buurtschap ramele, meilink

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ansmeijlink

Dag RiaDe doopgegevens van

Bericht door ansmeijlink » 10 nov 2007, 22:22

Dag Ria

De doopgegevens van Jan waren niet de juiste, want dan had er bij zijn overlijden moeten staan dat hij 88 jaar was, en hij was 68.

Zijn vader zal wel Derk heten, en aangezien zijn oudste dochter Maria heet kan het zijn dat zijn moeder ook zo heet, maar dat is giswerk.

Hij moet geboren zijn rond 1738.

Ik had gehoopt dat er pachterslijsten zouden zijn van de boerderij Groot Meijlink, in het jaar 1738 wordt de boerderij n.l. verkocht door Damian van Duren, de burgermeester van Deventer die eigenaar was van de boerderij, daarvoor was de boerderij eigendom van de Deventer Gestichten, maar ik heb tot nu niets kunnen vinden, dat komt waarschijnlijk ook omdat de afstand Leiden-Deventer te ver is om in 1 dag alles op te zoeken. Ik heb een akte gevonden dat ze ca. 1784 van de boerderij weggaan omdat ze de pacht niet meer konden betalen, en in een boekje van de diaconie heb ik kunnen vinden dat er een coll3cte voor Teunis Jan is geweest omdat hij zo ziek was, dat was denk ik zo rond dezelfde tijd.

Ze gaan naar het Nienhuis (wat dat is weet ik niet), hij overlijdt daar in 1806, zij gaat inwonen bij haar dochter en schoonzoon, Maria en Teunis Kruisdijk, en een paar maanden later overlijdt zij ook.

ans

ria van bessen

Dag Ans, ik neem aan dat je

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2007, 22:40

Dag Ans, ik neem aan dat je bedoelt dat er geen goede kandidaat in de gegevens van Jan zat. Hij heeft nl het doopboek goed overgenomen, dus daar zit het probleem niet.

Heb je al eens in het gerechtelijk deel gezocht?
Ik bedoel in het niet vrijwiliige deel.

En als hij pachtschulden had, heeft hij wellicht eerst geprobeerd borgen te vinden, daarover ook niets gevonden?

groet Ria

ansmeijlink

Dag RiaDit had Jan gevonden

Bericht door ansmeijlink » 11 nov 2007, 09:30

Dag Ria

Dit had Jan gevonden:

1717 28 feb - Jan Meilink, zijn kind laten doopen, gen. Teunis.

Deze had ik ook wel in het lijstje staan, maar dat is te vroeg, dan had er in zijn overlijden moeten staan 89 jaar, en er stond 68 jaar, dat verschil is te groot. De vrouw van Teunis Jan stierf ook in 1806, ook zij was 68 jaar, en dat klopt wel, haar gegevens heb ik allemaal.

ans

ansmeijlink

Een tijd geleden heb ik een

Bericht door ansmeijlink » 11 nov 2007, 09:36

Een tijd geleden heb ik een heer Bunsjoeke gesproken, hij had dit gevonden, dit had ik al, alleen de geboorte van die Teunis Jan klopt niet, daarover heb ik al met hem gesproken, hij had meer fouten erin zitten:

Gezinsblad
Teunis Jan Derksen Groot Meilink, ged. 28 feb 1717 te Wesepe, begr. 16 sep 1806 te Olst, landbouwer, woonplaats(en): Wesepe, zoon van Jan (Groot) Meilink en N.N.
Woonde eerst in Averloo en later op het erve Nijenhuis in Wesepe. Het erve Groot of Oud Meilink is thans Raalterweg 24 te Colmschate.
Ondertrouwd (kerk) 11 mei 1765 te Colmschate Gehuwd (kerk) 26 mei 1765 met:
Everdina Harmsen Sladink, geb. ± 1745, begr. 19 nov 1806 te Olst, dochter van Harmen Willems Slating en Henders Everts Noever
Geboren op Sladink in Borgelen (Colmschate) en overleden ten huize van Teunis Kruisdijk.
1) Maria Groot Meilink, ged. 04 aug 1766 te Wesepe
2) Harman Groot Meilink, ged. 11 okt 1767 te Wesepe
3) Derk Groot Meilink, ged. 27 aug 1769 te Wesepe
4) Derk Groot Meilink, ged. 09 sep 1770 te Wesepe
5) Hendrica Groot Meilink, ged. 16 feb 1772 te Wesepe
6) Aaltjen Groot Meilink, ged. 29 dec 1773 te Wesepe
7) Herman Groot Meilink, ged. 14 mei 1775 te Wesepe
8) Gerrit Groot Meilink, ged. 19 okt 1777 te Wesepe
9) Geesken Groot Meilink, ged. 20 jun 1779 te Wesepe
10) Alberdina (Groot) Meilink, ged. 20 mei 1781 te Wesepe, ovl. te Olst, dienstbode
Woonde op nummer 344.
Gehuwd 06 mei 1815 te Diepenveen met:
Hendrikus Harmsen Graven, geb. 25 apr 1784 te Holten, ged. 25 apr 1784 te Holten, ovl. 01 jul 1857 te Bathmen, arbeider, zoon van Esse Harmsen en Hendrina Bartelsen Graven
Was in 1830 pachter van het erve Zomer, thans Marsdijk 2

In de huwelijkse bijlagen van de jongste dochter stonden geen bijzonderheden, ook de getuigen leverden niets op.

Alleen Maria, de jongste Derk en de jongste dochter zijn overgebleven, de anderen moeten overleden zijn, van Maria, Derk en Alberdina heb ik alle gegevens, ook van hun kinderen, zelf stam ik af van Cornelis, hij trouwt met Janna Cornelis in Windesheim.

ans

ria van bessen

Dag Ans, In het dpb

Bericht door ria van bessen » 11 nov 2007, 19:07

Dag Ans,

In het dpb windesheim staat als getuige nog wel een Everdina Meiling [1801]. Jouw Derk woont in Herxen en in het lidmaatboek van Zwolle deel 5 bladzij 49 komt Hendrika Meijling met attestatie uit Olst in juni 1783.

Verder heb ik niets voor je. Er zit niets anders op dan het hele rechterlijk archief van Olst door te spitten. Ik ben bang dat je de dopen niet zult vinden.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, trouwens, is - dat groot Meilink een behoorlijke bedoening was met dienstboden e.d. En Teunis Kruisdijk is daghuurder. Maar dat zou te maken kunnen hebben met de pachtschulden?

groet Ria

ansmeijlink

Dag RiaTeunis Jan Derkzen

Bericht door ansmeijlink » 16 nov 2007, 09:37

Dag Ria

Teunis Jan Derkzen Groot Meijlink en zijn vrouw Berendina Harmsen waren geen eigenaars van de boerderij, maar pachters, toen hij ziek werd en de pacht niet meer kon betalen moest hij van de boerderij af, die akte heb ik gelezen, het kan zijn dat ze gingen wonen in het Lucashuis, want daar is hij overleden, waarschijnlijk is zij naar haar dochter Maria gegaan die met Teunis Kruisdijk was getrouwd, want daar is zij een tijdje later overleden, ik heb nog een notitie dat hij kostgeld kreeg van de diaconie omdat zij daar inwoonde.

Op de boerderij Groot Meijlink ging toen een Mannes Groot Meijlink wonen, en ik dacht: ha, eindelijk zijn broer gevonden, niet dus, het bleek Mannes Overweg te zijn die daar kwam wonen, en om het geheel nog leuker te maken, hij had een zoon die ook Teunis Jan Groot Meijlink ging heten.

En in de boerderij Klein Meijlink die erachter stond was in de tijd van Teunis Jan en Everdiena Harmsen ook een Teunis Jan Kleijn Meijlink.

Die doopgetuige Everdina Meiling is denk ik Everdina Harmsen zijn moeder, want bij een ander kind is een doopgetuige Maria Meiling, en dat zal dan zijn zuster zijn.

Hendrika Meiling is uit Olst komt is misschien Hendrika Groot Meijlink, getrouwd met een Omerink en een Groot Baarlo, overleden 1826, ze was 82 jaar, dus van ongeveer 1744.

Nu ik dit zo zit op te schrijven valt het mij op dat er op de boerderij altijd een Teunis Jan of een Toenis Jan heeft gewoond, of dat nu traditie was, in 15... zoveel was er ook al een Toenis Jan Groot Meijlink, misschien moet ik me niet blind staren op de naam Meijlink

Er is een website over de familie Weerts, zij hebben later de boerderij gekocht.

Ik wil je heel hartelijk bedanken dat je hebt mee lopen denken, ik heb toch wat meer gegevens nu, zeker van Janna.

Met vriendelijke groet

ans meijlink

ansmeijlink

Dag RiaIk denk dat ik een

Bericht door ansmeijlink » 29 jan 2008, 18:06

Dag Ria

Ik denk dat ik een doorbraak heb, mijn neef Jan (die een beetje p... of me is) heeft eindelijk doorgegeven waar deze Teunis Jan geboren is, n.l. in Colmschate, maar... ik weet niet of het zo is, hij geeft dit lijstje door:

Onderstaande gegevens komen uit het doopboek van de Ned.Herv.Kerk te Colmschate.
Zal nu wel in het historisch archief in Deneter bevinden.
In 1666 geboren Jan Meijlink te Wesepe.
Op 1675 woonde Jan Meijlink op Klein Meijlink
In 1680 werd een zoon gedoopt met de naam Jan Meijlink
In het jaar 1696 laat Teunis-Jan Meijlink zijn zoon Jan Meijlink
Op 10 november 1694 laat Teunis Jan dopen zijn dochter Willemine
Op 28 februari laat Teunis dopen zijn zoon Willem Meijlink
Op 15 mei laat Teunis dopen zijn dochter Janna Meijlinbk
6 januari 1712 laat Teunis Meijlink dopen zijn zoon Arent Meijlink.
Op 28 februari 1717 laat Jan Meijlink dopen zijn zoon Teunis Meijlink.
4 Februari 1718 laat dopen Jan Meijlink zijn zoon Hendrik Meijlink.
Op 10 maart 1720 laat Jan Meijlink dopen zijn dochter Hendryke Meijlinbk.
Op 18 januari 1722 laat Jan Meijlink dopen zijn zoon Jacob Meijlink
Op 9 september 1738 laat Teunis Meijlink dopen zijn zoon Jan Meijlink

Heb jij toevallig de doopboeken van Colmschate in je computer zitten?

Nu zie ik dat die Janna er wel bij zit,nu zou zijn vader dus een Teunis zijn, maar hoe komt hij dan aan de naam Teunis Jan Derksz Groot Meijlink, zijn oudste zoon heet wel Derk.

Als je de doopboeken hebt, klopt die 1738 dan wel?

Ik heb er geen goed gevoel over, want ik heb al zo vaak in de doopboeken gekeken.

Met groet van

Ans Meijlink

ria van bessen

Dag Ans,Dat is al weer even

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2008, 22:21

Dag Ans,

Dat is al weer even geleden!

Ik heb niets van Colmschate. Ik weet ook niet of er een copy daarvan in Zwolle ligt, zo uit mijn hoofd. Maar dat is digitaal na te kijken in de index.

Mocht dat zo zijn, dan kijk ik dit de eerstvolgende keer na.

groet Ria

ansmeijlink

Dag RiaHet ligt wel in

Bericht door ansmeijlink » 29 jan 2008, 22:54

Dag Ria

Het ligt wel in Deventer, dat weet ik wel.

Maar... eigenlijk geloof ik er niets van wat mijn neef zegt, ik heb alle doopboeken bekeken maar nooit iets gevonden, maar ja... misschien ben ik kippig?

Maar dan vindt ik het nog raar, dan is zijn vader een Teunis, die zou dan van 1717 zijn, maar hoe komt hij dan aan de naam Derk?

Er was wel een Derk Meijlink in Wesepe, want de diaconie kocht nog een schaap van hem in 1764, tenzij hij rk was, dan zou het een theodorus kunnen zijn, maar die ben ik ook niet tegen gekomen.

ria van bessen

Dag Ans, bericht 2Ik heb deze

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2008, 22:59

Dag Ans, bericht 2

Ik heb deze topic weer eens doorgelezen en het viel me op dat je het op een gegeven moment hebt over een Mannes waarvan je dacht dat hij een broer was. Mannes bleek later een Overweg te zijn.

Is het je wel opgevallen dat Janna Teunissen wiens stiefvader Jan Meilink was - dat zij met een Jannes G: Bloemert trouwde die op het Overweg woonde??? Daar wonen ze nog ten tijde van hun testament dd 15-4-1763.

Kan er toch een familieverbinding zijn?

groet Ria

Plaats reactie