Rutger Jans (van der Meulen)
-
avanderm
Rutger Jans (van der Meulen)
Op 26 juli 1737 zijn in Kampen in ondertrouw gegaan en daar op 17 augustus 1737 getrouwd Rutgert Jansz j.m. van Kampen en Hilletje Dirks j.d. van het Oudebroek, met attestatie naar het Camper eijland.
In het ondertrouwboek van Kampereiland staat op 28 juli 1737: Rutgert Jansz j.m. van Campen en Hilletje Dirks j.d. van 't Oudebroek, getrouwd te Campen 17 augustus 1737.
Van hen heb ik twee in Kampen gedoopte kinderen kunnen vinden, nl. Grietje (07-12-1738) en Willem (09-06-1745). Er zullen er vast meer geweest zijn.
Op 27 maart 1750 gaan in Kampen in ondertrouw, met attestatie van Doornspijk, Rutgert van der Mullen, wednr. van Campen en Beertje Hermens j.d. van Doornspiek. In dit huwelijk worden kinderen geboren met de namen Geertruid (haar moeder), Hilletjen (zijn overleden eerste vrouw), Beertje, Jan Harmsen (haar vaderskant), Hendrik, Peter en Reijnder.
De doop van Rutger heb ik noch in Kampen noch op het Kampereiland kunnen vinden en een momberstelling bij zijn tweede huwelijk evenmin, niet in Kampen, niet in Doornspijk en niet in het RA in Arnhem. Er is wel een echtpaar in Kampen, nl. Jan Rutgersen en Petertijen, dat vier keer een zoon Rutger laat dopen: 27-10-1715, 04-02-1720, 09-03-1721 en 23-08-1722, maar het is, gezien de leeftijd in 1737, onwaarschijnlijk dat het hier om "onze" Rutger gaat.
Ik heb in de afgelopen jaren al hulp gehad van enkele gerenommeerde en vriendelijke genealogen, maar dat heeft geen positief resultaat gehad. Toch geef ik de moed niet op. Kan er een connectie met Zwartsluis zijn? Wie heeft een suggestie? Bij voorbaat veel dank!
In het ondertrouwboek van Kampereiland staat op 28 juli 1737: Rutgert Jansz j.m. van Campen en Hilletje Dirks j.d. van 't Oudebroek, getrouwd te Campen 17 augustus 1737.
Van hen heb ik twee in Kampen gedoopte kinderen kunnen vinden, nl. Grietje (07-12-1738) en Willem (09-06-1745). Er zullen er vast meer geweest zijn.
Op 27 maart 1750 gaan in Kampen in ondertrouw, met attestatie van Doornspijk, Rutgert van der Mullen, wednr. van Campen en Beertje Hermens j.d. van Doornspiek. In dit huwelijk worden kinderen geboren met de namen Geertruid (haar moeder), Hilletjen (zijn overleden eerste vrouw), Beertje, Jan Harmsen (haar vaderskant), Hendrik, Peter en Reijnder.
De doop van Rutger heb ik noch in Kampen noch op het Kampereiland kunnen vinden en een momberstelling bij zijn tweede huwelijk evenmin, niet in Kampen, niet in Doornspijk en niet in het RA in Arnhem. Er is wel een echtpaar in Kampen, nl. Jan Rutgersen en Petertijen, dat vier keer een zoon Rutger laat dopen: 27-10-1715, 04-02-1720, 09-03-1721 en 23-08-1722, maar het is, gezien de leeftijd in 1737, onwaarschijnlijk dat het hier om "onze" Rutger gaat.
Ik heb in de afgelopen jaren al hulp gehad van enkele gerenommeerde en vriendelijke genealogen, maar dat heeft geen positief resultaat gehad. Toch geef ik de moed niet op. Kan er een connectie met Zwartsluis zijn? Wie heeft een suggestie? Bij voorbaat veel dank!
-
Albert Veldhuis Hzn
Hilletje Dirks is ged
Hilletje Dirks is ged Oldebroek als Hilligje dd 28.08.1712 als d v Dirck Gerritsz ( Nyemeyer ) tr 7.3.1705 Oldebroek Grietjen Aartsvr. groet - Albert
Waarom zou er een connectie
Waarom zou er een connectie met Zwartsluis (moeten) zijn?In de recognitiën van Kampen, folio 98, dd 21-11-1738 wordt een Hendrik van der Meulen genoemd. Rutger Jans is zijn voogd. Kinderen o.a. Reinder. Zijn dit broers, Hendrik en Rutger?
- wim meijberg
http://www.stadsarchiefkampen
http://www.stadsarchiefkampen.nl/images ... eiligd.pdf Onder nummer 545 wordt een Jan van der Meulen vermeld.01-06-1714 wordt ook een Rutger gedoopt in Kampen,onecht de moeder Beerte Jans. Kan mogelijk de vernoeming zijn naar Beertje?
Hendrik van der Meulen is een
Hendrik van der Meulen is een Reijnders en geen Jans. Hij trouwt 3 keer:4 juli 1727 - Hendrik van der Meulen, j.m. van Campen, Stijntje Berents, j.d. van Campen.7 nov 1738 - Hendrik van der Meulen, wedn. van Campen, Magteltje Trots, wed. van Campen.20 okt 1747 - Hendrik Reijnders van der Meulen, wedn. van Campen, Annetie Berents, [-] van Campen. met attest. na Amsterdam.In de voogdijakten zijn de vermelde mombers
Bastiaan Gerrits en Rutger Jans1747: Rutger van der Meulen en Bastiaan van den Kwinkelenberg Aangezien er in 1730 een voogdijstelling is van Bastiaan Gerrits van de Kwinkelenberg waar Hendrik van der Meulen voogd is over zijn minderjarige kinderen, lijkt het er zeer sterk op dat Bastiaan Gerrits van 1738 dezelfde is als Bastiaan van den Kwinkelenberg in 1747, en dat Rutger Jans van 1738 dezelfde persoon is als Rutger van der Meulen in 1747, en dan zou er wel degelijk ergens een verband zijn tussen Hendrik Reijnders van der Meulen en Rutger Jans van der Meulen, maar broers zal uitgesloten zijn. Halfbroers of neven zou kunnen.GroetPeter
-
avanderm
Dank je wel, Peter. Dank ook
Dank je wel, Peter. Dank ook aan de anderen die gereageerd hebben!Op 29 maart 1782 trouwen in Doornspijk Marten Gerrits wednr te Doornspijk en Beertjen Rutgers j.d. van Campen wonende in Doornspijk. In tegenstelling tot de doop van haar zusters en broers, resp. in Oosterwolde en Doorspijk, heb ik de hare niet kunnen vinden. Dat klopt ook, want zij is een j.d. van Kampen. Ik was in de veronderstelling dat deze Beertje een dochter zou zijn van Rutger Jans van der Meulen en van Beertje Hermens ((Koekoek?) en dat zij genoemd was naar haar moeder, maar dan klopte het ' j.d. van Campen' dus niet!Zou Wim Meijberg de oplossing misschien aangedragen hebben?! Is onze Rutger Jans de Rutger die op 1 juni 1714 in Kampen gedoopt wordt als onecht kind van Beerte Jans? Dan is bovengenoemde Beertje Rutgers genoemd naar haar grootmoeder van vaderskant! Rest de vraag of een onecht kind het patroniem van zijn moeder gebruikt, in dit geval Jans. Zou moeder Beerte Jans dan een Van der Meulen zijn of getrouwd zijn met een Van der Meulen? Genoeg om verder uit te zoeken.Bij de volkstelling van 1748 in Kampen zijn er drie kinderen onder de 10 jaar. Ik kende alleen Grietje (* Kampen 7-12-1738) en Willem (* Kampen 9-6-1745). Dan zou het derde kind Beertje kunnen zijn!Om Eppe's vraag met betrekking tot Zwartsluis te beantwoorden: op 28-8-1700 of 1701 laten Peter Reinders van der Meulen en Grietjen Klaas in Zwartsluis dochters Grietjen en Lijsbet dopen. Op 23-4-1702 ondertrouwt hij daar als wednr wonende in Zwartsluis met Geertjen Koerts van Dwingelo wed wonende in Zwartsluis. Zij laten op 17-5-1703 in Kampen zoon Reinder dopen. De naam Reinder duikt bij verschillende Van der Meulens steeds weer op. Met vriendelijke groet,Aart van der Meulen
- wim meijberg
Huwelijk van Berentien Jans
Huwelijk van Berentien Jans ter Meulen met Eijlart Jansen Dijk van Wijhe. https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=2037905
https://familysearch.org/ark:
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... =2037905de getuige bij de doop van de onechte Rutger is Trijntjen Brants, wellicht levert dat iets op.
In Meppel ook de combinatie
In Meppel ook de combinatie Reijnder/vd Meulen;1653 trouwt Reinder Bauckes met Jantje Peters.hieruit o.a. 2 zoons Baucke en Peter Reijnders die zich later Van der Meulen noemen. Die Peter zal ws dezelfde zijn die later in Zwartsluis zit.