Kooiker in Eerde/ familie Voet in Delden
Kooiker in Eerde/ familie Voet in Delden
Beste mensen,
weet iemand met zekerheid of Jude ten Velde/Veldhuizen die in 1747 te Delden met Peter Voet trouwt dezelfde is die op 19 mei 1747 te Den Ham een kind Wilm laat dopen?
Als ouders worden bij de doop genoemd: "Peter Wilms uit Delden en Jude Berents nu in Koijkershuis te Eerde".
Jude zou dan gedoopt kunnen zijn op 10 sept 1724 als Judegien dochter van "De Kooijker te Eerde". (Beide dopen gevonden op http://www.nevenzel.com/doopboek.htm )
Dat er een kooiker was die Berent heette blijkt uit een doop van 1732: Garrit, zoon van "Berent Alberts De Koijker te Eerde".
En de volkstelling van 1748 noemt in Eerde:
`t Huis d`Cooijker: Berend Albertsen en sijn vrouw Jennigje Willems, kinderen boven de 10: Gerrit en Aaltje.
Peter Voet was met vrij grote zekerheid een zoon van Willem Voet en Janna van Heek uit Delden. In 1748 woonde Peter Voet met zijn vrouw, zoon Willem jonger dan 10 jaar, een moeder (nl. Janna van Heek) en een leerknegt in Delden. De doop van Willem junior is in Delden echter niet te vinden.
De doop van Wilm in 1747 te Den Ham past hier wel heel goed bij. De patroniemen van de ouders kloppen en ook krijgen Peter Voet en Jude ten Velde in 1765 een zoon Berend.
Maar.... weet iemand of de familie van Jude Berents zich ook Van de Velde, Veldhuizen of iets dergelijks noemde?
Alvast hartelijke dank!
André
weet iemand met zekerheid of Jude ten Velde/Veldhuizen die in 1747 te Delden met Peter Voet trouwt dezelfde is die op 19 mei 1747 te Den Ham een kind Wilm laat dopen?
Als ouders worden bij de doop genoemd: "Peter Wilms uit Delden en Jude Berents nu in Koijkershuis te Eerde".
Jude zou dan gedoopt kunnen zijn op 10 sept 1724 als Judegien dochter van "De Kooijker te Eerde". (Beide dopen gevonden op http://www.nevenzel.com/doopboek.htm )
Dat er een kooiker was die Berent heette blijkt uit een doop van 1732: Garrit, zoon van "Berent Alberts De Koijker te Eerde".
En de volkstelling van 1748 noemt in Eerde:
`t Huis d`Cooijker: Berend Albertsen en sijn vrouw Jennigje Willems, kinderen boven de 10: Gerrit en Aaltje.
Peter Voet was met vrij grote zekerheid een zoon van Willem Voet en Janna van Heek uit Delden. In 1748 woonde Peter Voet met zijn vrouw, zoon Willem jonger dan 10 jaar, een moeder (nl. Janna van Heek) en een leerknegt in Delden. De doop van Willem junior is in Delden echter niet te vinden.
De doop van Wilm in 1747 te Den Ham past hier wel heel goed bij. De patroniemen van de ouders kloppen en ook krijgen Peter Voet en Jude ten Velde in 1765 een zoon Berend.
Maar.... weet iemand of de familie van Jude Berents zich ook Van de Velde, Veldhuizen of iets dergelijks noemde?
Alvast hartelijke dank!
André
Inmiddels ben ik erachter dat
Inmiddels ben ik erachter dat Berend waarschijnlijk Judes stiefvader was. Haar vader zou dan Hendrik de Kooiker zijn.
Is er misschien in het rechterlijk archief van Ommen en Den Ham een maagscheiding bewaard gebleven tussen de kinderen van wijlen Hendrik de Kooiker en Jennigjen Willems n.a.v. haar huwelijk met Berend Alberts? Dit huwelijk heeft waarschijnlijk in 1731/1732 plaatsgevonden.
Is er misschien in het rechterlijk archief van Ommen en Den Ham een maagscheiding bewaard gebleven tussen de kinderen van wijlen Hendrik de Kooiker en Jennigjen Willems n.a.v. haar huwelijk met Berend Alberts? Dit huwelijk heeft waarschijnlijk in 1731/1732 plaatsgevonden.
-
J. Krooshoop
André, Volgens overl.
André,
Volgens overl. aangifte door haar zoon Berent (1765), d.d. 31 louwmaand 1810, was Jude toen ca. 90 jaren oud, wat aardig lijkt te kloppen met haar veronderstelde doop in 1724.
Volgens overl. aangifte door haar zoon Berent (1765), d.d. 31 louwmaand 1810, was Jude toen ca. 90 jaren oud, wat aardig lijkt te kloppen met haar veronderstelde doop in 1724.
Ja, dat klopt wel redelijk,
Ja, dat klopt wel redelijk, maar de verbinding met haar achternaam Van der Velde of Veldhuizen kan ik nog niet maken.
Ook vernoemt ze geen Hendrik voor zover ik weet.
Ook vernoemt ze geen Hendrik voor zover ik weet.
Op onderstaande site komt een
Op onderstaande site komt een Aaltje Berends van de Velde voor, die met Hendrik Wevers trouwt.
Bij de aantekeningen staat " ◦ook: Albtien Berents, Aaltje Berends, Aaltjen Berends, Aaltien Berents, Aaltje Berends van den Velde, Aaltjen Berends Kooikes (Aaltje Berends Kooiker ??)"
http://www.stamboomonderzoek.com/sumpel ... ree=sumpel
In genlias komt zij voor onder de naam Aaltje Kooiker(s), maar niet onder van de Velde.
Bij de dopen van haar kinderen staat alleen in 't Wevers in 't kerkdorp.
Dit zou dus een (half)zus van Jude kunnen zijn, maar het is mij niet duidelijk waarom Aaltje ook van de Velde werd genoemd. Misschien kun je contact opnemen met de maker van de site voor meer informatie.
Bij de aantekeningen staat " ◦ook: Albtien Berents, Aaltje Berends, Aaltjen Berends, Aaltien Berents, Aaltje Berends van den Velde, Aaltjen Berends Kooikes (Aaltje Berends Kooiker ??)"
http://www.stamboomonderzoek.com/sumpel ... ree=sumpel
In genlias komt zij voor onder de naam Aaltje Kooiker(s), maar niet onder van de Velde.
Bij de dopen van haar kinderen staat alleen in 't Wevers in 't kerkdorp.
Dit zou dus een (half)zus van Jude kunnen zijn, maar het is mij niet duidelijk waarom Aaltje ook van de Velde werd genoemd. Misschien kun je contact opnemen met de maker van de site voor meer informatie.
Dank je Carolina, wat een
Dank je Carolina, wat een vondst!
Ik denk dat je gelijk hebt dat ze heel goed een halfzus zou kunnen zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ze heel goed een halfzus zou kunnen zijn.
Het is nog fraaier:Hun
Het is nog fraaier:
Hun nichtje Aaltje overlijdt als Van der Velde:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Toegangnr: 123
Inventarisnr: 5623
Gemeente: Den Ham
Soort akte: overlijdensakte
Aktenummer: 51
Aangiftedatum: 15-12-1834
Overledene Aaltje van der Velde
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 14-12-1834
Leeftijd: 73
Overlijdensplaats: Noortmeer (Den Ham)
Vader Willem van der Velde
Moeder Geertje Leferts
Partner Engbertus ter Horst
Relatie: weduwe
Nadere informatie landbouwersche
Hun nichtje Aaltje overlijdt als Van der Velde:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Toegangnr: 123
Inventarisnr: 5623
Gemeente: Den Ham
Soort akte: overlijdensakte
Aktenummer: 51
Aangiftedatum: 15-12-1834
Overledene Aaltje van der Velde
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 14-12-1834
Leeftijd: 73
Overlijdensplaats: Noortmeer (Den Ham)
Vader Willem van der Velde
Moeder Geertje Leferts
Partner Engbertus ter Horst
Relatie: weduwe
Nadere informatie landbouwersche
-
wilkens
Jan van der Velde,
Jan van der Velde, ondertrouwde te Amsterdam op 12.11.1751. DTB 595, p.151. Hij is dan 30 jaar en zijn vader is niet aanwezig maar deze leeft nog wel. Hij heeft "consent". Hij is afkomstig van den Ham en zijn vader woont daar nog (volgens de akte) Maria Elisabeth Kelp is de aankomende bruid. Zij komt uit Rheda en is 32 jaar. Geen kinderen van dit echtpaar kunnen vinden.In dezelfde tijd woont er in 's- Graveland een Albertus van der Velde, geboren ca 1732 en gehuwd met Geertruijda Ravens. Behalve hun overlijden en optredend als getuige bij hun zoon zijn kinderen, kan ik van dit echtpaar niet vinden. Dit echtpaar krijgt drie kinderen, deze zijn vernoemd naar de broodheer en dame van Albertus. Eva Geertruida Wilkens en Steven van der Muijden. Bij de doop van zoon Steven is aanwezig Maria Elisabeth Kelp. En deze was getrouwd met Jan van den Velde! De naam kwam dus wel degelijk in den Ham voor, maar waarom wij het nu niet kunnen vinden is heel jammer.
- ria van bessen
ORA Ommen
ORA Ommenf215v-f216-f216v-f217 dd.30-08-1759Contract van alimentatie tussen Berend Kooiker en zijn huisvrouw ter ene zijde en Willem Berents en zijn huisvrouw ter andere zijde, mitsgaders testament van de beide eerste personen.Scholtus Herman van MuijdenKeurnoten de Heer Wilh. Hendrik Naber en Jacob TeunisVerschenen zijn Berend Kooiker en zijn huisvrouw Jannegien Willems, zij geassisteerd met Jan Welink, verder Willem Berends en zijn huisvrouw Geertien Leferts tutore marito, verklarende de beide eerstgenoemde met de laatstgenoemde overeen gekomen te zijn dat de eerst aan de zullen nalaten de hele inboedel des huizes bestaande in allerhande mobile goederen, allerhande vee rak en gereedschap, huisraad en koren, en dit tegen genot van alimentatie, zullende de beide oude luiden door de jonge luiden in kost klederen en huisvesting etc. hun leven lang moeten worden onderhouden en na hun overlijden eerlijk begraven. De ouders behouden hun leven lang de regering en eigendom van alle voorschr. goederen en mogen die ook verkopen.Verder verklaarden beide eerstgenoemde comparanten Berend Kooiker en huisvrouw Jannegien Willems, te institueren tot hu enige en universele erfgenamen hun kinderen Albert, Jan, Seine, Jude, Willem, Aaltje en Gerrit Berends, stellende in cas Willem Berends voor hun mocht komen te overlijden in zijn plaats zijn huisvrouw Geertjen Leferts om al hun na te latene goederen te erven. Actum Archem Jude en Aaltje zijn dus zussen, er is geen voogdij van een eerder huwelijk te vinden.
-
wilkens
Dankuwel voor deze akte.
Dankuwel voor deze akte. Albert en Jan zijn dus broers zoals ik al dacht. Deze akte lost veel op. Hebt u misschien ook de doop van Albert voor mij. Misschien, dat ik niet goed kijk, maar ik kan het niet vinden.En een hele familie er bij. Albert was een soort rentmeester voor Steven van Muijden (Is deze soms een zoon van Herman van Muijden, de scholtus) Albertus, had een dochter Maria Johanna (Mietje), die was getrouwd met Jan IV perk in Hilversum. Hier uit een zoon Albertus Perk. (notaris) In Hilversum en omstreken een bekend figuur. Vriendelijke groet, Tineke