Eva en Annigje van den Berg
-
Gast
Eva en Annigje van den Berg
Ik heb net in Genlias gezocht voor kinderen van Christina Aalbers en Hendrik van den Berg.
Eva ,geb.1815,en Annigje geb. 1816.Mijn moeder dacht dat er ook nog een zoon was, maar die kan ik niet vinden.Beiden dochters zijn in Zwolle kerspel geboorten.Ik kan verder ook niets van hun vinden,geen geboorte enz.in Genlias. Ik heb zelf de datum uitgewerkt van hun trouw leeftijd.Het moet toch in de Overijssel archief zitten ?Ik zal verder zoeken naar overledene.Jammer dat er geen geboorte datum bij staat.
groeten,
Jackie
Eva ,geb.1815,en Annigje geb. 1816.Mijn moeder dacht dat er ook nog een zoon was, maar die kan ik niet vinden.Beiden dochters zijn in Zwolle kerspel geboorten.Ik kan verder ook niets van hun vinden,geen geboorte enz.in Genlias. Ik heb zelf de datum uitgewerkt van hun trouw leeftijd.Het moet toch in de Overijssel archief zitten ?Ik zal verder zoeken naar overledene.Jammer dat er geen geboorte datum bij staat.
groeten,
Jackie
- ria van bessen
Hallo Jackie,Hendrik van den
Hallo Jackie,
Hendrik van den Berg X Stientje Albers
- zoon Hendrikus van den Berg oud 33 jr geb. Zwollekerspel X 26-04-1855 met Aaltje Thijssen - zie akte op Genlias.
Ik heb de huwelijksakte van Eva bekeken en ik zag dat ze geboren was in Spoolde.
Dat leverde direct resultaat op.
Er zit een naamsaanneming van de familie hier op het HCO - onder zoeken en vinden. [Zwollerkerspel]
Vader Hendrik Cornelis is volgens het register civique geboren op 25 maart 1784 en heet eigenlijk Hendricus.
Ze zijn landbouwers te Spoolde.
Hendrik had 2 broers en 1 zus, volgens de naamsaanneming.
Je kunt genoeg vinden op Genlias, nu je eenmaal de juiste mensen hebt.
Voor 1800 heb ik ook nog wel wat, maar dat moet ik eerst nog opzoeken.
groet Ria
Hendrik van den Berg X Stientje Albers
- zoon Hendrikus van den Berg oud 33 jr geb. Zwollekerspel X 26-04-1855 met Aaltje Thijssen - zie akte op Genlias.
Ik heb de huwelijksakte van Eva bekeken en ik zag dat ze geboren was in Spoolde.
Dat leverde direct resultaat op.
Er zit een naamsaanneming van de familie hier op het HCO - onder zoeken en vinden. [Zwollerkerspel]
Vader Hendrik Cornelis is volgens het register civique geboren op 25 maart 1784 en heet eigenlijk Hendricus.
Ze zijn landbouwers te Spoolde.
Hendrik had 2 broers en 1 zus, volgens de naamsaanneming.
Je kunt genoeg vinden op Genlias, nu je eenmaal de juiste mensen hebt.
Voor 1800 heb ik ook nog wel wat, maar dat moet ik eerst nog opzoeken.
groet Ria
- ria van bessen
Hallo Jackie,Kinderen van
Hallo Jackie,
Kinderen van Hendrik en Aaltje ???
Dat begrijp ik niet.
Hendrik van den Berg is de zoon van Hendrikus Cornelis en hij is geboren in Spoolde.
Ik zal de doopdatum voor je opzoeken, die krijg je van de week van me.
Hendrik van den Berg
X Christina [Stientje] A[a]lbers
uit dit huwelijk:
1. Eva - geb. Spoolde [Zwollerkerspel]
X 23-07-1846 29 jr oud met Gerrit Aarsen
2. Hendrikus - geb. Zwollerkerspel
X 26-04-1855 33 jr oud met Aaltje Thijssen
3. Albert - geb. Zwollerkerspel 4-4-1824 X Wilhelmina Dijsselhof
4. Annigje - is bij jou bekend.
Dan Hendrik van den Berg zijn familie:
Hendrik van den Berg heeft als broers en zus:
Cornelis
Willem
Aaltje
gegevens over de broer - Cornelis van den Berg
Hij huwt als jm in Spoolde als zoon van Hendrikus Cornelis ondertrouwt 11-01 - huwelijk op 26-02-1809 te Zwollerkerspel met Gerridina Hendriks Podt
uit dit huwelijk:
Hendrikus van den Berg X 1837 met Lamberta Berends [dit huwelijk staat wel op Genlias]
* deze tak kun je dus helemaal via de trouwaktes op Genlias volgen. Dit is toch ook familie?
Omdat bovengenoemde Cornelis ook apart vermeld staat in de Naamsaanneming van 1811 - met kinderen, en jouw gezochte Hendrik van den Berg niet - ging ik er vanuit dat Hendrik gehuwd is na 1811 - en wellicht als Hendrikus, en dat is misschien de reden dat je hem niet kun vinden?
Ik hoop dat je het allemaal kunt volgen.
Anders stel gerust je vraag.
Groet Ria
[ 11. Juni 2007, 14:50: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Kinderen van Hendrik en Aaltje ???
Dat begrijp ik niet.
Hendrik van den Berg is de zoon van Hendrikus Cornelis en hij is geboren in Spoolde.
Ik zal de doopdatum voor je opzoeken, die krijg je van de week van me.
Hendrik van den Berg
X Christina [Stientje] A[a]lbers
uit dit huwelijk:
1. Eva - geb. Spoolde [Zwollerkerspel]
X 23-07-1846 29 jr oud met Gerrit Aarsen
2. Hendrikus - geb. Zwollerkerspel
X 26-04-1855 33 jr oud met Aaltje Thijssen
3. Albert - geb. Zwollerkerspel 4-4-1824 X Wilhelmina Dijsselhof
4. Annigje - is bij jou bekend.
Dan Hendrik van den Berg zijn familie:
Hendrik van den Berg heeft als broers en zus:
Cornelis
Willem
Aaltje
gegevens over de broer - Cornelis van den Berg
Hij huwt als jm in Spoolde als zoon van Hendrikus Cornelis ondertrouwt 11-01 - huwelijk op 26-02-1809 te Zwollerkerspel met Gerridina Hendriks Podt
uit dit huwelijk:
Hendrikus van den Berg X 1837 met Lamberta Berends [dit huwelijk staat wel op Genlias]
* deze tak kun je dus helemaal via de trouwaktes op Genlias volgen. Dit is toch ook familie?
Omdat bovengenoemde Cornelis ook apart vermeld staat in de Naamsaanneming van 1811 - met kinderen, en jouw gezochte Hendrik van den Berg niet - ging ik er vanuit dat Hendrik gehuwd is na 1811 - en wellicht als Hendrikus, en dat is misschien de reden dat je hem niet kun vinden?
Ik hoop dat je het allemaal kunt volgen.
Anders stel gerust je vraag.
Groet Ria
[ 11. Juni 2007, 14:50: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
Hallo JackieDit is Bericht 2
Hallo Jackie
Dit is Bericht 2 - zie hierboven nr. 1
Dit is de broer Willem - de ouders zijn dus nu bekend.
Detail resultaat: (Bruidegom)
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Toegangnr: 123
Inventarisnr: 123.01717
Gemeente: Dalfsen
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 36
Datum: 24-09-1814
Bruidegom Willem Hendrikus van den Berg
Geboorteplaats: Zwoller Carspel
Bruid Gerrigje Endeman
Geboorteplaats: Emmen (Dalfsen)
Vader bruidegom Hendrikus Knelis van den Berg
Moeder bruidegom Evertien Hendriks
Vader bruid Jan Harm Lamberts Endeman
Moeder bruid Johanna Harms
Nadere informatie bruidegom: 26 jaar.; bruid: 21 jaar.
Dit is Bericht 2 - zie hierboven nr. 1
Dit is de broer Willem - de ouders zijn dus nu bekend.
Inventarisnr: 123.01717
Gemeente: Dalfsen
Aktenummer: 36
Datum: 24-09-1814
Bruidegom Willem Hendrikus van den Berg
Geboorteplaats: Zwoller Carspel
Bruid Gerrigje Endeman
Geboorteplaats: Emmen (Dalfsen)
Vader bruidegom Hendrikus Knelis van den Berg
Moeder bruidegom Evertien Hendriks
Vader bruid Jan Harm Lamberts Endeman
Moeder bruid Johanna Harms
Nadere informatie bruidegom: 26 jaar.; bruid: 21 jaar.
- ria van bessen
Hallo Jackie,Het huwelijk van
Hallo Jackie,
Het huwelijk van Cornelis zit niet in Genlias.
Huwelijken Zwolle en Zwollerkerspel vanaf 1811 in Genlias, daarvoor hier in het archief te Zwolle.
En de overlijdens van Zwolle en Zwollerkerspel staan ook [nog] niet op Genlias en datzelfde geldt voor de geboorteaktes.
Als je dat wilt weten, zal ik het voor je moeten uitzoeken.
Of iemand anders van het Forum, die verwant is aan van den Berg of Disselhof of een van de andere namen en bereid is die gegevens aan je te willen geven.
Misschien kun je ook proberen om gewoon op google te zoeken en dan met - kwartierstaat Endeman of met kwartierstaat van den Berg. Misschien geeft dat nog resultaat.
groet Ria
Het huwelijk van Cornelis zit niet in Genlias.
Huwelijken Zwolle en Zwollerkerspel vanaf 1811 in Genlias, daarvoor hier in het archief te Zwolle.
En de overlijdens van Zwolle en Zwollerkerspel staan ook [nog] niet op Genlias en datzelfde geldt voor de geboorteaktes.
Als je dat wilt weten, zal ik het voor je moeten uitzoeken.
Of iemand anders van het Forum, die verwant is aan van den Berg of Disselhof of een van de andere namen en bereid is die gegevens aan je te willen geven.
Misschien kun je ook proberen om gewoon op google te zoeken en dan met - kwartierstaat Endeman of met kwartierstaat van den Berg. Misschien geeft dat nog resultaat.
groet Ria
- ria van bessen
Hallo Jackie, ik heb de akte
Hallo Jackie, ik heb de akte gevonden en ik kan me voorstellen dat jij het niet kon vinden.
See for yourself
Inventarisnr: 123.15409
Gemeente: Zwollerkerspel
Aktenummer: 21
Datum: 03-11-1811
Bruidegom Hendrik Hendriks
Geboortedatum: 25-03-1784
Geboorteplaats: Spoolde (Zwoller-Karspel)
Bruid Steintje Berends
Geboortedatum: 27-05-1792
Geboorteplaats: -
Vader bruidegom Hendricus Cornelis
Moeder bruidegom Evertje Hendriks
Vader bruid Berend Aalbers
Moeder bruid Aaltje Zwakenberg
Nadere informatie bruid wonende te Spoolde
De bruid huwt dus als Stientje Berents d.v. Berent Aalbers. Later heet ze net als haar vader Aalbers.
groet Ria
See for yourself
Inventarisnr: 123.15409
Gemeente: Zwollerkerspel
Aktenummer: 21
Datum: 03-11-1811
Bruidegom Hendrik Hendriks
Geboortedatum: 25-03-1784
Geboorteplaats: Spoolde (Zwoller-Karspel)
Bruid Steintje Berends
Geboortedatum: 27-05-1792
Geboorteplaats: -
Vader bruidegom Hendricus Cornelis
Moeder bruidegom Evertje Hendriks
Vader bruid Berend Aalbers
Moeder bruid Aaltje Zwakenberg
Nadere informatie bruid wonende te Spoolde
De bruid huwt dus als Stientje Berents d.v. Berent Aalbers. Later heet ze net als haar vader Aalbers.
groet Ria
-
Janny Lalkens
Hallo JackieBerend Aalbers is
Hallo Jackie
Berend Aalbers is de op 15 apr. 1751 gedoopte zoon van Albert Jans,
die zelf gedoopt werd op 23 dec. 1714 te Zwolle, geboren te Ittersum en van Margje Jans, gedoopt 17 sept 1717 te Zwolle, geboren te Dieze.
Albert en Margje trouwden 17 febr. 1743 en woonden toen in Dieze, iets ten noorden van Zwolle. Nog iets noordelijker ligt de buurtschap Langenholte, toen behorend tot Zwollerkerspel.Het noordelijkste puntje van Langenholte ligt daar, waar Zwarte Water en Vecht samenkomen. Vanaf aug. 1743 staan Albert Jans en Margje Jans ingeschreven te Spoolde.
Albert Jans staat daar als Albert Jans. Met accolade is er boven aan toegevoegd "van Ittersum" en hij is afkomstig van Dieze.
Zelf kwam Albert Jans dus uit Ittersum, ten zuidoosten van Zwolle. Ook deze buurtschap viel toen binnen Zwollerkerspel en is nu gemeente Zwolle, sinds 1967.
In Ittersum werd Albert Jans geboren in dec. 1714 uit het huwelijk van Jan Aalberts, weduwnaar en Anna Lubberts, JD te Hattemerbroek. Dit stel trouwde begin 1714. Ondertrouw 3 febr. 1714.
Jan Aalberts trouwde daarvoor op 23 april 1700 met de weduwe Webbigien Assies te Ittersum, die jaren daarvoor, op 28 sept. 1690, als JD trouwde met de weduwnaar Hermen Hendriks Post of Possien, te Ittersum.
Jan Aalberts en Webbigien krijgen rond 1701 een dochter Seintien Jans, die met Hermen Gerrits uit Dieze trouwt, in 1719. Deze halfzwager Hermen is huwelijksgetuige van Albert Jans in 1743.
In het onderzoek vind ik hem heel belangrijk, want te Zwolle werden in 1712, 1713 en 1714 babies gedoopt, die Albert Jans heetten en hun vaders heetten Jan Alberts. Ze woonden respectievelijk in Spoolde, Dieze en Ittersum.
Webbegien kwam uit Haerst, wat tegenover Langenholte ligt, ten noordoosten ervan, aan de andere kant van de Vecht. Hoewel Haerst maar een buurtschap was, woonden er voor 1700 3 mensen, die Assien heetten.
Jan Aalberts kwam voor 1700 uit Vorchten, van boerderij Het Oever. Zijn vader was Albert Berents, die met Seintje Jans was getrouwd en later hertrouwde. Meer hierover in de serie van 15 april 2006, vraag van Piet Heres over Rutger Egberts van Marle.
Met vriendelijke groet, Janny
[ 16. Juni 2007, 16:13: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Berend Aalbers is de op 15 apr. 1751 gedoopte zoon van Albert Jans,
die zelf gedoopt werd op 23 dec. 1714 te Zwolle, geboren te Ittersum en van Margje Jans, gedoopt 17 sept 1717 te Zwolle, geboren te Dieze.
Albert en Margje trouwden 17 febr. 1743 en woonden toen in Dieze, iets ten noorden van Zwolle. Nog iets noordelijker ligt de buurtschap Langenholte, toen behorend tot Zwollerkerspel.Het noordelijkste puntje van Langenholte ligt daar, waar Zwarte Water en Vecht samenkomen. Vanaf aug. 1743 staan Albert Jans en Margje Jans ingeschreven te Spoolde.
Albert Jans staat daar als Albert Jans. Met accolade is er boven aan toegevoegd "van Ittersum" en hij is afkomstig van Dieze.
Zelf kwam Albert Jans dus uit Ittersum, ten zuidoosten van Zwolle. Ook deze buurtschap viel toen binnen Zwollerkerspel en is nu gemeente Zwolle, sinds 1967.
In Ittersum werd Albert Jans geboren in dec. 1714 uit het huwelijk van Jan Aalberts, weduwnaar en Anna Lubberts, JD te Hattemerbroek. Dit stel trouwde begin 1714. Ondertrouw 3 febr. 1714.
Jan Aalberts trouwde daarvoor op 23 april 1700 met de weduwe Webbigien Assies te Ittersum, die jaren daarvoor, op 28 sept. 1690, als JD trouwde met de weduwnaar Hermen Hendriks Post of Possien, te Ittersum.
Jan Aalberts en Webbigien krijgen rond 1701 een dochter Seintien Jans, die met Hermen Gerrits uit Dieze trouwt, in 1719. Deze halfzwager Hermen is huwelijksgetuige van Albert Jans in 1743.
In het onderzoek vind ik hem heel belangrijk, want te Zwolle werden in 1712, 1713 en 1714 babies gedoopt, die Albert Jans heetten en hun vaders heetten Jan Alberts. Ze woonden respectievelijk in Spoolde, Dieze en Ittersum.
Webbegien kwam uit Haerst, wat tegenover Langenholte ligt, ten noordoosten ervan, aan de andere kant van de Vecht. Hoewel Haerst maar een buurtschap was, woonden er voor 1700 3 mensen, die Assien heetten.
Jan Aalberts kwam voor 1700 uit Vorchten, van boerderij Het Oever. Zijn vader was Albert Berents, die met Seintje Jans was getrouwd en later hertrouwde. Meer hierover in de serie van 15 april 2006, vraag van Piet Heres over Rutger Egberts van Marle.
[ 16. Juni 2007, 16:13: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
-
Janny Lalkens
Hallo JackieDe eerste Seintje
Hallo Jackie
De eerste Seintje Jans was de moeder van Jan Aalberts, zij was getrouwd met Albert Berents te Werven op boerderij Het Oever. Zij gingen in Vorchten naar de kerk. Dus daarom kun je van Jan Aalberts ook zeggen, dat hij uit Vorchten kwam, terwijl hij te Werven woonde.
In een kerkboek staat "Seijne.......huijsvrouw van Aalbert Berentsz is gestorven den 7 Januarij 1694 en begraven 15 Januarij".
Vervolgens hertrouwt Aalbert Berentsz. Bij die trouwvermelding staat, dat hij weduwnaar was van Seijntje Jans.
In 1700 steekt zoon Jan Alberts of Aalberts de IJssel over en trouwt met Webbegien en ze noemen hun eerste dochter Seijne of Seintje, naar oma Seintje Jans. En omdat de vader van de in 1700 of 1701 geboren Seintje ook Jan heet, heb je weer een nieuwe Seintje Jans, die in 1719 met Hermen Gerrits kan gaan trouwen.
[ 17. Juni 2007, 10:24: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
De eerste Seintje Jans was de moeder van Jan Aalberts, zij was getrouwd met Albert Berents te Werven op boerderij Het Oever. Zij gingen in Vorchten naar de kerk. Dus daarom kun je van Jan Aalberts ook zeggen, dat hij uit Vorchten kwam, terwijl hij te Werven woonde.
In een kerkboek staat "Seijne.......huijsvrouw van Aalbert Berentsz is gestorven den 7 Januarij 1694 en begraven 15 Januarij".
Vervolgens hertrouwt Aalbert Berentsz. Bij die trouwvermelding staat, dat hij weduwnaar was van Seijntje Jans.
In 1700 steekt zoon Jan Alberts of Aalberts de IJssel over en trouwt met Webbegien en ze noemen hun eerste dochter Seijne of Seintje, naar oma Seintje Jans. En omdat de vader van de in 1700 of 1701 geboren Seintje ook Jan heet, heb je weer een nieuwe Seintje Jans, die in 1719 met Hermen Gerrits kan gaan trouwen.
[ 17. Juni 2007, 10:24: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
- ria van bessen
http://www.hattem.nl/appl
http://www.hattem.nl/appl/digitalestad. ... eekarchief
Jackie, op bovenstaand adres vind je alle dopen/geboorte, trouwen, begraven van de gemeente Heerde, [waaronder Vorchten, Werven, Veessen] en de gemeentes Epe en Hattem.
Nu kun je zelf de gegevens van Janny controleren.
groet Ria
Jackie, op bovenstaand adres vind je alle dopen/geboorte, trouwen, begraven van de gemeente Heerde, [waaronder Vorchten, Werven, Veessen] en de gemeentes Epe en Hattem.
Nu kun je zelf de gegevens van Janny controleren.
groet Ria
- ria van bessen
Hallo Jacky, ik heb het
Hallo Jacky, ik heb het volgende voor je.
Dit betreft de ouders van Hendrik v.d. Berg
Bron: Oudrechterlijk Archief Zwollerkerspel
inventarisnummer 631
folio 309 - datum 24 mrt 1791
- Richter E. Scriverius.
- Keurnoten Jan Diepenheim en Hendrik Sandwijk.
Verschenen is Hendricus Cornelis, weduwnaar van Evertjen Hendriks uit Spoolde. Hij heeft over zijn vijf minderjarige kinderen (Annig-jen, Cornelis, Hendrik, Willem en Aaltjen Hendriks), bij wijlen zijn vrouw in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Jan Cornelis, oom van vaders zijde, en Lambert Hendriks, oom van de kinderen van moeders zijde. Zij zijn alhier present en zij hebben de voorschreven momberschap door handtasting aangenomen. Daarna tot de erfuiting tredende, zo bewijst hij aan de drie jongens ieder 150 Caroli gulden en aan de beide meisjes 100 Caroli gulden, en ieder van dezen een bed met zijn toebehoren, alles uit te keren als zij meerderjarig of getrouwd zullen zijn. Hij belooft dan nog alle voorschreven kinderen in kost en kleren te zullen onderhou-den en hun lezen en schrijven en de meis-jes het naaien te laten leren, en uit huis dienende bij ziekte of zucht weer in te zullen nemen en te verplegen. Ter nakoming van dit verbindt hij daarvoor bij dezen zijn persoon en goederen.
groet Ria
Dit betreft de ouders van Hendrik v.d. Berg
Bron: Oudrechterlijk Archief Zwollerkerspel
inventarisnummer 631
folio 309 - datum 24 mrt 1791
- Richter E. Scriverius.
- Keurnoten Jan Diepenheim en Hendrik Sandwijk.
Verschenen is Hendricus Cornelis, weduwnaar van Evertjen Hendriks uit Spoolde. Hij heeft over zijn vijf minderjarige kinderen (Annig-jen, Cornelis, Hendrik, Willem en Aaltjen Hendriks), bij wijlen zijn vrouw in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Jan Cornelis, oom van vaders zijde, en Lambert Hendriks, oom van de kinderen van moeders zijde. Zij zijn alhier present en zij hebben de voorschreven momberschap door handtasting aangenomen. Daarna tot de erfuiting tredende, zo bewijst hij aan de drie jongens ieder 150 Caroli gulden en aan de beide meisjes 100 Caroli gulden, en ieder van dezen een bed met zijn toebehoren, alles uit te keren als zij meerderjarig of getrouwd zullen zijn. Hij belooft dan nog alle voorschreven kinderen in kost en kleren te zullen onderhou-den en hun lezen en schrijven en de meis-jes het naaien te laten leren, en uit huis dienende bij ziekte of zucht weer in te zullen nemen en te verplegen. Ter nakoming van dit verbindt hij daarvoor bij dezen zijn persoon en goederen.
groet Ria