Rutger Jans (van der Meulen)
-
avanderm
Rutger Jans van der Meulen is
Rutger Jans van der Meulen is voogd over de kinderen van Hendrik Reinders van der Meulen, terwijl zij geen familie van elkaar lijken te zijn (en trouwens ook niet van Reinder Caspersen van der Meulen). Hij is ook voogd over de kinderen van Aalt ten Dijcke met wie er geen familieband lijkt te zijn.Rutger was blijkbaar een sociaal persoon, maar waarom was hij juist voogd voor genoemde families? Zouden de mannen collega's van elkaar geweest zijn? Militairen misschien? Per slot van rekening was zijn moeder ook de dochter van een militair (ervan uitgaande dat Rutger inderdaad het kind van Beerte Jans ter Meulen is).Alweer een flink aantal jaren geleden heeft er in Gens Nostra een artikel gestaan over (de?) drie Kamper families Van der Meulen en daarin werd nadrukkelijk gesteld dat deze drie geen familie van elkaar zijn.
- ria van bessen
Als er voogden moesten worden
Als er voogden moesten worden gesteld; is toch de regel dat zij familieleden zijn, net als nu tegenwoordig nog het geval is.De collega kan geen voogd worden als er nog broers /zwagers zijn, zelfs al zijn de zwagers geen familie, maar familie geworden door aangetrouwd zijn.In de zgn kettinghuwelijken komen juist personen voor die geen familie zijn maar wel zijn geworden door het aangetrouwd.Een 3e man van de vrouw kan dus voogd worden over de kinderen van de dochter uit het 1e huwelijk van zijn vrouw.Of de 2e man van de 2e vrouw van de vader van de dochter. Geen familie, maar wel door een huwelijk.Zoeken naar een voogdijakte die er niet is, levert helemaal niets op, want als het er niet is, is het er niet.Maar, ik begrijp dat je er geen heil in ziet in het verder uitspitten van mogelijke familieverbanden?Je zegt het maar, want dan hou ik er mee op om mijn tijd hierin te steken. Ik vind het leuk om te doen maar als het niet nodig is, oké.
-
avanderm
Vanwaar deze wat autoritaire
Vanwaar deze wat autoritaire narrigheid? Heb ik iemands waardigheid aangetast? Een om welke reden dan ook onwelgevallige suggestie hoeft toch niet uit gemakzucht voort te komen? Ik dacht bovendien dat ik er doorgaans duidelijk over ben dat ik iemands hulp bij het zoeken erg op prijs stel. Op mijn beurt probeer ik daar iets tegenover te stellen, indien aan de orde.Het feit dat er tot nu toe geen momberstelling van Rutger Jans gevonden is, kan inderdaad betekenen dat er geen kinderen waren toen hij in 1750 hertrouwde. Het drietal dat bij de volkstelling van 1748 genoemd wordt kan dan inderdaad overleden zijn, maar dan nog blijft het feit dat er van het drietal maar van twee kinderen de doop gevonden is. Of zou de ambtenaar verkeerd geteld hebben? Ik ben al tientallen jaren doende geweest om Rutger Jans te vinden en heb veel informatie over welke Rutger, Reinder of Peter (van der Meulen) dan ook in de wijde omtrek. Ik vind het niet zo geslaagd om als een kleuter op verkeerde gronden terechtgewezen te worden! Daar is dit forum trouwens ook niet voor, maar nood breekt wet. Toch zeer bedankt voor alle moeite die je ook ten behoeve van mij gedaan hebt
De collega kan geen voogd
De collega kan geen voogd worden als er nog broers /zwagers zijn, zelfs al zijn de zwagers geen familie, maar familie geworden door aangetrouwd zijn.Wat voogden betreft blijft Ria halsstarrig volhouden dat dit alleen maar fam. leden kunnen zijn, terwijl meermaals bewezen is dat er uitzonderingen zijn.Ria,Je weet bijvoorbeeld nog wel van Oldenhof, uitgezocht door wijlen de heer Rientjes.De vader had verschillende broers en toch werd de buurman voogd over zijn kinderen.Niet vervelend bedoeld door mij, maar het lijkt me goed om alle mogelijkheden open te houden.

-
avanderm
Dank je wel, Helen! En als er
Dank je wel, Helen! En als er één het wist, was het onze goede hulpvaardige Jan Rientjes wel. Ook hij is trouwens nog met Rutger Jans bezig geweest. Groet, Aart
- ria van bessen
Aart,
Aart,Als mijn bericht zo is overgekomen, dan was dat beslist niet mijn bedoeling. Ik beschuldig of suggereer niets, ben wel heel direct in mijn berichten. Maar niet met een bijbedoeling of enige irritatie, van mijn kant tenminste. Beslist niet! Desondanks vind ik jouw bericht ook behoorlijk scherp, dat moet me toch even van het hart.Ik ben dagelijks actief op dit forum vanaf 2004. En ik mag onderhand ook wel bogen een zekere ervaring. En daarmee duidde ik mijn opmerking over hoe ingewikkeld de familiebanden kunnen zijn.En tot nu toe, in al die 100-den zoektochten die inmiddels hier hebben plaatsgevonden, is het over het algemeen zo dat de voogden wél familie zijn. Op een enkeling na. Maar dit zeg ik niet om gelijk te hebben, maar de kans dat er wel een familieband is niet te laten liggen.Ik steek veel tijd in de zoektochten omdat ik dat leuk vind. Ik heb ook heel veel gegevens betreffende de ORA's, ik kan dus daarom gericht helpen. Anderen kunnen dat bevestigen. Ik kreeg van jouw bericht de indruk dat je verder zoeken niet nodig vond.Want als dat zo is, dan zoek ik niet verder. En daar bedoel ik niets mee.
- ria van bessen
Jan Rientjes was mijn HCO
Jan Rientjes was mijn HCO maatje. Hij is 5 jaar geleden helaas overleden.En ja, inderdaad, ik kan me het weer herinneren, ik heb toen ook al gezocht ...
-
avanderm
Ria, dank je wel voor jouw
Ria, dank je wel voor jouw reactie. Ik weet dat je heel veel genealogische ervaring en kennis hebt, en daar hebben veel mensen al wat aan gehad. Wat dat betreft alleen maar respect.Papier is geduldig maar kan ook tot misverstanden lijden. Dat geldt ook voor het moderne papier, de mail. Ja, ook ik kan 'duidelijk'zijn.Nee hoor, ik wilde beslist niet afhaken. Integendeel! Ik vind het veel te spannend. Net zoals jij en menig ander ben ik flink verslaafd aan de genealogie, maar soms kom ik er niet aan toe.Ik ben je zeer erkentelijk voor jouw hulp. Aart
- wim meijberg
Graag alle mogelijkheden
Graag alle mogelijkheden onderzoeken, die er zijn. Ik denk dat we dichter dan ooit bij een oplossing zijn voor dit genealogisch puzzeltje! Collega,s vrienden, familie kan maar had militair niet bij zijn huwelijken vermeld gestaan in Kampen?Aart, dat artikel in Gens Nostra is dat ergens te lezen? Ook een eerder aangehaald artikel, ik meen zo uit het hoofd Broeklanden of zo, is dat ook in te zien?
- ria van bessen
Aart,
Aart,Ik ben ook blij met jouw mail, want inderdaad, ik weet het, mijn directheid in mijn berichten kan ook heel anders overkomen dan mijn intentie, mijn bedoeling. Je mist op papier toch duidelijk de face-to-face. Verslaafd zijn aan genealogie, ik herken het ook.Jan Rientjes was mij heel dierbaar, ik mis hem nog steeds. Juist rond deze dagen, zijn sterfdatum.**Aalt ten Dijke of ook wel Aart ten Dieke.Zijn doop heb ik niet gevonden, ook niet zijn eerder huwelijk. Maar omdat hij voogd is bij Christina J. ten Dijck vermoedde ik dat hij familie was.Christina huwt als jd van Ijsselmuiden, maar ze is gedoopt in Kampen op 28 sept. 1710 als dochter van Dirck Jansen ten Dick en Anna Catijna. Verder zaten er nog 2 dopen van dit echtpaar in Kampen. Hendrina op 14 jan. 1720 en een Jan Hendrik op 26 jan. 1721. Moeder heet in 1721 Anna Catharina / Woesthuis.In Ijsselmuiden wordt vermeld in het HFG van 1723 ; Derk ten Dieke en Annigien Jans met drie kinderen. Inwonend Nicolaas Kamerling gegaseert soldaat bij de 80 jr.In Ijsselmuiden zit een voogdij dd 19 feb 1723. Derk jansen ten Dieke wil hertrouwen en over zijn 3 onm. kinderen genaamd Jan hendriks oud 2 jr, Christina oud 13 jr en Aleijda oud 9 jaar worden als voogden gesteld Jan Timmerman wonende te Zwartsluis en Jan Coenradus wonende te Ijsselmuiden. Erfuiting; Jan hendrik 50 gls, de meisjes 25 gls, een gouden ring, en een zilveren beugel en de 21 hemden van wijlen hun moeder. Onder de akte staat nog een aantekening [zonder datum] Daar de mombers zich niet goed hadden gerepresseerd is dit voor de Scholtus aan de orden gesteld.De voogdijstelling is eerder dan de datum van het HFG 1723 - die is nl ingegaan op 1 mei 1723.Annigjen Jans is dan niet Anna Catrina.Als Aalt een zoon is van deze Derk Jans, dan is hij uit een nog ander c.q. eerder huwelijk geboren.Want in 1734 verkoopt Aalt al een huis in de Groenestraat.Aalt ten Dick en 1e vrouw Jannegien Herms - Arent op 16 sept 1736 en Dirk Jan op 8 okt 1741.Jannes die volgens de voogdijstelling ook een zoon is, zijn doop heb ik niet gevonden in Kampen.Aalt ten Dijke wedn. van Kampen x Annetje Samuels jd van 't Oudebroek 11-02/06-03-1746Voogdijstelling Kampen - voogden Rutger van der Meulen en Willem Denekamp over de minderjr. kinderen Jannes, Arend en Derk van Aalt ten Dijk en zal. vrouw Jannegjen Herms.Christina huwt Frans Bloem/BlomVolgens voogdijstelling Kampen is Aalt ten Dijke voogd over de 2 dochters Anna Catriena ged 06-02-1739 en Geertrui ged 15-08-1736Volgens mij huwt Aaltjen ten Dijcke met de zoon van Frans nl Jan Bloem. Geen ondertrouw in Kampen wel een huwelijk op 14 mei 1744, ook zij laat een Catrina dopen.Je had het over, dat meende ik gelezen te hebben, dat er van der Meulens in Zwartsluis zaten?Misschien is Jan Timmerman een link?