Willem Jacobs Selhorst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Ruud Selhorst

Hallo Ria,Zijn Derk en Jacob

Bericht door Ruud Selhorst » 02 jan 2008, 22:11

Hallo Ria,

Zijn Derk en Jacob de enige kinderen van Gerrit Jansen of waren er nog meer?
Is er iets bekend van Gerrit Jansen - ouders of broer of zusters?
Ik kan de doop van Teunis Derks en Hermannus Derks niet vinden in Raalte. Wel het huwelijk van Teunis in Wijhe.
Ook de doop van Gerrit Jacobs en Gerriediena Jacobs kan ik niet vinden.
Weet jij nog iets meer hierover. Misschien in een andere gemeente?

Groeten,

Ruud.

ria van bessen

Hallo Ruud,Dan ben ik bang

Bericht door ria van bessen » 02 jan 2008, 23:19

Hallo Ruud,

Dan ben ik bang dat je de dopen ook niet zult vinden. Ik heb deze familie niet echt goed uitgezocht op namen, want toen ik met dit onderzoek bezig was, ging het er meer om te bewijzen dat er voor 1700 een Hendrik Jansen op de Zelhorst was, omdat de stammoeder van mijn man ene Jennichjen Hendriks jd van de Selhorst is.
Zij kan de zus zijn van Gerrechjen Hendriks, maar dat heb ik nooit kunnen bewijzen.

Er is voor 1700 nog een andere Hendrik [patroniem Gerrits] op de Zelhorst en Roomskatholiek, hij heeft maar 1 kind, nl een zoon Gerrit, maar die Gerrit zit later weer op een ander erve en is ook RK. Ik geef het maar even aan.

Het probleem in Raalte is ook dat er geen namen genoemd worden bij de diverse vuurstede - en andere belastingen, het gaat meer in de trant van : Selhorst - 5 personen, dit zo ook bij het Hoofdgeld. Het oud rechterlijk archief [verkoop huizen, testamenten e.d] is ook niet indrukwekkend. Dat begint pas zo rond 1675, daarvoor is [bijna]niets bewaard gebleven. Als je daarmee het ORA met Wijhe vergelijkt, dat begint rond 1600, dan is het al gauw over en uit in Raalte.

groet Ria

Ruud Selhorst

Hallo Ria,Het spijt me

Bericht door Ruud Selhorst » 03 jan 2008, 11:29

Hallo Ria,

Het spijt me bovenstaande te moeten lezen maar het is niet anders.
Ik wil je hierbij hartelijk bedanken voor alle gegevens, ik ben in ieder geval weer een stuk verder.
Mocht je in de toekomst nog e.e.a. te weten komen laat me dat dan s.v.p. weten. Ik woon te ver van Zwolle om regelmatig een bezoek aan het HCO te brengen om zelf in de ORA te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Ruud.

ria van bessen

Hallo Ruud, Volgens het

Bericht door ria van bessen » 03 jan 2008, 21:50

Hallo Ruud,

Volgens het lidmaatboek van Raalte zijn Gerrit jansen en Gerritjen hendriks - Selhorst lid in 1699.

Gerrit Jans Selhorst is assistentmomber van Helena Garrits wed. van Willem Rensen op 01-08-1697 Raalte invnr 3.folio 177

Teunis Derks - de Teunis dus uit het 1e huwelijk van Derk Selhorst huwt te Wijhe in 1734.

Albertien Teunissen wed. Derk Selhorst hertr. met Hendrik teunissen volgens haar voogdijstelling 1748.

Hermen Derks van de Selhorst overleden 1765 Raalte begraafboek - een van de zonen van Albertien!

Gerrit Derks lidmaat 1745
Henrica Gerrits idem
Berendina Jansen idem
- broekland Selhorst

Henrika Gerrits hertr. na 03-06-1767 met Derk Herms als weduwe van Gerrit derksen Selhorst
3 onmondige kinderen: Gerrit - Derk en Jan Selhorst. Voogden Teunis Nijenboer en Teunis Selhorst

Van de zoon van onderstaande Jacob stam jij dus af.

Jacob Gerrits lid 1745 - lidmaatboek Raalte
Janna Gerrits lid 1745 - lidmaatboek Raalte
op de Hofstede te Linderte

Gerrit Jacobs X Janna Gerrits 20-10-1752 Zwolle
ondertrouw 7 oktober

groet Ria

Ruud Selhorst

Hallo Ria,bedankt voor de

Bericht door Ruud Selhorst » 05 jan 2008, 20:24

Hallo Ria,

bedankt voor de aanvulling.
Heb je misschien ook gegevens over Gerrit van het Reef en Hermina Gerritsen Westrik gehuwd op 9-5-1773 te Wesepe.
Hun oudste dochter Fenneke was getrouwd met Hendrikus Selhorst, de oudste zoon van Willem Jacobs en de jongste zoon Jan woonde voor 1922 al in Alkmaar waar Gerrit Selhorst zoon van Hendikus en Fenneke na zijn vertrek uit Raalte introk en later onderwijzer werd in Schoorl.
Ik weet dat de vader van Gerrit van het Reef Christoffel heette. Volgens de ondertrouw/trouwakte: Gerrit van het Rief, j.m. zoon van Stoffer van 't Rief tot Rijssen met Hermina Gerritsen Westrik j.d. in Wesepe.

Bij voorbaat dank,

Groeten Ruud.

Ruud Selhorst

Foutje! 1922 is natuurlijk

Bericht door Ruud Selhorst » 05 jan 2008, 20:25

Foutje! 1922 is natuurlijk 1822.

Ruud

ria van bessen

Hallo Ruud,Westrik is

Bericht door ria van bessen » 07 jan 2008, 22:32

Hallo Ruud,

Westrik is digitaal te vinden in Olst en Wesepe.

Van Rijssen weet ik niets.

groet Ria van Bessen

Ruud Selhorst

Hallo Ria,En hoe met "van het

Bericht door Ruud Selhorst » 08 jan 2008, 13:43

Hallo Ria,

En hoe met "van het Reef"? Weet je daar iets van?

Groet Ruud.

Ruud Selhorst

Hallo Hans,bedankt voor de

Bericht door Ruud Selhorst » 08 jan 2008, 13:51

Hallo Hans,

bedankt voor de reactie, ik ga dit nog nakijken.

Groeten Ruud.

Ruud Selhorst

Hallo Hans,deze kinderen zijn

Bericht door Ruud Selhorst » 20 jan 2008, 12:52

Hallo Hans,

deze kinderen zijn mij bekend (3 uit het eerste huwelijk en 4 uit het tweede huwelijk van Maria)
Evengoed bedankt.

De andere Selhorsten zal ik nakijken.

Groeten Ruud.

Plaats reactie