Berend Jan Everts Goldsteen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Minie Buit

Dag Leo,in mijn omgeving zijn

Bericht door Minie Buit » 03 mei 2008, 09:59

Dag Leo,in mijn omgeving zijn geen boerderij namen Goldsteen bekend dus de Gerrit Goldsteen die in Streukel woonde heeft zijn naam meegenomen uit Dalfsen.

In het oud rechterlijk archief Dalfsen een voor mij onbekende Goldsteen
Inv nr 9 pag 135 Gerrit Gerrits Goldsteen en Jennigje Gerrits vermaken aan hun zoon Gerrit Gerrits ( de jongste)erf en goed het Hemeltje?in Gerner hij moet zijn ouders daarvoor tot hun dood verzorgen verder moet hij aan zijn broers en zusters uitkeren; aan Gerrit Gerrits,Hendrik Gerrits,Fennegien Gerrrits,Lamberta Gerrits,elks f25,-Hermen Gerrits krijgt f40,-
De ongetrouwde kinderen hebben recht tot hun dood recht van onderdak. 13 april 1738
Volgende week zal ik de gegevens die ik gevonden heb in het oud rechterlijk archief Dalfsen wat Goldsteen betreft in het H.C.O controleren, zelf heb ik de genealogie Goldsteen niet uitgezocht, maar voor een vriendin opgeschreven als ik wat over Goldsteen tegenkwam.
De vraag blijft;wie waren de ouders van Berend Jan Everts Goldsteen
groet Minie

ria van bessen

Dag Minie,Dalfsen invnr.

Bericht door ria van bessen » 03 mei 2008, 10:50

Dag Minie,

Dalfsen invnr. 5
f100 dd 15-11-1715
Richter Jacob Vriesen
Keurnoten Gerrit Asjes op de Linthorst en Jan Alberts
Gecompareerd in den Gerichte Willem Claassen wonende op de Oude Wetering in het carspel van Heino als gevolmagtiger van de Hr. Henrik Muntz scholtus tot Heino en zijn vrouw Maria van der Sluise alsmede van Proc. Wijbrant Fabius volgens acte van procuratie dd 15 nov. 1715 te Heino gepasseerd, in deze gerichte vertoond, gelezen en van waarde erkend en te doen cessie en overdracht ten erfelijke profijte van Gerrit Gerrits en zijn huisvrouw van de verkochte caterstede het Hemeltje gelegen op Tijenbrink in Garner gelegen zoals Gerrit Gerrits tot dusverre meijerswijs heeft gebruikt. Mede getekend door Henrik Cuper.
Actum Dalfsen 15 nov. 1715

Misschien levert het meer gegevens op.

groet Ria

Minie Buit

Geweldig Ria zoals

Bericht door Minie Buit » 03 mei 2008, 13:29

Geweldig Ria zoals bovenstaande gegevens aansluiten zou er ook een link kunnen zijn naarReijntje Hendrix Wildeboer met Harmen Gerrits Golsteijn de pachter van het weiland bij de Pinanten 1766
groet Minie

Janny Lalkens

HalloWe zoeken de ouders van

Bericht door Janny Lalkens » 03 mei 2008, 17:02

Hallo

We zoeken de ouders van Berend Jan Everts, die als J.M. te Bercum op 31 januari 1809 trouwt met Willempje Schrooten uit Haerst.

Berend Jan is ook bekend onder de naam Berend Jan Everts Goldsteen en zou volgens het niet altijd betrouwbare Registre Civique geboren zijn op 14-10-1777. Het zou kunnen, dat deze datum wel klopt, want dat komt ook voor!

Berend Jan Everts te Berkum doet 19-9-1797 belijdenis te Zwolle volgens N.H. lidmaten 5 blz. 195. Ik ben al heel wat mensen tegengekomen, die in die tijd ( en ook nu nog) op hun 20e belijdenis deden. Vandaar, dat ik deze keer geneigd ben het Registre Civique te geloven: Berend Jan Everts zou dus geboren kunnen zijn op 19-9-1797. Als hij bij geboorte ook al in Berkum woonde, kan hij gedoopt zijn kort na 19 september 1777 in een Zwolse kerk of in een kerk in een andere plaats.

Mijn vraag is nu: moeten we echt alleen maar zoeken op de naam Goldsteen, of is die achternaam er later bij Berend Jan aangehangen? Temeer, omdat er bij belijdenis en trouwen alleen sprake is van Berend Jan Everts uit Berkum.

Kinderen van Berend Jan en Willempje:
1. Engbert
2. Egbertje
3. Hendrik
4. Geesje
5. Wichert
6. Margje
7. Derk

Zelf heb ik voorouders Schroten, dus is me bekend, dat Geesje en Wichert echte Schro(o)tennamen zijn.
Geesje komt vermoedelijk van Geesje Willems Bos. Of via de oma van Willempje: Geessien Wicherts en via de zusjes van Willempje.
Willempje haar vader heette Wicher. Hij kreeg 5 x een dochter met de naam Geessien.

Dan blijven over:
1. Engbert en Egbertje: namen, die bij de Schrotens introuwden via Egbertje Engberts van de Valkenberg. Egbertje was Willempjes moeder.
2. Hendrik, Margje en Derk

De vader van Willempje, Wicher Schrooten, was 3 x getrouwd. Met Margje Reuvekanp, Egbertje Engberts van den Valkenberg en met Willemina Bongers. Werd Margje genoemd naar de eerste vrouw van Willempje's vader? Of heette de oma van Berend Jan Everts zo? Dus de moeder van Hendrikje Hendriks?

Even terug naar Berkum, want daar gaan in ondertrouw op 2-9-1775 twee mensen uit Berkum:

Evert Derks met Hendrikje Hendriks. Zie ondertrouwboek 734 blz. 78-79. Staan daar getuigen bij?
Dit echtpaar laat op 12-3-1775 een kind dopen volgens N.H.doopboek RBSO 707 blz. 130-131.De moeder heet dan Hendrike Hendriks.
Ik kan helaas niet de naam van het gedoopte kind geven. Een broer of zus van Berend Jan Everts? Of is hij het zelf, die hier gedoopt werd?
Als Evert Derks en Hendrikje Hendriks wel de ouders van Berend Jan zijn, dan zijn ook de namen Hendrik en Derk van de kinderen van Berend Jan Everts verklaard.

Heeft Berend Jan Everts de naam Goldsteen na zijn huwelijk gekregen? Wanneer en waarom? En waar?

Voor de gegevens over de familie Schroten gebruikte ik onderzoek van de heer B. Kam in "B(o)uren van de OLM" en van Gerrie Bongers.

Hartelijke groeten, Janny

ria van bessen

Hallo iedereen,Het is zelfs

Bericht door ria van bessen » 03 mei 2008, 18:10

Hallo iedereen,

Het is zelfs nog mogelijk dat hij NIET de zoon is van een Evert, maar dat opa Evert heette. Dat komt in die tijd regelmatig voor en daardoor zoek je helemaal verkeerd.

Berent Jan Goldsteen vernoemt ook geen Evert.

Dus kan hij ook een zoon zijn van Hendrik ... of zelfs een Engbert afgaande op de 1e zoon.

Berend zegt zelf dat hij van Dalfsen komt.

groet Ria

[ 03. Mei 2008, 18:11: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Minie Buit

Hallo Janny, de theorie van

Bericht door Minie Buit » 03 mei 2008, 21:39

Hallo Janny, de theorie van jou heeft veel pluspunten maar het is even wennen dat Berend Jan geen Goldsteen zou zijn,maar we houden er terdege rekening mee.
In het testament van Jan Jans Goldsteen hij is overleden 1814 zijn vrouw Berendina Boerrichter 31-7-1807
In dat testament werd geen broer of neef Evert benoemd.
Maar wel krijgt een legaat Hendrik Jan Goldsteen, broodbakker te Amsterdam ?240,-
Het is nieuws dat hij in Amsterdam verbleef
groet Minie

leo moens

Ik kan het niet meer volgen

Bericht door leo moens » 04 mei 2008, 21:02

Ik kan het niet meer volgen aangaande het zoeken
naar Barend Jans Everts Goldsteen.

Willemptje Schrooten is getrouwd met Berend Jan
en ook getrouwd met Berend Jans Everts.

Zo staat dat in de huwelijksakte van Engbert in
!867 en bij Merriggien in 1841, bij haar nog de vermelding " Vader van de bruid ook Berend Jan
Golstein".

Minie Buit

Leo het is niet voor niets

Bericht door Minie Buit » 04 mei 2008, 22:04

Leo het is niet voor niets dat het al jaren een genealogie raadsel is de man van Willempje Schroten, dank je wel voor het meedenken
groet Minie

ria van bessen

Hallo iedereen,Nou, dat is me

Bericht door ria van bessen » 05 mei 2008, 21:38

Hallo iedereen,

Nou, dat is me inderdaad wel wat, schieten met een snaphaan ?? en mishandeling ??

Deze Gerrit Rutgers laat 1 kind dopen in Dalfsen als gehuwd met Henrikien Remmelts
- Rutger in 1707 blz 67/3 - ze woonden in Hessum volgens het doopboek.

Gerrit Jansen gehuwd met Henrikien Rutgers - die [ook] de naam Goldsteen draagt - daar zag ik iets vreemds - hij wordt genoemd Bonthuijs [!]
: woont in het Leussener slag of Oltleusen, beide plaatsvermeldingen tref ik aan bij de dopen van deze kinderen in Dalfsen.

Moeder is Henrickien of Henrikien Rutgers
dpb Dalfsen
1722 - henrik - vader gerrijd janssen 67/91
1723 - rutger - vader gerrijd janssen 67/101
1725 - jan - vader heet Gerrijd Bonthuijs
1727 - willem en fenne[gien] - Gerrijd Bonthuijs

Dan is er ook nog een Henrikien Rutgers die gehuwd is met een Jannes Gerrijds - die krijgen een Jan in 1729 - 68/1 en een Maria in 1726 dpb 67 blz 117. Ik vermeld het toch even.

Dan is er nog een Gerrit Gerrits Goldsteen gehuwd met Jennigjen Gerrits te Dalfsen volgens invnr 9 folio 135 dd 13-04-1738. Waarvan ik geen dopen kan vinden in Dalfsen. Heeft wel 6 kinderen met patroniem Gerrits.

En dan is er nog de familie Jan Alberts x Fennegien Lubberts - op de Goltsteen in Emme [Marshoek
waarvan ik de volgende kinderen heb gevonden:
Evert in 1727, Evert in 1728, Jan in 1729 , Gerritdina in 1731, Maria in 1733 en Wilhelmina in 1734 - bij Maria en Wilhemina geen plaatsvermelding, bij de andere 4 kinderen wel.
Dit kan betekenen dat Jan Alberts geen pachter meer was in 1733 van de Goldsteen?

Dan heb ik het volgende gevonden in de 50e penning van Dalfsen invnr 7
fol 6 dd 31-10-1723
- Adolf Marcus heeft aangegeven een stuk land gelegen in de Honger/ of Horgerkamp in de buurtschap Gerner : aangekocht van de zoon van Golstijn voor f 96.

- en op 31-05-1733 heeft Gerrit Goltsteen bekend gemaakt dat hij in de maan mei heeft aangekogt van Hermannus Wennemers omtrent een halve mudde saijland gelegen in de Gerner Esch voor f 38.

Leo Moens gaf al aan dat er een Hendrik Golsteen in Gerner is.
Het lijkt erop dat daar dus nog een familie Goldsteen woont of :en dat kan ook, is dit de familie Gerrit Gerrits Goldsteen, hierboven genoemd in invnr 9 van 1738.

Mogelijkheden genoeg.

Maar het blijkt te gaan om Berend Jan Everts Goldsteen jm van Berkum en geboren in Dalfsen.

Maar om hem ergens aan te 'plakken' is het misschien beter om toch alle bekende gegevens op het Forum te zetten?

groet Ria

Minie Buit

Volkstelling 1748 Boerschap

Bericht door Minie Buit » 06 mei 2008, 00:44

Volkstelling 1748 Boerschap Oudleusen
Gerrit Bonthe manspersoon
Henderkien Rutgers vrouw
kinderen boven de 10 jaar
Hendrik, Jan, Wilm,en Fennegien Gerrits
groet Minie

Plaats reactie