willempien Egbeerts Jd Van Colderveen HCO 515 bz 01427-04-1749 Petertjen,dv Jan Jacobs Franssen en Willempien Egberts,get:Roelofjen Egberts (HCO 617 bz 1911-04-1751 Jacob,zv Jan Jacobs Frantsen en Willempien Egbers,get:Jentjen Teunis (HCO 617 bz 2316-09-1753 Egbert,zv Jan Jacobs Fransen en Willempien Egberts,get:Roelofjen Egberts (HCO 617 bz 2606-11-1757 Egbert,zv Jan Fransen en Willempjen Egberts,get:Roelofjen Egberts (HCO 617 bz 3328-10-1759 Reinder,zv Jan Jacobs Fransen en Willempien Egberts,get:Hendrikjen Hendriks (HCO 617 bz 3630-05-1762 Hendrik,zv Jan Jacobs Frantsen en Willempjen Egberts,get:Geesje Roelofs de Goede (HCO 617 bz 41 12-12-1766/28-12-1766 Reinder Reinders Jm Van Wanneperveen en Jentjen Keessen de Jonge jd Van Wanneperveen20-09-1767 Reinder,zv Reinder Reinders en Jentjen Keessen de Jonge,get:Petertjen Jans Franssen (HCO 617 bz 4908-01-1769 Lammigjen,zv Reinder Reinders en Jentjen Keessen de Jonge,get:Petertjen Jans Franssen (HCO 617 bz 5024-07-1774 Jantjen,dv Reinder Reijnders en Jantjen Ceessen,get:Geertjen Jans Lok (HCO 617 bz 60
-
Gerrit Jan
Zeer mee eens, daar ook
Zeer mee eens, daar ook bekend is dat Jacob (Hendriks) Frantsen zijn vader was die op zijn beurt getrouwd was met achtereenvolgens Aaltjen Timmer (ovl 1728) en Lammigjen Jans.
- ria van bessen
Gerrit Jan, onze berichten
Gerrit Jan, onze berichten hebben elkaar gekruist - er is nog een 2e bericht van mij, heb je die wel gelezen?
-
Gerrit Jan
Zou kunnen. Er is echter over
Zou kunnen. Er is echter over Reinder Jacobs weinig bekend. Zijn broer zou een kind naar hem vernoemd kunnen hebben. Vermoedelijke geboortedatum van die Reinder is 1732 (dus niet zeker). Daaruit zou volgen -en dat was al eerder mijn stelling- dat in dat geval Aaltjen Timmer niet zijn moeder kan zijn geweest maar Lammigjen Jans. Van Reinder is alleen bekend dat hij bij de VOT nog thuiswoonde en wellicht nog relatief jong was. Ik heb weleens ergens gelezen dat die Reinder later beurtschipper is geworden. Maar of hij daadwerkelijk een gezin gesticht heeft weet ik niet.
- ria van bessen
Bij de dopen van de kinderen
Bij de dopen van de kinderen van Jan Jacobs Fr. en Willemtjen - worden doopgetuigen genoemd. Gezien het patroniem zijn de meesten familie van Willemtjen. Behalve één nl Jentjen Teunis.Wanneperveen 16-02-1759/04-03-1759 Geert Jacobs te Hoeve Jm Van de Blaauwehandt en Jentjen Teunis Baars Jm Van de Blaauwehandt HCO 515 bz 030 - De volgende Jentjen Teunis in Wanneperveen huwt pas in 1780, dus dat zal ze niet zijn.De andere doopgetuige Geesjen Roelofs de Goede is gehuwd met een broer van Willemtjen gen. Roelof Egberts - van KolderveenEn er is nog een Hendrikjen Hendriks als doopgetuige.Maar als zij die Jentje Baars is, dan is Geert, gezien zijn patroniem Jacobs, dus een broer van Jan Jacobs en dan een te[n] Hoeve.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Lijkt me Lammigje Jans een Noorlander toe?07-07-1743 Marchjen d.v. Hendrik Jans Noorlander en Woltertjen Jans – Swaantjen Kiers (HCO 617 bz 7]04-04-1745 Margjen,dv Hendrik Jans Noorlander en Woltertjen Jans,get:Lammigjen Jans (HCO 617 bz 11]10-08-1754 Simon van Eerde Wedr tot Swoll en Woltertjen Jans, Wed. Van Hendrik Jans Noorlander, van Wanneperveen [HCO 515 bz 022] 07-01-1761 – Grietjen d.v. Jan Jurriens en Arriaantjen Cornelis getuige Hendrikjen Hendriks Noorlander (HCO 617 bz 38] 17-10-1760/21-12-1760 Louw Cornelis Wedr. van Grietje Jans, Van de Swartesluis en Hendrikjen Hendrix Noorlander J - Van Wanneperveen N;De Swartesluis getrouwt De Swartesluis HCO 515 bz 032EN ... is zij de doopgetuige bij Jan Jacobs Frantsen - Meer kan ik er op grond van de dtb niet van maken.
-
Gerrit Jan
De naam 'Jans' komt erg veel
De naam 'Jans' komt erg veel voor. Op zichzelf zou het inderdaad kunnen dat het hier om de Lammigjen Jans gaat. Qua leeftijd zou het in ieder geval kunnen, vermits zij ongeveer in 1695 geboren zou zijn (maar dat is slechts een aanname. Een beetje stelregel is dat indien men de geb. datum niet exact weet men ervan uitgaat dat men dan gemiddeld op 25-jarige leeftijd trouwt en dan kindere krijgt. Jan Jacobs is omstreeks 1721 geboren, dus... ). Het vermoeden dat zij een Noorlander is is niet zo gek.
- ria van bessen
Als je ervan uit gaat dat
Als je ervan uit gaat dat Hendrikje Hendriks Noorlander doopgetuige is bij Jan Jacobs Frantsen als familie, is het wel heel waarschijnlijk. Lammigje zou dan al overleden zijn, anders was zij wel doopgetuige, en was het ook duidelijk. Lammigje is nog doopgetuige in 1745 bij Hendrik Jans Noorlander, daarna nog vermeld in 1748 en verder niet.Zou op voorgaande gebaseerd Jan Jacobs Frantsen dus de zoon zijn van Jacob Frantsen. Maar niet van Lammigjen Jans.Jan Jacobs laat geen Lammigjen dopen, MAAR ook geen Aaltjen, ik heb dat niet kunnen vinden in de gegevens.Wel een Petertje als 1e kind. Heet de moeder van Willemtje Egberts misschien zo?*Is het misschien ook mogelijk dat Reinder die in 1748 als zoon vermeld staat, niet hún zoon is, maar die neef Reinder, de zoon van zijn broer Reinder Jacobs zijn, die dan overleden is en om die reden dus Reinder bij hen woont. Hij dus niet Reinder Jacobs heet, maar Reinder Reinders.Reinder Reinders heeft in ieder geval als doopgetuige weer de oudste dochter van Jan Jacobs Frantsen. Dit is dus echt duidelijk familie.*Hendrikje H. Noorlander is ook doopgetuige bij de doop van het kind van Ariaantje Cornelis die de zus zal zijn van Louw Cornelis, gezien onderstaande.07-01-1761 – Grietjen d.v. Jan Jurriens en Arriaantjen Cornelis getuige Hendrikjen Hendriks Noorlander17-10-1760/21-12-1760 Louw Cornelis Wedr. van Grietje Jans, Van de Swartesluis en Hendrikjen Hendrix Noorlander J - Van WanneperveenJe mag bij doopgetuigen er eigenlijk altijd wel van uitgaan dat ze familie zijn; aangetrouwd of niet, neef, nicht etc., al zullen er altijd wel uitzonderingen zijn. En daarom een grote hulp zijn om, ondanks het ontbreken van andere gegevens, toch een lijn in een zoektocht aan te brengen.