peter jans wind

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Egbert Lantinga

peter jans wind

Bericht door Egbert Lantinga » 04 aug 2007, 20:13

Beste lijstgenoten,
Ik ben op zoek naar de ouders van Peter Jans Wind (Pieter van der Winde in 1726; Peter Wind in 1728; Vuurstedenregisters Wanneperveen). Hij was getrouwd met Lubbegien Jans, een dochter van Claesjen Roelofs (Schoutambtarchief Wanneperveen; HCO 80.1-43-fol. 47; 1713). De vader van Lubbegien zal dus Jan Hendriks zijn en ze had in dat geval een zuster Albertjen - gedoopt te Beulake in 1685. Haar moeder is hertrouwd met Hans Lucas (laatste echtgenoot volgens de akte).
Op internet kom ik er niet uit, en alle schoutambtarchieven heb ik nog niet kunnen doornemen in Zwolle. De meest voor de hand liggende suggestie voor de ouders van Peter Jans is het echtpaar Jan Jacobs en Marchien Jans. Zij woonden volgens de belastingregisters toen in de Westerkluft van Wanneperveen. Zij lieten in 1686 vanuit Wanneperveen een dochter Lammigje te Beulake dopen. Op internet wordt ook een broer Barteld Jans Wind genoemd uit Kolderveen/Dinksterveen (trouwde in 1693 met Aaltje Klaas), maar dat trek in twijfel.
Wie heeft ook onderzoek gedaan naar deze "Winden"?

M vr gr,
Egbert

Joop Jansen

Zo werkt de link wel.

Bericht door Joop Jansen » 04 apr 2019, 10:15

Zo werkt de link wel.http://windgenealogie.org/Op de site van Herman Wind zelf werken de linken ook niet. Je moet gewoon even www. vervangen door http://Joop groet

Egbert Lantinga

Beste Joop,

Bericht door Egbert Lantinga » 02 jun 2019, 22:24

Beste Joop,Bedankt hiervoor. Inmiddels heb ik dit in het HCO gevonden:Peter (Pieter) Jans Wind (Wint, Van der Winde), belijdenis Wanneperveen 1-10-1712, overl. na 28-4-1735, tr. Lubbegien Jans, De Santbeld, bel. Wanneperveen 1698, erfuiting Stad Vollenhove 28-4-1735, tr. (1) Lute Hendriks de Lange, kind. Hendrik en Jan Luities de Lange Uit dit huwelijk (erfgenaam in 1735): Margjen Peters WintZijn ouders:- Jan Jacobs Wint, wonende in de Westerkluft te Wanneperveen in 1702 (Zoutgeld) - Marchien Jans Uit dit huwelijk: i. Pieter Jans Wint  ii. Hendrik Jans Wint, tr. Beulake 1717 Grietje Gerrits (dr. Marchien ged. Beulake 1718) iii. Lammigje Jans Wint, ged. Beulake 1686, tr. (1) Beulake 1712 Wolter Jasper Vasten, tr. (2) Beulake 1716 Albert Egberts, tr. (3) Beulake 1723 Jan Jacobs Cortoever iv. Cornelis Jans Wint, won. Sandbelt 1748, tr. Margje Jacobs Plump M vr gr,Egbert L.

eppe

ws horen er nog 2 zusters bij

Bericht door eppe » 03 jun 2019, 19:07

ws horen er nog 2 zusters bij dat gezin? Volkstelling 1748 Vollenhove: Cees Jans Post x Beertje Jans. 2 zonen boven de 10 jaar; Jan en Jan Wind.Barteld Jans Driessen x Geertje Jans (Wind). met o.a. dochter Marrigje en zoon Jan Bartelds Wind.

Plaats reactie