Eva en Annigje van den Berg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Hallo Jacky, ik heb er nog

Bericht door ria van bessen » 25 jun 2007, 15:27

Hallo Jacky, ik heb er nog eentje, die je moeder kan vertalen.

Deze akte betreft de vader van Steintje Berents / de vrouw van Hendrik v.d. Berg.
De moeder is overleden en Berend gaat hertrouwen en moet dus voogden stellen over zijn nog niet volwassen kinderen.

Zwollerkerspel
invnr 633
f29 - 4 mei 1796 - Richter L.H.C. Nilant.
Keurnoten H. Teunissen en A. Berkeljon.
Verschenen is Berend Aalbers uit Spoolde. Hij heeft over zijn twee minderjarige kinderen (Albert, oud omtrent 7 jaren, en Steintjen, oud omtrent 4 jaren) [de overleden moeder is niet vermeld] tot mombers verzocht en geobtineerd Hendrik Zwakenberg, oom [van de kinderen] van moeders zijde, en Herm Aalbers, oom [van de kinderen] van vaders zijde. Zij zijn in het Gericht present en zij hebben de voorschreven momberschap door handtasting aangenomen.
Daarna tot de erfuiting tredende, zo bewijst hij aan de voornoemde beide kinderen tesamen al het linnen en de wol en de kleren, die tot de lijfdracht van hun moeder hebben behoord, alsmede haar goud en zilver, een kamp weideland de Vette Koeijweijde genaamd en aan geld een somma van 3950 gulden, verder nog aan Albert een koe of 75 gulden aan geld en aan Steintjen een bed of 75 gulden. Alles uit te keren wanneer zij getrouwd of meerderjarig zullen zijn. Wanneer één van beide kinderen mocht komen te overlijden, dan zal zijn of haar aandeel van het bovengenoemde voor de ene helft vererven op het in leven gebleven kind en voor de andere helft op de vader Berend Aalbers. Hij belooft verder de kinderen lezen en schrijven te laten leren, en als ze ziek of zuchtig worden, weer in huis te nemen. Ter nakoming van het bovenstaande verbindt hij zijn persoon en goederen.

Berend Aalbers, weduwnaar in Spoolde hertr 06-05-1796 Eva Willems jd [jongedochter] te Schelle
getuigen: Aalbert Jans, bruidegoms vader en Gerridina Soenen, bruids moeije [= tante]
Bron: trouwen Zwollerkerspel [=niet digitaal]

Je weet dus nu ook waar de naam Eva vandaan komt, de naam die 1 van de kinderen van Hendrik v.d. Berg krijgt.

Dan heb ik nog deze, volgens mij nog niet bekend.

Ondertrouw op 10 april 1801 te Zwollerkerspel
Jan Jansen Stoel jm [=jongeman] onder Veecaten
Hannigjen Hendriks van den Berg jd in Spoolde.
Huwelijk op 20 mei te Zwolle -getrouwd door ds. Smit - getuigen: Jan Stoel vader van de bruidegom en Hendrikus Cornelis, bruids vader
Bron: trouwen Zwollerkerspel

Hannigjen = Annigjen

Veel succes met vertalen,

Ria van Bessen

[ 25. Juni 2007, 15:30: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

ria van bessen

Beste Jackie, hieronder een

Bericht door ria van bessen » 27 jun 2007, 22:39

Beste Jackie, hieronder een klein stukje uit een akte die je van me hebt gekregen.

Daarin staat dat Annigjen de oudste dochter is.
In de trouwakte wordt ze Hannigjen genoemd.

Bron: Oudrechterlijk Archief Zwollerkerspel
inventarisnummer 631
folio 309 - datum 24 mrt 1791
- Richter E. Scriverius.
- Keurnoten Jan Diepenheim en Hendrik Sandwijk.

Verschenen is Hendricus Cornelis, weduwnaar van Evertjen Hendriks uit Spoolde. Hij heeft over zijn vijf minderjarige kinderen (Annigjen, Cornelis, Hendrik, Willem en Aaltjen Hendriks),ect.

Je zult de doopdata van deze kinderen ook niet vinden op het internet.

groet Ria

Erna Roukema

Hoi Jackie; beetje laat, maar

Bericht door Erna Roukema » 23 jan 2016, 10:39

Hoi Jackie; beetje laat, maar ik kom nu pas op deze vraag terecht:kinderen van Hendrik (Hendriks) van den Berg & Christina (Stientje)(Berends) Aalbers:
31-08-1812 Evertje, moeder = Steintje Aalbers, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 29 jaar
27-11-1813 Aaltjen, moeder = Stientjen Berends, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 29 jaar
27-08-1815, Annigjen, moeder = Stientje Berends, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 31 jaar
02-03-1817 Eva, moeder = Stientje Berends, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 33 jaar
28-08-1818 Berend, moeder = Stientje Aalbers, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 34 jaar
25-03-1820 Alberdina, moeder = Stientjen Aalbers, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 36 jaar
14-09-1821 Hendrikus, moeder = Stientjen Albers, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 36 jaar
04-04-1824 Albert, moeder = Stientjen Albers, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 40 jaar
29-03-1827 Cornelis, moeder = Stientjen Albers, vader Hendrik van den Berg, landbouwer, 43 jaar

er zijn dus idd meerdere zoons; ms kom je hier mee verder?Laat maar even weten; groet Erna

ria van bessen

Erna, ik zou er rekening mee

Bericht door ria van bessen » 23 jan 2016, 14:02

Erna, ik zou er rekening mee houden dat je geen reactie meer krijgt.Ze mailde me nadien dat ze ernstig ziek was ..en ik heb nooit meer iets van haar vernomen.

Erna Roukema

dank je Ria; in elk geval

Bericht door Erna Roukema » 23 jan 2016, 14:34

dank je Ria; in elk geval staat de info er nu voor wie er ms langs komt in de toekomst!

Plaats reactie