Stolte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe

Stolte

Bericht door eppe » 06 okt 2007, 18:24

Hallo,

Ik kom met het uitpluizen van mijn kwartierstaat uit op Jan Stolte, die 1707 trouwt te Nieuwleusen met Jennigje Jans. Hij is schoolmeester.

Mijn vraag: is hij familie (zoon?) van Wilhelmus Stolte die eind 17e eeuw predikant aldaar is?

hebben bv beide een zoon Antonie...

dzondervan

Hallo Eppe,Er is door de

Bericht door dzondervan » 06 okt 2007, 20:06

Hallo Eppe,

Er is door de familie Stolte uit Nieuwleusen al heel veel onderzoek naar gedaan of Wilhelmus Stolte en Jan Stolte familie zijn. Gezien de vernoemingen van de kinderen zou het zeker kunnen dat Wilhelmus en Jan broers zijn, maar een bewijs hebben we tot op heden nog niet kunnen vinden. Het onderzoek is hier nog steeds gaande, en we hopen dat er ooit nog bewijs gevonden mag worden door het vinden van de ouders en ook de geboortedata.

met vriendelijke groet,

Dick Zondervan

dzondervan

Hallo Gienus,Nieuwleusen was

Bericht door dzondervan » 10 okt 2007, 19:47

Hallo Gienus,

Nieuwleusen was inderdaad de eerste gemeente van Wilhelmus Stolte. Hij was daar de tweede predikant na Arnoldus van Bercum.

Op 21 december 1679 kwam hij als student in huis bij zijn zwager Jan Grevink in de Voorstraat te Zwolle. Hij bleef daar tot 13 november 1681 en verhuisde toen naar Nieuwleusen, waar hij inmiddels als predikant was beroepen.

Het is mij niet bekend of hij nu in Zwolle theologie heeft gestudeerd of elders. Ik weet niet of je in Zwolle een theologie studie kon doen in die tijd. Maar omdat hij daar bij z'n zwager in ging wonen, zou dat wel voor de hand liggen zou je zeggen.

met vriendelijke groet,

Dick Zondervan

eppe

Hallo,Wilhelmus overlijdt

Bericht door eppe » 10 okt 2007, 21:13

Hallo,

Wilhelmus overlijdt dacht ik in 1694. Aangezien zijn kinderen toen nog jong waren, moer er toch een voogdij-akte opgesteld zijn. Wellicht staan daar evt. broers of andere familie in?

Het feit dat hij bij zijn zwager in huis kwam (wonen), betekende dat dat hij zelf van elders kwam?

Hoe is hij trouwens familie van Jan Grevink?

Eppe

dzondervan

Hallo Eppe,Ik heb eventueel

Bericht door dzondervan » 11 okt 2007, 19:20

Hallo Eppe,

Ik heb eventueel wel een artikel dat ik voor je kan inscannen als pdf en naar je toe mailen. Hierin staat wel een voogdijstelling in, maar dat gaat dan meer over zijn kinderen. Als je er belang bij hebt dan moet je het maar even laten weten.

Groeten Dick

eppe

Hallo Dick,allereerst bedankt

Bericht door eppe » 11 okt 2007, 21:29

Hallo Dick,

allereerst bedankt voor de moeite.

Ik ben niet zo bekend met dit forum, is het de bedoeling dat ik mijn email adres hier neertyp, of is er een andere manier?

Eppe

AFJ

Beste Eppe,als je in een

Bericht door AFJ » 12 okt 2007, 09:44

Beste Eppe,
als je in een berichtje van Dick op het icoontje met het envelopje met de postzegel klikt kun je Dick een privéberichtje sturen.
Je emailadres op het publieke forum zetten lijtk me niet verstandig.
Groet,
André

dzondervan

Hallo Eppe en André,Ik heb

Bericht door dzondervan » 12 okt 2007, 21:14

Hallo Eppe en André,

Ik heb inmiddels een prive bericht van Eppe ontvangen, en heb hem de documenten al toegestuurd.

Groet Dick

kstolte

Beste geïnteresseerden in

Bericht door kstolte » 14 feb 2018, 13:48

Beste geïnteresseerden in relatie Jan Stolte en Wilhelmus Stolte: ze zijn vrijwel zeker halfbroers van vader Anthonij.Als iemand verdere bewijzen heeft zie ik die graag tegemoet; Jan Stolte is mijn voorvader in rechte lijn.Aanknopingspunt:Een huwelijk van soldaat/weduwnaar (van waarschijnlijk Anna Catherina) Anthonij Stolte met Geertruijdt Pieterse in Grave in 1676. Jammer genoeg kan ik in Grave nog geen geboorte van Jan traceren; wel van Christina in 1678.Janna en Willem/Wilhelmus zijn vermoedelijk uit het eerste huwelijk; Jan uit het tweede. Gezien Anthonij's beroep soldaat is hij vermoedelijk niet erg honkvast geweest en daarom moeilijk traceerbaar.Verder heb ik gelezen dat Willem/Wilhelmus een grootvader Willem had; geen idee waar ik die zou moeten zoeken.http://www.bhic.nl/memorix/genealogy/de ... bBruidegom Anthonij StolteBruid Geertruijdt PieterseWoonplaats GraveDatum huwelijk 14-10-1676Datum ondertrouw 25-09-1676Religie Nederduits GereformeerdBron TrouwenPlaats GraveToegangsnr. 1437Inv.nr. 13Folio/pagina 143v 

ria van bessen

Buiten het forum om hebben

Bericht door ria van bessen » 14 feb 2018, 15:44

Buiten het forum om hebben Eppe en ik nog kortgeleden een uitvoerige mailwisseling gehad over Jan Stolte uit Nieuwleussen. En helaas geen verband kunnen aantonen met die ds. Stolte van NL.Hij huwt als van Swol - zie trb NL 1 mei 1681 en ook in Zwolle 16-04-/01-05-1681.Uit dit huwelijk dochter Anna Catrina, zoon Antony en zoon Henrijk. Die neem ik aan wel bekend zijn?Ds. Stolte heeft een zus Jannigjen Stolte die gehuwd is met Jan Grevink - ze hebben 3 kinderen; Jan, Anna Catharina en Elsjen. Jan Grevink was koster en zijn vrouw is begraven in de Kruiskerk op 15 okt 1723De enige overeenkomst met ds. Stolte en Jan Stolte uit NL is de naam Antony bij beiden. Maar aangezien er niets bekend is over Jennigjen Jans de vrouw van Jan Stolte is het toch te minnetjes om alleen als bewijs de naam Antony op te voeren.Er is daarnaast nog een behoorlijke 'tak' Stolte in Zwolle, maar die lijken niet verwant te zijn aan de dominee, noch aan Jan Stolte uit NL. Wel genoeg Jannen in deze reeks. En ook nog wat 'losse' Stolte.

Plaats reactie